Annons:
Etikettts3-allmänt
Läst 668 ggr
Lizelda
2017-04-05 21:40

Spelet slutar fungera efter några generationer

Spelar trean och när jag spelat några generationer så slutar det fungera. Laggar till döden och går inte att spara. Börjar jag på en ny sparfil så funkar det perfekt igen. Har overwatch. Varför?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Mitchika
2017-04-05 21:44
#1

Vad händer när du försöker spara?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lizelda
2017-04-05 21:45
#2

Det bara sparar och sparar och sparar utan att något mer händer.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mitchika
2017-04-05 21:57
#3

#2 Det låter som att din sparfiler blir för stora för din dator/spelet att hantera. 😕

En snabb fråga. Har du stängt av minnesfunktionen i The Sims 3? Den som skapar minnen varenda gång din sim besöker en ny offentlig toalett, i stort sett? Jag skojar, men inte mycket eftersom det ploppar upp nya minnen för varje liten grej i spelet som händer. Det tar ofta en bild också som sparas i simmens minnesbok. 

Denna funktion gäller även för simmar som du inte spelar på och det tar upp enormt mycket plats. Har du ca 100 simmar i kvarteret (utöver dina egna) och alla får nya minnen hela tiden med en maxgräns på.. är det 300 minnen per sim? Det blir 30 000 minnen per kvarter/sparfil, om allas minnesböcker blir fulla. Den här platsen frigörs inte när simmen dör heller, eftersom att alla döda simmar blir spöken och därmed hålls allt med dom kvar i kvarteret och tar upp plats. 

Efter några generationer kan man nog räkna med runt 100 simmar totalt i ens kvarter, om inte mer och även om deras minnesböcker inte blir fulla kan dom ändå enkelt komma upp i en enorm mängd med minnen, som utökar sparfilens storlek. Det sväller upp sparfilens storlek och gör den väsentligt mycket tyngre att ladda, spela på och spara. 

Jag har själv både minnesfunktionen avstängd samt en mod som blockerar den också för att hålla mina sparfilers storlek nere och göra dom mer långlivade.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lizelda
2017-04-05 22:00
#4

Har stängt av den ja. Eller, jag är nästan helt säker på det, har gjort det några gånger då den återställt inställningarna när sambon pillat med datorn. Borde inte vara något problem för datorn då det finns mycket umpfh och minne i den.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mitchika
2017-04-05 22:18
#5

#4 Spelet har en tendens att nollställa inställningarna på egen hand när det varit en ny uppdatering, bland annat eller bara helt enkelt när det känner för det tydligen (det har hänt mig långt mer än en gång). Därav att jag har en mod som gör det lilla extra jobbet och blockerar funktionen permanent åt mig, även om inställningen skulle slå på sig själv. 🙂

Även om datorn har mycket umpfh och minne (hur mycket RAM?) hjälper inte det alltid speciellt mycket på ett äldre spel som inte är programmerat/designat för att hantera enormt stora filer på ett bra sätt eller att ta ordentlig hjälp av en dator med till exempel mycket RAM. Det underlättar givetvis, men det gör inte alltid jättemycket och felet ligger i spelet. 

En sparfil som levt så länge råkar dessutom ut för ett antal andra problem som orsakar trubbel så som lagg och även det berömda Felkod 12. Det finns sätt att åtgärda dom flesta av dessa problem (inklusive att ta bort minnen från simmar, levande som döda) och andas nytt liv i en sparfil, men det är ett litet projekt och kräver att man vet vad man gör. Det kanske finns mer information och bättre hjälp nu än vad det gjorde för fem år sedan, men det är vad jag minns. 

Som jag skrev, det är drygt fem år sedan jag satt och höll på med reparerande av The Sims 3-sparfiler, så du får ursäkta om jag blir lite oklar eller otydlig eller helt enkelt inte kommer ihåg saker och ting som jag brukade. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2017-04-05 22:37
#6

Här har du lite att leka med i alla fall: 

https://nraas.wikispaces.com/TIPS+FOR+BETTER+GAME+PERFORMANCE

Där finns massor av användbara tips att prova och flera kan säkert hjälpa. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Lizelda
2017-04-05 23:50
#7

Aja, då får jag väl helt enkelt leva med att bara spela ett tag på varje xD

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: