Annons:
Etikettthe-sims-4
Läst 3081 ggr
Ikajo
7/5/14, 8:26 PM

32-bit

Jag är ganska hopplös när det kommer till dator och liknande men jag tror att det här handlar om vad som krävs för att en dator ska kunna spela The Sims 4: http://simsvip.com/2014/06/26/the-sims-4-utilizes-a-32-bit-executable/

Någon som vet mer än mig och förstår datorspråk bättre så är hen välkommen att förklara.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
SimsBrooke
7/5/14, 9:17 PM
#1

"The Sims 4 will utilize a 32-bit executable. This means that if you have a 64 bit operating system, the game will only access 4GB of memory (RAM), even if you have more."

Ja det stämmer att detta handlar om vad som krävs av datorn. Dock är det inte mycket att gå på.

Det som sägs egentligen om jag uppfatta detta rätt är att om du har ett 32 bit operativ system så kommer spelet bara ta upp 4GB ramminne. ÄVEN om du har ett 64 bitars operativ system. Men som sagt jag är inte helt hundra!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Mitchika
7/5/14, 9:55 PM
#2

Jag gissar på att dom valde att göra det för att äldre datorer ska kunna köra det. Ett 32-bitars operativsystem kan inte köra program för 64-bitars, men 64-bitars kan köra program skapade för 32-bitars. Så äldre datorer med 32-bitars operativsystem kommer kunna köra The Sims 4, vilket troligen är varför dom valde att göra det. Problemet är att det begränsar RAM-användningen. 

Jag är usel på att förklara tekniska termer, men jag förstår vad dom menar. Spelet kommer aldrig ta upp mer än max 4 GB av RAM, oavsett hur mycket RAM du faktiskt har på datorn. Min dator har 16 GB RAM, men The Sims 4 kommer aldrig ta upp mer än bara 4 GB av det oavsett. 

Det kanske inte låter så farligt med bara grundspelet för The Sims 4, men lägg till några expansioner och lite Store-innehåll… där räcker troligtvis inte 4 GB RAM långt. Även om The Sims 4 ska vara mindre krävande för datorn än The Sims 3 så kommer det bli mer och mer krävande ju fler expansioner och ju mer innehåll du lägger till i det. Vilket gör mig personligen lite orolig inför spelets framtid, men… det är mest bara att vänta och se vad som händer. 

Det finns spekulationer om att det skulle kunna vara mer negativt än positivt för spelet, men ingenting som verkligen styrker det. För den som är bra på engelska finns det gott om bra, tydlig information att läsa här (mycket bättre förklarat än vad jag någonsin skulle kunna göra): 

http://sims4.crinrict.com/en/?p=3883

Sammanfattningsvis av hur jag har uppfattat det hela så innebär det alltså att The Sims 4 aldrig får kräva mer än max 4 GB RAM på datorn, med expansioner och allt installerat. Börjar spelet kräva mer än det… ja, då riskerar vi att vara tillbaka där vi var i The Sims 3. 

Någon mer kunnig får jättegärna rätta mig om jag är fel ute, då mitt minne inte är som det en gång varit. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

SimsBrooke
7/5/14, 10:58 PM
#3

#2 Bra förklarat :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Ikajo
7/5/14, 11:38 PM
#4

Jag har visst bara 4 gig I RAM-minne i vilket fall så för min del är det förmodligen bra… Däremot har jag dubbla processorer, vilket är orsaken till att TS3 fungerar utan större problem på min dator trots att jag har alla expansioner, iofs så har jag i stort sett inget utöver och inga mods. Isla Paradiso har alla problem med… Så max 4 RAM verkar vara bra för min del.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Mitchika
7/6/14, 12:20 AM
#5

#4 Begränsningen till max 4 GB RAM är nog inte direkt bra för någon egentligen, även om det inte måste vara något negativt. Speciellt inte om man bara har totalt 4 GB RAM då inte allt kan användas till spelet för att operativsystemet tar av RAM också. Men det behöver inte vara negativt för spelet heller. Begränsningen tillkommer automatiskt i och med att dom kör med 32-bit, Hade dom valt att köra med 64-bit hade det inte varit en så låg begränsning med RAM, men då hade inte folk med 32-bitars operativsystem kunnat spela spelet. Så… det är väl värt det? 

Det är det som gör mig lite nervös inför The Sims 4 nu. Men om spelet är ordentligt och väl programmerat (vilket The Sims 3 inte var, det är ett minnesslukande monster) så ska det inte bli några större problem med endast 4 GB. Speciellt inte för bara grundspelet. Däremot när expansioner kommer in i bilden… 

Nåja, det är bara att vänta och se. Inte förrän spelet är ute och folk med olika typer av datorer kan spela det själva går det att avgöra om detta blir till spelets nackdel eller inte påverkar det alls. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Aniara14
7/6/14, 12:31 PM
#6

#4 Har du verkligen dubbla processorer, alltså två separata som sitter på varsin sockel på moderkortet? Eller menar du tvåkärnig processor? I det sistnämnda fallet så är det inte så märkvärdigt, eftersom det är regel i lite äldre och klenare datorer, t ex budgetlaptops. Dyrare och modernare high end datorer brukar ha minst fyrkärnig processor, även kallat Quad core.

Nej, att bara ha 4GB RAM är inte alls bra, utan alldeles för lite. Efter patch 1.17 (Kvällsnöjen-patchen) är Sims 3 automatiskt LAA , Large Address Aware, på 64-bitars system, och kan alltså använda upp till 4GB RAM själv.  Finns det då inte mer än så installerat på datorn, så måste spelet slåss om minnet med både operativsystemet och alla övriga tjänster och processer som körs samtidigt, och det är såklart inget bra för prestandan.

Länkar till mer läsning om LAAFelkod 12 och krascher pga för lite RAM.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Ikajo
7/6/14, 12:54 PM
#7

#6 Jag har en rätt kraftfull stationär dator, tack så mycket. Visst den är ett par år gammal men i stort sett oanvänd. Det var min svåger (som ägde datorn innan) som sa att den har dubbla processorer. Så det får jag tro på, teknik är lika begripligt som simiska för mig…

Med tanke på att min dator klarar av alla expansioner utan att lagga (utom i Isla Paradiso men inget fungerar ordentligt där…) så tror jag nog den ska klara The Sims 4 också. Jag har då aldrig märkt några större problem. Spelet har till och med laddat snabbare de senaste månaderna än vad det gjorde tidigare. Så jag tror det kommer gå finfint. Dessutom så har de sagt att TS4 kommer ha en autosave funktion, det borde få datorn att orka bättre.
Nog för att jag funderar på att kanske fixa 8Gig ram i vilket fall eftersom jag använder mig att andra ganska tunga program och planerar att införskaffa photoshop inom ett år men tillsvidare så tror jag inte att det kommer vara något problem. Det har inte vart så hittills. Sedan att det finns problem med TS3s routing är en annan sak och något de verkar ha jobbat rätt hårt med till fyran.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Aniara14
7/6/14, 2:31 PM
#8

#6 Det var ju snällt av din svåger att skänka en nästan oanvänd dator till dig, men du behöver ju inte nöja dig med att bara tro på hans ord ifråga om antalet processorer. Det är ju lätt att kolla på diverse olika sätt, t ex köra en Dxdiag rapport, titta i Systeminformation, Enhetshanteraren, högerklicka på Dator på Startmenyn  och välja Egenskaper osv.

Du kan också titta i DeviceConfig.log i The Sims 3 användarmappen, där syns även rating info, alltså hur spelet värderar hårdvaran i din dator.

Nej, så länge allt funkar bra och du är nöjd med prestandan, så finns ju egentligen ingen anledning att uppgradera nånting. Men om du skulle bestämma dig för att lägga till mer RAM, så kan det ju kännas lugnande att veta att det är den uppgraderingen som brukar räknas som den allra enklaste att göra för "vanligt folk", och alltså inte kräver att man är utbildad datatekniker.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: