Annons:
Etikettts3-allmänt
Läst 4355 ggr
Mitchika
7/6/12, 3:02 AM

Mods och Core Mods Diskussionstråd

Då detta ofta tas upp och förekommer i flera diskussioner bestämde jag mig för att kopiera det jag skrivit i vissa inlägg och klistra in det här. Trots allt, Mods och Core Mods skapades inte för att skada spelet utan för att erbjuda spelare större kontroll och möjligheter i spelet.

Däremot finns det fortfarande risker med det, Jag kommer aldrig säga att det är riskfritt att använda Mods och Core Mods, för det är det inte. Riskerna finns och här nedanför listar jag dom viktigaste sakerna att tänka på om du överväger att ladda ner, installera och använda Mods/Core Mods, samt frågor som uppkommer.

Kan man få virus av att ladda ner en Mod/Core Mod?

Allt du laddar ner från internet kan innehålla virus, men virussöker du filen med ett virusprogram direkt efter nedladdningen så upptäcks det genast och du kan då radera filen utan att få in virus på datorn. :) (Såvida du inte öppnar filen före du virussöker, vill säga)

Vanliga "modare" (personer som skapar mods) är inte ute efter att sprida virus till andra spelare, eller att skada deras spel. Så risken för virus är bara stor om du laddar ner moden från någon annan än dess originalskapare.

Kan en Mod/Core Mod sabba spelkvalitén, grafiken o.s.v?

För mycket innehåll kan sabba kvalitén på spelet, oavsett om det är mods eller vanligt nedladdat innehåll, men några enstaka mods brukar inte vara någon fara. Jag har totalt 17 mods och core mods blandat just nu, men kvalitén på spelet är lika bra som alltid. :)

Varför påstås Mods/Core Mods vara så skadliga/farliga?

Det som mods (och speciellt core mods) kan orsaka är just kraschningar och problem i spelet om man inte använder dom rätt. Samt om du installerar två mods som hamnar i konflikt med varandra. Jag kör med mods och core mods då jag känner till risken och har säkerhetskopior av alla mina viktiga filer, utifall att allt skulle krascha ihop.

Jag har hört att en Mod/Core Mod kan förstöra min dator, är det här sant?

Ärligt talat? Jag vet inte, men jag tvivlar STARKT på det. Jag har svårt att tro att ett extra tillbehör till ett program kan helt förstöra din dator. Inte som huvudorsak, åtminstone. Det kan vara droppen som får bägaren att rinna över om Moden gör Sims 3 ännu mer krävande och din dator inte orkar mer, kan jag tro.

Följande saker är viktiga att tänka på om du väljer att använda Mods och Core Mods:

  1. Mods lägger till ett nytt skript/fil i spelet, vilket ofta erbjuder en ny rolig möjlighet man kan göra med sina simmar samt även bra nya hjälpmedel. Därför är vanliga Mods relativt ofarliga. 

    Core Mods ändrar/skriver över skript/filer som redan finns i ditt spel och kan därför orsaka enorm skada om något går fel. Men Core Mods är också ruskigt användbara, då många skapar såna för att hitta och reparera fel och buggar i spelet. 

    Grundläggande beskrivning, det är egentligen mycket mer detaljerat än så, men man förstår ungefär. Många skapare skriver om det är en vanlig Mod eller en Core Mod som dom har skapat.

  2. Säkerhetskopiera dina filer, allt du är rädd om! Sparfiler, kläder, sparade simmar, etc. Går något fel med Mods (speciellt Core Mods) är det svårt att säga hur mycket som går att rädda/återställa efteråt. 

    Så skapa en säkerhetskopia INNAN du installerar en Mod/Core Mod.

  3. SUPERVIKTIGT! När du har en Mod/Core Mod installerad, uppdatera ALDRIG ditt spel medan dina Mods ligger i spelmappen. Det kan förstöra spelet och dina filer, vilket ofta betyder att du måste avinstallera och installera om rubbet. 

    Det är jätteenkelt att flytta ut mappen med Mods från din The Sims 3mapp temporärt, så det måste göras varje gång spelet ska uppdateras. 

  4. VIKTIGT! Sims 3 är avancerat och programskriptet ändras vid varje uppdatering. Det kan orsaka att dina Mods inte längre fungerar, alternativt orsakar konflikt och problem i spelet, efter du har uppdaterat Sims 3. 

    Precis som Sims 3 så måste dina Mods uppdateras också! Det kan endast göras av skaparen (såvida du själv inte har enorma kunskaper med hur man skapar och modifierar Mods). 

    Skaparen måste skapa en ny version av sin Mod som är kompatibel med den senaste uppdateringen som EA släppte och sen lägga upp den nya versionen på nedladdningssidan. Det kan ta olika lång tid och vissa skapare tröttnar på sina Mods och slutar uppdatera dom. Då kan du alltså inte använda dom mer, såvida du inte backar till en tidigare uppdatering på ditt spel. 

  5. KOM IHÅG! Murhpys lag: Kan det gå fel så kommer det gå fel. Skapare av Mods försöker göra sina Mods så bra och stabila som möjligt för alla, men det är miljontals med faktorer att räkna in när man gör Mods. 

    Det behöver inte betyda att du ska sitta på helspänn varje gång du spelar med Mods/Core Mods, men det är något att ha i baktankarna. Någon gång kommer det garanterat att slå fel (det har det gjort på mig några gånger, men jag har lyckats fixa det utan förlust hittills) men har du reservkopior på det som är viktigt så är det oftast ingen större förlust. 

    Det värsta som kan hända är att man får installera om hela programmet och ladda ner sina nedladdningar på nytt igen. I mina ögon är det värt det, då alla roliga fördelar med Mods gör att jag är mer än villig att ominstallera vid behov och även backa i tiden på mina sparfilers reservkopior. :)

Det tror jag är det viktigaste att tänka på när man håller på med Mods och Core Mods! :)

Eftersom det är ett tillbehör till ett program som kan skada Sims 3 (det bör inte skada datorn, då det bara ska påverka ett program) så känner jag att moraliskt kan jag inte rekommendera Mods till andra. Hur kul Mods/Core Mods än må vara.

Risken finns för alla, hur stor den är påverkas av olika faktorer. Bland annat kunskap. Jag kan inte göra annat än att lista riskerna och ge råd. Du vet dom flesta riskerna nu och vill du fortfarande använda mods/core mods är det upp till dig. :)

Och eftersom så många har frågat…

Den Core Mod jag använder mig av för att ha fler simmar heter NRaas Master Controller, skapad av Twallan. Med den kan man ställa in en inställning som tillåter fler än åtta simmar i ett hushåll.

Som kompliment till den, för att se porträttpanelerna för alla i familjen när dom går över gränset för antal simmar, använder jag NRaas Portrait Panel, skapad av Twallan också. Upp till 24 simmar i ett hushåll finns synliga på porträttpanelen. (SÅ många rekommenderar jag inte att ha på en tomt!)

Som extra kompliment för att göra det möjligt för simmarna att använda interaktionen "Försök skaffa barn" även när hushållet är fullt använder jag också NRaas Woohooer, också skapad av Twallan.

Dessa tre Core Mods orsakar inga konflikter med varandra, då dom är skapade att fungera ihop av samma person.

Be mig inte att länka till Mods/Core Mods härifrån, för det kommer jag inte att göra. Ni har deras namn och det räcker för att hitta dom om man vill prova dom.

Sims iFokus, vi i ledningen på Sims iFokus eller iFokus över huvud taget har inget som helst ansvar över vad som kan hända med ditt spel/din dator om du bestämmer dig för att använda Mods/Core Mods och det förstör ditt program. (Eller mot alla odds, din dator)

Ansvaret ligger helt på dig och du vet om riskerna.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Aily
7/6/12, 8:36 AM
#1

Snyggt jobbat! :)

 

saffran123
7/6/12, 10:05 AM
#2

Bra skrivet! Skrattande

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Smullis
7/6/12, 10:40 AM
#3

Mycket bra!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Mitchika
7/6/12, 1:59 PM
#4

#1, 2 && 3 Tack så mycket, allihop! :D

Men notera att detta bara är ett inlägg och ingen artikel. :) Så det är fritt att diskutera och komma med kommentarer angående ämnet Mods här. :D

Det är en diskussionstråd, hade jag tänkt, för dom som vill prata om ämnet. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
7/6/12, 7:08 PM
#5

Puttar upp den här tråden lite så att medlemmarna ska se, då den finns till för att diskutera Mods och Core Mods. Med diskutera menar jag prata om fördelarna med dom, eventuella problem som kan ha uppstått när man använder Mods/Core Mods eller hjälp för hur man använder en viss Mod/Core Mod.

Notera att det INTE är tillåtet att länka till Mods eller Core Mods i den här diskussionen. (Eller någonstans på Sims iFokus)

Den här tråden finns inte heller till för att hjälpa folk att hitta och skaffa Mods/Core Mods. Vid behov av hjälp för att installera Mods/Core Mods så hänvisar jag till den här artikeln:

**http://thesims.ifokus.se/articles/4f24369088f47203be00ca14-installering-av-nedladdat-innehall?articles-1
**

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Emmy
7/8/12, 1:17 PM
#6

En fråga, är det basemodet du använder för alla tre? :) Vill inte ladda ner något i onödan eller för lite. :3

Annons:
Mitchika
7/8/12, 2:38 PM
#7

#6 Japp, det är Base Mod på alla tre. :)

Base Mod krävs för att köra dom Mod/Core Mod jag använder, så den måste laddas ner oavsett. Men jag har inget extra förutom Base Moden. om det var det du undrade. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Benne
7/10/12, 3:18 PM
#8

åååh skulle det bara funka att ladda ned sims saker till datan så skulle jag sätta igång direkt :( :S

Benne
7/10/12, 5:40 PM
#9

Nu testade jag att ladda ner mastercontroller ändå men jag har stött på ett problem… Jag har gått till deras hemsida och hämtat hem modet och gjort som det står i artikeln om nedladdat innehåll, alltså laddat ned en "mods" mapp från modthesims som jag har lagt i ts3:mappen sen har jag kopierat in mastercontroller dit men jag får det inte att funka. Det står att filerna är krympta oxå men hur ska jag få dem till normalstorlek? (jag visste inte om jag skulle lägga inlägget här eller i artikeln om att installera nedladdat innehåll men då kändes det som att det skulle vara bättre att inte riva upp en gammal tråd eller artikel)

Mitchika
7/10/12, 5:44 PM
#10

#9 Artiklar är alltid aktuella, om dom är skrivna av nuvarande sajtvärd/medarbetare vill säga. :)

Har du WinRar eller Winzip, två program som används för att okomprimera komprimerade filer? Det är det viktigaste.

Sen tycker jag att all info som behövs finns i artikeln Installering av nedladdat innehåll.

Men har du mer frågor och undringar, så fråga på. :D

Beskriv problemen så utförligt du bara kan! :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Benne
7/10/12, 5:49 PM
#11

#10 Nej jag har inte laddat ned winrar eller winzip än, jag vistte inte om det var dem man skulle använda eftersom att mastercontroller är package-fil men jag ska ladda ned det nu :)

Mitchika
7/10/12, 5:56 PM
#12

#11 Det står i artikeln som SallysPigge skrev! :)

Läs igenom den noga så får du nog all hjälp du behöver! :D

Om inte, bara att fråga. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Benne
7/10/12, 5:58 PM
#13

#12 tyckte att jag hade läst igenom noga först men i all information som strömmade in i skellen så råkade jag väl gå miste om lite Skäms Men nu har jag iallfall installerat det och packat upp filerna så nu ska det bara testas, tack för hjälpen! :D

Annons:
Mitchika
7/10/12, 6:01 PM
#14

#13 Ingen orsak! :)

Det finns risker, men jag håller tummarna för att det går felfritt för dig. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Benne
7/12/12, 5:13 PM
#15

#14 Nu har jag försökt ett litet tag och jag måste säga att det gick långt ifrån felfritt, jag blev tvungen att ominstallera eftersom att det laggade sönder så fort man startade spelet men efter ominstallationen så fick jag två andra problem. Det växlar mellan problemen, om det inte är det ena så är det det andra. Men det ena problemet är det jag gjorde en tråd om för lääänge sen, alltså att all text blir till små svarta fyrkanter, jag har testat att höja grafikinställningarna men det hjälpte inte. Det andra problemet är att då jag kommit förbi där man ska välja stad (alltså då man ska välja mellan ett ställe att bo eller att skapa simmar) så börjar det och det blir som att knapparna förskjuts?! Så om du tänker dig att du ska klicka på ordet "tråd" 5 rader upp så måste du klicka där jag skrev "tråd" igen,              /\, vet du om det finns någon lösning på problemen? Som tur var så löd jag ditt råd att säkerhetskopiera och om jag får modet att funka så skulle det helt klart vara värt allt besvär, är lite jobbigt just nu bara Obestämd

Mitchika
7/12/12, 5:16 PM
#16

#15 Aj aj… usch, vilket krångel!

Det är just därför jag skrev den här tråden, för att det brukar sällan vara felfritt att hålla på med mods.

Själv så kraschade mitt spel tio gånger under startförsök igår just för att en mod krånglade och ett par andra behövde uppdateras till en nyare version. Nu är allt dock fixat igen, men det är inte alltid det går så enkelt…

Jag är jätteglad över att du säkerhetskopierade allt innan du försökte, så att du inte förlorar någonting. :)

När du avinstallerade The Sims 3, gick du in i Mina Dokument/Dokument och tog bort mappen The Sims 3 i mappen Electronic Arts också? Den mappen måste också bort för en fullständig ominstallation och i vissa fall måste den tas bort manuellt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Benne
7/12/12, 5:23 PM
#17

#16 Ja det skulle inte varit kul om jag inte säkerhetskopierat, kan inte föreställa mig hur jobbigt det hade varit om jag hade avinstallerat allt med filerna oxå :S

Nej jag gick bara till kontrollpanelen/ändra eller ta bort programm och tog bort ts3 och kvällsnöjen men jag trodde att allt blev borttaget då eftrsom det kom upp en ruta "är du säker på att du vill ta bort ts3 och alla dess filer fullständigt?", men jag måste alltså ta bort mappen med? Måste jag alltså avinstallera före jag tar bort mappen/mapparna eller följde mappen med i avinstallationen?

kodex
7/12/12, 6:19 PM
#18

Bra artikel!!

Mitchika
7/12/12, 7:41 PM
#19

#17 Avinstallera hela spelet och kolla sedan om mappen ligger kvar i Mina Dokument/Dokument. Gör den det så tar du bort den och provar att installera om igen och se om det fungerar då! :)

Det är det bästa råd jag kan ge i den situationen.

#18 Tack! :D Men det här är inte artikeln, utan diskussionstråden som har nästan samma text. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Benne
7/12/12, 7:42 PM
#20

#19 Okej tack, ska se när jag orkar igen bara, haha Flört

Annons:
kodex
7/12/12, 8:40 PM
#21

#19 Haha, okej, får la läsa den med då ;P

emmelius
9/15/12, 1:20 PM
#22

någon som vet hur man ställer in kändis nivån genom att använda mastercontroller? hittar bara på engelska och det står såhär : "Click the sim, select controller, intermediate, then celebrity status and type in 0"

men jag fattar ändå inte vart jag ska klicka… :/ vadå intermediate?

kaninsköld
6/7/13, 9:10 AM
#23

Vad gör man när man har laddat ner en mod? Hur " startar " man den?

Mvh Kaninsköld

Mitchika
6/7/13, 2:26 PM
#24

#23 För att en mod ska bli aktiv i spelet så behöver du en Mods-mapp. Om du har det så behöver du bara flytta in den nedladdade moden i Package-mappen, som ligger i Mods-mappen. 🙂

Om du inte har en Mods-mapp så finns det en länk för att ladda ner en fullt fungerande Mods-mapp med filen som behövs i den här artikeln: 

http://thesims.ifokus.se/articles/4f24369088f47203be00ca14-installering-av-nedladdat-innehall?articles-1

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

kolpa
11/9/14, 9:22 AM
#25

bra artikel! Önska jag kunde förstå mer ändå, vad det är man laddar ner? hur man gör det? vart man  virussöker? 

Kommer nog aldrig förstå mig på :/

Upp till toppen
Annons: