The Sims 4

Introduktion till MC Command Center

2015-08-28 06:21 #0 av: Bara Anna

MC Command Center är i grund och botten för Sims 4 vad NRAAS Story Progression & Master Controller var för Sims 3. Med hjälp av denna mod kan du styra och kontrollera hur dina grannskap utvecklar sig och växer, utan att för den saks skull behöva mikro-styra allt eller ta bort alla överraskningsmoment!

Från början var den här artikeln tänkt som en instruktion i hur du laddar hem, installerar och framför allt gör de inställningar som du skulle önskar i MC Command Center. Men efter det att jag bestämt mig för att skriva denna artikel så insåg jag följande:

  1.   Det är inte längre svårt att installera denna mod under förutsättning att du vet grunderna i hur du använder mods! Nu kan du till och med ladda hem alla moduler på en och samma gång.
  2.   MC Command Center är en mod med en väldigt aktiv skapare och en synnerligen aktiv fan-bas. Vilket innebär att den är en ständigt växande organism. Den har helt enkelt blivit för stor för att jag skall kunna sitta här och skriva instruktioner för varje liten del!

Den här artikeln innehåller istället:

  •  Kortfattad beskrivning av MC Command Center och dess olika moduler
  • Tips & Trix som verkligen kan förhöja upplevelsen av denna mod enligt mig

MC Command Center
MC Command Center är en förlängning av grundspelets StoryProgression (som enligt många fungerar väldigt dåligt) och består i skrivandets stund (26/8) av 7 moduler:

MC CommandCenter
 
Grundmodulen, kärnan i själva modden. Utan den, ingen fungerande storyprogression! Förutom att vara själva motorn hittar du här även nyttiga inställningar kring hur du vill att din storyprogression skall dokumenteras. Här hittar du även en ny, men väldigt nyttig funktion, nämligen AutoSpar (Alla kommandon och inställningar är frivilliga och du kan slå på och av dem efter eget tycke) som hjälper dig att spara ditt spel mellan vissa intervaller som du bestämmer själv. Du kommer aldrig att vara utan spel-backup igen!

MC Population
Här ställer vi in hur många hemlösa (som inte bor i något hus) vi vill ha. Du sätter själv  taket, men rekommendationerna är 20 hemlösa för att hålla sparfilerna lagom stora och laddningstiderna korta.  EA har som bas att efter 180 simmar så börjar spelet att kapa och ta bort simmar efter eget tycke. Inte kul för den som spelar t. ex en Legacy! Under denna modul ställer du in eget tak för antal simmar! Här ställer du även in demografin för ditt Simhälle. Skall det alltid finnas lika många barn som vuxna? Eller är det de gamla som styr världen? Vi kan även bestämma att prioritera att en sim som är vuxen och singel i ett icke-spelat hushåll får första tjing på lediga bostäder framför hemlösa simmar + mycket mer.

MC Graviditet
Vem skall bli gravid? Hur många barn skall de få? Är homosexuella graviditeter tillåtna? Otrohet? Vem blir gifter sig  med vem? Vart flyttar de? MC Graviditet är den ultimata kontrollen över hur våra älsklings-simmar blir ihop, gifter sig (eller inte) och skaffar barn. Kontroll för giftemål/graviditet körs vid normal livslängd 3 ggr/simvecka.

Några notiser efter att Graviditets-check körts

MC Karriär
 
Här ställer du in hur många procent av dina tonåringar, vuxna eller åldringar som har ett jobb mm.

MC Städ
Din egna privata hushållerska (för vi vet ju alla hur bra de fungerar i Sims 4......). Skämt och sido, här hittar vi inställningar kring hur modden på regelbunden basis skall städa upp bland våra simmar. Bland annat så kan vi automatiskt städa bort spöken och få de äldre och grå att flytta in på ålderdomshem (eller nästan i alla fall).

MC Gardeob
Jag har inte lekt runt med den här modulen, men som jag fattar det så kan den hjälpa dig att vit - eller svartlista vissa utseenden, kläder och stilar.

MC Woohoo
En barnförbjuden modul som berör avancerade inställningar kring romantiska interaktioner,  woohoo och familjerelationer. Väl värd att undersöka för den vuxna spelaren .  Länk till nedladdningssida hittas där du laddar ner resten av moden.

MC Tuner
Nyaste tillskottet bland modulerna.  Här kommer du att hitta mindre justeringar kring våra sim-klingars beteende mm. Just nu kan du stänga av bland annat de automatiska rackartygen (Inget mer trollanden av forum) och elaka interaktioner!

Tips & Trix

  • Modden laddas ner på hemsidan Modthesims. Du måste vara inloggad där för att kunna ladda ner.
  • OBS! Alla filer måste packas upp och placeras i mod-mappen för att det skall fungera!
  •  På moddens nedladdningssida hittar du även all dokumentation kring vad alla olika inställningar gör, senaste uppdateringarna och felsökningshjälp om du inte får det att fungera. På engelska.
  • För att se om modden fungerar över huvudet taget  så kan du skriva mc_help i command-fönstret (Ctrl-Shift - C [PC]). Om installationen fungerar som den ska skall hjälptext komma upp.
  • Alla inställningar kan göras via en dator inuti spelet. Men även om du öppnar up filen som heter mc_settings.cfg.
  • Om du väljer att göra noll ändringar av inställningarna så kommer du att få en grundläggande storyprogression, där simmar gifter sig och får barn.
  • Jag rekommenderar STARKT att slå på log och notiser. Med notiser får du meddelanden i spelet varje gång något händer. Log skapar en detaljerad log-fil (text-fil) som visar allt vad som har hänt i ditt spel under senaste sessionen
Del av log-fil mha kommandot get_pop
  • Båda fantastiskt bra om du vill se hur att allt fungerar som det ska.
  • Alla körningar och checkpoints sker vid midnatt i simspelet.
  •  Bli inte orolig om du inte märker någon förändringar. Vissa inställningar körs bara en gång varje sims-vecka!


Flaggor & Markörer
Flaggor och markörer är enkla men samtidigt avancerade kommandon som verkligen kan ta din storyprogression till nya höjder. Markörer är tillfälliga markeringar som försvinner efter att det du markerat har skett. Du kan markera t. ex för graviditet och/eller giftemål. Bra när du har en specifik sim som inte riktigt får till det och du vill hjälpa hen på traven! Flaggor är mer bestående och kvarstår tills du tar bort dem. Vanliga flaggor är t.e x NC = Never Couple, sim förblir singel resten av livet, SS = Same Sex, bara samkönade relationer etc. Perfekt om du vill att skapa en jämn fördelning av hetero- och homosexuella par. Eller om du har en mormor i en bi-roll för din Legacy-historia och INTE vill att hon skall bli en puma på gamla dar! Jag har även läst om spelare som flaggar de kriminella fångarna i detektiv-karriären som hemlösa för att de inte plötsligt skall bli hederliga och skaffa Villa, Vovve och Volvo....  För mer förslag på flaggor och markörer titta igenom dokumentationen på moddens hemsida. Där hittar du även hur du de specifika argumenten för specifika kommandon.

Ancestral Home
Är egentligen en flagga, men är så unik att den förtjänar ett eget omnämnande. Om du flaggar en familjemedlem från ett ospelat hushåll som Ancestral (Klan) så kommer modden sträva efter att alltid bevara den familjen och dess blodslinjer på den tomt där de bor för närvarande. Vilket innebär: Att när en sim gifter sig så stannar de alltid kvar med sin partner i sitt familjehem (förutsatt att det finns plats). Slumpmässiga graviditeter och relationer fungerar inte mellan två Klaner, då de vill hålla sina blodslinjer så rena som möjligt. Ensamstående simmar flyttar bara ut om det finns minst en sim kvar som kan föra blodslinjen vidare. Ett gift par tar alltid klanens efternamn. Det här är så nära en NPC Legacy som du kan komma! Personligen så har jag flaggat både familjen Spökh och Markövertag som Ancestral och ser fram emot att ha dem kvar i mina grannskap!

Slutgiltigt Utlåtande:
OK, låt mig vara brutalt ärlig - EA's ideér kring Storyprogression suger och det är inte kul tycker jag att spela en familj under flera  generationer (Legacy tex) med bara EA som stöttning! Med hjälp av MC Command Center så avhjälper vi detta! Så om du spelar fler-generations spel som t. ex Legacy's eller Prettacies och tycker att moddar är OK så rekommenderar jag å det varmaste att ladda ner den här modden! Du kommer inte vilja vända åter!

Det här vara bara ett litet skrap på ytan när det gäller MC Command Center. Den djupare dokumentationen hittar du främst på dess hemsida, men jag kan även svara på frågor för den som vill ställa dem till mig. Det jag inte kan svara på tar jag reda på!

Jag som skrivit:  Mitt namn är Anna (Bara Anna här på forumen) jag är en hängiven Sim-spelare och har spelat sedan Sims 2, men det var inte förrän Sims 3 som jag verkligen tog tag i mitt spelande och började spela längre spel som mina Legacies. Jag älskar stora, och komplicerade projekt och förutom min Random Legacy Challenge som är inne på generation 2 (Men planerad i detalj tom generation 4!) så planerar jag även att börja en Rainbowcy och/eller en Appocalypse Challenge i Sims 4.  Det är även jag som är ansvarig för den halv-taffliga översättningen av MC Command Center från engelska till svenska. Jag är ingen expert så hittar ni något som är uppåt väggarna fel översatt så får ni gärna påpeka detta!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-08-28 07:25 #1 av: densomundrar

Tusen tack, vad jag väntat på denna. :-)

Anmäl
2015-09-02 09:15 #2 av: Daiken

Tack så hjärtligt! Nu förstår man lite mer :)

Det jag kan störa mig på är att notiserna kommer som en klump, istället för att det kommer någon notis då och då (vilket jag tycket är rimligt) så kommer det jäääätte många på en och samma gång som jag måste läsa igenom, men det kanske är så det funkar? får vänja mig vid det :) I 3an så kom det ju notiser lite pö om pö. 

Anmäl
2015-09-02 09:35 #3 av: densomundrar

Älskar denna mod och håller på att experimentera och lär mig hur allt fungerar. Men förstår inte riktigt detta med olika sparfiler och liknande. Hur skapar man dom med command center och varför?

Anmäl
2015-09-02 11:21 #4 av: Bara Anna

#2 Att notiserna kommer i en klump beror ju på att alla körningar sker samtidigt, vid midnatt. Om du tycker det är jätte-irriterande går det att stänga av dem och bara ha log-filerna påslagna.

#3 Har själv inte kört med spar-filerna. Men som jag förstått det så kan du ställa in dina preferenser direkt på en sim-dator. Du hittar det under fliken auto-spar. Att ha mer än en sparfil av samma spel/familj är för att alltid ha minst en backup om ngt händer med en sparfil. Själv kör jag på ett rullande schema på Granit 1 - 4.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-09-06 15:34 #5 av: Bara Anna

Version 1.13 Finns nu uppe att ladda ner. Bland annat med tillgång till sk GEDCOM - filer så att du kan exportera simmarnas släktträd till externa källor! My Family Heritage har testats framgångsrikt.

Översättningen är dock sorgligt på efterkälken.... My bad😱

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-09-06 19:23 #6 av: densomundrar

Hur uppdaterar men detta då? Okunnig fråga kanske :-P

Anmäl
2015-09-06 20:46 #7 av: Bara Anna

#6 Har inte prövat än, men det är tydligen ett kommando (gedcom Förnamnn Efternamn ) som då skapar en fil i din mod-map. Filen kan du sedan importera i valfritt släktträdsprogram. Ser fram emot att leka med det närmare i morgon!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-09-06 21:10 #8 av: densomundrar

Jag tänkte mer på hur jag får hem nya versionen? Eller jag kanske missuppfattade det där helt..
Hoppar nog den nya versionen för tillfället, hållet på att komma ubdetfullt med det som redan finns :-)

Anmäl
2015-09-07 05:39 #9 av: Bara Anna

#8 De nya versionerna finns att hämta på samma sida som den gamla!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-09-07 06:19 #10 av: densomundrar

#9 det är det jag funderar på hur jag ska gå tillväga, ska jag radera den gamla och ladda ner den nya? Hehe, är ny på sånt här

Anmäl
2015-09-07 08:09 #11 av: Bara Anna

#10 Precis. Ta inte bort filen som heter mc_settings.cfg så skall du nog behålla dina inställningar sedan innan också. Gedcom-modulen måste dock installeras för sig och följer inte med i allt-i-ett-modulen. Vet inte om det är en miss eller om det är tänkt att fungera så.

Så här fin blev min Legacy's släktträd efter att ha exporterat släktfilen till MyFamilyHeritage (Som finns på svenska):

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-09-15 12:11 #12 av: Bara Anna

Det här är varför jag ÄLSKAR MC Command Center:

Låt mig välkomna Fru Malcolm Markövertag - Malin!

Fru Malcolm Markövertag

Mha verktyget Ancestral Home så gick Malcolm åstad och gifte sig och hans fru inte bara bytte efternamn och flyttade in i Markövertags-villan. Nej, hon är dessutom Ond, en Bro-sim och dessutom ute efter hans hus och pengar (De senaste sakerna har dock mer med lycklig slump att göra än MC Command Center).

Ska bli spännande att se hur deras barn kommer att se ut i framtiden!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-09-15 12:28 #13 av: densomundrar

Hängde inte riktigt med :-/

Funderat på en sak, varför fungerar det inte att markera simar som man "fött upp" och kastat ur boet för giftemål och graviditet?
Eller det fungerar att markera, men inget hände. Vill ju att släktträdet ska förgrena sig mer än rakt ner...

Anmäl
2015-09-15 15:07 #14 av: Bara Anna

#13 OK, så här då: Utan att en familj är märkt som AH (Ancestral Home) så kan i princip vad som helst hända med den. Folk kan flytta in, ut, byta hus, byta efternamn etc efter eget tycke. I teorin så skulle alltså en så pass känd familj som Markövertag (har funnits med i ALLA sims-spelen!) kunna försvinna efter ett tag och släkten Markövertag dör ut. Om familjen är markerad som AH så innebär detta att de alltid behåller sitt släktnamn vid giftemål, det kommer alltid finnas minst en kvar på släktgodset som bär namnet vidare - det kommer alltså ALLTID att finnas en Markövertag i min Legacy! Och det var det jag såg här nu: En kvinna gifte sig med Malcolm Markövertag, flyttade in på godset och bytte efternamn! En sån liten grejj kanske, men jag är överlycklig! :-D

När det gäller det andra så finns det flera delar i det hela. För det första så blir simmar inte gravida varje dag utan på vissa specifika dagar.  För det andra så tycker jag att det är enklare att klicka på den sim jag har valt ut och välja MC Command Center därifrån och på så sätt markera, istället för att skriva på kommando raden. För det tredje: Jag är inte 100, men det kan vara så att dessa kommandon inte fungerar på spelade simmar (Alltså simmar som har den där lilla vita sim-ikonen nere i högra hörnet när du tittar på dem i Hanterar Hushåll). Men det vet jag inte säkert.  Känner du dig modig så kan du alltid fråga på det amerikanska sims-forumet där det finns en aktiv hjälp-tråd eller på modthesims.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-09-15 16:33 #15 av: densomundrar

Jaha, du menade så. Jag har märkt familjen spök för samma, gillar dom :-)

Jag märker allt på den fysiska simmen, har inte provat något annat.
Jag flyttar ibland ut barn och liknande som jag inte vill spela med så att de bor i ett eget hus och sköter sig själva. Det är dom jag märkt för giftemål och graviditet men som det inte händer något med.
Känner mig inte modig, men det kanske helt enkelt är så att modet förutsätter att man tar hand om de simmar man för till världen :-P

Anmäl
2015-09-15 18:00 #16 av: densomundrar

Tog bort denna mod och installerad om det för att göra en uppdatering men sparade setting filen. Laddade även ner grejen för släktträd, ska bli spännande att se hur det blir :-)

Anmäl
2015-09-15 19:56 #17 av: cmfftw

Superbra! Tack!

Anmäl
2015-09-26 06:28 #18 av: Bara Anna

Ny översatt version (1.0.14) ute nu! Den innehåller bland annat detta:

  • Uppdateringar av UI - Nu kan många av kommandona även utföras genom att klicka direkt på en Sim eller i en Relationspanel och välja MC Command Center
  • En ny inställning så att giftemål alltid sker mellan jämnåriga
  • Hudtoner kan även ställas in när du använder MC Garderob. Du kan ställa in antal % av nya Townies som skall använda en viss hudton.
  • Åldrande för Gravida Simmar kan sättas på eller stängas av.
  • Kravlöst Woohoo (För dig som har MC Woohoo). Inga romantiska interaktioner behövs längre för Woohoo skall kunna utföras.
  • mm mm!

Kom ihåg att när du uppdaterar till en ny version av modden behöver den gamla alltid tas bort (men behåll cfg - filen för att spara dina inställningar) då det annars uppstår konflikter!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-03 19:54 #19 av: densomundrar

Hittade detta när jag googlade runt, måste man ta bort allt som är nerladdat och tillagt i spelet när man uppdaterar det eller har jag missförstått inlägget på denna blogg?
http://simsvip.com/2015/09/24/the-sims-4-new-game-patch-september-24th-2015/

Anmäl
2015-10-03 20:42 #20 av: Bara Anna

Utan att läsa: Du bör ALLTID ta bort allt du har laddat ner innan du uppdaterar Sims, oavsett om det är en patch eller expansion etc. Detta för att det inte alltid är garanterat att de som gör moddar, cc hinner hålla allt uppdaterat. Så det finns alltid en risk att icke uppdaterade moddar tex kan krascha spelet. Det tar inte sönder spelet på något sätt. Gör det bara ospelbart innan du vet vilken mod som strular. Tidskrävande. MCC är dock up-to-date verkar det som.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-03 20:51 #21 av: densomundrar

Tusen tack, har inte tidigare blivit informerad om detta.
Uppdatde mitt spel nyss men tog inte bort denna mod som är det enda jag har som är extra för tillfället, verkar ha gått bra ändå, tur.

Ska man radera helt eller räcker det att flytta över alla mods och cc till en annan mapp på tex skrivbordet som inte är kopplat till spelat medans det uppdateras? :-)

Anmäl
2015-10-04 07:05 #22 av: Bara Anna

Ja. det räcker med att göra så!

Och inte för att göra dig ledsen eller matt, men MCC 2.0 släpptes igår..... :-D Så dags för en ny uppdatering.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-04 13:13 #23 av: densomundrar

Tack, ska kolla upp det. Uppskattar all hjälp jag får :-)

Anmäl
2015-10-04 13:15 #24 av: Bara Anna

Har fixat översättningen, men ännu inte skickat in det till DP. Kolla om någon dag så finns säkert det hela uppladdat med svensk översättning.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-04 13:43 #25 av: densomundrar

Kan vara bra att veta, tack tack.
Tänkte på en sak igår när jag spelade, det verkar inte som detta mod kan flytta in simar i tomma hus som är nerladdade. Den staden man fått som är helt tom är det bara min familj som bor i.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Anmäl
2015-10-04 13:45 #26 av: Bara Anna

Jorå, modden kan det mesta! Fast det är  bara inflytt en gång i veckan. Lör eller söndag tror jag så med ett nytt spel så får du vänta en hel vecka!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-04 14:06 #27 av: densomundrar

Får avvakta och se då :-)

Anmäl
2015-10-04 14:08 #28 av: densomundrar

Men är ganska säker på att jag spelat just det spelet mer än en sim vecka, min sim är på karriär steg 6, men ska avvakta :-)

Anmäl
2015-10-04 14:15 #29 av: Bara Anna

Det KAN vara så att det är fel på husen du laddat ner också. Ibland så känner modden inte igen att en tomt har hus och sängar etc. Titta i log-filen Söndag morgon så kan du där se vilka tomter som det har misslyckats att köra inflytt på.  Det kan även vara inställningarna. T ex inställningen "Öppna Hus" under Population - vad har du den inställt på? Den skall bara vara inställd på det antal hus till vill skall vara lediga för dina AKTIVA simmar att flytta in i.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-04 14:57 #30 av: densomundrar

Tack för tipsen, ska kika nästa gång jag spelar :-) mycket att tänka på :-P

Anmäl
2015-10-10 20:36 #31 av: Mitchika

Nu är jag äntligen hemma igen och har tillgång till min dator med The Sims 4. Gissa vem som ska dyka in i den här moden och ha roligt? Skrattar

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2015-10-10 21:34 #32 av: Bara Anna

#32 Vet du, jag tror den där modden är som gjord för dig!!! 😂 Glöm inte att uppdatera till 2.0 för det världssnygga layouten!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-10 21:43 #33 av: Mitchika

#32 Det känns ju nästan som det, efter allt som du har berättat och skrivit om den! SkrattarKär

Jag plockade ner 2.0 från Mod The Sims och passade även på att sno med mig WooHoo-modulen också. Det här ska bli så kul, jag håller redan på att skapa simmen som ska få testa allt åt mig. Skrattar

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2015-10-10 22:27 #34 av: Bara Anna

Ser fram emot det! 😎 Jag vet att jag inbillar mig, men nu när jag testar modden från en färsk fil istället för en spar-fil mitt i så får jag känslan av att dessa familjer blir mer välbalanserade och snyggare (-alla j_la hattar då) men jag kan ha fel.... Ska skapa en sim-selfie och spela igenom de olika aktiva karriärena tänkte jag. Då får vi verkligen de vad den går för!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-10 22:40 #35 av: Mitchika

#34 Haha, jag har precis skapat och gjort klart min egen sim-selfie! Gapskrattar

Jag tänkte dra igång och testa MC Command Center med denna! Skrattar

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2015-10-12 19:11 #36 av: densomundrar

Den nya versionen är så mycket snyggare och lättförståelig, tycker jag :-)

Ska försöka kolla detta med hushåll nu, får se hur långt jag kommer med spelandet idag.

Anmäl
2015-10-14 18:00 #37 av: densomundrar

Nu tror jag att jag blivit helt tokig, var det inte här som baraanna skrivit hur man använde släktträdet?
Tänkte göra ett försök...

Anmäl
2015-10-14 19:48 #38 av: Bara Anna

gedcom Förnamn Efternamn
Importera till egen vald släktforskningssite - typ ancestry, family echo ellermyfamilyheritage.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-14 20:22 #39 av: densomundrar

Tack :-)

Anmäl
2015-10-18 13:25 #40 av: densomundrar

Sådär, nu har jag kikat på det där med att mc inte vill flytta in sommar på nerladdade tomter i den nya staden och loggen säger att tomterna inte här några sängar.
Självklart har dom sängar! :-o

Kan man lösa det på något sätt?

Anmäl
2015-10-24 05:31 #41 av: Bara Anna

#40 Du missförstod mig, ja självklart har de sängar! MEN av någon randig anledning så registrerar inte spelet detta??? Fråga mig inte varför!?

Fix: 1) Gå in på byggläget för sagda hus

2) Klicka på  huset med ett "i" innuti (Tomtinformationspanel).

3) Välj en annan tomtbeskrivning än Bostadshus. Jag brukar köra med Allmän då det är precis nedanför-

4) Gå ut ur byggläget.

5) Gå in i byggläget igen

6) Klicka på samma knapp igen och välj den här gången Bostadshus. Om min teori stämmer så ska det få modden spelen och modden att registrera husen med sängar.

Allt detta bör göras från ett save på fredag-kväll Sim-tid då inflytt sker vid midnatt mellan fre-lör. Jag klantade mig och gjorde det INTE så nu måste jag tyvärr vänta i 7 simdagar för att kontrollera om min teori stämmer....

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-24 07:30 #42 av: densomundrar

Tusen tack Anna :-)
Men jag tror du missförstod mig, jag vet självklart att det inte är du som sagt att husen inte har sängar, jag konstaterade bara att moden sa att det inte fanns sängar :-)

Ska prova ditt tips och hoppas att det läser problemet, annars vet jag inte hur jag ska kunna bo i staden och ha den befolkad, kanske prova att bygga egna hus löser problemet? Det får bli lösning nr 2, hatar att bygga hus, tycker aldrig att dom blir fina.

Anmäl
2015-10-25 21:21 #43 av: densomundrar

Har nu provat 3 olika saker och det fungerar inte. Får helt enkelt strunta i den nya världen.

Anmäl
2015-10-25 21:21 #44 av: densomundrar

Tack för hjälpen iallafall

Anmäl
2015-10-26 03:20 #45 av: Bara Anna

Vad tråkigt :-( Har du kollat i log-filen precis när alarmet körs på lördagar och vad last-exception texten säger? Inte så att jag på något sätt försöker försvara modden, men när något som ska fungera inte fungerar brukar det ofta dyka upp där. Tänkte att jag kunde (om du vill) posta det på det stora forumet och se om de har några tankar...

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-26 19:22 #46 av: densomundrar

Nejdå, jag förstår hur du menar och jag förstår att du bara vill hjälpa mig. Förmodligen är det något jätteenkelt fel, något som jag missat. Är ju inte så kunnig på sänthär som du kanske förstått Förlägen

Det vore toppen om jag kunde få den hjälpen, för jag är ju tyvärr inte så duktig på engelska Ledsen

Nu vet jag inte riktigt hur du menar, men det står såhär;

[10/25/15 21:07:40]Running alarms for Saturday (6)
[10/25/15 21:07:40]Lot is invalid as there are no beds: Framträdande domän

Sista raden finns det massor av för samtliga tomter i den nya världen.

Husen jag har är hämtade från "Galleriet" i spelet, eller ja, på nätet.

Jag provade att ändra tomttyp samma dag och sedan ändra tillbaka, ändra tomttyp några dagar innan och sedan tillbaka. Provade även att göra ett eget hus men inte ens det vill bli bebott.

Tänkte ta printscreen på filen men vet inte hur man gör på den här datorn Skäms

Anmäl
2015-10-26 19:23 #47 av: densomundrar

Kom på att jag kan ta kort med mobilen, såhär ser det ut :-)

Anmäl
2015-10-27 09:57 #48 av: Bara Anna

Jag hade också samma problem och TROR jag har hittat en lösning: Om du är i Hanterar Världar och sätter markören på en av dina tomter som du har laddat ner - vilken information ser du då? Ser du antalet sov - och badrum utskrivna då? Jag upptäckte (om det var eget fel eller inte när jag pillade förut vet jag inte) att de tomter där det inte syntes antal sängar, de tomterna var också de som inte det flyttades in i. Du kan ju testa.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-27 10:35 #49 av: densomundrar

Tusen tack, ska kolla :-)

Anmäl
2015-10-27 19:59 #50 av: densomundrar

Märkligt...
Nu har jag fått börja om på nytt spel, strulade till alla spaningar så det vart pannkaka.
Kollade på husen i en av de maxi bebyggda världarna, där kom antal sovplatser upp när man höll musen över huset.
Går man in och väljer hus från galleriet står antal sovplatser med i informationen men plancerar man ut dom i nya världen försvinner denna information när man håller musen över huset.

Detta kanske händer i alla världar, att infprmarionen försvinner när man har musen över huset, men det är bara i den nya världen jag provat och behöver placera ut nya hus..

Anmäl
2015-10-28 07:20 #51 av: Bara Anna

Strular du till det så bör du kunna få en helt ny fräsch default inställning genom att ta bort .cfg filen! När spelet startat upp igen skapas en ny!
 Så här ska det se ut enligt mod-skaparen ( Se bilderna). Så vi är ngt på spåren! Men det där jag skrev om att byta till en annan tomt-information och sedan tillbaka igen kan du glömma. Det verkar bara strula till allt istället....

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-10-28 16:43 #52 av: densomundrar

Tack för att du visade med bilder, det var inte så jag gjorde men ska gå in och testa. :-)

Nja, det var de 4 olika sparfiler på den aktuella familjen jag strulade till när jag försökte hitta det spel som var närmast en fredag för att testa detta. Det slutade med en massa auto sparfiler som jag inte vet vart som kom ifrån då jag tryck på knappen om att jag inte ville spara utan gå direkt till huvudmenyn.
Men jag skapade ny familj och ska spela den fram till fredag och spara som testfil för detta projekt. :-)

Anmäl
2015-10-28 20:12 #53 av: densomundrar

Du är toppen, bäst, tusen tack! Det fungerade! :-)
Uppskattar verkligen all din hjälp @):-

Anmäl
2015-10-28 20:32 #54 av: Bara Anna

Woohoo!!!!!!😅

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-11-02 19:21 #55 av: Bara Anna

MC Command Center 2.1 är ute:

  • Du kan ställa in spel-hastigheten! Ska en sim-dag gå fortare eller långsammare?
  • Nu kan även hemlösa simmar bli gravida!
  • Vi kan nu ställa in storleken på räkningarna
  • Simmar kan flaggas till att aldrig åldras!
  • Vi kan ställa in vems efternamn som skall ärvas
  • Ytterligare inställningar för MC Garderob
  • Preventivmedel (MC Woohoo)!
  • Möjligheten att ställa in graviditets chans.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-11-02 20:11 #56 av: densomundrar

Yey, tack :-)

Anmäl
2015-11-04 21:50 #57 av: AmandaBorg

Jag vill också flagga familjen Spökh och familjen Markövertag, men hur gör jag? Förskräckt

Amanda

Anmäl
2015-11-05 02:59 #58 av: Bara Anna

Först kan jag rekommendera att kika på moddens framsida. Där finns alla kommandon utskrivna och beskrivna i korthet (Under Console Commands)!

För Ancestral Homes skriv följande i kommando fönstret:

flag_sim [Förnamn][Efternamn] AH

Du skall få en bekräftelse meddelande om du har det påslaget. Det spelar ingen roll vem du flaggar ur din utvalda familj. Det kan vara Bella, Cassandra etc Genom att skriva get_pop f i kommando fönstret kommer antalet simmar i din population + antalet flaggor att registreras i logfilen.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-11-05 05:06 #59 av: densomundrar

Jag brukar klicka på någon utav simmarna och flagga som kan, gör jag fel då? :-o

Anmäl
2015-11-05 05:28 #60 av: Bara Anna

#59 Vad gör du uppe så här tidigt???? Trodde bara det var jag....

Du gör inte fel per se (Jag förutsätter att du får upp meddelandet att hushållet är flaggat?), men det förutsätter ju att du faktiskt möter någon ur hushållet du vill flagga. Ibland är Bella all-over, men ibland så håller de sig verkligen undan.... 😂

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-11-05 05:29 #63 av: Bara Anna

Oooops vad hände? Gårmin trippelpost att editera? Sitter på mobilen så händerna är bakbundna.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-11-05 05:42 #64 av: Mitchika

#63 Sånt händer ibland, men det är lätt att fixa. Jag tog bort dom extra inläggen åt dig. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2015-11-05 07:01 #65 av: densomundrar

Haha, börjar jobba tidigt :-)
Skönt, då kan jag vara lugn :-)

Anmäl
2015-11-05 15:35 #66 av: AmandaBorg

#58 Jag kollade men hittade ingenting. Du får jättegärna vara en ängel och länka till sidan med kommandon i ett pm. Oskyldig

Jag fick det att funka i alla fall (tror jag), jag åkte hem till de båda familjerna och flaggade en i varje hushåll. Men jag tänkte att du gärna får förklara ändå då det säkert finns fler som vill ha hjälp. 

Amanda

Anmäl
2015-11-05 17:09 #67 av: Amephyst

Det här kanske redan har svarats på, men måste man vänta med att spela sims tills modet har uppdaterats? Hittills älskar jag spelet med MC Command center, och det känns lite som om man är med i stadens skvaller när det kommer information om vem som gift sig med vem osv xD

Jag har en liten fråga till, jag märkte nämligen att de npc's som åldras upp inte får egenskapen från sin ambition. Är det så det ska vara, eller är det fel någonstans?

Anmäl
2015-11-05 17:34 #68 av: densomundrar

#67 kan hålla med, lite mysigt och levande

Anmäl
2015-11-06 18:27 #69 av: Bara Anna

#58 Första sidan, sedan får du helt enkelt scrolla ner ungefär halvvägs. Där finns gråa rutor att klicka på för att få mer info. Förklara vaddå? Det står redan i post #58?

#67 Det är alltid vettigt att vänta någon dag för att kontrollera om en uppdatering kan störa ut någon mod! Vissa gånger är uppdateringarna mindre, som denna gång och då behöver moddarna inte uppdateras alls. Andra tillfällen kan skript påverka modden, och då kan  det behövas vänta in en uppdatering. MC Command Center har dock en väldigt aktiv fan-bas som hittar ev. buggar  i princip omedelbart och Dreaderpool är snabb på att fixa uppdateringar.  Är det den svenska översättningen du tänker på så får du står ut med att det ibland tar lite längre tid då jag har ett liv utanför Sims också! :-D

Det där med egenskaperna är en bug utanför modden har jag för mig. Kika runt på stora amerikanska forumet så hittar du nog information.

Jag gillar också hur levande mina grannskap känns. Samtidigt som det än så länge känns ganska artificiellt.  Allt sker på samma gång liksom. Men jag tror att jag skall undersöka en inställning i modden där graviditeterna inte är lika långa även om simmar blivit gravida samtidigt..... Vi får se om jag får en mer organisk känsla av det.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-11-06 19:17 #70 av: AmandaBorg

#69 Jag frågade om hjälp i #57 men lyckades själv innan jag fick svar. Istället för att skriva att jag lyckades och att jag inte behöver hjälp tänkte jag att du gärna får förklara ändå (vilket du gjorde i #58), ifall någon annan behöver hjälp. 

Amanda

Anmäl
2015-12-05 03:57 #71 av: Bara Anna

MC Command Center är en av de många moddar som drabbades av den nya patchen den 4 december och har tydligen vissa buggar.  Men moddens skapare håller på att kika på det!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-05 12:37 #72 av: Bara Anna

MC Dresser har en större bugg och kommer inte att fungera på ett bra tag. Fö så jobbas det på en uppdatering för övriga moduler.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-05 13:49 #73 av: densomundrar

Ok, kan vara bra att veta och jag är tacksam för att du informerar oss om det här :-)
Finns det någon möjlighet att du kan hojta till när man kan börja använda mc igen? :-)

Anmäl
2015-12-05 14:03 #74 av: Bara Anna

Självklart!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-05 14:06 #75 av: densomundrar

Tusen tack, du är toppen :-)

Anmäl
2015-12-06 11:22 #76 av: Bara Anna

En hot-fix finns nu ute! Observera att den bara är uppladdad för all-modules! Nedan följer beskrivning av vad som har gjorts och buggar som finns kvar:

Changes from version 2.2.0 to 2.2.1 (Sims Version at time of release was PC Version 1.13.104.1010 / Mac Version 1.13.104.1220)
Implemented initial changes to fix issues caused by differences in the core code after the December 4th EA update. I'm sure more hotfixes will result from this update, but at this point, the game is running with a majority of functionality.
Known Issues that I'm aware of and working on:
MC Dresser isn't working. I've left a message and this looks like a bug in the EA code that they are going to look into. I can't really do anything else on it until something comes from them.
Dates sometime abort. I've seen this once, but then other times it works fine. It may apply to other events like parties or marriages as well.
Sims will get-up in the middle of the night and not sleep after Woohooing and will do a "See what is happening" interaction instead. This is a real annoying interaction that was added this update. I'm not sure what the goal with it is. A Sim will wake-up in the middle of the night and get out of bed to do it. I think it may be a new broadcaster, but I'm going to have to investigate more.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-06 11:32 #77 av: densomundrar

Tack.
Vad innebär hot-fix?

Anmäl
2015-12-06 11:42 #78 av: Bara Anna

Snabb-fix, improviserad lösning för att fixa ett problem som inte var planerat :-)

Viktigt också att ta bort ALLA gamla mc-filer eftersom mc dresser inte längre fungerar!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-06 14:34 #79 av: densomundrar

Ok, tack :-)

Anmäl
2015-12-20 08:05 #80 av: Bara Anna

Vi har fått en tidig julklapp! <3 Version 2.3.3 är ute!

En hel massa saker är gjorda (Jag slänger in ändringarna på engelska i kommentaren nedan) men det främsta är efter vad jag kan se:

-Dina simmars relationer kommer INTE längre att försvinna om du gillar att spela sk. "Rotational play" och hoppa mellan olika familjer (En bugg som kom med senaste expansionen)

-En helt ny modul har skapats! MC Occult... Just nu hanterar den bara aliens i en hel massa olika variationer. Men jag ser stora möjligheter inför framtiden!

Jag kommer att ta tag i översättningen så fort jag hinner. Men ni vet hur det är: Det är jullov, fjärde advent etc etc så jag vet inte riktigt när det kan ske. Men jag jobbar på det!

Peace Out!

PS Det finns några mindre ändringar till MC Woohoo också för er som använder den. Men inte lika spännande DS

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-20 08:06 #81 av: Bara Anna

2.3.3 ändringar


Changes from version 2.2.2 to 2.3.0 (Sims Version at time of release was PC Version 1.13.106.1010 / Mac Version 1.13.106.1210)

  • Added a new setting for type of Game Time Speed (Game_Time_Speed_Type). Valid values are "Absolute", "Relative" and Default. "Absolute" game speed type changes the game speed by an absolute amount. Any actions a Sim takes will still take the same amount of relative time they took to perform previously so, as a result, more things can be done in a day. However, internal timings for scheduled events like school, work, etc. will not be accurate. "Relative" game speed type changes the game speed by a relative amount. Any actions a Sim takes will also be changed by that same relative amount so, as a result, they will still take the same amount of time to do relatively and it may not be possible to do more things in a day. However, internal timings for scheduled events will be accurate. The Default game speed type will use EA's time settings, regardless of what the "Game Time Speed" amount is set to. Other mods that change time work like the "Relative" game speed, so if you're in doubt of what you want, try that one.
  • Fixed a problem with translation strings in Relationship Settings with the core game dictionary and gender-based string translations.
  • Fixed a problem where sometimes ghosts and reapers would get married or pregnant if their household was no longer marked "hidden".
  • Added additional detail to the "Sim Info" menu which before showed only Age (Child/Teen/Adult/etc.) but will now show Age as well as Days into age and Total Days within the current Age. Example: John Doe (YoungAdult: 58/67)
  • Fixed a problem in MC Cleaner in household clean-up that was preventing hidden houses from being made visible as intended.
  • Fixed a bug in the core-game where sometimes NPC Sims would walk away with items that don't belong to them (books, music instruments, etc.)
  • Added a "bugfix" so Sims always try to return books to bookshelves. If they cannot for some reason, if the book belongs to them, it will go into their inventory, otherwise, they will leave it on the ground. Hopefully, this will fix the book clutter showing-up now. There is still a core bug that is happening that makes Sims unable to find the "path" to go to return books. When this pathing error happens, it aborts returning the book to the shelves. When it doesn't happen, from my testing it looks like they are returning the books correctly. The pathing bug isn't something that I can fix from scripts, though.
  • Added a setting in MC Tuner for "Ask if Single" and "Invite to Spend the Night" so they can be made friendly instead of romantic interactions. The friendly "Invite to spend the night" was a separate mod I created but not it is built-into MC Tuner and can be switched off-and-on (with restarts). This way should be more "future updates"-resistant, although I've never had to update the original.
  • Added a new MC Occult module. This includes several settings. The first setting is "Frequency Type". Settings for this include:
    • "Normal Frequency", which makes no changes to the default settings.
    • "No Alien Contact" disables the "Contact Aliens" option from the satellite. Using the "Prevent Abductions" interaction from the satellite will cause no alien abductions pretty much until the game is restarted.
    • "High Alien Contact" causes the "Contact Aliens" option to be available to click over and over. Using it multiple times increases the chance of being abducted or having a party of rude aliens visist your house. You can also get a phone call from the aliens and then get abducted later.
    • "Alien Invasion" disables the "Contact Aliens" and the "Prevent Alien Abduction" buttons altogether. This is an insane abduction-ocolypse. You'll want to set the "Hours Between Abductions" setting for this for sure, because you will pretty much be guaranteed to be abducted every interval you set here.
  • Added the ability to cancel Alien Abductions when "High" or "Alien Invasion" are used. This is a bit flaky just because the way the cancelling interactions work. Sometimes it won't cancel correctly if the interaction is allowed to go too far. Sometimes it will cancel but they'll be beamed-up anyway.
  • Added the "Hours Between Abductions" for MC Occult for "High" or "Alien Invasion" options. This allows setting the minimum amount of time between abductions. It's really more handy when using "Alien Invasion", but can be set for "High" if desired. A value between 1 and 24 are allowed.
  • Added the "Abduction Start Time" setting for MC Occult for "High" or "Alien Invasion" options. This allows setting the earliest time that alien abductions will occur, between 0 and 23 are allowed. These are the hour with 0 being midnight and 23 being 11 PM.
  • Added the "Abduction Time Length" setting for MC Occult for "High" or "Alien Invasion" options. This allows setting the number of hours after "Abduction Start Time" that abductions may occur. 1 through 24 are allowed.
  • Added the "Allow NPC Abductions" setting for MC Occult for "High" or "Alien Invasion" options. Enabling this option will allow NPC's walking down the street around your house to be abducted in addition to Sims in your household. This + "Alien Invasion" = UFO MADNESS!
  • Added the "Abduction Ages" setting for MC Occult for "High" or "Alien Invasion" options. This allows choosing the ages of Sims that will be abducted. Child, Teen, Young Adult, Adult and Elders are all valid.
  • There are some new pregnancy settings specific for Alien Abductions now. These are separate from MC Pregnancy settings and are valid for NPC or Active sims that are abducted. Also, these will work using "Normal Alien Contact" rules when Sims are abducted. The first setting is "Abduction Pregnancy Percent". This is the percentage chance that a Sim will become pregnant through abduction.
  • Another pregnancy setting for Alien Abductions is "Abduction Pregnancy Ages". This allows the ages valid for pregnancy through abduction: Teens, Young Adults, Adults and Elders are valid.
  • The last pregnancy setting for alien abductions is "Abduction Pregnancy Genders". This allows specifying which genders will become pregnant through alien abductions.
  • Added a "Maximum Aliens" setting in MC Occult. If the number of current aliens in the world is greater than or equal to this number then no more alien babies will be BORN. THIS WILL NOT LIMIT THE ADULT ALIENS THE GAME CREATES!!! IT WILL ONLY LIMIT BABIES BEING BORN!! There are a lot of things in the game that rely on aliens being able to be generated by the game when it needs them. I am not going to attempt to fight those filters. Between this limit and the new Sim Command to "Human-ize Sim", it should allow the number of aliens to be limited or lowered a lot.
  • When MC Occult is active, the Sim Menu will have some new commands in Sim Commands. These include "Alien-ize Sim" to turn the Sim into an Alien, "Human-ize Sim" to turn the Sim into a Human if they're an alien, "Wear Disguise" if they are an alien in alien appearance and "Remove Disguise" if they are an alien in human disguise.
  • Added a setting to "Bypass Relationship Culling" in MC Population. Hopefully that will fix the Relationship Culling that people have been seeing since the last release. I have it as a separate command as some people may not want relationship culling but are ok with population culling or pruning, or vice-versa. It's not quite the same thing as the population culling/pruning as that actually deleted Sims and then just deletes relationships.
Known Issues that I'm aware of and working on:
  • MC Dresser isn't working. I've left a message and this looks like a bug in the EA code that they are going to look into. I can't really do anything else on it until something comes from them.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-20 08:47 #82 av: densomundrar

Åh, vad roligt :-) är det säkert att köra mc med spelet nu? :-)

Anmäl
2015-12-20 08:54 #83 av: Bara Anna

#82 Yup!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2015-12-20 08:58 #84 av: densomundrar

Yey, ska ladda ner den idag, som jag längtat :-)

Anmäl
2016-01-05 10:32 #85 av: Bara Anna

MC Dresser/Garderoben är tillbaka för er som saknat den!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-11 08:43 #86 av: Bara Anna

För någon vecka sedan kom version 2.4.0, versionen som återinförde MC Dresser ! <3  Förra veckan kom en uppdatering, en sk. "hot-fix" till detta som fixade upptäckta buggar. Så senaste versionen är alltså 2.4.1!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-11 10:57 #87 av: nypisnina

När jag läser om detta så tycker jag att det verkar lite krångligt... Men det kanske det inte är?
Kan man stänga av mc commander när det strular eller måste man flytta det?  (som jag läste ovan nu att det strulade efter den senaste patchen) Vidare undrar jag om när man behöver reparera spelet - måste man flytta på filerna som man gör när man uppdaterar?

Jag har aldrig spelat med moddar, aldrig laddat ner till sims eller nånting men jag är väldigt nyfiken på att testa men jag är så grön och har redan lite skumma buggar i spelet.
Jag är inne och kikar på modthesims men förstår inte ens hur jag får hem det, hittar inte download nånstans... Hur uppdaterar man mc? Måste man gå till sidan och ta hem det igen tro?

Tacksam för hjälp!

Anmäl
2016-01-11 11:42 #88 av: densomundrar

Åh,tack för uppdateringen :-)

Nejdå, den nya layouten är ganska lätt att förstå :-)

Anmäl
2016-01-11 12:07 #89 av: Bara Anna

#87 Det finns ingen av/på knapp om det är det du tänker på, mer än att du kan stänga av scriptmoddar på start-sidan, alt ta bort t4script filen från mod-mappen.

From i höstas så har EA/Maxis gjort som så att alla moddar tas ur bruk per automatik vid varje stor uppdatering. Du måste manuellt gå in i spelhanteringen när du startar upp spelet och kryssa i att du vill köra mods. Dessutom så rekommenderas det att ALLTID att  ta bort ALLA moddar och cc före du kör en större uppdatering, patch eller expansion. Detta just för att de som moddar inte vet i förväg vilka förändringar som komma skall.  Ibland kan då moddarna behöva uppdateras de också. Skaparen av MC Command Center har dock alltid varit superduktig med att fixa uppdateringar väldigt snabbt och om inte (som när det gällde MC Dresser) gått ut med information om det.

Du behöver inte ta bort moddar när du reparerar ett spel dock!

Om du inte hittar en download knapp på modthesims så är det troligtvis pga att du inte är inloggad där. För att ladda ner saker (bla MC Command) så krävs medlemsskap. Detta är dock gratis.

Om och när MC behövs uppdateras gör du det genom att ta bort de gamla filerna och ladda ner de nya filerna på samma ställe. Det står vid filerna du kan ladda ner när senaste uppdateringen av modden gjordes. Det är även viktigt att du är noga med att alltid ha ditt spel uppdaterat till senaste versionen då MC Command Center inte är bak-kompatibelt. Du kan alltså inte köra det om du inte har dit Sims 4 uppdaterat till senaste versionen.

Här är en artikel om hur du installerar mod i Sims 4: http://thesims.ifokus.se/articles/552b9d2b8e0e7455de0044f3-installera-eget-innehall-the-sims-4?articles-1

Med den här väggen av text så kan jag förstå att det verkar krångligt med mods. Men det är det inte! Det är bara att prova några mod åt gången. De kan INTE förstöra ditt spel permanent. Fungerar de inte så är det bara att ta bort dem från mod-mappen så är moddarna också borta! MC Command Center är en sk Story Progression Mod: Den ger lite extra liv till ditt grannskap. När du intallerat det så behöver du inte göra något. Det körs automatiskt. Det är om du vill göra finjusteringar som du kan behöva gå in och ändra inställningarna för modden. Och då går det att grotta ner sig hur mycket som helst. MEN det är helt frivilligt! :-D

Kör du fast är det bara att skicka ett  pm så skall jag försöka hjälpa!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-11 14:50 #90 av: nypisnina

Jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel. Får inte det till att funka, gissar att jag gör fel när jag packar upp... Har följt instruktionen men det funkar ändå inte.

Anmäl
2016-01-11 15:22 #91 av: nypisnina

Nu gick det, jag hade inte bockat i visa scriptmoddar i spelet, eller vad det nu hette. :-)
Ska bli kul att testa det här nu.

Anmäl
2016-01-11 15:59 #92 av: Bara Anna

Va bra! Då kan jag stryka svars-mailet jag håller på att skicka till dig? Det ordnade sig?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-11 20:28 #93 av: nypisnina

Ja, det gjorde det! :-) Tack för din hjälp! Hjärta

Anmäl
2016-01-11 20:37 #94 av: densomundrar

Du är toppen Bara Anna, tack för att du hjälper oss som inte kan så mycket om detta :-) @):-

Anmäl
2016-01-12 08:28 #95 av: nypisnina

Hur är det med stuffpacks, måste man ta bort moddarna tillfälligt då med eller klarar det sig? Är det patcher och gamepacks som är den stora risken för moddar?

Måste bara säga igen; tack Bara Anna för hjälpen! Har läst många av dina förklaringar i tråden, du förklarar ju så att en annan förstår! :-) Nu har jag hämtat hem en hel del grejer och hoppas att spelet blir lite roligare!

En till fråga! - Innan jag hade moddar installerade så hade jag bara en ruta om moddar att bocka i som hette något i stil med "tillåt moddar" och jag trodde att det räckte, men när jag hade kämpat i x antal timmar så gick jag in där igen och då hade det dykt upp en till ruta att bocka i för "visa scriptmoddar". Antingen var jag blind (det händer mig då och då så det är verkligen inte omöjligt att den rutan fanns där innan också) eller så är det något som dök upp, vet du hur det är med det? Bara för sakens skull. :-)

Anmäl
2016-01-13 14:12 #96 av: Bara Anna

#95 Med stuff-packs så behövs det sällan tas ut några moddar. Detta för att ett SP lägger bara till extra saker, det ändrar inte i själva funktionaliteten som t. ex ett expansionspaket kan göra.

Tack för  berömmet! Värmer nu när kylan slagit till och det är vitt ute! Jag försöker att förklara så bra som möjligt men vet att jag kan skriva tegelstenar ibland.... :-D

Risken finns väl att du var lite sak-blind (händer mig också ofta - jag skyller på husvätten). Men det kan också vara så att  "visa scriptmoddar" faktiskt inte fanns där förrän du givit din tillåtelse att använda moddar. Jag vet ärligt talat inte.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-24 03:43 #97 av: Bara Anna

Ny spännande uppdatering från Deaderpool! En helt ny modul har lagts till: MC Appearance (Jag kommer nog att vi översättning döpa till MC Utseende). Jag har inte tittat så nära på den, men det verkar handla om de finjusteringar som du kan vilja göra på specifika kroppstyper. Vet ännu inte om det är något nytt eller om han bara har delat upp kropp och kläder....

Changes from version 2.4.1 to 2.5.0 (Sims Version at time of release was PC Version 1.14.49.1020 / Mac Version 1.14.49.1220)

  • Changed maximum number of children per household setting to allow up to 50 instead of 20.
  • Created MC Appearance module. This module will have settings specific to changing Sim body-part sizing.
    • In the Sim MC Appearance menu, the physical characteristics (body, not face) can be copied and then pasted into another Sim so they have the same body characteristics.
    • The "Set Appearance By Template" Sim menu option will check the Sim's body characteristics and compare them against the template defined for their gender and age. If any of their body characteristics are out of the bounds specified in the templates, then it will be set to a random value within the template ranges for that body part.
    • The "Randomize Appearance By Template" Sim menu option will randomize every body part using the template ranges specified by the template for their gender and age.
    • The "Set Body Part Value" Sim menu option allows specifying an exact value for the body part specified. All values are from -100 to 100. -100 will make the body part the "smallest" it can be and 100 will make it the biggest.
    • The "Random Body Part Value" Sim menu option allows randomizing the value for the body part specified. A value between -100 and 100 will be placed into that body part's value.
    • In the computer MC Appearance settings menu, the "Apply Appearance Template..." setting allows an automatic validation for Sims against defined templates to occur. There are three choices for this setting. "Manual" is the default value and no automatic validations will occur. If this setting is used, then the "Set Appearance By Template" Sim menu option will be used to manually validate Sims. The "Age-Up" setting will validate a Sim when they age-up to a new age group. Any body-type values that are invalid for the new age will be rerolled at this point. This is the most efficient automatic validation as it only happens once when Sims age-up. The "Zone-in" setting will validate a Sim when they zone-into a lot. This is the least efficient automatic validation and should not be used long-term. It can be used initially to validate existing Sims when this module is first deployed. Note that if either "Age-up" or "Zone-in" are used, any homeless Sim created by EA's processes will automatically be validated upon creation as well. As an aside, for ages above Teenager each body-part that is changed for a template will attempt to scale-up or down so the appearance gradually changes as the Sim gets older rather than randomizing to what could be radically different appearances.
    • Moved the "Cleaner_MonitorPhysique", "Cleaner_MaleFitLimits", "Cleaner_MaleLeanLimits", "Cleaner_FemaleFitLimits", "Cleaner_FemaleLeanLimits" settings to the appearance module, so they are now named "Appearance_MonitorPhysique", "Appearance_MaleFitLimits", "Appearance_MaleLeanLimits", "Appearance_FemaleFitLimits", "Appearance_FemaleLeanLimits". The UI configuration for these settings are now in MC Appearance instead of MC Cleaner as well.
    • Added a "Define Appearance Template" menu option to the MC Appearance computer menu. This will allow setting low-and-high ranges for Sims ages Teen-through-Elder. Each template must be defined separately for each age-group and gender since that's the way EA applies them as Sims age-up. Then the "Apply Appearance Template" setting will determine when Sims' appearances are adjusted.
    • When using MC Appearance, Teenage Sims will show pregnancy with big bellies like Adult Sims do. Males show lesser than females do. For some reason I could not expand the male bellies to the extent I can expand female bellies...just do what I can!
  • Fixed a problem that caused Sims to get charged child support for children that had moved-on to the next plane of existence! Why should you not have to pay child support for ghost kids? I don't know but it's fixed! Thanks, t.barfield86!
  • Added "Modify Career Outfit" to the Sim menu under MC Command Center\Sims Commands. I didn't want to put this in the root MC Command Center menu like "Modify in CAS" because I wanted to only have really common often-used commands in the root menu and then lesser-used commands in sub-menus. Thanks, FLChicago for the tip on this that got it pushed in this release!
  • For the MC Dresser setting that allows configuring which outfit a Sim will change into when they leave work, the outfit will now only be switched-to if the Sim is actually coming-home from work rather than just if they took the day off, which would still trigger a clothing change at the end of the day when they were supposed to be coming-home. Thanks for the fix request, heidi137.
  • Fixed the family tree issue where teenagers were not showing-up as parents. Thanks, Azoresman, for the assistance on this!
  • Allow Forget Active Sim to be run on ghosts. Thanks, Shelleny, for pointing out that this wasn't working previously!
  • Added a work-around for a core script issue that could happen if a club had a wealth-limit for admission and the leader of the club dies and there is a Sim in the world with no Household. As far as I know, a Sim should always have a household, but we've seen at least one case where it has happened.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-24 03:49 #98 av: densomundrar

Åh, vad kul, tack för uppdateringen :-) Ska försöka sätta mig och spela någon dag :-)

Anmäl
2016-01-24 04:11 #99 av: Bara Anna

Ooooch, det finns nu en "Woohoo-skill" 😍😂✨

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-24 09:23 #100 av: Bara Anna

Jag har inte fått det bekräftat, men det sägs att from denna version så kommer det att synas på gravida tonåringar att de är just gravida... Det är dock fortfarande problematiskt med genetiken för tonåringar. Barn till tonåringar blir inte lika sina föräldrar.
Någon som har lust att testa innan jag kommer hem i em? Eller måste jag ge mig till tåls? 😜

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-24 09:23 #101 av: Bara Anna

Jag har inte fått det bekräftat, men det sägs att from denna version så kommer det att synas på gravida tonåringar att de är just gravida... Det är dock fortfarande problematiskt med genetiken för tonåringar. Barn till tonåringar blir inte lika sina föräldrar.
Någon som har lust att testa innan jag kommer hem i em? Eller måste jag ge mig till tåls? 😜

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-24 10:02 #102 av: densomundrar

Hade gärna ställt upp men har nyss fått hem en hund och ska iväg på middag lite senare så jag har tyvärr inte tid :-(

Anmäl
2016-01-26 14:24 #103 av: nypisnina

Hur verkar det? Syns tonåringsgraviditet? Glad

Anmäl
2016-01-27 02:40 #104 av: Bara Anna

Har tyvärr inte hunnit testa ännu 😔

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-27 02:40 #105 av: Bara Anna

Har tyvärr inte hunnit testa ännu 😔

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-27 06:00 #106 av: Bara Anna

Nu finns svensk översättning för 2.5!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-31 12:40 #107 av: Bara Anna

#103 Jaaaaaaaaaa!!!!!!!!💖

På en annan not: Jag hade tänkt göra en video-serie om MC. Vad vill Ni att jag skall ta upp merspecifikt?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-31 13:44 #108 av: SegerSims

#107 Det låter som en himla bra idé då jag just funderar på att testa detta. Glad

Men jag har en fråga, när man använder sig av detta är det samma inställningar för alla spel man har? Alltså om jag kör 2 olika challenges kan de ha 2 olika inställningar då? eller rent av att den ena inte använder sig av moden men den andra gör det?

Anmäl
2016-01-31 14:56 #109 av: Bara Anna

#108 Nope, tyvärr inte. Du måste göra dina specefika inställningar för respektive spar-fil. Dumt tycker jag. Men det är inte moddens fel, utan hur spelet som helhet är uppbyggt och scriptat.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-31 15:43 #110 av: SegerSims

#109 missförstår jag dig nu, men du menar att jag alltså har möjligheten att ha olika inställningar till två olika spel? Alltså spar-filer? För det är vad jag vill kunna ha. Men jag kanske missförstod ditt svar?

Anmäl
2016-01-31 16:26 #111 av: Bara Anna

#110 Du missförstår mig nog tyvärr....

Exempel: Du vill inte tillåta sam-könade graviditeter i din Ugly-utmaning. Och ställer in det innuti spelet. När du sedan startar upp din sparfil för Lucinda så är det fortfarande inte OK med samkönade graviditer. Vill du godkänna detta så måste du ändra detta i inställningarn innan du börjar spela igen.

Eftersom det för mig inte bara är MC som är annorlunda utan även t. ex skins och hårfärger så har jag gjort så att jag har två separata mappar med de moddar och inställningar (sparas i MC config filen) jag behöver för respektive. När jag  skall spela en speciell sparfil så flyttar jag bara mappar. Jätte-bökigt jag vet, men det bästa jag kommit på vid stora förändringar. Vid mindre förändringar så kör jag direkt i datorn i spelet.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-01-31 16:34 #112 av: densomundrar

Låter intressant med mer ingående information om mc, är öppen för alla typ av information :-)

Anmäl
2016-01-31 18:41 #113 av: SegerSims

#111 Okej då fattar jag bättre nu, Tack Anna! Ska ta och fixa hem den modden senare och leka lite innan jag använder den på allvar. Så det kan bli ett himla flyttande med modsmappen fram och tillbaka vilket inte gör något då jag funderat på att flytta ut Modsmappen när jag bygger hus eller skapar simmar jag vill dela med mig utav utan att det hamnar mods i. Så en anledning till gör inget.! Skrattar

Anmäl
2016-02-01 09:33 #114 av: nypisnina

#107 Å vad roligt! När jag spelar så går jag nästan bara efter simmarnas egna önskningar och min tonåring blev istället intresserad av en ungdoms sim och han är kille och har nu blivit ungdom, så fick inte testat hur det ser ut med tonårsgraviditeten, förhoppningsvis får han barn nu så kan jag försöka få en av tonåringarna gravida, hade vart kul ju! Jag tyckte öht att det var himla kul att tonåringarna kan vara romantiska med både vuxna och ungdomar nu. :-D

Anmäl
2016-02-07 04:11 #115 av: Bara Anna

MCCC 2.6 är ute! Massiv uppdatering gällande Modden! Jag är på väg till jobbet så jag har inte tid att gå igenom allt, och översättningen kommer att dröja ett par dagar. Men jag rekommenderar alla användare kika in på moddens hemsida!!!!!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-02-07 04:11 #116 av: Bara Anna

MCCC 2.6 är ute! Massiv uppdatering gällande Modden! Jag är på väg till jobbet så jag har inte tid att gå igenom allt, och översättningen kommer att dröja ett par dagar. Men jag rekommenderar alla användare kika in på moddens hemsida!!!!!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-02-07 09:45 #117 av: densomundrar

Tack, ska kika :-)

Anmäl
2016-02-07 10:46 #118 av: nypisnina

Å tack Anna för att du berättar om nya uppdat!! Hjärta Verkar vara massa nytt kul!

Anmäl
2016-02-08 10:40 #119 av: Bara Anna

OK, kortversionen av vad som dök upp:

-En ny Fusk modul! Som bland annat ger oss makten att ställa in finanser, färdigheter mm och ta bort simmar!

-Lite omorganisation av menyerna. Allt finns kvar, men inte under samma plats som förut kanske.

-Ytterligare en ny modul: MC Clubs (MC Klubb på svenska). Låter kvalificerade simmar automatiskt gå med i klubbar med öppen inbjudan!

-Du kan nu ställa in att tonåringar tar efter sina föräldrar mer utseendemässigt. Men även att de faktiskt kan skilja sig lite från mängden...

-Möjligheten att ställa in antal simmar/per zon. Bra för oss med lite sämre datorer!

-Du kan öka, minska färdighete, men även ställa in hur  svårt det är att  öka en nivå.

-Du kan nu  ta bort hela grupper av simmar! Hemlösa, spöken, alla.... OBS! Den här funktionen verkar vara lite buggig för tillfället och bör användas sparsamt!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-02-08 10:43 #120 av: Bara Anna

Det kommer även med två pdf-dokument i 2.6, En lathund vid felsökningar och en ingående guide för moddens alla funktioner, Båda på engelska men klart läsvärda.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-02-08 10:44 #121 av: nypisnina

#119 Det var många uppdateringar som jag använt ofta men i form av fusk, så det var roligt att det bara behövs en knapptryckning nu. :-)

Anmäl
2016-02-08 16:26 #122 av: densomundrar

Det där med att simarna ska bli mer lik sina föräldrar låter väldigt intressant :-)

Anmäl
2016-02-08 19:35 #123 av: Bara Anna

#122 Skall väl påpekas att det BARA gäller NPC/ospelade icke-aktiva simmar.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-02-08 20:41 #124 av: densomundrar

Aha :-/

Anmäl
2016-02-09 18:23 #125 av: Bara Anna

Till densomundrar mfl: Jag hade fel! MC Utseende (MC Appearance påverkar ALLA simmar!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-02-09 18:35 #126 av: densomundrar

Åh, vilken lycka, tusen tack :-)

Anmäl
2016-02-09 18:48 #127 av: densomundrar

Har nu försökt varit lite duktig och leta själv men då jag inte är så duktig på engelska så förstår jag inte riktigt allt. Är det mc utseende, avkommor, "use parent physical attributes" jag ska ha som "True"? :-)

Anmäl
2016-02-09 19:06 #128 av: Bara Anna

Ja, jag tor det!  Men jag har inte lekt med det själv ännu. Och tack för att du hittade en sträng jag missat översätta! ;-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-02-09 19:13 #129 av: densomundrar

Tycker att du gjort ett toppenjobb! Tack för att du underlättar användandet för oss som inte är så duktiga på engelska :-)

Anmäl
2016-02-11 10:59 #130 av: Bara Anna

Första introduktions-videon i en youtube serie kring  MC Command Center!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-04-22 09:29 #131 av: Bara Anna

Sent om sider; Del 2!

Vi kikar på modulen MC Population

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-04-22 11:22 #132 av: densomundrar

Wiie, tusen tack :-)

Anmäl
2016-04-26 23:12 #133 av: Bara Anna

Jag har varit lite dålig på att upddatera, sorry bout that. Nu är vi redan på version 2.9! En hel del bra godsaker!!!! Sedan 2.6 har vi bla fått:

-Underhåll (Från frånvarande fäder)

-Inställning av gångstilar

-En split av graviditet och Giftemål

mmmm

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-05-05 07:38 #134 av: Bara Anna

Den här gången kikar vi på mc pregnancy!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-05-05 07:42 #135 av: densomundrar

Fy skäms på mig, har inte hunnit spela på flera månader, måste ta tag i det en regnig dag, är så sugen :-)

Anmäl
2016-05-05 07:50 #136 av: Bara Anna

Ingen skam i det! Det är vår och jag har imte heller spelat mycket.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-05-12 11:57 #137 av: Bara Anna

Version 2.10.0 finns nu ute! En hel del nya godsaker! Vad sägs tex om:
-Adoptions-möjligheter för samkönade par
-Ett döds-kommando . Fanns förut men är nu ytterligare utökat och förfinat så du kan välja vilket "humör" som dödar.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-05-12 13:02 #138 av: densomundrar

Åh, vad spännande :-)

Anmäl
2016-05-18 14:18 #139 av: Bara Anna

Genomgång av 2.10.0

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-02 08:48 #140 av: Bara Anna

Oj! Har jag inte uppdaterat sedan 2.10??? Oooops.....
Hur som haver, 2.13.1 är ute och erbjuder en hel del godsaker ! Check it out!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-02 09:05 #141 av: densomundrar

Uppdaterad, har dock inte kollat igenom den :-)
Har lite svårt att sätta mig in i alla bradiga funktioner.

Anmäl
2016-08-02 09:05 #142 av: Bara Anna

PS MC Appearance/Utseende har bytt namn till MC CAS!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-03 13:25 #143 av: _Elina

Jag laddade ner den här modden för nån vecka sen och blev lite besviken då den känns rätt blek i jämförelse med Master Controller till TS3. Hade hoppats Command Center skulle likna den mer. Men det kan ju vara jag som inte har utforskat och lärt mig tillräckligt än :)

Hur som helst blev jag lite förvirrad när jag upptäckte att Fusk-modulen inte finns med i Command Centermenyn på datorn, vilket jag hade för mig att den gjorde från början. Kommer jag ihåg detta helt fel? Jag vill minnas att jag valde att aktivera en inställning som alltid öppnar SES i  full edit mode, för att liksom slippa skriva in fusket varje gång. Går det eller har jag drömt det eller något? Lipar

Anmäl
2016-08-03 16:50 #144 av: densomundrar

#143 slippa skriva in fusket varje gång?
Modet kommer man ju åt via datorn i spelet samt begränsade valmöjligheter via brevlådan eller en sim. Men jag kanske missförstod dig?
Vet ju inte hur det såg ut till ts3

Anmäl
2016-08-03 17:54 #145 av: _Elina

#144 Ja alltså nu använder jag fusket cas.fulleditmode on eller vad det heter, men jag hade för mig att man kunde aktivera det fusket med hjälp av Command Center..

Anmäl
2016-08-03 18:18 #146 av: densomundrar

#145 aha, det får jag nog lämna till någon annan, har ingen aning om vad det är :-)

Anmäl
2016-08-03 20:31 #147 av: Bara Anna

#143 Det är alltid tråkigt att höra om någon som inte gillar en mod som jag uppskattar och diggar så högt som jag gör med MCCC. För mig är den oumbärlig. Men smaken är som baken - delad! Det är inte en mod för alla. För att få ut mesta möjliga måste man vara beredd att faktiskt avsätta tiden och verkligen sätta sig in det denna mod har att erbjuda. Detta för att det här en mod som under mer än 1 års tid (den föddes mars 2015) uppdaterats, förbättrats och utvecklats. Den har alltid varit bland de första moddarna att uppdateras vid patcher och expansioner dessutom.  Minst 1 gång i månaden kommer det uppdateringar som hela tiden för modden frammåt. Nu senast den 1 augusti!

Jag har verkligt svårt att tro att MCCC är en blekare kopia av NRAAS! Framför allt för att just NRAAS var förebilden för modden. Jag vågar nästan slå vad om att vilken feature du än efterlyser så kan jag visa på den i MCCC (möjligen behöva hänvisa till skaparens att-göra-lista)!

Det du söker finns fö bara 4 knapptryck-bort på en Sim-dator: MC Command Center >Andra inställningar > Konsoll Kommando Inställningar!

Som sagt, tråkigt att du inte hittade vad du sökte i MC Command Center och jag hoppas verkligen att du kan hitta en annan mod som är lika uppdaterad och som kan ge dig vad du letar efter. LYCKA TILL!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-03 22:33 #148 av: _Elina

#146 Tack ändå! :)

#147 Oj, det var inte min mening att verka så nedlåtande om modden som du får det att låta. Jag skrev kommentaren i all hast så det blev lite tokigt. Förlåt för det!

Jag tycker inte alls illa om modden, tvärtom skulle Sims 4 knappt vara värt att spela utan den! Den var det första jag laddade ner efter att ha provspelat lite (har bara spelat sims 4 några veckor). Men visst kan man väl bli lite besviken först? Till exempel för att man (dumt nog) väntar sig att den ska funka på samma sätt som något annat? Utan att för den delen ogilla modden. Jag vet inte varför jag ens nämnde att jag blev besviken, antagligen blev jag lite sur för att jag aldrig lyckades hitta rätt bland inställningar. Looser

Det låter väldigt lovande att du tror att MC Command Center har eller åtminstone kommer få alla features som NRAAS hade! :) Jag hoppas verkligen du har rätt. Och tack så jättemycket för hjälpen! ^^ Det verkar ju uppenbarligen som att det helt enkelt är hos mig och min okunskap felet ligger, inte hos modden ;)

Nu hoppas jag bara att det är okej för mig att fortsätta ställa frågor här, om jag skulle ha några, utan att uppröra någon.

Anmäl
2016-08-04 06:47 #149 av: Bara Anna

Självklart! Ask away!
Är du någotsånär kunnig på engelska så kan du även ställa dina frågor på modthesims och på det stora Sims forumet (. http://forums.thesims.com/en_US/discussion/881613/need-help-with-the-mc-command-center ). Det är där de riktiga experterna håller till! Har du förresten kikat i de två pdf-dokumenten som kommer med modden? En kortare handledning + en felsökningsguide!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-04 06:47 #150 av: Bara Anna

Självklart! Ask away!
Är du någotsånär kunnig på engelska så kan du även ställa dina frågor på modthesims och på det stora Sims forumet (. http://forums.thesims.com/en_US/discussion/881613/need-help-with-the-mc-command-center ). Det är där de riktiga experterna håller till! Har du förresten kikat i de två pdf-dokumenten som kommer med modden? En kortare handledning + en felsökningsguide!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-04 09:36 #151 av: _Elina

Åh, nej det har jag inte. Tack så mycket för tips! :)

Anmäl
2016-08-04 14:55 #152 av: densomundrar

Nu är du blygsam Anna, det finns ju ett proffs här med :-) om du bara visste hut mycket du hjälpt mig med detta och att spela ts4 hade inte alls varit i närheten lika kul om jag inte fått din hjälped moden @):-

Anmäl
2016-08-11 22:37 #153 av: densomundrar

Har funktionen för att flagga en sim för giftermål eller att skaffa barn tagits bort eller letar jag helt galet? Har provat både genom att klicka på fysisk sim samt att klicka på simen via vänskapspanelen..
Vill gärna att mitt släktträd utökas även på icke aktiva simmar...

Anmäl
2016-08-12 05:59 #154 av: Bara Anna

#153 Den kan ha flyttats... Skall kolla upp lite mer under dagen!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-12 06:28 #155 av: Bara Anna

Eftersom det är mycket roligare att kika på MC Command Center än att städa ur kylen så har jag nu kikat hur det ser ut:

Flaggor finns kvar! Både om du klickar på simmar i vänskaps-fönstret och direkt på en sim. Menyn heter Sim Flaggor. Vilka flaggor du kan få upp beror helt på om dina simmar är aktiva simmar och/eller spelade simmar (betydligt färre flaggor) eller om det är rena ospelade npc (då hittar du alla flaggor!). Aktiva spelade simmar kan aldrig flaggas för graviditeter eller giftetmål. Det får du spela fram helt enkelt.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-12 08:40 #156 av: densomundrar

Tack, du är toppen.
Så en fd familjemedlem som nu bor i annat hushåll måste jag alltså själv spela fram giftermål och barn med? :-(

Anmäl
2016-08-12 10:29 #157 av: LottaV

#156 Du kan ju avaktivera simmen som aktiv familj

Ett gott skratt förlänger livet

Anmäl
2016-08-12 10:46 #158 av: densomundrar

#157 ok, låter som ett alternativ, hur gör jag det? :-)

Anmäl
2016-08-12 11:51 #159 av: Bara Anna

å#158 Under Meny tryck på Hantera Världar, välj därefter Hushålls Hantering. Under HH väljer du sedan fliken Spelade Hushåll. Du kommer säkerligen se att alla dina spelade familjer uppradade där! Den familj som du vill av-aktivera klickar du nu på så att ett nytt fönster. I vänstraste hörnet kommer  du nu se en grå liten plumbbob. Vänsterklicka på den så att den försvinner och den familjen kommer att hamna i gruppen för ospelade simmar. Easy peacy!

Jag kan väl påpeka att iom att du nu har har gjort familjen till en ospelad familj så kommer de inkluderas i alla slumpvisa grav. och giftemål som MC utför på regelbunden basis! Att flagga innebär bara att du markerar en speciell sim att definitivt bli gift/gravid nästa cykel.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-21 16:18 #160 av: LottaV

Jag försöker att ladda ner MC Woohoo men det säger bar att jag måste logga in först men jag är redan inloggad hur ska jag göra?Arg

Jag lyckades tillslut så jag behöver inte någon hjälpTummen upp

Ett gott skratt förlänger livet

Anmäl
2016-08-21 17:35 #161 av: Bara Anna

#160 För de som inte vet: Just med MC Woohoo så kan man behöva att rensa web-casche ibland för att lyckas komma in!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-08-21 18:38 #162 av: LottaV

#161 Jag lämnade bara sidan och loggade in på nytt då funkade det för migTummen upp

Ett gott skratt förlänger livet

Anmäl
2016-08-21 20:15 #163 av: densomundrar

#159 oj, var det inte svårare än så? Tack, du är toppen!

Anmäl
2016-09-01 10:14 #164 av: ecaz

Jag funderar på att installera MC command center men efter att ha testat Nraas modden i TS3 så är jag tveksam. Med Nraas blev resultatet snabbt att inte en enda singel sim fanns kvar i spelet som mina simmar kunde dejta, alla var ihopparade av modden. Detta gillar jag inte och är rädd att detta upprepas i TS4. Vad är era erfarenheter av detta?

Anmäl
2016-09-01 11:34 #165 av: densomundrar

Jag tror det går att ställa in, hur många man vill som ska bli ihopparade, men vet ej hur man gör :-P
Sen kan man ju även sno andra simars partner ;-)

Anmäl
2016-09-01 17:51 #166 av: Bara Anna

MCCC är så mycket mer än NRAAS någonsin var!

Det korta svaret är att ja, det går att ställa in på flera olika sätt beroende på hur du vill ha det.
Lättast är om du installerar modden och provar den i en separat sparfil. Då kan du ångra om det blir tok sedan och så kan jag tipsa mer om hur du skall ställa in.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-09-03 11:46 #167 av: edithpaulina

Du är en riktig fena på det här, Bara Anna! Därför tänkte jag kolla med dig om du kunde komma med nåt tips eller förslag till mitt problem... Så jag installerade MCCC idag o allt funkade bra och fick en massa notiser om giftermål och graviditeter, jättekul! Men sedan när min sim skulle gå och laga mat, så kunde hon inte slutföra förberedelserna :( hon ställde sig bara och ryckte på axlarna, fick upp en pratbubbla med ikonen för att nåt är i vägen och gick därifrån. Hon kunde göra mat till en person, men eftersom det är en familj jag spelar så är det ett nödvändigt ont att kunna laga flera måltider.. Jag har testat radera och sätta in ny spis (läste att det kunde hjälpa om man hade tur) och reparerat spelet, men inget hjälper. Tror du det är så illa att jag måste ta bort MCCC? Har aldrig haft det problemet innan jag installerade det. 

Anmäl
2016-09-04 07:14 #168 av: Bara Anna

#167 Tack så mycket!

Det du beskriver kan jag nästan garantera är något som absolut inte har med Command Center att göra. Har själv råkat ut för det ett flertal gånger och det är en välkänd bugg från EA. Du skriver att du har raderat spisen utan framgång. Men har du även raderat kylskåp, bänkar etc. Hur ser det ut med utrymme för simmarna att laga mat? Har de verkligen plats att laga mat?

Om du ändå vill dubbel-kolla om det är MCCC som spökar så kan du göra detta genom att ta bort moddens alla filer från mod-mappen UTOM text-filen som heter mc_settings. Har du den kvar i mappen så är du garanterad att alla dina rådande inställningar etc finns kvar när/om du väljer att lägga in MCCC igen. Glöm inte att spara spelet innan så att du kan vara trygg i att  du har en back-up du kan falla tillbaka till. Lycka till!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-10-28 21:52 #169 av: Bara Anna

MC Command Center är nu uppdaterad till 2.3 och fullt funktionsduglig inför  nya expansionen nästa vecka!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-11-06 19:07 #170 av: Bara Anna

Det har kommit en hot.patch 3.0.1! För att allt skall fungera bör den laddas ner! NU! (Ja jag skrev fel version nummer förut....)

Jag har börjat skriva ihop en "liten" tutorial om MC Command Center på min blogg:
MC Command Center - Börja Här!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-11-06 19:53 #171 av: densomundrar

Tack tack :-)

Anmäl
2016-11-22 16:03 #172 av: Bara Anna

Nästa del som handlar om grundläggande inställningar (Del 1)!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-11-22 18:14 #173 av: densomundrar

Underbart, tack :-)

Anmäl
2016-11-24 10:50 #174 av: Bara Anna

Del två MCCC Inställningar

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-12-02 06:55 #175 av: Bara Anna

OBS!!!!!!!! Senaste patchen fick tydligen MC Command Center att krascha! MEN det finns en hot fix på hemsidorna att ladda ner. Det är INTE rekommenderat att spela utan den.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-12-02 08:34 #176 av: densomundrar

För mig som inte riktigt förstår, vad ska jag göra för att det ska fungera bra? :-)

Anmäl
2016-12-02 09:53 #177 av: Bara Anna

Ladda hem senaste hotfixen, 3.03 från mod the sims. Sedan installerar du den precis som om du skulle uppdatera en vanlig uppdatering.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-12-04 04:14 #178 av: Bara Anna

https://www.patreon.com/mccc_deaderpool/posts

Inte en dag för sent så kan man nu ÄNTLIGEN visa sin uppskattning till DP och välja att stötta honom  per månad med liten peng! <3

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2016-12-04 10:36 #179 av: densomundrar

Vad bra :-)

Anmäl
2017-03-13 13:13 #180 av: nypisnina

Vad har hänt med sidan där man hämtar hem modden? Jag har inte spelat på ett par veckor och tänkte gå in och kolla om personen bakom har uppdaterat den men kommer inte åt den. Söker jag på personen så verkar inte modden finnas kvar... Hjälp!? Funderar

Anmäl
2017-03-13 16:07 #181 av: Bara Anna

#180 Hej , förlåt - jag hänger inte här så ofta särskilt mycket så jag glömde att uppdatera vad som händer. Modden har lagts ner och finns inte mer tyvärr..... :-(

NEEEEEJ! JAG SKOJJAR BARA! :-D :-D :-D

Av olika randiga skäl så flyttades modden till en egen sida! Sidan hittar ni här:

https://deaderpoolmc.tumblr.com/

Engelsk support hittar ni här:  https://discordapp.com/channels/285367261374447616/285367261374447616

Observera att modden är och förblir fortfarande GRATIS! Men sedan en tid tillbaka så finns det en möjlighet att finansiellt stötta Deaderpool, skaparen bakom modden finansiellt för att visa uppskattning. MEN som sagt, helt FRIVILLIGT och ger egentligen bara fördelen att vi får möjligheten att veta lite i förväg vad som komma skall...

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.