Annons:
Etikettlegacy-och-historier
Läst 1677 ggr
Sabsan
2014-06-25 12:00

Legacy - Familjen Liame

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte testa att lägga upp min legacy.  Hoppas ni kommer att gilla den! :)
Inga fusk används i spelet. Pengar vid start: 1300. 

Bakgrund
Melanie Liame bodde i ett isolerat samhälle som genomsyrades av gamla seder. Att vara vacker, artig och att ge sin man en stor familj var allt som räknades här. En kvinna som lät en man göra annat än att titta innan de var gifta blev inte långvarig. Den unga vackra Melanie föll för en man som till ytan var fullkomligt charmerande. Han uppvaktade henne med smicker och kyssar på handen. Men det visade sig snart att skenet kan bedra. När Melanie insåg att hon var gravid gjorde hon allt hon kunde för att få mannen att gifta sig med henne. Han viftade bort henne och kallade henne för smutsig och motbjudande. När barnet kom vände alla i samhället henne ryggen. Straffet var hårt för en oäkting, det visste Melanie så hon flydde därifrån. Hon skulle aldrig få träffa sina föräldrar igen. Platsen som hon en gång kallat sitt hem var nu en fientlig plats. Dottern Megan var hela hennes värld och Melanie skulle göra allt för att få henne att lyckas i livet. De få kronor hon hade lyckats få med sig skulle ge mor och dotter en chans att börja om.

Annons:
Sabsan
2014-06-25 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Pengarna räcker inte till mycket men Melanie lyckas köpa några barnsaker, en toalett och en säng till sig själv. Det är inte mycket för världen men det är en början på någonting nytt tänker Melanie.

Sabsan
2014-06-25 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Melanie lär Megan gå och prata. Det är en viktig milstolpe i Megans utveckling.

KastKatt
2014-06-25 12:27
#3

spännande, följer!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sabsan
2014-06-25 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Melanie använder de sista slantarna till fröer. Hon hoppas kunna skörda frukterna snart då hon inte har ätit sedan de lämnade det gamla samhället. Melanie var verkligen vrålhungrig. All mat hon kunde komma över gav hon till dottern. Det var svårt men hon försökte ignorera magens fruktansvärda vrål.

Sabsan
2014-06-25 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Till Melanies förfäran upptäcker hon att några varelser sliter och rycker i hennes champinjoner.
”Snälla ni, låt mina växter vara ifred” bönar och ber hon.
Zombierna vänder sig om och tittar på Melanie för ett ögonblick sedan fortsätter de att äta av växterna.
Melanie hör hur Megan vaknar i spjälsängen. Hon försöker vyssa och lugna henne men skräcken i dotterns ögon är fullkomlig. Megan tar sats sedan skriker och gråter hon om vartannat. När zombierna hör Megans tjut blir de rädda och springer därifrån.
”Tack älskade lilla vän” viskar Melanie i dottern öra.
Megan tystnar och borrar in sitt ansikte mot Melanies hals.

Sabsan
2014-06-25 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vad är det här? Melanie tittar på det vattensprutande handfatet. Hon har aldrig sett något liknande men hon förstår att någonting är fel. Hon har inte råd att låta någon titta på det så hon kavlar upp armarna och försöker laga det på egen hand.

Annons:
Sabsan
2014-06-25 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Melanie sätter sig ner på sängen och gråter tyst. En hjort har ätit upp några av hennes plantor. Melanie är så hungrig! Tack och lov att hon fortfarande har mat till Megan. Men de få plantor som är kvar måste växa upp snart, annars svälter hon själv ihjäl!

Sabsan
2014-06-25 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Melanie och Megan smiter in på sommarfestivalen. När Melanie får syn på glassmaskinen blir hon överlycklig. Ingen vaktar den! Hon ser sig om innan hon gör en glass till sig själv som hon snabbt äter. Magen värker av den kalla glassen men hungern gör att hon fortsätter att äta.

Sabsan
2014-06-25 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Melanie skämdes över att ha brutit sig in på nöjesfältet men att slippa känna sig utsvulten gjorde att det ändå var värt det.  Hon tänkte tillbaka på allt det hon hade lämnat. Självklart saknade hon sina föräldrar och syskon men deras svek gjorde sig ständigt påmind. Speciellt när hon såg sig omkring och insåg vad lite hon hade. Melanies mamma hade gett henne blomdiademet som nu prydde hennes hår. Hon fingrade lite på det. Det var inte värdefullt i pengar men det var en ständig påminnelse om vad hon hade varit med om. Vad hon hade lämnat bakom sig. Melanie såg på Megan som låg och sov i sin spjälsäng. Det är för henne jag lever tänkte hon och log.

Som person var Melanie ordentlig och prydlig, mestadels eftersom hon hade uppfostrats på det viset. En annan egenskap som verkligen tog överhanden var hennes romantiska sida. Det var inte alltid bra att tro på romantik. Melanies mormor hade varit riktigt bra på att ta hand om allt levande, inklusive växtlighet. Det verkade som om det hade hoppat över en generation då Melanies mamma inte hade fått det. Men Melanie påtade gärna i jorden och tog väl hand om sina sådder. Egentligen var Melanie överförtjust i att läsa men hon hade inte lyckats få med sig några böcker. Hon hoppades att hon kunde få möjligheten att läsa igen i framtiden.

Sabsan
2014-06-25 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Äntligen! Några äpplen har mognat. Melanie är snabb med att plocka ner dem. Hon sår de flesta av dem men sparar ett äpple – det ska hon äta senare.

Sabsan
2014-06-25 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En kväll när Melanie ute och går precis som hon alltid brukar göra i hopp om att hitta ett frö eller någonting ätbart så snubblar hon nästan över någonting. Hon tittar ner på marken för att se vad det är. Det ser ut att vara ett gammalt metspö. Melanie plockar upp det och studerar det närmare. Det ser ut att kunna gå att använda. En gång hade hon fått vara med sina bröder när de fiskade, det borde inte vara så svårt? Hon ger det ett försök. Och fisken nappar! Hurra!

Sabsan
2014-06-25 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Megan fyller år, det lilla spädbarnet har vuxit upp till ett vackert barn. Trots att Melanie har gett sin dotter all mat hon har kunnat så verkar det som om det inte har varit tillräckligt. Näringsbristen har gjort att Megans hår inte har utvecklats normalt. Megan gråter och gråter och Melanie försöker trösta. Det hugger till i bröstet på henne när hon håller sin dotter nära intill sig. Hon har inte lyckats bygga dem tak över huvudet än och det har börjat bli kallt ute. Melanie är rädd att de inte kommer att klara vintern.
”Seså, kära du. Håret kommer att växa ut snart”.
Melanie fortsätter att krama om sin dotter och försöker lugna henne, men innerst inne är hon fruktansvärt orolig för henne.

Sabsan
2014-06-25 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vintern knackar på. Melanie och Megan gör allt för att försöka värma sig men kylan tar överhanden då de fortfarande bor på bar mark.
En morgon vaknar Megan av att hon fryser så att hon skakar. 
”Mamma, det är kallt” piper hon. 
Inget svar.
”Mamma?” säger hon igen.
När hon inte får något svar sätter hon sig upp i sängen och ser sig omkring. Hennes mamma ligger som en stel klump på marken. Megan springer dit och känner på henne med en hand.
”Mamma, du är ju kall som is” viskar hon så tyst att det knappt hörs.

Annons:
Sabsan
2014-06-25 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Megan gör allt hon kan för att försöka värma upp Melanie. Efter många desperata försök lyckas hon äntligen. Melanie reser sig upp. Båda två börjar hoppa upp och ner för att försöka hålla värmen.
”Mamma, vi måste gå in och värma oss någonstans” säger Megan mellan hackande tänder.
Det enda stället som är öppet såhär dags är den magiska affären. Trots att Melanie inte vill träffa alla konstiga varelser som strosar omkring där så tar hon med sin dotter dit.
”Förlåt min älskade dotter” säger Melanie och kramar om Megan.
”Jag älskar dig också mamma” säger hon och kramar tillbaka.

Sabsan
2014-06-25 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Värmen från eldstaden värmer gott tycker Megan. Under tiden hittar Melanie en box full med bin. Hon passar på att skörda lite honung. Hälften tänker hon låta Megan dricka och hälften tänker hon sälja för att tjäna några extra slantar.

Sabsan
2014-06-25 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Pengarna Melanie tjänade från honungsförsäljningen gör det möjligt att äntligen bygga klart huset. De har nu tak över huvudet och slipper frysa. Det var i sista stund då vintern är här!

Sabsan
2014-06-25 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Melanie vill så gärna kunna tvätta sig ordentligt. En dusch kostar alldeles för mycket men när hon får veta att vinterfestivalen är här ser hon sin chans. Hon smyger in osedd och ser sig omkring efter någonting hon kan ha nytta av. Det är då hon ser den. En leksaksmaskin! Stoppa i ett mynt och ta chansen att vinna ett gosedjur eller en ovanlig sten. Maskinen verkar vara trasig eftersom det inte kostar någonting att försöka. Hela dagen spenderar Melanie med att försöka greppa saker som hon kan sälja. När någon frågar henne vad hon gör går hon ett varv för att sedan gå tillbaka och fortsätta spela på maskinen. Nästa morgon går Melanie ner till staden och säljer alla sakerna utom en liten rosa kanin. Den tänkte hon ge till Megan som en försenad födelsedagspresent.

Sabsan
2014-06-25 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Försäljningen var mer än lyckad. Nu kan de bygga ut huset och köpa dusch, kylskåp, spis och ett bord som Megan kan sitta vid när hon ska göra sina läxor.

Sabsan
2014-06-25 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Melanie känner sig så ensam. Hon har vid ett flertal tillfällen sett en man sitta ensam på en bänk i parken. Melanie har velat gå fram till honom men inte vågat. Kärlekskrank som hon är tar hon chansen och skriver ett kärleksbrev till honom. Han kanske hade sett hur hon hade tittat på honom i smyg? Melanie log åt tanken. Nu var det bara att skicka iväg brevet. Hon tog en risk som postade det utan frimärke men försöka kan man alltid.

Sabsan
2014-06-25 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nästa dag när Megan hade kommit hem skolan tyckte Melanie att det var dags att ge henne den rosa kaninen. Hon hade hittat lite papper och ett snöre som hon hade slagit in kaninen i. Paketet var inte fint men hon hoppades att Megan skulle bli glad ändå. Och det blev hon!

Annons:
Sabsan
2014-06-25 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Dagarna gick och Megans hår växte ut. Hon var verkligen en söt liten dam! Megan kämpade på i skolan och var alltid snabb med att göra sina läxor, Melanie var verkligen stolt över henne!

Sabsan
2014-06-25 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Melanie var ganska bra på att laga mat men en kväll när hon stod och gjorde pannkakor hände det som inte fick hända. Den billiga spisen visade sig vara allt annat än pålitlig. Plötsligt började höga lågor flamma upp från spisen. Det spred sig snabbt till bänken bredvid. Melanie och Megan skrek i panik.
”Hjälp” skrek Melanie förskräckt.
Den tjocka röken gjorde det svårt att andas.
”Mamma, vi kommer att dö” fick Megan tillslut fram mellan hostningarna.

KastKatt
2014-06-25 21:46
#23

Oh! Vad spännande! :O

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

botakt
2014-06-25 23:50
#24

Följer!!

Sabsan
2014-06-26 15:55
#25

#23 och #24 Vad roligt att ni följer! :)

Sabsan
2014-06-26 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

”Någon kommer och räddar oss mitt lilla hjärta, det är jag säker på” svarar Melanie så lugnt hon förmår. Hon vill inte göra Megan mer rädd än vad hon redan är. Precis i samma stund kommer en brandman in och börjar släcka elden.
”Ni måste vara försiktiga” säger han med brysk ton så snart elden är släckt.
”Tack min herre för hjälpen”.
Melanie börjar med en gång att sopa upp askan från golvet och Megan hjälper till. De förblir tysta tills all aska är bortstädad och då utbrister Megan:
”Vilken tur att den där mannen såg elden, annars hade vi nog inte överlevt”.
”Du har så rätt älskling”.
”Det var en flicka i skolan som berättade att de köpt en grej som varnar för eld. Kan vi köpa en sådan?”.
Melanie tittade på väggen där brandvarnaren hade suttit. Den var gammal och fungerade uppenbarligen inte, trots att mannen på skroten hade garanterat det.
”Vi köper en ny brandvarnare så fort vi kan, blir det bra?”.
”Okej”.

Sabsan
2014-06-26 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Melanie hade skrivit tre kärleksbrev men inte fått ett endaste svar. Han var nog inte intresserad trots allt. Med den meningen hängandes i luften gick hon ut på en promenad. Melanie hann inte mer än utanför dörren, för där stod han.
”Hej min kära dam, jag heter Gordon” sa han och kysste henne hand.
Melanie rodnade.
”Jag blev smickrad av breven som du så omtänksamt skickat till mig” lade han till.
”Melanie heter jag. Men vad är det du har på ryggen?”.
”Åh, de här? Det är mina vingar. Jag är en ängel förstår du”.
Melanie tittade förvånat på honom. Gordon brast ut i skratt.
”Jag skojar bara mina sköna, jag är en älva. Det finns en hel del udda varelser i staden, ja, men jag är bara en enkel älva”.
Melanie skulle precis skrika men när hon såg glimten i hans ögon hejdade hon sig.
”Är du en nobel man?”.
”Självklart” sa han och kysste hennes hand igen.
Då gjorde Melanie någonting som hon aldrig trodde att hon skulle göra. Hon satte sig ner på knä och friade till honom. Bara rakt upp och ner. Hon hade en gammal ring som hon sträckte fram mot honom.
”Den är inte vacker men det är du” sa hon och log lite snett.
”Ja, jag vill gärna gifta mig med dig! Men, det är jag som ska fria till dig” sa han. Sedan tog han Melanies hand och hjälpte henne upp. Han tog ringen i sina händer och satte sig ner på knä.
”Får jag be om din hand, vackra dam?” frågade han.
”Ja” sa Melanie och slog armarna om honom.

Annons:
Sabsan
2014-06-26 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Megan växer upp från barn till tonåring.

Sabsan
2014-06-26 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Gordon är en man i sina bästa år. Han har jobbat i bokhandeln så länge han kan minnas. Det är inte mycket han tjänar där men han trivs i miljön. Böckerna luktar gott och så fort han får möjlighet slukar han den ena boken efter den andra. Andra egenskaper som är speciellt framträdande hos Gordon är hans karisma, förmågan att prata och hans humor. Vissa säger att han är ett geni men han är inte säker på det. Han är bara en vanlig man som alltid har önskat sig en vacker fru och kanske ett barn eller två.

Sabsan
2014-06-26 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Vintern är här och Megan är så trött på att vara inomhus. Skolan har haft stängt i flera dagar på grund av all snö som kommit. Hennes mamma och Gordon har bara varit sådär fruktansvärt kära hela tiden. Megan tycker det är jobbigt! Hon slänger sig ner på marken och gör en snöängel. Det känns skönt att få skingra tankarna lite. Gordon verkar vara trevlig men han har knappt sagt ett ord till henne sedan han flyttade in. Megan har gjort allt för att vara snäll och artig men han verkar inte alls vilja lära känna henne. Jaja, hon har försökt i alla fall. Han gör ju hennes mamma lycklig. Megan känner att hon nog kan vänja sig vid att ha honom i huset trots allt.

Sabsan
2014-06-26 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Det bara snöar och snöar hela tiden. Megan var så trött på det! Hon hade hört talas om ett nytt konstmuseum som hade öppnat i staden. Hon kanske skulle gå dit och titta? Ja, så fick det bli! En halvtimme senare var hon på plats.Tavlorna var verkligen fina. Hon skulle precis gå för att titta på tavlan i hörnet när hon krockade in i någon.
”Hej” sa hon blygt.
”Hej, jag heter Zack” svarade killen och sträckte fram handen.
Hans handslag var mjukt men bestämt.
De pratade en stund. Megan försökte komma på någonting smart som hon kunde säga för att visa att hon ville träffa honom igen. Skulle hon bjuda hem honom? Eller kanske bjuda honom på vinterfestivalen? Hon funderade så det knakade. Sedan bestämde hon sig för att fråga om han ville träffas imorgon för att hjälpa henne med läxorna. Men precis då så gick han. Megan tittade snopet efter honom.

Sabsan
2014-06-27 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Megan tänkte på Zack då och då, men när hon precis hade börjat glömma bort honom så träffar hon honom igen. Det är en rätt så kylig vinterdag och vinterfestivalen är i full gång.
”Hej, igen” säger han och flinar.
”Vart tog du vägen sist?” sa Megan och lade armarna i kors.
”Tja, ingenstans och överallt”.
Samtalet fortsatte i samma retsamma ton. Denna kille verkade vara riktigt stöddig! Megan suckade.

Sabsan
2014-06-27 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

För att skingra tankarna från skolan, Zack och vardagsbekymmer så brukade Megan fiska om kvällarna. Snön hade smällt bort och den tunna isen hade försvunnit. Var våren kanske på väg snart?

Sabsan
2014-06-27 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Melanie vet att det egentligen är för tidigt men hon sår några frön ändå. Det har varit riktigt tufft att försöka få ekonomin att gå ihop när man inte kan sälja frukt och grönt. Men så snart växtligheten var i full gång igen så skulle de nog klara sig bättre.

Annons:
Sabsan
2014-06-27 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Varför var läxorna så svåra?! Megan kunde inte koncentrera sig. Alla hennes tankar gick åt ett håll. Hon ville inte erkänna det för sig själv men hon saknade honom. Zack. De hade inte träffats sedan vinterfestivalen. Kanske var det lika bra. Men, hon ville så gärna umgås med honom. Oavsett om han var trevlig eller inte. Även om hon såklart föredrog det första. Åh. Megan försökte verkligen koncentrera sig men det var nästintill omöjligt. Skulle hon ringa honom?

Misarn
2014-06-28 02:00
#36

Följer, riktigt bra Legacy och annorlunda :-)

Sabsan
2014-06-28 22:23
#37

#36 Det är jätteroligt att höra, tack! :)

Sabsan
2014-06-28 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

När snön övergick i regn började Melanie så flera frön. Ryktet om att Melanie hade god hand om växter spred sig i den lilla staden. När brevet från mataffären kom blev Melanie minst sagt överraskad! Hon hade blivit erbjuden anställning som trädgårdsarbetare då de var så nöjda med hennes frukter och grönsaker. Beställningarna skulle komma på löpande band vilket skulle medföra lite extra pengar för familjen. Det var verkligen välkommet!

Sabsan
2014-06-28 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

”Nej, sluta nu”. Megan skrattar så att hon kiknar.
Zack skrattar han också.
”Jag kommer att vinna, du har inte en chans!” säger han glatt.
”Neej, det där är fusk! Det kittlas”.
Kuddkriget mynnar ut i en skrattfest utan dess like. Megan är så glad att hon vågade fråga Zack om han ville hjälpa henne med matematiken. Han hade kommit över direkt och nu hade de verkligen jätteroligt! Hon fick känslan av att han också tyckte om hennes sällskap.
”Vill du ha revansch?” frågar han sedan.
”Absolut” svarar hon och ler brett.

Sabsan
2014-06-28 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Det är inte sant! Megan springer till toaletten och kräks. Hon mår så illa! Har hon drabbats av magsjuka eller vad är det frågan om?

Sabsan
2014-06-28 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Megan lägger sig på sängen och försöker vill men det är svårt då magen verkar vara i fullkomligt uppror.
”Hur är det älskling?” frågar Melanie orolig.
”Det är nog bara magsjuka” suckar Megan.
”Jag hämtar lite vatten, du måste dricka mycket”.

Annons:
Sabsan
2014-06-28 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Nästa dag mår Megan lite bättre men istället är det Melanie som måste kräkas stup i kvarten. Det verkar vara någon form av magsjuka, eller kanske matförgiftning? Vad det än är så är det jobbigt tycker både Melanie och Megan. Men de hjälps åt för att försöka göra det så lindrigt som möjligt.

Sabsan
2014-06-28 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det hade regnat hela veckan. Både Melanie och Megan mådde bra igen.
Megan blev så glad när Zack ringde på och frågade om hon ville gå en promenad med honom.
”Jag har saknat dig” sa han och log mot henne.
”Och jag har saknat dig”.
Kramen var oväntad men helt underbar. De pratade i flera timmar om allt mellan himmel och jord. Att det spöregnade var det ingen som lade märke till.
Det kändes som om de hade kommit varandra så nära nu.

Sabsan
2014-06-29 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Melanie och Gordons bröllop är enkelt men vackert. Han flyttar kort därefter in i huset och kärleken blommar för fullt. De är överens om att de vill höra små barnfötter trippa men dagarna går och inget kärleksbarn dyker upp. Det sliter på förhållandet men de fortsätter att försöka.

Sabsan
2014-06-29 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Zack fyller år och Megan har sparat länge för att kunna ge honom ett paket. Hon hoppas att han ska tycka om boken som hon så omsorgsfullt har slagit in. Megan blir överlycklig när Zack hoppar upp och ner av glädje.
”Tack! Vad gullig du är” säger han glatt.
”Varsågod” säger hon och kramar om honom.
Megan och Zack träffar varje dag och deras relation är i topp. Zack säger att han tycker att de är precis som gamla vänner, att de känner varandra så bra. En liten röst inuti Megan undrar om han inte ser på henne kärleksmässigt? Är kramarna inte varma nog? Hon är ju trots allt 17år!

Sabsan
2014-06-29 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Dagen är här då Megan fyller 18år, hon är nu en ungdom. Melanie har bakat en äppeltårta. Den är verkligen söt och god. Allt Megan kan tänka på är Zack. Hon måste träffa honom snarast!

Sabsan
2014-06-30 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Megan såg länge på sin egen spegelbild. Hon var verkligen sin mamma upp i dagen. Likheten var slående. Men det gjorde inget då Megan alltid tyckt att hennes mamma var tidlöst vacker. Megans insida var lika fin som utsidan. Melanie hade varit noggrann med att Megan skulle vara artig och föra sig ordentligt precis som en riktig fin dam. Smuts tyckte inte Megan om utan hon var den som var där och städade en extra gång istället. Prydligt skulle det vara! Megans godhet lyste verkligen igenom. Hon brydde sig om sina medmänniskor. Hon visste inte om att hon var konstnärligt lagd men det fick hon reda på när hon målade på ett staffli första gången. Penseldragen var mjuka och allting gled ihop så fint. Hon fick mycket beröm för sin konst. Megan var även familjeinriktad, en stor familj ville hon ha!

När Megan hade kommit i kontakt med vetenskap i skolan blev hon fullkomligt fascinerad. Hennes högsta önskan blev därför att bli uppfödare av cyborgs. Så hon har bestämt sig: så snart hon får chansen så ska hon gå på en intervju för ett jobb inom vetenskapen. Och till Megans förtjusning fick hon jobbet!

Sabsan
2014-06-30 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Megan ringer till Zack och berättar om det nya jobbet.
”Vad roligt! Grattis” säger han.
”Vill du ses?” lägger han till.
”Oja! Jag kan inte bärga mig!”.
”Vad vacker du är” säger han och ler mot henne.
”Du är inte så pjåkig du heller” svarar hon.
De tar varandras händer och ser varandra djupt in i ögonen. Megan ser en liten glims av rädsla därinne. Nu förstår hon, han har svårt att binda sig.
”Du behöver inte vara rädd” viskar hon försiktigt.
”Det är jag inte” säger han sakta.
Zack trycker till lite hårdare, Megan ler mot honom. Deras händer omfamnar varandra och håller sig tätt intill varandra länge.

Annons:
Sabsan
2014-06-30 23:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Zack tvekar lite först men när han ser värmen i Megans ögon tackar han ja till hennes frieri. Ceremonin för giftermålet är enkel men fin. Efter att Zack har packat lite väskor och sagt hejdå till sina föräldrar så flyttar han in i huset. Både Megan och Zack är övertygade om att de kommer att vara lyckliga tillsammans!

Sabsan
2014-06-30 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Megan klipper Zack. Han skäms dock lite över sin nya frisyr så han envisas med att ha en mössa på sig. Megan brukar fnittra lite åt honom när han är sådär fåfäng.

Zack är en varm människa som är fylld av godhet. Han är bra på att snacka om allt och inget även om favoritsysselsättningen är att sitta i soffan och slöa. Trots sin snällhet har han för vana att snylta av sina medmänniskor, men det är ingenting han egentligen kan hjälpa. Han bara är sådan. Trots sitt stora problem med att komma någon nära har han nu överkommit sina farhågor för att binda sig. Eftersom Zack alltid varit bra på att prata har han lyckats prata sig till att få ta en kurs i datorkunskap. Sedan dess kallas han för datasnille.

Ända sedan Zack var liten har han velat skriva böcker. En av hans böcker har precis blivit utgiven så nu kan han äntligen kalla sig för författare.

Sabsan
2014-06-30 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Kärleken fullkomligt osar omkring Megan och Zack. De kan inte slita sig ifrån varandra!

Sabsan
2014-06-30 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Bröllopsnatten blir magisk på alla sätt och vis. Megan är så lycklig att hon har träffat en sådan fantastisk man!

Sabsan
2014-07-01 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

En morgon vaknar Megan av att hon mår fruktansvärt illa. Hon springer till toaletten och kräks. Hon undrar om hon åt någonting olämpligt under gårdagen. Eller var hon gravid? Det kanske inte gav otur när Zack köpte bebisgrejerna trots allt.

Sabsan
2014-07-01 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Megan kände hur det började sparka i magen på henne. Visst var hon gravid alltid! Det var både spännande och skrämmande. Hur skulle livet bli nu?

Sabsan
2014-07-01 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

”Mamma?  Jag vill berätta något”.
Melanie kom in i köket där Megan stod och väntade.
”Vad är det hjärtat?”.
Megan skruvade en aning på sig först men sedan tog hon sats:
”Du ska bli mormor”
Melanie blev så glad att hon lade armarna om sin dotter och kramade om henne länge. Sedan sa hon:
”Grattis! När ska bebisen komma? Vet ni om det är en pojke eller flicka?”.
”Jag vet inte riktigt men det är ganska långt gånget redan. Och nej, vi vet inte vad det blir!”.
”Åh, det här är verkligen fantastiska nyheter! Jag går och lagar i ordning någonting riktigt gott. Vad sägs om pumpapaj?”.
”Absolut! Det är bäst att passa på nu när illamåendet sover”.
Melanie log.
”När jag väntade dig var jag illamåendet konstant”.
”Förlåt”.
”Det är inget att be om ursäkt för! Det var verkligen mödan värt ” sa Melanie och strök med baksidan av handen på Megans kind.
”Pumpapaj” påminde Megan.
Melanie började med ens hacka pumpa medan hon trallade glatt.

Annons:
Sabsan
2014-07-01 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

”Det är dags” ropade Megan i panik.
Melanie och Zack släppte det de höll på med och kom springandes.
”Ring en taxi. Jag har sparat pengar i kuvertet som ligger därborta” sa Melanie och pekade på datorbordet.
Zack och Megan åkte med taxi i illfart till sjukhuset. Nu skulle bebisen komma närsomhelst!

Sabsan
2014-07-01 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Ett jättevackert gossebarn föddes klockan 13.30. Både mor, fader och son är hemma igen. Pojken döptes till Millian och föddes med egenskaperna ”lätt imponerad” och ”älskar naturen”. Både Megan och Zack undrar vart den lille gossen har fått de egenskaperna ifrån - men de enas om att huvudsaken är att han mår bra.

Sabsan
2014-07-01 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Millian bara skriker och skriker. Det är Zacks tur att trösta honom. Det var bara blöjan som behövde bytas. Zack tittar ömt på sin son. Han är så gullig med sin pluttiga näsa och stora fina ögon.

Sabsan
2014-07-01 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Mormor Melanie är så stolt över sitt barnbarn. Hon hjälper givetvis till att ta hand om honom då och då så att Megan och Zack kan sova ikapp lite. 
Melanie hade önskat att få ett barn till, ett syskon till Megan. Men det verkade inte gå. Hon och Gordon hade försökt ända sedan de gifte sig utan resultat. Hon sörjde det verkligen. Och Gordon hade börjat dra sig undan, speciellt nu när de hade ett spädbarn i huset.

Sabsan
2014-07-02 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Millan växer upp. Han är nu ett småbarn.

Sabsan
2014-07-02 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Träningen är i full gång. Zack vill lära Millan allt han bara kan. Att lära honom gå och prata känns som en bra början.

Sabsan
2014-07-02 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Lille Millan letar förvirrat efter sin mamma. Han undrar vart hon tog vägen, de som lekte tittut tillsammans. Men Megan var tvungen att gå därifrån eftersom en våg av illamående sköljde över henne. Hon borde ha vetat bättre än att äta Sushin från igår. Megan kräks igen.

Annons:
Sabsan
2014-07-02 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

På vägen hem från jobbet köper Melanie några böcker i bokhandeln. Lyckan att kunna köpa några böcker var total. Ett par receptböcker, en bok om matlagning och en om trädgårdsarbete. Ja, det skulle bli ett sant nöje att läsa dem sedan. Hon såg verkligen fram emot det.

Sabsan
2014-07-02 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Megan hade jobbat i trädgården i timmar. Hon var så stel i axlarna och ryggen.
”Vill du att jag masserar dig?”.
Zack kom in i köket och gjorde sig beredd att börja massera sin fru.
”Vänta lite, jag måste sträcka lite på mig först” svarar hon och rullar axlarna några varv.
”Sådär, nu får du gärna börja”.
Zack blev allt bättre på att massera tyckte Megan. Det var ett sant nöje att låta hans händer glida över hennes kropp.

Sabsan
2014-07-02 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Megan strök sig lätt över magen. Hon var gravid igen! Zack vände sig om och grimaserade, vad hade han gett sig in på? Men sedan skrattade han. Han ville verkligen leva tillsammans med Megan och det var klart att de skulle ha ett barn till. Millian skulle bli en jättebra storebror.

Sabsan
2014-07-02 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Det hade gått veckor sedan Melanie och Gordon hade varit nära varandra. Han hade kommit på ursäkt efter ursäkt från att gosa med henne. Megan hade frågat sin mamma om detta men det var uppenbart att hon inte visste vad som rörde sig i Gordons huvud. Men det fick de snart veta.

”Och nu är du gravid. IGEN”.
Gordon pekar på Megans mage och sedan skriker han:
”Du ligger verkligen i! Hur många ungar ska ni ha egentligen? Det är vidrigt! Usch!”.
Megan började gråta.
”Vi är gifta och vill ha en egen familj. Det är väl inte konstigt?” sa hon tyst.
”Det är äckligt att du håller på som du gör, förstår du inte det?”.
Megan vet inte vad hon ska svara. Hon hade väl inte gjort något fel?

Sabsan
2014-07-02 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Gordon höjer handen och slår till Megan. Sedan rusar han in i huset och ropar på Melanie.

Sabsan
2014-07-02 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Gordon skriker och säger till Melanie att det är slut. Han pekar mot Megans säng och säger att han aldrig sett maken till lösaktig flicksnärta. Melanie försvarar Megan och säger åt honom att gå därifrån.

Sabsan
2014-07-02 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Mitt i all uppståndelse har de glömt bort att det är Melanies födelsedag och att hon nu kliver in i sista åldersspannet innan döden. Det gråa håret kommer som ett brev på posten.

Annons:
Sabsan
2014-07-02 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Melanie vill inte vara ensam nu när hon inte har så långt tid kvar att leva. Hon sträcker ut armarna mot Gordon men han ryggar undan. Deras kärlek är död och begraven. Denna man visar sig vara ett riktigt monster. Gordon packar sina saker och flyttar ut.

Sabsan
2014-07-02 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

”Han var inte en bra man, mamma. Det var lika bra att han flyttade härifrån. Vi finns här för dig, det vet du! Både Zack, Millan och jag. Och den lilla bebisen som inte är född än”.
Melanie sträckte på sig och tittade på sin dotter.
”Är du gravid igen?”.
Megan nickade.
Melanie grät några tårar till, men mestadels av glädje för det nya barnbarnet som skulle komma.

Sabsan
2014-07-02 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Bebisen i Megans mage bara växer och växer. Megan undrar vem det är som är därinne. Är det en pojke till? Eller en flicka kanske? Hon kan inte påstå att hon känner någon skillnad mot förra graviditeten, men, huvudsaken är ändå att bebisen mår bra.

Zack skriver på sin nya bok. Han har ägnat mycket tid åt sitt författande den senaste tiden.

Sabsan
2014-07-02 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Värkarna kommer tätt och det gör så ont. Megan skriker och skriker men ingen hör hennes rop på hjälp.
”Bebisen kommer” klämmer hon fram mellan värkarna.
Hon försöker ta sig till telefonen men misslyckas. Bebisen var på väg, nu!

Sabsan
2014-07-02 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Megan föder en dotter hemma. Megan hann inte ta sig till sjukhuset men både mor och dotter mår bra.
”Du ska heta Melissa” säger Megan och sträcker upp den lilla i luften.
Sedan placerar hon henne tätt intill sitt bröst.

Melissa föds med egenskaperna ”älskar naturen” och ”ivrig”.

Sabsan
2014-07-02 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Zack studerar sin dotter noggrant.
”Hur kan man vara så söt?” säger han högt för sig själv.
Melissa hickar till och Zack skrattar.
”Gullunge” säger han och kramar om henne.

Sabsan
2014-07-02 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Melanie är så stolt över sin dotter som har fört två underbara liv till världen. Melanie tittar på Melissa och ler. Det lilla flickebarnet kommer nog växa upp och bli någonting alldeles extra. Det var hon säker på! Melanie hoppades kunna få vara med och se det.

Annons:
Sabsan
2014-07-02 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Millians födelsedag är här. Han är nu ett barn. Millian blir bara stiligare för varje dag som går.

Sabsan
2014-07-02 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Ungdomens dagar är förbi. Nu räknas Zack som vuxen. Zack tycker inte att det känns speciellt annorlunda trots allt.

Sabsan
2014-07-02 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Melanie fortsätter att jobba med trädgården men då och då unnar hon sig att läsa en bok. Hon trivs med att sitta i lugn och ro och bara rå om sig själv ibland.

Sabsan
2014-07-02 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Melissa växer upp från bebis till småbarn.

Sabsan
2014-07-02 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

När Megan är på jobbet passar Zack på att lära Melissa prata och att gå. Och att gå på pottan förstås.

Sabsan
2014-07-02 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Vintern är här. Millian kämpar hårt för att få läxorna klara i tid och Zack jobbar med sin bok. Men ibland måste man ta en paus så de går ut och åker lite skridskor på dammen.
Millian skrattar och säger:
”Jag åker mycket bättre än dig pappa. Du trillar snart omkull”.
Zack skrattar han också.
”Du är vig, det är inte jag. Men jag lär mig nog snart”.
”Titta på mig” ropar Millian och börjar åka baklänges”.
”Var försiktig bara”.
”Jadå”.

Sabsan
2014-07-02 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Jobbet är verkligen tufft. De kräver att man kan mycket så Megan gör sitt bästa för att läsa på om trädgårdsarbete och händighet. Hon vill verkligen klättra på karriärstegen. Inte bara för att få högre lön utan även för att hon vill kunna forska.

Annons:
Sabsan
2014-07-02 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Melissa ramlar och slår sig. Millian är en snäll storebror så han är snabbt där och tröstar henne.
”Vill du leka tittut?” frågar han.
Melissa jollrar och skrattar till svar.

Sabsan
2014-07-02 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Millan är nu en tonåring. Han vet inte vad han vill bli när han blir stor. Men han vet att det är viktigt att göra sina läxor och att hjälpa till med sysslorna hemma.

Sabsan
2014-07-02 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Megan är nu vuxen.
Hon hör hur Melissa skriker från spjälsängen. Megan skyndar sig dit och ger henne en flaska välling.

Sabsan
2014-07-02 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Melissa fyller år.

Sabsan
2014-07-02 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Det börjar brinna och elden sprider sig snabbt. Zack blir alldeles förskräckt. Han rop på hjälp gör att Melanie springer dit.
”Vad är det som” börjar hon.
Mer än så hinner hon inte säga då hon får syn på elden.

Sabsan
2014-07-02 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

”Jag ringer brandkåren” säger Melanie och tar upp sin telefon.
”Ånej, telefonen fungerar inte” säger hon så snart hon inser att telefonen är urladdad.
Zack står som förstenad.

Sabsan
2014-07-02 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Melanie försöker använda brandsläckaren medan Zack fortsätter att bara stå rakt upp och ner och skrika.

Annons:
Sabsan
2014-07-02 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Brandmannen släcker det sista av elden.
”Var mer försiktig nästa gång” säger han.
Melanie blänger surt på honom. Hon hade lärt sig vid det här laget att man alltid ska ta det försiktigt vid spisen. Även om spisen var av bättre kvalitet nu än vad den var då för längesedan när hon först lärt sig laga mat. Vad Zack gjorde och inte gjorde kunde hon dock inte påverka så mycket. Mer än att be honom ta det lugnt förstås.

Sabsan
2014-07-02 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Megan har sagt till sina barn ett antal gånger att de måste plugga hårt för att ta sig någonstans här i världen. Både Millian och Melissa gör så gott de kan för att göra bra ifrån sig i skolan. För det mesta hjälper Millian när Melissa har svårt för något ämne.

Sabsan
2014-07-02 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

”Melissa, kom hit är du snäll. Jag har någonting till dig”.
Megan höll hårt i det lilla paketet. När Melissa kom in i rummet räckte hon över paketet till henne.
”Det här är något som jag har sparat till dig”.
Melissa rev upp paketet och tog fram den lilla rosa kaninen.
”Den fick jag av din mormor för längesedan. Nu vill jag att du ska ha den”.

”Tack mamma. Vad gullig den är”.
”Ja, nu får du lova att du tar väl hand om henne?”.
”Jaa”.

Sabsan
2014-07-02 22:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Millian läser och tänker. Han funderar på att bli fiskare när han blir stor. Han är inte helt säker men han kanske kan tänka sig att bli det. Eller göra någonting helt annat? Nja, han trodde nog att det lutade åt att börja fiska. Han kunde ju hjälpa till med trädgården också i sådana fall. Han skulle testa sen när sjön inte var fastfrusen.

Sabsan
2014-07-02 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Melissa växer upp och blir tonåring.

Sabsan
2014-07-02 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Millian tänkte gå ut för att fiska lite. Men han hinner inte gå till sjön utan blir bländad av ett ljust sken. Vad är nu detta? Han går lite närmare, tittar upp och vipps drar ljuset honom uppåt. Hur ska det här sluta?

Upp till toppen
Annons: