Annons:
Etikettlegacy-och-historier
Läst 2344 ggr
Bara Anna
2013-04-25 23:05

Regler för Slumpmässig Legacy (RLC)

ÄNTLIGEN! Efter mycket slit så är översättningen äääääntligen färidg av Random Legacy Challenge (RLC) färdig! 

Texten är massiv, men kan bäst användas som ett referensverk. Läs igenom de första bitarna kring hur ni skall göra och använd de andra sektionerna för att se vilka kriterier just din familj fick!

Jag vill också varna att jag inte har korrekturläst det ännu. Så alla stavfel eller pinsamma översättningsfel får ni gärna påpeka för mig!

RLC är ett annorlunda sätt att spela Legacy utmaningen, och dessutom lätt beroendeframkallande! 😈 Skulle vara jättekul om någon annan mer än jag testade! I korthet går det ut på att du för varje viktig detalj i en arvinge och generations liv slumpar du fram ett specifikt tal. Tex skall din sim vara gift, singel, skild med barn? Hur många barn? Arbete? Och diverse andra roliga egenheter! Utmanande med skitsjoj!

Det finns en app. för att förenkla utslumpandet av kriterier, men du kan även använda en slumpgenerator, tex random.org

Jag har också editerat kraftigt i texten,  där orginalet blev för pratigt helt enkelt. Om det är något som är oklart så svarar jag jätte-gärna på frågor - eller tar reda på svaret!

Här är svenska översättningen

Orginalet

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
hanna-linnea
2013-04-26 14:17
#1

OJ vilket jobb du har lagt ner! Jag ska ta mig tid att läsa senare för det verkar väldigt intressant! Bra jobbat! :)

Potatisen
2013-04-27 08:56
#2

Vad heter appen?

Bara Anna
2013-04-27 09:10
#3

#2 Det är en PC-app tyvärr och finns länkad om du går till orginalsidan. Du måste vara medlem och inloggad på modthesims för att kunna ladda ner den.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[Proppan91]
2013-09-07 14:14
#4

#3 Fattde det första av appendix där det rollade fram men inte det andra ehe….ska man använda random.org där eller?

Bara Anna
2013-09-07 14:54
#5

#4 Första fliken är egentligen den enda du behöver! Där fixas grundförutsättningarna så att säga. De andra flikarna använder du om det är vissa saker som du verkligen inte vill tvingas spela. Om du t. ex inte har vissa expansioner etc. Vad det så du menade?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[Proppan91]
2013-09-07 15:20
#6

#5 Tack men jag tappade lusten nu haha verkar superkrångligt trodde att den skulle slumpa livslång önskan och sånt men icke

Annons:
Biadora
2013-09-07 15:59
#7

Kanske provar en efter mina två MSC's. Vet inte om jag kommer köra alla regler men att slumpa civilstånd, yrke o antal barn kan ju vara skoj.

I mina MSC kör jag med slumpade färdigheter Men barnen/jag får välja en egen färdighet från mammans och en från pappans (alltså två totalt eller bara en om det är ensamstående förälder). Funderar på o köra med samma färdighet för hela linjen om jag kommer ihåg.. x) ((Green living/eco funkar bra på en öde ö)).

Bra jobbat med översättningen Anna.

[AmandaBorg]
2014-01-06 19:16
#8

Stort tack för översättningen! 😃

Men nu till en lite fråga jag har. Om ens barn måste få en gömd egenskap och barnet inte får det, var gör man då? Har man förlorat utmaningen då? 😮

Bara Anna
2014-01-06 20:12
#9

Teoretiskt sätt - ja. Om du kör hardcore så klart. Annars är det bara att rycka på axlarna och säga "Shit happens" och spela vidare :-D Det "Reglerna" finns ju här som ett ramverk för historiena vi berättar och det sätts ju inga poäng eller dylikt.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[AmandaBorg]
2014-01-06 20:30
#10

#9 Hmm.. Jag vill köra enligt de regler som är, och om jag inte gör det känns det som fusk.. Jag ska nog göra som så att om jag misslyckas med något "uppdrag" så lägger jag på en ny generation. 😃

Bara Anna
2014-01-06 20:38
#11

Gör vad som känns bäst! Det skall ju fortfarande vara roligt att spela! Har du koll på vilka NPC etc som ger "hidden heritage"? Annars finns här en bra lista. Det är 50 % chans för nedärvning så det är lite halvkört om du bara skall ha ett barn.

Skall väl påpeka igen att den kompletta och uppdaterade (inklusive en exklusiv slumpgenerator) orginalversionen finns här under!

http://randomlegacychallenge.blogspot.se/

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[AmandaBorg]
2014-01-06 21:03
#12

#11 Tackar för tipsen! 🙂 

Jag kör så att om att min partner är t.ex. varulv och barnet blir varulv så har jag lyckats få en dold egenskap.

Bara Anna
2014-01-06 21:27
#13

Som jag förstått det så skall barnet fortfarande vara människa, men ha en del varulvs-egenskaper. Tex skämta om päls etc. Men som sagt - kör det som funkar, ger en bra historia och är roligt att spela! Det är en låååååååååång väg till 10 geneartionen! ;-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
[AmandaBorg]
2014-01-06 21:52
#14

#13 Jaha, ja det är kanske så det är. 😮

KastKatt
2014-01-06 22:48
#15

Oh, sugen på att använda det när man har en generation man inte vet vad man vill göra med!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Skogsraah
2014-06-08 12:46
#16

Har tänkt prova det här! Känns som att det är så jäkla mycket att hålla reda på bara…

Jättebra översatt. Kan man i princip skumma förklaringen av utmaningen och hoppa sedan till vad det egentligen är man ska slå tärning för osv? :) Som kommer längre ner i texten. Först blev jag förvirrad och förstod inte alls vad generationens mål är för något. För visst är det något påhittat som liksom inte finns i spelet "på riktigt"? Tror jag börjar förstå mer i alla fall!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2014-06-08 13:01
#17

Det som står som sista rubrik, gott & blandat, som slumpmässiga egenskaper till exempel. Är det något som ska följa alla generationer? Eller slår man den tärningen vid varje ny generation/född arvinge?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Bara Anna
2014-06-09 08:49
#18

#16 Så kul att du blivit intresserad av RLC! Jag måste erkänna att när jag väl fick upp ögonen för det hela så har jag aldrig ens sett åt den "vanliga" stilen att köra Legacy på!  :-)

Det absolut lättaste sättet för dig att komma igång på är att följa denna länk. Då kommer du till en web-baserad slump-generator specifikt för RLC. Den är uppdaterad för alla expansioner, men det går lätt att anpassa efter eget behov! Där kan du också se att Mål och Smått o Gott är specifika saker som ändras för varje generation (för det mesta). Om du tittar på orginalsidan så finns det en post om saker du kan fokusera på om du vill ha något som blir över en hel legacy. Det finns även mål för husdjur!

Den stora väggen av text i början skall ses mer som referens-litteratur för de som inte kan spela med sunt förnuft. Det kan sammanfattas i följande punkter:

  1. Använd hjärnan - inga fusk eller mods tillåtna som påverkar spelets utfall. Alltså t. ex är Motherlode och Kaching förbjudet, men NRAAS Wohooer och Storyprogression är helt OK.
  2. Pengar - Oftast får du enbart tjäna pengar genom det yrke du fått. Är du arkitekt t . ex så kan du visserligen måla tavlor för att hänga hos dina kunder. Men du får inte sälja dem för vinst.
  3. Custom Content får du använda efter eget behag - så länge så klart som det inte ger dig för stora fördelar…
  4. Livslängden på Supernatural former som vampyrer etc för ignoreras. Väv in det i spelet varför din vampyr inte lever så länge alt. justera mekaniskt själv.

Det har som sagt kommit minst 2 expansioner sedan jag skrev den här översättningen. Så bäst info får du faktiskt om du går till orginalsidans info!

Jag finns fö här om det är något du skulle vilja fråga om!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[Lupse]
2014-06-09 13:47
#19

Har precis börjat med RLC, så sjukt roligt! En RLC är en sjukt bra idé om man inte vet vad man ska göra i sims :)

Skogsraah
2014-06-09 14:11
#20

#18 Tack för mer info! Har börjat med en RLC och hoppas kunna lägga ut den snart ;)

Mitt största problem i legacy-spelande är att jag tappar motivationen relativt snabbt. Otroligt lätt att komma in i samma spelmönster, liknande simmar och personligheter, liknande vändningar i en story osv. Men med RLC kan det ju verkligen bli precis hur som helst! Håller tummarna på att detta kommer gå bra 👍

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: