Annons:
Etikettövrigt
Läst 8634 ggr
RuiXue
2/28/14, 12:26 AM

VARNING! VÄLDIGT VIKTIGT! LÄS DETTA!

Ni som använder Origin för att köpa spel och expansioner, vad ni än gör, låt INTE era betalningsuppgifter vara kvar på ert Origin konto av bekvämlighetsskäl för nästa köp. Ta bort betalkortet var gång! 

Det är problem med hackare som spelar FIFA 14 och kommer de in på ert Origin konto så kan bankkontot tömmas riktigt snabbt för att hackarna köper FIFA 14 points för DINA pengar! Det är ett känt problem hos Origin och de är väldigt hjälpsamma om man drabbas, man får alltså tillbaka sina pengar! Men det är himla onödigt att bli av med flera tusen åt gången som egentligen behövs till annat, och det kan ta upp till 10 bankdagar att få pengarna åter från Origin. 

Denna veckan drabbades jag. Helt plötsligt i affären i eftermiddags så gick det inte att betala med mitt MasterCard och när jag så går ut till bankomaten så hade jag bara 105kr på kontot trots att varken hyra eller räkningar dragits ännu. Kollade min mobilbank och såg där flera transaktioner som jag VET jag inte gjort, varken belopp eller datum stämmer. Kommer hem och går in på Internetbanken för att få mer detaljer, och ser då att folk handlat på EA genom Origin för både Amerikanska dollar och Rubel. Sammanlagt hade det dragits närmare 2000kr och ytterligare 4800 ungefär var "spärrat belopp" varav över 600 amerikanska dollar i spärrat belopp var EA. 

På min Origin sida så tittade jag på beställningar och det var en fruktansvärd massa FIFA 14 köp där som jag INTE gjort utan som hackare gjort. 

Som sagt, Origin var otroligt hjälpsamma och trevliga, man tror ju inte sådant här ska hända heller. Men som sagt, just FIFA 14 är ett känt problem hos Origin när någon blir hackad och rådet att ta bort alla betalningsuppgifter kommer från Jesper på Origin som jag pratade med idag under kvällen. 

Tänkte jag skulle dela med mig av denna erfarenhet så förhoppningsvis inte fler drabbas. För nog är det smidigt alltid att inte behöva gå och hämta plånboken och knappa in alla siffror om man ska köpa en Sims expansion?

Var jag oförsiktig? Nej, jag skulle nog inte säga det, jag hade ett väldigt säkert lösenord till mitt konto och har ett än säkrare nu. Men ingenting är idiotsäkert, man kan få sitt konto tömt bara genom att ta ut pengar i bankomaten eller betala i affären om kortläsaren är skimmad. Det finns egentligen inget helsäkert skydd mot kortbedragare, annat än att flytta in i en grotta i bergen och bryta all kontakt med mänskligheten!

Men att ta bort kortuppgifterna på Origin efter vart köp är i alla fall ett sätt att vara lite säkrare mot de där bedragarna!

Jennie


Annons:
Olivia_I
2/28/14, 8:20 AM
#1

Oj! Fick du tillbaka pengarna. Det nåste ha känts läskigt att upptäcka att alla pengarna var borta!! :o

~Joja my rabbit~ ❤️
~Kaniner~ ❤️

lilly82
2/28/14, 8:37 AM
#2

Tack för tipset! Har tagit bort mitt kort nu! :-)

[Lilyz]
2/28/14, 6:12 PM
#3

Själv använder jag bara e-kort vid internet köp, vet inte om alla banker har det men Swedbank har. Man skapar då ett fiktivt kortnummer varje gång man ska göra ett köp alternativt sätter en beloppgräns för kortnumret som räcker en månad och då inte kan överskridas.

Ninnilie
2/28/14, 7:57 PM
#4

Använder också alltid e-kort vid köp över nätet, fungerar jättebra och är helt säkert. Rekommenderas varmt! :)

[LillStoraJag]
3/1/14, 4:23 PM
#5

Låter aldrig sajter spara mina kortuppgifter för stora risker med det.

RuiXue
3/2/14, 3:57 AM
#6

Jag har inte fått tillbaka mina pengar ännu, det kan ta upp till 10 bankdagar, alltså två veckor, att få tillbaka de belopp som Origin aktivt får betala tillbaka, och upp till runt 5 bankdagar för de belopp som är spärrade hos banken men inte annars dragna från kontot, ska komma tillbaka. 

Ställer till med en helsikes massa problem vill jag lova! Varken hyra eller räkningar har kunnat betalas ännu på grund av de där FIFA 14 skurkarna! Så under helgen och på Måndag får jag helt sonika sitta och eposta och ringa runt till dem som jag har räkningar hos för att förklara läget. 

Det SKA vara säkert att använda tjänster som Origin, och rent generellt är det säkert också, av alla som använder Origin så är det bara ett fåtal som drabbas av detta. Mitt kort hade lika gärna kunnat bli skimmat i vilken butik eller bankomat som helst när jag betalar eller tar ut pengar så man är ALDRIG till 100% säker någonstans från kortbedragare! 

Har aldrig hört talas om det där med e-kort faktiskt! Får ta och kolla upp det där när mitt nya MasterCard kommer på posten om några dagar!

Jennie


Annons:
M_a_r_i_a
1/18/15, 7:52 PM
#7

Du menar detta alternativet när man köper på origin när de står " Spara betalningsutskrifter i framtiden " ?? eller ah nånting sånt står det. Köpte första gången idag på origin idag och tyckte de verkade lite skumt.. men är det de du menar typ? så jag är säker bara ;)

     M_A_R_I_A 🌺

Cindy S
1/18/15, 8:06 PM
#8

Tack, jag ska se så att jag inte lämnade kvar uppgifterna.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

botakt
1/18/15, 8:36 PM
#9

Använd paypal till allt ni handlar över internet! Då försvinner inte allt.

RuiXue
1/19/15, 8:45 PM
#10

Ja, klicka INTE i så att Origin sparar betalningsuppgifterna! Det må vara irriterande att skriva i allt var gång man handlar, men det är verkligen hundra resor värre att behöva spärra sitt kort, sitta inne på internetbanken hela tiden och ringa till Origin flera gånger för att man blivit hackad och förlorat nästan hela sin månadsinkomst precis efter löning. Visst, man får allt återbetalt men det tar tid och räkningar kan bli försenade!

Jennie


Upp till toppen
Annons: