Annons:
Etikettteknisk-hjälp
Läst 1660 ggr
neasfotografier
2014-07-06 12:55

Skivan snurrar inte som den ska

Har en Macbook Pro 13,3", tror det är en 2011-modell. Köpte den 2012.
Spelar alltid med skiva men nu börjar jag fundera på om jag ska börja köpa spelen via cdon så jag kan ladda ner det därifrån istället så jag slipper ha det på skiva.

Hur som helst, mitt problem är att när jag stoppar in skivan i datorn så brukar den snurra på så mycket att hela datorn vibrerar. Och allt var som vanligt bara för nån vecka sen.

När jag skulle spela för ett par dagar sen så stoppade jag in skivan som vanligt och klickade igång Sims för att launchern skulle starta. Allt precis som vanligt.
Men när skivan börjar snurra så snurrar den inte upp på den högsta hastigheten utan snurrar bara på den näst högsta och ingenting händer.
Jag får igång launchern och allt men när spelet kommer igång, innan själva Sims 3-loggan kommer upp innan själva spelet börjar och det laddas, så händer ingenting. Hela skärmen är svart (vilket den är en kort stund innan allt startar i vanliga fall) och muspekaren är det enda som syns. Och så kan den stå i evigheter utan att det händer något. Så det slutar alltid med att jag får tvångsavsluta med ctrl+alt+cmd+esc.

Min teori är att om skivan skulle snurra på högsta hastigheten som vanligt så skulle det funka. Men det spelar ingen roll vad jag gör så snurrar inte skivan på högsta hastigheten längre och jag får inte igång spelet.
Testat stänga av datorn och låta den stå avstängd över natten och sen testa och se om skivan kommer upp i högsta hastigheten, testat starta om datorn och se om skivan kommer upp i högsta hastigheten, testat att avinstallera mitt senaste expansionspaket In i framtiden och sen installera igen osv.
Ingenting hjälper. Haft det här problemet sen några dagar tillbaka och försökt få igång det varje dag men det går inte :(

Vet inte vad jag ska göra för att skivan ska börja snurra i högsta hastighet igen så jag kan spela igen!
Vad ska jag göra?!

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Aniara14
2014-07-06 14:37
#1

Har du testat om andra CD eller DVD skivor fungerar normalt, och spelas upp som dom ska?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

neasfotografier
2014-07-06 17:32
#2

Har testat en vanlig ljud-CD och den funkar och snurrar på högsta hastighet.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
2014-07-06 19:09
#3

Nu har jag även testat att avinstallera senaste expansionspaketet In i framtiden och laddat ner det via Origin istället, för att se ifall det kanske är skivan det är fel på.

Men det fungerar inte då heller. Jag kommer inte längre än vad jag gör med skivan i.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Upp till toppen
Annons: