Annons:
Etikettts1-och-ts2-expansioner-med-mera
Läst 3125 ggr
MozillaFireFox
2014-01-06 23:26

TS2 nybörjare :o

Har nu bestämt mig för att köpa TS2 (om 2 veckor ungefär)

Nu undrar jag om man får med städer i TS2, och i vilket EP, kan man bygga typ butiker, (Eller kan man det och hur?) Och om man bygger En butik, kan simmarna då köpa något därifrån?

Vilka EP rekommenderar ni?

Haha, är lika spänd som att ta körkort 😂

our actions cannot be undone, but can however be learned. thats how we gain experiences. experience is another key to success friend. keep in mind that youre important. 

Annons:
Mitchika
2014-01-06 23:38
#1

I The Sims 2 får man mer som kvarter än städer. Det är ganska stora skillnader från The Sims 3. 🙂

För det första så står åldrandet helt stilla på resten av kvarteret medan du spelar på det hushåll du väljer att spela med. Positivt för att du har nästan full kontroll över alla hushåll och familjer, negativt då ingen annan åldras än ditt aktiva hushåll så resten av stadens ålder står då nästan still. 

Det är inte "öppet" på samma sätt som The Sims 3. Du är låst på din aktiva familjs tomt och kan inte flytta bort kameran till granntomten eller någon annanstans. För att åka till en annan tomt måste din sim antingen åka bil, helikopter, beställa taxi eller gå dit (beroende på vilka expansioner du har installerade). När du sen är på en allmän tomt (du kan inte besöka grannarna eller andra hushåll, bara allmänna tomter) så är du låst på den precis som på din hemtomt tills du väljer att åka någon annanstans. 

Laddningsskärmarna brukade vara det värsta i The Sims 2, men nu för tiden är datorer så kraftfulla (åtminstone min dator) att laddningsskärmarna sällan tar mer än några sekunder per skärm. Förr i tiden, på mina gamla datorer, kunde jag få vänta ett par minuter varje gång en laddningsskärm poppade upp för att man skulle gå till en allmän tomt. Hemskt, men det slipper jag nu i alla fall! 🙂

Dom flesta expansioner lägger till ett nytt kvarter att välja att spela i, men inte alla. Jag minns inte säkert vilka som man får med, men i grundspelet finns Skönköping, Veronavik och Uddaholm (åh, Uddaholm ❤️). 🙂

Du kan även skapa egna kvarter superenkelt direkt i spelet! Skrattar

Inget krånglande med en världsskapare som i Sims 3, men man har inte alls lika många verktyg och kan inte bygga om kvarteret lika utförligt som man kan i treans världsskapare. 🙂

"Arbetsliv" är expansionen du letar efter om du vill att dina simmar ska kunna bygga egna butiker. Det går att ha allt från djuraffärer till matbutiker och klädesaffärer. Jätteroligt! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

MozillaFireFox
2014-01-06 23:46
#2

#1 Tack så mycket?

När var det de senaste gången du spelade Sims 2? :D

our actions cannot be undone, but can however be learned. thats how we gain experiences. experience is another key to success friend. keep in mind that youre important. 

Mitchika
2014-01-06 23:48
#3

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

MozillaFireFox
2014-01-06 23:55
#4

#3 Naah, Kan du inte göra en tutorial si och så?  Kommer att fatta noll lika mycket som hur man flyger med armarna?

Kan du göra typ hur man startar upp spelet, laddar ner saker och fuskar?

Nu låter jag som ett pucko e.e

Men Tack så mycket :)

Men hur är CASläget då? Hur ser det ut?

Vad tycker du är bättre med sims 2 än sims 3? :)

our actions cannot be undone, but can however be learned. thats how we gain experiences. experience is another key to success friend. keep in mind that youre important. 

Mitchika
2014-01-07 01:31
#5

#4 En tutorial…? 🤦‍♂️

Det är väldigt mycket jobb att göra en hel tutorial… men jag kan gärna svara på frågor. 🙂

Spelet startar ganska likt Sims 3, men allt beror på vilka expansioner du har. Dom nyare expansionerna ger en launcher, ett startprogram, annars startar programmet när man dubbelklickar på ikonen eller stoppar i skivan. 🙂

Ladda ner saker till The Sims 2 är busenkelt. Allt du behöver göra är att skapa en mapp vid namn Downloads i The Sims 2-mappen i Dokument. Den ligger i Dokument - EA Games - The Sims 2. Sen lägger du alla nedladdade filer i Downloadsmappen där. Inga extra filer eller mappar behövs. 🙂

Fuskrutan öppnar man precis som på samma sätt i The Sims 3. Ctrl, Shift och C. Dom flesta fusk från The Sims 3 funkar i The Sims 2 också, men många fusk behöver ordet "boolprop" skrivet framför dom. Till exempel "boolprop testingcheatsenabled true". Moveobjects on funkar som vanligt, kaching och motherlode ska också göra det. 

Dock finns det inget resetsim-fusk i The Sims 2! Om dina simmar buggar fast eller krånglar behöver du aktivera boolprop testingcheatsenabled true, shiftklicka på din sim och välja "Force error". Då ploppar det upp en ruta där du kan välja mellan tre alternativ, där det ena alternativet är "Reset". Det är så man återställer fastbuggade simmar i The Sims 2. 🙂

CAS är ganska annorlunda. Det finns inte alls lika många sliders som det gör i The Sims 3, du kan välja frisyrer från fem olika hårfärger: brun, svart, orange, röd och egen. Egen är tyvärr inte egen hårfärg man väljer själv, utan frisyrer med färger som inte matchar i dom andra kategorierna. Du kan också bara välja mellan ett visst urval av ögonfärger, tror det är 4-5 stycken. Men det finns både frisyrer och ögonfärger att ladda ner, så det brukar bli ett mindre problem. 🙂

Det finns inga personlighetsdrag, utan istället får simmarna ett bestämt antal poäng som man sedan sätter på fem olika personlighetsskalor. Var och hur många poäng du sätter på vilket ställe avgör vilket stjärntecken din sim får. Har du Nattliv (tror att det enbart kommer med Nattliv) så kan du välja två saker som din sim finner tändande hos andra och en sak som din sim finner avtändande hos andra. Ganska kul, något jag saknar lite i Sims 3. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

MozillaFireFox
2014-01-07 02:33
#6

#5 SÅ du menar att jag kan inte välja personlighetsdrag D:?

Men iaf, kommer ansiktsdragen att ärvas?

Har du spelat Sims 1?

Hur var det ? :)

our actions cannot be undone, but can however be learned. thats how we gain experiences. experience is another key to success friend. keep in mind that youre important. 

Annons:
Mitchika
2014-01-07 03:18
#7

#6 Nej, men du kan fortfarande påverka deras personligheter. 🙂

Du har fem personlighetsskalor som du kan sätta totalt 10 poäng på per skala. (Du har dock begränsat antal poäng i CAS) Dom ser ut ungefär såhär: 

Slarvig - Ordentlig

Blyg - Utåtriktad

Lat - Aktiv

Allvarlig - Lekfull

Vresig - Trevlig

Varje personlighetsskala som ligger på 0 har det negativa av det personlighetsdraget. Slarvig, Blyg, Lat, Allvarlig eller Vresig. Ju fler poäng som placeras på skalan desto närmare kommer simmen dom positiva personlighetsdragen. 🙂

Tio poäng på Slarvig - Ordentligt gör att du får en jätteordentligt sim som bäddar sängar, städar, diskar ordentligt efter sig och lämnar aldrig någon smutsig disk framme, tar ut sopor av sig själv etc. Fem poäng gör din sim ganska balanserad. Någorlunda ordentlig, men slarvar ibland och med vissa saker. Kan glömma smutsig disk som står framme och strunta i att bädda sängen, till exempel. 🙂

Barn som föds i familjen kan från barnålder uppmuntras av sina föräldrar och äldre syskon! Det påverkar alltså deras personlighet och den kan påverkas till det bättre eller till det sämre beroende på förälderns personlighet. 6 poäng eller mer på en personlighetsskala gör att föräldern/äldre släktingen kan påverka personligheten hos det yngre barnet positivt så att barnet får mer poäng på den skalan om han/hon uppmuntras ofta. Glad

Jag minns inte om det var 5 poäng eller färre eller om det var 4 poäng eller färre så uppmuntrar föräldern/släktingen barnet till att bli "sämre". Lat, Slarvig, Vresig etc. Då kan barnet alltså förlora poäng på personlighetsskalan istället! 😮

Ja, ansiktsdrag brukar ärvas av föräldrarna. Fula näsor och hakor har en tendens att ärvas oftare än annat… eller så är det bara jag som har otur. 😇

Japp, jag har spelat The Sims 1. Jag fick det samma år som det kom ut i julklapp när jag var barn. Har kvar det fortfarande någonstans i spelskåpen. 😃

Det var… väldigt annorlunda om man jämför med Sims 2 och 3, men fortfarande väldigt kul. Glad

För det första så åldrades simmarna aldrig. Det fanns ingen "ålder" i spelet kan man säga. Man skapade vuxna simmar och spelade med dom. Fick två vuxna simmar ett barn ihop så fick man en vagga att ta hand om med en bebis som man nästan aldrig fick se. Det var SUPERSVÅRT att sköta bebisskrället och det var lika stor chans att socialen kom och tog ungen som att bebisen fick stanna länge nog att växa upp… XD (Eller så var jag bara superkass på spelet) 

Vaggan växte upp till ett barn och där tog det slut. Barnet växte aldrig mer än så, utan det var det. Då hade man "vunnit" spelet, kan man väl säga. Byggt ett hus, hittat en partner, skaffat barn, nu var det bara att leva lyckliga i alla sina dagar. Med husdjur, magi, drakar, semestrar, kändisskap och allt annat som dök upp i expansionerna. Skrattar

Om barnen inte skötte sitt skolarbete tvingades dom iväg på militärskola och man såg dom aldrig mer. Det var enda sättet att bli av med ungarna om man inte ville ha kvar dom. Oskyldig

Minns jag rätt så ärvde inte ungarna utseenden från föräldrarna heller (fanns inte mycket att ärva) utan deras utseende blev ganska slumpmässigt från dom olika varianter av barn som fanns. 

Det roligaste med The Sims 1 var väl att man (eller åtminstone jag) lade mycket mer fokus på den sim man faktiskt spelade med för stunden och simmens liv. Valde karriär noga, byggde och fixade mycket med huset, spelade igenom spelet ordentligt och spenderade lång tid med att noga välja ut en partner, dejta och göra allt det roliga innan man band upp sin sim för livet med en familj. Glad

Det negativa var väl att alla mina simmar alltid drog på sig en mystisk sjukdom som jag aldrig lyckades bota dom från som dom alltid dog av i slutändan… och det är ingen metafor för att jag dödade många simmar (det gjorde jag också!) men det fanns verkligen en form av sjukdom i det spelet. Blev simmen inte bra så dog den. Hur jag än försökte blev mina simmar aldrig friska när dom väl blivit sjuka, så… blä. 😕

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

MozillaFireFox
2014-01-07 13:20
#8

#7 Okej :)

Men kan man bestämma hur långt simmarna ska leva? Åldras dem i sims 1? :)

our actions cannot be undone, but can however be learned. thats how we gain experiences. experience is another key to success friend. keep in mind that youre important. 

Mitchika
2014-01-07 17:31
#9

#8 Nej, simmarna åldrades aldrig i The Sims 1. Endast dom där irriterande, skrikande vaggorna till bebisar åldrades upp till barn, sen var det stopp. Det enda sättet att bestämma hur länge ens simmar skulle leva var att döda dom själv. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

MozillaFireFox
2014-01-07 17:37
#10

#9 Men sims 2 då? Kan man välja hur länge dem ska leva, isåfall inte hur länge är dem toddler, Child, Teenage, YA,Adult och sen,…..

our actions cannot be undone, but can however be learned. thats how we gain experiences. experience is another key to success friend. keep in mind that youre important. 

Mitchika
2014-01-07 17:42
#11

#10 Du kan inte välja hur länge dom ska leva. Minns inte exakt hur länge dom är i varje ålder och ålderns längd kan påverkas av hur bra din sim mår under livet, hur många av dess önskningar som du har uppfyllt och hur hög dess livslånga ambitionsmätare har varit. 🙂

Det finns inte Ungdom i The Sims 2, såvida du inte har Universitetsliv installerat och skickar dina tonåringar till universitetet. Det är det närmaste ungdomsåldern från The Sims 3 man kan komma och dom är bara i den åldern tills dom antingen går ut eller hoppar av universitetet. Direkt efteråt växer dom upp till Vuxna. 

Skippar du universitetet eller om du inte har Universitetsliv så växer simmen upp direkt från Tonåring till Vuxen. Åldrarna finns alltså i följande ordning: 

Bebis - Småbarn - Barn - Tonåring - (valfri Ungdomsålder för universitetet) - Vuxen - Åldring

Du kan förlänga deras liv genom att köpa Livselixir för livslånga poäng (tror jag det heter) och låta dom dricka det. Det ger din sim några dagar extra innan han/hon åldras, men det kan aldrig få dom att åldras baklänges. (Det finns en riktigt underbar mod till The Sims 2 som faktiskt kan få simmarna att åldras baklänges 😃)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Rumblebee
2014-02-16 14:22
#12

Som #11 skrivit sa finns det ett livselixir som foryngrar dina simmar (dock sa kan man inte aldras bakat sa pass mycket sa att man kan ga fran vuxen till tonaring t.ex.)

Och som papekats sa finns det en spegelvand effekt, men sa lange Simmen som ska dricka har en gul Aspiration (spelar pa engelska, sa vet inte vad det heter pa svenska), sa ar det alltid 100% chans for att din sim blir yngre. Ar mataren gron sa ar det 50/50.

Upp till toppen
Annons: