Annons:
Etikettfel-och-buggar-med-spelet
Läst 19944 ggr
ElviraElvan
6/27/12, 10:26 PM

Felkod 12

Hej! När jag ska spara mitt sims 3 så står det: Ett oväntat fel har inträffat under sparandet: Felkod 12. Läs readme-filen för att få veta mer. Jag har läst lite här, fast det var på Felkod 16, tror jag, jag testade "spara som" men det stod samma sak. Snälla min sim har kommit högst upp på yrket barnskötare! Tacksam för svar!   Tungan ute

// EEFörlägen

Annons:
[Paulinerm]
6/27/12, 10:31 PM
#1

Så blev det för mig också (tror jag)! Är det inte något med de sparade spelen då?

ElviraElvan
6/27/12, 10:38 PM
#2

Vet inte

// EEFörlägen

Benne
6/27/12, 10:55 PM
#3

Mitchika brukar prata om felkod 12 och du ska se att hon vet nog vad du ska göra om det finns något att göra :)

[SallysPigge]
6/27/12, 11:19 PM
#4

Jo Mitchika kan säkert hjälpa, men vet inte när hon dyker upp här nästa gång. Dessvärre är jag inte kunnig alls på detta :-S

Benne
6/27/12, 11:40 PM
#5

#4 Nä jag är inte heller kunnig angående felkoder. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig råkat ut för felkod, bara andra problem. Ibland är det nästan så man önskar att man stött på mer strul (så man är lite kunnigare då) haha ;)

Krusing
6/27/12, 11:41 PM
#6

Jag skrev detta under Problemlösningar av LosGinos. Mitt inlägg är #10 .

Ett förslag på filer som går att radera om du har fått problem med Felkod 12:

I mappen "\Documents\Electronic Arts\The Sims 3\Saves" skapas det en sparfil med tilläggsnamnet .sims3.bad radera denna fil medan spelet är igång (ALT+TAB) och gå sedan tillbaka till spelet och välj "Spara".

Kom ihåg: Gör en backup!

Insåg hur viktigt det är att påpeka detta: OM du raderar dina sparfiler (alltså dina kvarter) och missat att säkerhetskopiera dem, kommer dina sparfiler (hushåll, kvarter, simmar) att vara borta för gott. Det går inte att återställa dem utan en säkerhetskopia!

Gör inte något med dina sparfiler om du inte är absolut säker på vad du pysslar med.

Annons:
Krusing
6/27/12, 11:42 PM
#7

Du kan förstås börja med att testa "Spara som" och ge sparfilen ett annat namn.

Mitchika
6/28/12, 12:34 AM
#8

Åh, den ökända Felkod 12…

Jag kan inget annat än beklaga, det felet är en MARDRÖM!

Jag vet inte hur länge jag satt med Pandiz, vår Sajtvärd, och försökte reparera Familjen Jones som råkade ut för samma sak.. :(

Alla grundläggande saker vi provade hjälpte inte, inte ens det som #6 skriver. Tillsist så fick Pandiz skicka över hela sparfilen till mig över MSN och jag satte igång att reparera filen med Core Mods från min dator och mitt Sims 3. Det fungerade och Familjen Jones finns kvar än idag, som ni säkert ser då ni läser Pandiz's blogg. :)

Såhär kan du börja när du ska reda ut problem med Felkod 12.

Först och främst, gå in bland dina sparade filer och gör en säkerhetskopia av din familj och spara på skrivbordet (eller någon annan lättåtkomlig plats). Vissa försök att reparera Felkod 12 kan göra ännu mer skada på sparfilen, så därför måste det alltid finnas reservkopior. :)

Efter att du har gjort en kopia av ditt spel, gör precis som sägs i inlägg #6 och #7.

Det är en bra början och det kan räcka med att göra dessa steg. :) Funkar inte det så får vi gå vidare till andra alternativ.

Reparera Felkod 12 kan ta lång tid och bli ett väldigt stort projekt. Det är ett av dom värsta problemen man kan råka ut för, är jag rädd…

Men jag har några frågor också, då jag försöker samla tillräckligt med info för att skriva en artikel om att motverka/reparera Felkod 12 och andra liknande sparproblem. Först behöver jag veta mer om folks datorer, bland annat.

Spelar du Sims 3 på laptop när du råkade ut för Felkod 12?

Om du spelar Sims 3 på en stationär dator och råkar ut för Felkod 12, kan du berätta lite om din dator? (Grafikkort, processor, RAM o.s.v, det är ingen fara om du inte kan, men det hjälper)

Hur mycket utrymme har din hårddisk (GB) och hur mycket av utrymmet är ledigt?

Vilket operativsystem har du? (Windows XP, Windows Vista, Windows 7 etc.)

Använder du dig av mods eller core mods?

Har du mycket nedladdat innehåll i ditt spel? (Kläder, frisyrer, simmar etc. från Exchange eller andra nedladdningssidor)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Paulinerm]
6/28/12, 12:56 PM
#9

Haha, det hände mig förut :( Jag tog bort hela saves-mappen :(

ElviraElvan
6/28/12, 6:14 PM
#10

Oj, nu när jag läste på kommentarerna så tog jag bort "bad-mappen". Då hade jag inte läst att man skulle göra en "reserv-kopia (?)".

// EEFörlägen

Krusing
6/28/12, 6:42 PM
#11

#10 Det är viktigt att alltid säkerhetskopiera en fil/mapp etc som har med program och system att göra innan man gör någon ändring på den. Det är en grundläggande åtgärd som man alltid ska använda sig av när man gör något på datorn.

Jag hoppas att du lyckades spara ditt spel efteråt? Det skulle kännas tråkigt om du raderat ditt kvarter med simmar pga en beskrivning som jag gav.

hallonflickan
1/26/13, 1:25 PM
#12

Jag har drabbats av felkod 12 massor med gånger  och blivit så arg att jag behövs stänga av utan att spara och allt man hade gjort försvann:(

Sen hittade jag den här tråden och tänkte att det inte kan skada att försöka så jag följde stegen som ni beskrev ovan och det funkade! :D Tackar så hemskt mycket!! 

Men finns det risk att felkoden kommer tillbaka? :/

ElviraElvan
2/10/13, 11:25 AM
#13

#12 jag md

// EEFörlägen

Annons:
AJEriksson
3/19/13, 4:17 PM
#14

Ska man bara säkerhetskopiera den som de står backup på och den som de inte står nåt bakom? Elr ska man kopiera den de står bad bakom oxå?

// P&K Alexandra

Mitchika
3/19/13, 6:02 PM
#15

#14 Radera den som det står ".bad" på, det är i stort sett en korrupt version av sparfilen som inte längre fyller någon funktion. (Av det jag har läst, kan uppdatera mig bättre om det senare)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Stickan778
8/7/13, 4:11 PM
#16

Jag har prövat flera gånger med att radera saves mappen, och raderat Sims3.bad filen som finns inuti saves mappen men det går ändån inte att spara! Snälla hjälp :( 9 av 10 gånger jag ska spara så funkar det inte och jag är trött på att göra om allt jag redan gjort :(

Mitchika
8/7/13, 4:13 PM
#17

#16 Felkod 12 är ett mardrömsproblem. 

Har du provat att välja alternativet "Spara som" när du sparar spelet? Samt att pausa spelet när du sparar?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Gasoline
8/7/13, 4:18 PM
#18

Men om man får denna felkod och stänger av utan att spara, försvinner då problemet eller kvarstår det?

Mitchika
8/7/13, 4:55 PM
#19

#18 Problemet brukar kvarstå i samma sparfil, men att stänga av då och då och spela kortare stunder (en halvtimme, timme åt gången) kan minska risken för att problemet uppstår. 

Vissa upplever att Felkod 12 uppstår oftare om dom spelar längre stunder (flera timmar i sträck) medan det inte alls uppstår på samma sparfil när dom bara spelar kortare stunder åt gången och sedan sparar och stänger av. 🙂

Det hjälper inte för alla eller på alla sparfiler, ska jag tillägga. Men det är alltid värt att testa om man inte vill ge upp på sparfilen. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Gasoline
8/7/13, 5:03 PM
#20

#19 fy vad omständlig och knöligt all elektronik ska vara, varför kan det inte bara fungera? :-) Tack för ditt svar iallafall :-D

Annons:
Mitchika
8/7/13, 5:05 PM
#21

#20 Så lite så. 🙂

Det finns jättemycket att djupläsa om när det gäller Felkod 12 då många entusiaster och kunniga försökt sätta sig in i det. Dock så är det mesta på engelska, men det är ruskigt lärorikt oavsett och man lär sig jättemycket om hur man ska hålla spelet så stabilt som möjligt. Både med och utan hjälp av tredjepartsinnehåll (mods). 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Gasoline
8/7/13, 7:53 PM
#22

#21 finns det alltså saker som man kan tänka på för att spelet ska vara så stabilt som det går? Då lägger jag i sådant fall in ett önskemål om en sådan artikel :-D Mitt spelande brukar bugga sönder eller så händer något annat vid typ 3 generationen, tråkigt. Och jag har inget nedladdad innehålle

limegirl97
8/24/13, 1:43 PM
#23

Jag har precis stött på kodfel 12 och har gjort som ni har skrivit: 

Säker hets kopiera filen, ta bort bad filen, men det funkar inte !

VAd har jag gjort för fel????? 

Hjälp!!!!!!!

neasfotografier
9/10/13, 2:56 PM
#24

#8
Jag har haft samma problem ett bra tag nu och jag har kontaktat EA och de har försökt hjälpa mig med detta. Första gången jag kontaktade dem fick jag ingen större hjälp egentligen. Andra gången så förslog de att jag skulle försöka med det där att "Spara som…" och byta namn istället för att bara spara. Men det funkade inte.

Måste man alltså ha spelet igång när man tar bort de här sparfilerna?
Kan man inte bara ta bort dom ändå, eller fungerar det inte då?

Jag spelar på en Macbook Pro.
Lite info:
Processor  2,5 GHz Intel Core i5
Minne  4 GB 1600 MHz DDR3
Grafik  Intel HD Graphics 4000 384 MB
Programvara  Mac OS X Lion 10.7.5 (11G63)
Jag har 359,52 GB ledigt av 499,25 GB

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
9/10/13, 4:04 PM
#25

Och en annan sak…
Om man nu tar bort de här filerna. Slutar Felkod 12 att komma upp då? Typ… för alltid? :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Lumina - 留美奈
9/10/13, 4:49 PM
#26

#24 Du ska inte ha spelet igång när du tar bort filerna.

Tyvärr kommer Felkod 12 då och då, så det är bra att veta hur man ska hantera det, så går det fort.

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

neasfotografier
9/10/13, 5:00 PM
#27

Okej!
Tack för svar #26 :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Aily
9/11/13, 8:58 AM
#28

Usch och Fy! Ibland undrar jag om Felkod 12 är EAs sätt att säga att jag spelat för länge på en och samma familj. Det kommer alltid någon gång när jag spelat med en familj en längre tid. 😕

 

KastKatt
3/30/14, 3:05 PM
#29

Har en fråga kring detta.

Är hela spelet "skadat" eller är det sparfilen? Kan man ta bort hela denna sparfilen och sedan är det okej?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

luddeelvis
2/7/15, 9:13 AM
#30

Hur säkerhetskopierar man filerna? Tacksam för svar! :)

Upp till toppen
Annons: