Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen 01. Bilder/filmer 02. Eget innehåll 03. Fel/buggar med spelet 04. Fusk 05. Om sajten och iFokus 06. Presentera dig 07. Nybörjarfrågor 08. Nyheter 09. Simsspel säljes 10. Simsspel köpes 11. TS1 & TS2 - Allmänt 12. TS1 & TS2 - Expansioner m.m 13. TS3 - Allmänt 14. TS3 - Expansioner m.m 15. The sims 4 16. The Sims Medeltiden 17. Legacy & Historier 18. Lekar på sajten 19. Världskaparverktyget 20. Skapat 21. Spelhjälp 22. Teknisk hjälp 23. Tips och Tricks 24. Tävlingar

25. Övrigt 26. OT- Off topic
Guider TS3

”Milda andar!” Spelguide

2016-04-02 18:59 #0 av: Mitchika

Ett extra tillägg till spökguiden jag skrev för några år sedan här på sajten. Vill ni ha en steg för steg-guide till hur ni får möjligheten ”Milda andar” och hur ni gör för att återuppväcka era simmar som spöken? Leta inte längre, här kommer jag leda er igenom stegen tillsammans med ett underbart kärlekspar som ställt upp frivilligt! (Läs blivit tvingade att delta)

Du har bestämt dig för att en av dina simmar ska dö och bli till ett spelbart spöke för  ditt nöjes skull. Kanske har du ledsnat på att se simmens glada tryne varje morgon i spelet. Kanske har din sim gjort dig förbannad och du tänker utkräva hämnd. Kanske du tycker att din sim skulle få det bättre som spöke än som levande. Kanske är du bara en hårdhjärtad elaking som vill testa om det går, bara för att. Alla ovan är bra skäl, jag dömer ingen! 

Här har jag försökt lägga upp en tydlig, detaljerad guide för hur man triggar möjligheten ”Milda andar!” och även hur man kompletterar den. Är något otydligt eller känns konstigt, tveka inte att fråga om det! 

Innehållsförteckning för guiden: 


1. Förbered dina simmar
2. Ta död på den utvalda simmen
3. Vänta på att "Milda andar!" ska triggas
4. Aktivera "Milda andar!" med NRaas Master Controller
5. "Milda andar!" som aktiv
6. Till forskningsanläggningen

1. Förbered dina simmar


Det första du måste göra innan du tar död på din utvalda sim är att se till att du har minst en annan sim i hushållet (annars kan du få problem om hushållet dör ut och du behöver få tag i urnan). Det andra, som är minst lika viktigt, är att du måste se till att din sim har någon som står denna nära i samma hushåll. En bästa vän, en förälder den står nära, en partner, en älskare.. 

Vilket som ska fungera, men din sim behöver en nära person i sitt liv för att kunna återuppväcka den. Det lättaste är om båda simmarna bor i samma hushåll, då den närstående enkelt kan få tag i urnan, men det kan eventuellt fungera om den närstående inte gör det också. 

För att vara på säkra sidan är det bäst att se till att dom har en så full relationsmätare som möjligt.

Låt mig presentera Grym och Ester! 

Bekanta ansikten för vissa, helt främmande för andra.

Dom har varit tillsammans ett bra tag (Grym planerar att fria, men avslöja inte det för Ester!) och lever lyckliga ihop. Vad dom här två inte vet är att Ester är på väg att gå ett mycket tragiskt öde till mötes för den här guidens skull. 

Ingen såg det komma.

2. Ta död på den utvalda simmen


Så, du har allt redo. Du har simmen du vill ta död på och återuppliva som spöke, du har en närstående med bra relation till din sim och du har placerat dom tillsammans på en tomt. Vad är nästa steg? Bestämma vilket sorts spöke du vill ha, givetvis! Hur din sim dör påverkar vilket spöke den kommer att återvända som. 

För information om alla olika spökvarianter som finns och vilka expansioner dom kommer med, se min fulla spökguide här på sajten. Där finns bilder och information om alla spöken finns samt hur man dödar sin sim för att få just det spöket! 

Har du valt hur din sim ska dö? Bra, då kommer vi till den roligaste delen av guiden. Döda din sim på utvalt sätt! 

Jag valde koplantan för Ester, för att det är någorlunda snabbt, smidigt, roligt och jag tar varenda chans jag får att använda denna bedårande best.
NOM!
CHOMP!

Är din sim död? Toppen, bra jobbat! Ester är också död, till Gryms stora sorg. Dessa koplantor.. vem hade trott att dom kan äta simmar om dom inte blir matade regelbundet? 

I stort sett alla utom Grym och Ester, tydligen.

Grym tänker dock inte acceptera att Ester är död och borta, utan han tänker göra allt i sin makt för att få tillbaka henne. Med min hjälp och informationen som finns i den här guiden så är det möjligt! 

3. Vänta på att "Milda andar!" ska triggas


Nu kanske du undrar vad nästa steg är, efter att simmen är död? All fokus behöver du nu rikta på din döda sims kvarvarande närstående, som jag nämnde tidigare i guiden. I mitt fall är det Grym, som var Esters pojkvän. Se till att den närstående är aktiv (helst i samma hushåll) och har tillgång till graven/urnan.  

Grym kan inte sluta gråta över sin älskade Esters död, vilket gav honom humöreffekten ”Krossat hjärta”. Simmarna hade inga känslor i The Sims 3, jo tjena..

Du har nu uppfyllt alla steg som krävs för att kunna trigga möjligheten ”Milda andar!” i spelet. Nästa steg är det absolut värsta i guiden/spelet. Det är dags att vänta. Du läste rätt, vänta. Precis som med alla möjligheter dyker ”Milda andar!” upp slumpmässigt. 

När som helst kan din sim få ett telefonsamtal som triggar möjligheten, så var redo, ha koll på den döda simmens urna (du kommer behöva den) och håll ögonen öppna! Svara varje gång telefonen ringer, det kan vara möjligheten. 

Grym är inte speciellt road över det här steget, men han sitter redo med både mobil, telefon och Esters urna.

Din sim behöver givetvis inte sitta på soffan och vänta på telefonsamtalet som Grym gör, det kan dröja allt från några timmar till några dagar innan samtalet med ”Milda andar!” kommer. Se bara till att din sim svarar varje gång telefonen ringer. 

Viktig detalj! 
Se till att din sim inte har någon annan möjlighet aktiv som tar upp platsen och blockerar ”Milda andar!” från att triggas. ”Milda andar!” är en specialmöjlighet och har din sim en annan specialmöjlighet aktiv går det inte att trigga en annan förrän den nuvarande är antingen avklarad eller borttagen/avbruten. 

Specialmöjligheter finns här under din sims flik för Möjligheter. Finns det ingenting där utan det ser ut som på bilden ovan är det bara att köra på och... vänta!

4. Aktivera "Milda andar!" med NRaas Master Controller


Du som använder NRaas Master Controller kan enkelt trigga möjligheten för din sim och slipper vänta på telefonsamtalet. Klicka på din sim, välj NRaas och därefter Huvudkontroll, om du har spelet på svenska. När Huvudkontrollen är öppen klickar du på Grundläggande och därefter Möjlighet. 

Här ser du ”Milda andar!” i listan av Möjligheter.

Det kan ta en kort stund att ladda upp alla möjligheter, så var tålmodig och vänta. När listan väl poppar upp, leta igenom den efter ”Milda andar!” och klicka på den. Möjligheten kommer att poppa upp direkt och din sim kan acceptera den direkt och gå vidare till nästa steg. 

Se till att du kan acceptera möjligheten direkt när den ploppar upp! 
Avböjer du finns det en chans att du inte kan få ”Milda andar!”-möjligheten igen (eventuellt måste du döda en ny närstående för att trigga den ännu en gång). 

5. "Milda andar!" som aktiv


Ester dog på måndagen, andra dagen efter att hon och Grym flyttade in i huset. Jag spelade i en vecka utan att trigga ”Milda Andar!”-möjligheten och det var ungefär här jag gav upp. Jag insåg att jag har förmågan att starta ”Milda Andar!” på en gång och jag har inte hur mycket fritid som helst att slösa bort på en Simsfamilj där jag bara väntar på att något ska hända. Det går att trigga på vanligt sätt (jag har gjort det förr), men det kan ta sin lilla tid. 

Grym fick en del samtal under dagarna, men aldrig rätt.. Till sist fick vi båda nog.

Här har vi då hur det ser ut när ”Milda andar!” är triggad! Det är bara att acceptera den så är du redo att gå vidare till nästa steg. Härifrån är det busenkelt och du är så nära att ha din sim återupplivad som ditt alldeles egna spelbara spöke! 

När du väl kommit så här långt är du nästan klar.
”Milda andar!” när den är aktiv finns under Möjlighetsfliken.

6. Till forskningsanläggningen


Instruktionerna härefter är väldigt enkelt. Din sim behöver ta urnan/kvarlevorna från den döda simmen, lägga dom i sin katalog (det gör du manuellt genom att dra in graven/urnan i katalogen) och därefter måste din sim ta sig till kvarterets forskningsanläggning. 

Glöm inte kvarlevorna, utan dom kan du inte återuppliva någon.

Forskningsanläggningen ligger på olika ställen i olika kvarter, men varje kvarter/värld som släppts via EA (antingen via expansion eller Store) har en i sig. Spelar du i en egenskapad värld eller en värld som någon annan har skapat är det bra att kolla upp om världen har en forskningsanläggning placerad i sig i förväg innan du försöker dig på "Milda andar!"-möjligheten. 

Ikonen för forskningsanläggningen ser ut så här, visat på bilden nedan: 

Inringat i rött. Notera även den turkosa stjärn-symbolen från ”Milda andar!” som även den markerar platsen och kan hjälpa dig hitta till forskningsanläggningen.

Så fort du är redo att återuppliva din döda sim, skicka den levande simmen med kvarlevorna till forskningsanläggningen. 

Grym slängde sig ut ur huset och drog iväg omedelbart. Här finns det inte tal om vänta. Han stal sin ena farfars motorcykel och satte fart mot forskningsanläggningen.
Framme! Så här ser forskningsanläggningen i Riverview ut, den kan se olika ut i olika kvarter.
Klickar du på forskningsanläggningen (eller på stjärnsymbolen som hör till möjligheten ”Milda andar!”) får du upp en orange liten meny där du kan välja att återuppliva simmen. Är alternativet grått och du inte kan klicka på det, se till att din sim har urnan i sin katalog och att hushållet inte är fullt!

När du sagt åt din sim att återuppliva spöket efter den avlidna simmen kommer din sim att försvinna in i byggnaden och vara borta en stund. En grön tidsmätare uppe i högra hörnet visar hur länge. (Det tar en dryg timme i speltid) 

Sedan, tada! Din sim kommer ut och spöket efter den döda simmen dyker upp i panelen för hushållet och strax därefter på gatan utanför forskningsanläggningen! 

Grym är överlycklig över att se sin älskade Ester igen och hon är lika glad över att se honom!
Väldigt glada och lyckliga.

Du har klarat möjligheten ”Milda andar!” och återupplivat en sim till ett spelbart spöke. Bra jobbat! 

Nu har du även låst upp alternativet att återuppliva spöken på forskningsanläggningen när du vill. Du behöver inte göra om möjligheten eller trigga något speciellt. Om en till sim dör i hushållet är det bara att åka över med urnan till forskningsanläggningen och en summa simdaler (bara första gången är gratis) för att få tillbaka simmen som spelbart spöke. 

Har ni några frågor är det bara att posta dom och har jag varit otydlig på en punkt, säg gärna till så försöker jag förtydliga det ännu mer. Lycka till med ert simmande! 

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2016-04-02 19:27 #1 av: Mitchika

Tusen tack till Namiko för att jag fick använda mig av Ester McMillan i guiden så att Grym och Ester kunde vara en del av den! Det gjorde det hela mycket roligare för mig och artikeln kändes mycket mer givande att skriva. SkrattarBlomma

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2016-04-02 19:37 #2 av: Mitchika

Lite roliga bilder från när jag spelade och jobbade med guiden. 

Under en av dagarna när Grym satt och väntade på samtalet som skulle trigga "Milda andar!" dök det upp en vildhäst på tomten. Jag säger då det, dom där vildhästarna blir bara fräckare och fräckare.. 

Klampade rakt in i huset genom väggen på det där viset. För all del, kom in bara.. 

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2016-04-03 11:30 #3 av: Aniara14

#0 "Du har nu uppfyllt alla steg som krävs för att kunna trigga möjligheten ”Milda andar!” i spelet. Nästa steg är det absolut värsta i guiden/spelet. Det är dags att vänta. Du läste rätt, vänta. Precis som med alla möjligheter dyker ”Milda andar!” upp slumpmässigt."

Ifall man har expansionen "Övernaturligt" så behöver man inte vänta på att "Milda andar" möjligheten ska dyka upp. Det är bara att köpa Livslånga belöningen "De vises sten" (Philosopher's Stone) för 40000 poäng, och sen välja "Bind spöke", så kommer det upp en lista på alla spöken i den aktuella staden/världen, och den man väljer läggs genast till i hushållet och blir spelbar. Precis som med "Milda andar", fast mycket snabbare och lättare.

Eftersom det ibland kan ta evigheter innan "Milda andar" möjligheten triggas så var det verkligen en stor lättnad när "Övernaturligt" med denna Livslånga belöning kom, i alla fall för mig och andra som inte använder några mods.

Anmäl
2016-04-03 15:07 #4 av: Mitchika

#3 Helt rätt, jag älskar De vises sten i spelet. SkrattarKär

Men "Milda andar!"-möjligheten finns fortfarande i spelet och det här är en guide för hur man triggar den för den som antingen inte har Övernaturligt eller som helt enkelt vill göra den bara för att. Glad

Jag har slutfört "Milda andar!" två gånger utan hjälp av mods. Ena gången var när jag bara hade grundspelet och ett par expansioner, långt innan Övernaturligt släpptes. Andra gången var på Legacy Barlow, där jag inte ens tänkt återuppliva ett spöke först men när möjligheten poppade upp så tänkte jag bara "Varför inte?" och såg roliga möjligheter där. Glad

Men ja, vill jag ha ett spelbart spöke snabbt föredrar jag De vises sten alla gånger. Kär

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2016-04-03 15:43 #5 av: Aniara14

#4 Jag har gjort "Milda andar" möjligheten många gånger innan "Övernaturligt" och "De vises sten" fanns, och det var en seeeeg och låååångdragen övning i tålamod kan jag säga... tog flera dagar innan den slutligen uppenbarade sig... och då menar jag alltså inte simdagar, utan riktiga människodagar... puh...KämparYrarSomnar

Jag har också läst om folk som säger att dom fick vänta förgäves, att den aldrig kom, så tack och lov för att det finns ett snabbt och lätt sätt att fixa det hela, även utan mods, ifall man föredrar det.Glad

Anmäl
2016-04-03 16:17 #6 av: Mitchika

#5 Jo, visst tar det tid...! Yrar

Första gången hade jag nog tur, den poppade upp självmant efter bara några dagar. Tiden gick fort för mig, för den simmer ville jag verkligen inte att han skulle ha dött egentligen. Jag var någorlunda nybörjare på Sims 3 och hade ihjäl honom av misstag. Så den kvarvarande simmen (hans blivande pojkvän och dåvarande bästis) började jobba som en galning för att fixa ingredienserna för ambrosia så att vi kunde återuppliva honom helt. 

Under den jakten och träningen och jobbandet fick vi samtalet och därefter gick det fort. Det dröjde inte länge innan vi hade den döda simmen tillbaka, levande och glad som om ingenting hade hänt. Skrattar

Jag blev superglad när jag såg vad De vises sten kan göra. Då kunde jag ta över alla spöken i ett kvarteret direkt, skicka ut dom överallt och låta dom ta över istället för dom levande! Några veckor senare i spelet.. bara spöken kvar i det kvarteret. Har ingen ANING om vad som hände med dom levande simmarna.. Oskyldig

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2016-04-03 16:33 #7 av: Aniara14

Här t ex är det en som inte verkar kunna få nån "Milda andar" möjlighet...

Oj, vad jag blir nostalgisk när du pratar om att slita som en galning för att kunna tillverka Ambrosia... det var ju sånt som jag höll på med precis när jag börjat spela... suck.

Den förste jag återupplivade var Agnes Rynkbaks unge make, Erik Darling, som drunknade på deras bröllopsresa, och då var man ju bara tvungen att fixa så han återkom till livet igen. Han verkade så snäll och gullig så det förstår man ju att hon ville ha tillbaka honom igen.

Anmäl
2016-04-04 01:12 #8 av: Mitchika

#7 Eller så har något annat gått fel, simmens specialmöjlighetsruta är redan upptaget, etc. Jag har dock aldrig hört det där om att möjligheten ska komma inom en vecka efter att simmen har dött heller. Alla detaljer framgår inte i den tråden, men ruskigt tråkigt är det oavsett. Ledsen

Ja, precis samma här också! Skrattar
Jag funderade på att slänga ihop en ambrosia-guide också, nu när jag har en perfekt familj satt upp för det här. 

Åååh, den historien missade jag! Förskräckt
Jag hade också återuppväckt honom i såna fall, om jag haft koll på det.. Nu läste jag mer på länkarna och jag känner bara ååååååååh.. 

Det behöver fixas i mitt spel. Jag tror jag har lite extra att göra imorgon utöver storstädningen och burbygget som redan är inplanerat.. 

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2016-04-09 11:21 #9 av: Aniara14

#8 Har aldrig hört/sett det med att det ska komma inom just en vecka heller, så jag vet inte riktigt var han har fått det ifrån.FunderarFunderar

Det bästa med Ambrosia är att man bara behöver tillverka det en gång. Sen kan man få hur mycket av det som helst utan att behöva göra nåt mer.

1. Först köper man några stycken Matreplikator, som är Livslång belöning.

2. Sen låter man en sim med hög händighetspoäng uppgradera deras minne.

3. Därefter säger man till en sim att laga till Ambrosia, men när hen står och rör i skålen så avbryter man och flyttar själv skålen till matreplikatorn och säger till simmen att starta den.

4. Man upprepar detta 3 gånger på varje Matreplikator så man får 3x20 portioner Ambrosia på varje.

5. Sen går man till Ändra stad-läget och vräker simmen i detta huset. Sen kopierar man tomten till Biblioteket, och flyttar därefter tillbaka simmen igen.

6. Och nu har man en tomt/hus med några Matreplikator maskiner som vardera innehåller 60 portioner färdig Ambrosia, och den tomten kan man sätta ner hur många gånger man vill i vilken värld som helst, och på så sätt alltid ha tillgång till obegränsade mängder Ambrosia.

7. Det går lika bra att ha Matreplikatorerna på en Bostadstomt eller Allmän tomt.

Anmäl
2016-04-09 13:51 #10 av: Mitchika

#9 Åh, tack för ett superbra tips med ambrosian! SkrattarTummen upp

Det måste jag nästan ta och prova nästa gång jag har lite ambrosia på g. 

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl
2016-04-09 14:11 #11 av: Aniara14

#10 Varsågod, det var så lite såGlad

Synd bara att man inte kan äta en tallrik Ambrosia själv, för att döma av simmarnas reaktioner så verkar det vara både jättegott och nyttigt.GladDom får ju +75 i humör en hel simvecka efteråt.

Jag tror att det är en bugg att man kan göra så där, ska nog inte vara möjligt egentligen, men det blev antagligen så populärt bland spelarna att EA inte hade hjärta att rätta till det, utan lät det få vara kvar, trots att dom gett ut ett antal patchar med diverse buggfixar sen det först upptäcktes.Glad

Anmäl
2017-01-05 10:49 #12 av: Ygir

Om man har återupplivat ett spöke med hjälp av en annan sim, kan man då döda den levande simmen och få spöket att återuppliva den som precis dött? Eller måste man ha tre simmar i ett hushåll för att döda och återuppliva två med den levande och sedan döda den tredje för att den inte ska finnas om man bara vill ha spöksimmar i ett hushåll?

Anmäl
2017-01-05 11:33 #13 av: Mitchika

#12 Jag hade sparfilen jag använde till det här projektet kvar, så jag gick in i den och dödade Grym bara för att testa. Skrattar

Tyvärr kunde ingen annan i familjen återuppliva honom på forskningsanläggningen utan att först ha triggat Milda Andar!-möjligheten för någon av dom. Grym kan dock återuppliva hur många spöken han vill via forskningsanläggningen eftersom han redan klarat av möjligheten. Glad

Så det verkar som om du antingen behöver låta spöket också trigga möjligheten Milda andar efter att den andra simmen har dött eller ha en tredje sim som är nära vän med dom två simmarna du vill ha som spöken, döda båda två och trigga Milda Andar hos sim nummer tre. Därefter kan du återuppliva båda dina spöken och sen göra dig av med tredje simmen. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus
Medarbetare på The Sims iFokus
"Perfektion är en väg, inte ett mål." 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.