Annons:
Etikettfel-och-buggar-med-spelet
Läst 1724 ggr
gulzebra
5/4/16, 12:35 AM

Sims slutar fungera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis köpt och installerat Sims 4 men jag kan inte spela det, får bara upp ett felmeddelande som säger att det slutat fungera. Provade reparera men det hjälpte inte och vet inte vad mer jag kan göra, lyckas inte hitta så mycket när jag googlar.

Vad är fel och vad ska jag göra åt det?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[Klave]
5/4/16, 12:40 AM
#1

Prövat att starta om datorn? Har du kollat att du har senaste patchen och satt in den? Har du laddat ner någon mod till det nyligen? Vad har du för dator? Vet du att den klarar The Sims 4?

gulzebra
5/4/16, 12:54 AM
#2

Datorn är omstartad, det hjälper inte. Patch vet jag inte vad det är, hur ser man det?
Ingen mod nerladdad, har bara installerat spelet. Har en Acer Aspire 5742G, vad jag kunnat se så uppfyller den systemkraven.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mitchika
5/4/16, 1:39 AM
#3

Det första jag skulle göra  i din situation är att ominstallera Sims 4, utifall att något blivit fel eller gått snett under installationen. 🙂

Om det fortfarande inte fungerar efter det är det dags att börja felsöka.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

gulzebra
5/4/16, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Provade döpa om Sims-mappen som jag såg tips om på ett annat ställe… Hjälpte inte, däremot fick jag upp att det blivit problem vid initialiseringen av mitt grafikkort, se bild. Det dyker dock inte upp när jag försökt starta spelet efteråt, utan det blir som i TS. Kan det ha med saken att göra, eller är det bara något som kan tänkas ha strulat tillfälligt?

Ominstallation alltså, är det bara att avinstallera och börja om? Hur gör jag med produktnyckeln iom att den redan är använd? Eh ja, sjukt dålig koll här… 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mitchika
5/4/16, 2:04 AM
#5

#4 Om du avinstallerar spelet ska det fortfarande finnas kvar på ditt Originkonto där du registrerade spelet, men det enda alternativ som står vid det är att "Ladda ner" det igen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Eawysims
5/4/16, 8:30 AM
#6

Grafikkortet i din dator är rätt dåligt för det är rätt gammalt, så det kan vara anledningen till att det inte funkar. Du kan testa att kontakta EA för att se om de kan hjälpa dig, eller om de säger samma sak.

http://eawysims.blogg.se/ - Min simsblogg (nyheter, historier, cas m.m.)

Annons:
gulzebra
5/4/16, 9:59 AM
#7

#5 Ah så det är så simpelt! Tack, då ska jag prova det när jag kommer hem :)

#6 Gnu vad drygt, jag som kollade innan jag köpte spelet om grafikkortet dög. Nåväl, i värsta fall kan det väl bytas ut antar jag, i väntan på en vinstlott som möjliggör köp av ny dator 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Klave]
5/4/16, 4:20 PM
#8

Det är väldigt svårt att byta grafikkort i en laptop, dessutom dyrt. Tror det hade varit billigare att köpa en ny. Något du kan pröva är att kolla ifall det finns några uppdateringar att ladda ner för ditt grafikkort, det kan hjälpa.

Mitchika
5/4/16, 4:31 PM
#9

TS, har du testat att kolla med Can you run it? för att se om din dator klarar spelet? 

Jag vet inte om det kan vara grafikkortet eller om det kan vara krångel med Origin och installationen med Origin. Det finns massa saker man kan problemsöka med om din dator uppfyller kraven för att köra The Sims 4.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

gulzebra
5/4/16, 4:31 PM
#10

Ominstallation funkar inte :( Försökte kontakta EA också men att sitta i telefon, alltså, nä… Har så svårt för telefoner och känner inte att ett spel är tillräckligt högt prioriterat. Jag vill bara slöbygga hus och mörda folk, ju! 😛

Jag antar iaf att grafikkortet är problemet. Har ni något hyfsat billigt grafikkort ni kan rekommendera?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mitchika
5/4/16, 4:33 PM
#11

#10 Det kan hjälpa att ominstallera Origin också, då även en korrupt Origininstallation kan sabba saker och ting med spelen. Först är jag nyfiken över vad Can you run it? säger om din dator och The Sims 4, dock.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

gulzebra
5/4/16, 4:33 PM
#12

Ah, borde uppdatera sidan innan jag postar ser jag 😛

#8 I see, hur ser man det? Har verkligen noll koll på sånahär saker 😞

#9 Jag försökte kika där ja men den ville inte fungera. Ska prova igen!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mitchika
5/4/16, 4:34 PM
#13

#12 Åh, haha! Såg nu att vi postade exakt samtidigt! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
gulzebra
5/4/16, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#11 Nu funkade det. Datorn uppfyller minimum, men inte rekommenderat på video card (det är grafikkortet antar jag?) och på CPU.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
5/4/16, 4:38 PM
#15

#13 Två gånger, det är fan skillat! 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
5/4/16, 4:40 PM
#16

Jag har funderat länge på att skaffa SSD förresten, skulle det hjälpa CPUn månne? För jag antar att det är nånting med hårddisken?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mitchika
5/4/16, 4:53 PM
#17

#15 HAHA, wow! Ja, det är det verkligen! 😂😃

#14 Ja, då borde du verkligen kunna köra spelet. Det ska räcka att uppfylla minimumkraven för det. I din situation hade jag provat två saker. Först uppdatera grafikkortets drivrutiner, det kan vara tillräckligt för att fixa problemet om du har tur. Skulle inte det fungera skulle jag prova att avinstallera Origin och sedan installera om både det och The Sims 4 igen. 

#16 Nej, hårddisken och datorns CPU är två helt olika saker. Huruvida en SSD-disk skulle kunna hjälpa i övrigt vet jag inte riktigt, men din dator behöver en bättre/kraftigare CPU för att nå upp till spelets rekommenderade krav. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Eawysims
5/4/16, 5:01 PM
#18

#10 Det går att chatta med de också, du kan göra det här.

http://eawysims.blogg.se/ - Min simsblogg (nyheter, historier, cas m.m.)

gulzebra
5/4/16, 5:07 PM
#19

#17 Ah I see.
Hittade nån sökgrej som visade att jag inte har senaste uppdateringarna… Så sitter för tillfället och försöker luska ut hur i hellskotta man bär sig åt för att uppdatera. Eller ja uppdatera verkar ju inte vara några problem, den rekommenderade backupen däremot… 😛

Fan, borde sluta försöka spela och lägga energin på att ragga upp en nörd istället 😇

#18 Ah, tack! Då hör jag med de om uppdatering inte hjälper 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
5/4/16, 6:52 PM
#20

Nu funkar det! Uppdaterade drivrutiner gjorde susen 😃 Tack för all hjälp!

Snabb fråga från en newb som verkar vara helt stört blind - hur sjutton snurrar man på bilden så jag kan se saker ur andra vinklar? 😞

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Eawysims
5/4/16, 6:56 PM
#21

#20 Skönt att det funkar nu! I inställningar kan du ändra så de har samma kamerainställningar som Sims 3, och här kan du läsa hur du ändrar vinkeln sen.

http://eawysims.blogg.se/ - Min simsblogg (nyheter, historier, cas m.m.)

Mitchika
5/4/16, 7:32 PM
#22

#20 Härligt, bra jobbat! 😃🥳

Skönt att det fungerar! 😃

Som #21 skriver gick jag också in på Inställningar i spelets meny för att fixa kameran så att den var som i Sims 3. Det kändes helt enkelt lättast eftersom det är vad jag är van vid. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

gulzebra
5/4/16, 9:22 PM
#23

Ah, där ja! Herregud, har inte spelat Sims sen Sims 2 var nytt så det är lite ovant minst sagt. Tack för all hjälp! 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: