Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1683 ggr
Ikajo
2014-07-05 16:00

Limits

Det har vart mycket åsikter om att Skapa-en-stil försvinner i TS4 och många tycker det känns begränsande. Så jag tänkte försöka visa vad som kan hända när man jobbar med begränsningar och hur det kan ge ett spännande resultat. Eftersom jag inte tillhör byggarna så blir det istället en dikt kring The Sims. Kan ni upptäcka exakt vad som är begränsningen?

                              Svunna scener sakta stannas                         Sekunder snabba                 Simmande stilar stulna                    Sakta stilla sälta strömmar                          Skådas söka söta sinnen                                   Sötma, svävande, strövande                                          Sedan sol, storm söndra                                                 Smått strandad, stulen                                                        Strida strömmar                                                Simmande sekunder                                                     Släppas slutna syner                                                           Sökandes strålande svar                                                                    Septembersorg söka sakna                                                                            Svärtans stunder söva                                                                      Stillsamt skåda                                                        Snövita syner, sådd                                               Sökande svunna scener                              Sakta sekunder snabba               Simmande stilar stanna Sälta sinnen skådar           Söta strömmar, svävande                                                                Strövande sötma                                                                         Sims, sedan sol, sedan storm                                                                                  September stilla svar                                                                                            Stunder söva sluten sorg                                                                                                    Syner sådd snövit sång                                                                                        Slitna stunder stillas                                                                      Söva smärtans sinnen                                               Sekund svunnen sakta                              Stilla strida strömmar                                       Susningars sälta stilar                                                 Simmar sen såddens starka sång                                     Septembersorg, sommarsus                           Sims skådas snart, slut.

- Ikajo

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
ElsaN.01
2014-07-05 16:36
#1

Alla ord i dikten börjar på S!

Ikajo
2014-07-05 16:56
#2

#1 Jupp. Jag begränsade mig själv istället för att ha tillgång till alla ord. Så genom att göra så blev jag tvungen att tänka efter och arbeta runt vilket i slutändan gjorde mig mer kreativ.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Mitchika
2014-07-06 01:07
#3

Ett bra exempel, måste jag säga och det var bra jobbat av dig! 😃

Du har absolut en poäng i det du skriver och att anpassa sig och arbeta utefter begränsningar tvingar en att bli mer kreativ och påhittig för att få till något riktigt bra. Men hur många fler såna dikter om Sims där alla ord börjar på S kan du skriva innan du upprepar dig själv för mycket? Eller innan själva konceptet blir slitet och överanvänt? 

Med begränsade verktyg så finns det en begränsning på hur kreativ du kan vara. 

Jag liknar det lite vid The Sims utan Create A Style. Du kan säkert bygga ett par dussin hus med verktygen, möblerna och dom mönster och färgteman som spelet erbjuder dig och fortfarande få till varje hus unikt. Men till sist börjar variationen ta slut, man har använt upp allt som spelet erbjuder och man sätter igång och upprepar sig själv. 

Det var inte för länge sen jag spelade The Sims 2 och satt där vid husbygge och svor som en galning över att "Om bara den där stilmässigt perfekta matstolen hade haft en annan nyans av brun så att den hade matchat övriga inredningens färg i matsalen istället för att skära sig mot den..!" Det är något som jag inte ser fram emot att återvända till i The Sims 4, ska jag säga. 🤦‍♂️

När man skriver så är det bara en själv, ens fantasi och ens kreativitet som sätter gränserna. I ett spel, oavsett om det är sandlådespel eller ej, så är det verktygen i spelet som sätter gränserna. Även för ens egen kreativitet. 

Är CASt livsviktigt för att spelet ska vara bra? Nej. Vi klarade oss utan CASt i TS1 och TS2, vi kan klara oss utan det i TS4. 

Men det är en begränsning av en skaparfrihet som dom gav oss tidigare, vilket… suger, i brist på bättre ord. Man anpassar sig och vänjer sig till sist givetvis, då man inte har något annat val om man vill spela uppföljaren. 

Skulle vi också ha jättetur så kanske dom släpper ett extra program (som dom gjorde med Skapa en Värld-verktyget), fast för att skapa stilar och mönster istället. Det är bara att hålla tummarna och vänta. "Bara" drygt 58 dagar kvar till releasen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ikajo
2014-07-06 12:44
#4

#3 Jag håller på att utbilda mig till professionell skrivare så en dikt är rätt lätt.

En dikt skriven på enbart en bokstav är som att måla med bara en färg så det är klart att variationen inte blir så stor om jag skulle skriva många dikter på det viset. I alla fall om jag ska hålla mig till ett tema. Om jag har olika teman så kan jag nog skriva mängder med dikter där alla ord börjar på S.

För mig är en begränsning av verktygen bara ytterligare en utmaning för att vigda min kreativitet.

Har du testat att jobba med komplementfärger? Brunt ligger nära gult och orange så jag skulle rekommendera att testa ett lila eller blått bord. Har för mig att det fanns åtminstone blått bord. Det är lite det här jag menar. Ibland så sätter man begränsningar för sig själv. Om nu nyanserna inte passar ihop, testa att gå åt andra hållet, skapa kontraster eller testa närliggande färger.
Återigen, det beror på hur man tänker och vad man är ute efter. Nu tillhör jag de som avskyr att bygga hus i The Sims men jag jobbar mycket kreativt utanför spelet. Om du vill ha hus som har en stilren och mer praktisk stil så ja, då kommer du komma till en punkt där husen inte är unika längre. Om du däremot kan tänka dig att jobba mera estetiskt och abstrakt så får du istället oändliga variationer. Att göra något unikt handlar lika mycket om form som om färg. Redan i TS3 kan du jobba mycket med form och ändå inte använda CASt alls.
Titta på dikten jag skrev. Den består av mer än bara orden, den är också gjord med form. Orden och formen är inte fristående ifrån varandra men fungerar ändå var för sig. Om du bara tittar på dikten och inte läser den så ser du något annat än om den hade bara varit rader av nonsens som på något vis ger innehåll.
Så allt beror på hur galen man är beredd att vara, vilken sorts estetik man väljer. Även utan CASt finns alla möjligheter att skapa något unikt. Jag hatar som sagt att bygga men byggläget i TS4 gör till och med mig nyfiken. Och jag skapar aldrig unika hus 😛 de är i stort sett lådor med sovrum, toalett och sedan allt i ett enda rum.

Nja. Givetvis så har man stor frihet när man skriver men det betyder inte att man inte har begränsningar. I alla fall om man vill att folk faktiskt ska kunna läsa det man skriver. Skiter man i läsaren, ja då kan man göra i stort sett vad man vill. Även när du jobbar med text har du begränsningar. Genre, form, berättarperspektiv, val att berättarteknik, berättarrösten, målgruppen. Även i en fantasyvärld måste du ha begränsningar, din värld måste bli trovärdig. Gör du upp egna regler måste du följa dem reglerna. Dessutom så ingår det i skrivandet att rensa i sin egen text. Du får aldrig bli för fäst vid ett parti eller en mening. Faktum är att man uppmanas att plocka bort just de partier man tycker om eftersom man tycker om dem.
Så underskatta inte arbetet med text…

Jag anser fortfarande att det bara är en själv som sätter gränserna för ens kreativitet. Även om du bara har tre färger att jobba med så kan du ändå måla oändliga kombinationer som blir unika beroende på hur du använder dem.

Sen om det blir estetiskt tilltalande eller bara estetiskt, det är en helt annan sak. 

(Bara… jag behöver något som distraherar mig tills dess…)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: