Annons:
Etikettlegacy-och-historier
Läst 1110 ggr
CamC
3/30/15, 6:05 PM

Familjen Celen – Legacy TS4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tvillingarna Jaceline och Jake Celen hade bestämt sig för att lämna sitt barndomshem och försöka stå på egna ben. De förstod att det inte skulle bli lätt, men, de hade ju åtminstone varandra. Endast 500kr hade de att leva på.

Jacelines högsta dröm var att bli författare. Hennes kreativitet var det inget fel på även om hon ibland kunde bli lite för romantisk. Intresset för mat ville hon helst dölja. Hennes bror var också romantisk av sig, det visste hon. Jake hade berättat för henne att han älskade att vara i naturen och att därför gärna ville bli frilansbotaniker. Han var överdrivet munter vilket gick henne på nerverna ibland. Men Jaceline var glad att hon inte var ensam i allt det här!

Annons:
CamC
3/30/15, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

”Vi kommer att klara det här syrran” sa Jake och såg något allvarlig ut.
Jaceline var inte övertygad.
”Vi har varandra och det är det som räknas!” fortsatte han.
”Säger du det så…” sa hon och gestikulerade med armarna.
”Ta det lugnt! Det kommer att bli bättre!” sa han lugnt.

 Endast en toalett och ett badkar hade de råd att köpa. Jake hade hittat en parkbänk lite längre ned på gatan. De fick turas om att sova där tills de hade råd att köpa en säng.

CamC
3/30/15, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#2

Jaceline och Jake spridde ut sig för att leta efter mat och annat användbart. De hade turen att hitta några plantor som de kunde skörda. Fröna sådde Jake i trädgården. Med en massa kärlek och vatten skulle plantorna snart kunna skördas trodde han. Jaceline kunde bara tänka på mat, hon var så hungrig. Egentligen tyckte hon inte alls om att påta i jorden men hon hade inte mycket till val. Jake däremot verkade lycklig, han gick runt och nynnade mest hela tiden när han gick runt och vattnade. Fisken som Jake hade håvat in sålde de, alla kronor behövdes så att de kunde köpa en säng och kanske ett kylskåp.

CamC
3/30/15, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

När den första skörden hade sålts köpte Jake en förpackning grillkorv. Jaceline hade sett en grillplats i närheten, hon tog korven och sprang dit. Nu kunde de äta sig mätta!

Tiden gick och tvillingarna turades om att vattna, rensa ogräs och skörda plantor. De pengar som de inte sparade köpte de mat för. Ibland åt de svamp och jordgubbar rakt upp och ner, det mättade lite det också.

En dag kom Jake hem med en överraskning.
”Syrran!” skrev han glatt.
Jaceline ställde ner vattenkannan och sprang fram till honom.
”Vad är det? Vad är det som har hänt?”
Det var då hon såg den. Sängen.
”Åh, du har köpt en säng?” utbrast hon.
”Jajemän! Nu slipper vi få krokiga ryggar!”
”Tack tack tack” jublade hon.
”Men räcker pengarna”
”Schh! Nu gläds vi åt sängen, ok? Du kan sova första passet” avbröt han.
Sagt och gjort fick Jaceline sova ut i en riktig säng. Det kändes som himmelriket.

CamC
3/30/15, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#4

Våren hade kommit till staden. Jake hade tagit en promenad och tittat på den vackra naturen. Rätt som det var krockade han rakt in i någon.

”Hej” sa han blygt.
”Hej, jag heter Karl” sa den äldre herren.
Jake kunde inte låta bli att le. Det var någonting hos denne man som fick honom att bli extra glad.
Efter att ha pratat i evigheter visade det sig att de hade flera gemensamma intressen. Trots ålderskillnaden uppstod blixtsnabb förälskelse från båda håll. När Jake friade sa Karl ja direkt.
”Men du måste flytta hem till mig. Jag ska ta hand om dig”.
”Men min syster?”
”Hon klarar sig. Jag vill ha dig för mig själv. Vi får ett bra liv tillsammans du och jag”
Jake var tveksam, men han ville så gärna leva resten av sitt liv med Karl. Skulle han följa med?

CamC
3/30/15, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jake visste att det skulle vara svårt att berätta för sin syster om hans beslut. Men han var tvungen, Karl väntade på honom.
”Jaceline, jag har hittat mannen med stort M. Och jag kommer flytta hem till honom”
Jaceline bara stirrade på honom.
”Förlåt mig syster men jag måste göra det här för min egen skull”
”Men jag då?” sa hon ynkligt.
”Du kommer att klara dig! Här har du de sista slantarna från den förra skörden. Lycka till”

Jaceline tog ilsket upp vattenkannan och slängde vatten sporadiskt över växterna. Hon hatade dem! Hon tyckte inte det var roligt alls att sköta om dem. Nu skulle hon vara tvungen att göra det alldeles ensam.

CamC
3/31/15, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Jaceline var så ensam. Hon träffade några killar utanför parken men hur hon än gjorde verkade hon göra fel. När hon började få känslor för den hon pratade med så fick hon kalla handen tillbaka. Livet var allt bra hopplöst!

Annons:
eeeliiinnn
3/31/15, 10:02 PM
#7

Bra, följer! :D

CamC
3/31/15, 10:41 PM
#8

#7 Vad roligt! :)

CamC
4/1/15, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Pengarna som Jaceline fick av Jake köpte hon en dator för. Det kanske skulle kunna få henne på andra tankar. Hon spelade en massa dataspel och ibland när hon orkade så försökte hon träna sig att skriva bättre. Hennes dröm om att bli författare ekade i huvudet på henne. Men ensamheten var ändå värst.

CamC
4/1/15, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När brevbären levererade månadens räkning brast det för Jaceline. Hon sprang fram till honom och började gorma och skrika:
”Vad gör du? Jag har inte råd med den där!”
Brevbäraren (som egentligen hette Mats) försökte lugna ner Jaceline men hennes dåliga humör smittade av sig.
”Det är inte så lätt för mig heller faktiskt. Jag vill inte ge folk räkningar när de inte ens kan betala för ett tak över huvudet”
Mats sträckte ut handen och vevade den mot Jacelines tomt. Så hon skämdes.
”Förlåt” mumlade hon.
”Det gör ingenting. Ta hand om dig nu”
Sedan gick han. Jaceline som precis hade tänk fråga om han ville träffas och hänga någon gång. Nej, det var försent. Han redan hade hunnit gå.

CamC
4/1/15, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#11

Jaceline försökte hejda tårarna men de lyckades envist tränga sig fram. Det var dags att sköta om den där trädgården igen. Det tog alltid evigheter att vattna, rensa ogräs och gödsla. 

Hon suckade.

CamC
4/1/15, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

När Jaceline sålde några grönsaker fick hon tillräckligt med pengar för att köpa sig lite korv. Det var av den billigaste sorten men huvudsaken var att hon kunde bli mätt. Hon tänkte på sin bror och hur hans liv såg ut. Det måste skilja sig ganska rejält från hennes. Hon tog en tugga till och svalde. Skulle livet bli bättre?

CamC
4/1/15, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

En morgon när hon precis hade stigit upp ur sängen såg hon en välbekant kalufs kliva in på hennes tomt.
”Hej där” sa hon nyvaket.
”Hej! Vad roligt att se dig igen! Hur har du det?
Mats hade andra kläder på sig. Men Jaceline hade inga problem med att känna igen honom ändå.
”Allt är fint”
”Är du säker på det?”
”Lite hungrig är jag förstås”
Mats flinade.
”Jag kommer tillbaka ikväll”
Han skrattade lite sen fortsatte han:
”Men till dess kan du lukta på den här”
Rosen han gav henne var alldeles blodröd och vackert utslagen. Jacelines hjärta tog ett skutt i bröstet på henne.
”Då ses vi ikväll” sa hon och rodnade lite.

Annons:
CamC
4/1/15, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Jaceline fick bråttom! Nu skulle det städas och göras fint.
När mörket kom kunde hon inte bärga sig. Hon satte sig vid datorn och övade på att skriva. Snart skulle han komma. Åh så hon längtade!

PennyTrollet
4/1/15, 11:19 AM
#15

Följer. = )

CamC
4/1/15, 11:56 AM
#16

#15 Det var roligt att höra! :)

CamC
4/1/15, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Mats kom och hälsade på precis som han hade lovat. Jaceline snubblade på orden när hon försökte prata med honom. Hon ville veta allt! Det var när han tog hennes händer i sina som hon förstod att han kände samma sak som hon. Skulle han kyssa henne nu?

CamC
4/1/15, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Kärleken flödade fritt i mörket. Kyssen var verkligen gudomlig. Det var Jacelines första kyss någonsin och hon svävade på moln av lycka.

CamC
4/1/15, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

De satte sig på sängen.
”Är du stel?” viskade hon i Mats öra.
Han nickade.
När hon hade masserat hans axlar vände han sig emot henne.
”Du är så vacker”
Jaceline rodnade en aning.
”Tack” viskade hon.
Mats kysste henne och lade armarna omkring henne.
”Du är allt jag önskat mig” viskade han ömt.

CamC
4/1/15, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

”Vi måste ha en dubbelsäng” sa han plötsligt.
”Varför det?” sa Jaceline och log.
När Mats kysste henne tänkte hon fortfarande på det här med sängen. Det vore kanske ingen dum idé? Men hur skulle hon ha råd?
”Jag ser vad du tänker! Jag köper den åt dig, nu!”
Sagt och gjort köpte han en säng med vackert rosa påslakan.
”Kom” viskade han och klappade på sängen.
Jaceline hade inte ens märkt att gryningsljuset hade börjat titta fram.
Hon kröp ner bredvid honom. Deras kroppar möttes i en kärleksfull dans.

Annons:
eeeliiinnn
4/3/15, 1:05 PM
#21

(y)

CamC
4/6/15, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Det var i samma ögonblick som kärleksparet förstod att de skulle få ett barn tillsammans som Jaceline gick ner på knä.
”Mats, vill du förlova dig med mig?”
Han tvekade inte för en sekund.
”Absolut” svarade han glatt.
Bebisen i Jacelines mage verkade vara livlig. Mats kunde känna hur den sparkade därinne.
”Tror du det är en pojke eller en flicka?” frågade han Jaceline.
”Jag har ingen aning!” sa hon sanningsenligt.
De väntade och väntade. Vem var den nya lilla individen som snart skulle komma?

CamC
4/12/15, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

William är född! Jaceline tycker han är världens vackraste. Men vart är Mats? Borde han inte vara här och se sin nyfödda son? Jaceline skakade på huvudet och såg på sin lilla pojke. Han skulle få allt han önskade sig. Åtminstone i den mån det gick.

CamC
4/12/15, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Mats kom förbi några timmar senare. Jaceline hade förberett något alldeles extra. En överraskning.
”Vad är det?” frågade han nyfiket.
”Vi gifter oss!” ropade hon glatt och sträckte fram en ring i silver.
Ceremonin var enkel men det gjorde inte Jaceline någonting. Huvudsaken var att hon skulle få leva med Mats för alltid.

CamC
4/12/15, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Till Jacelines lycka hade Mats lite pengar undanstoppade. Dem använde han för att bygga dem ett litet hus.
”Det här blir perfekt!” sa Jaceline glatt.
”Du får välja tapeterna” svarade han och log brett tillbaka.
Familjelyckan var total. William var ett lugnt barn.

CamC
4/12/15, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jaceline och Mats passade på att få lite ”vuxentid” när William sov middag.

Upp till toppen
Annons: