Annons:
Etikettteknisk-hjälp
Läst 1084 ggr
Onslow
2014-07-11 21:30

TS3 med GeForce GTX 770?

Hej vänner!

Min gamla laptop dog för ett par veckor sedan och jag köpte en ny gamingdator efter det. Den har hittils fungerat otroligt bra, förrutom när jag försöker installera Sims 3.

Jag använder ett NVIDIA GeForce GTX 770-grafikkort. Datorn är alldeles ny, även modellen, om jag förstått det rätt. Jag är som ni säkert märker inte en datorexpert så far min stod för köpet och ihopbyggningen. 

Det som händer är att installeringen går bra, men när jag kommer till menyn fungerar inga av knapparna eller rullisterna. Det finns inga städer att välja mellan, och alla menyknappar är blanka och går inte att klicka på. Det går alltså inte att göra något som helst, utan jag måste öppna ctrl+alt+delete för att över huvudtaget stänga ned spelet.

Från början hittade inte spelet mitt grafikkort, vilket vi kollade upp en guide på hur det fixades. Det ska vara fixat nu, dock har det inte gjort någon som helst skillnad på hur spelet funkar. 

Pappa har rest bort över helgen och kommer inte kunna hjälpa mig förrän måndag kväll, tidigast. Alltså sitter jag här och kan inte göra någonting, jag som har ett nytt projekt planerat! 

Är det någon mer som haft problem med ny programvara och Sims? Finns det någon som är bättre än mig på att googla och kan hitta en lösning som inte handlar om att spelet inte hittar grafikkortet? 

Kan tillägga att spelen fungerade på min förra dator innan RAM-minnet på den pajade, samt att alla andra spel (TF2, Skyrim, Watch_Dogs, CIVV, Portal osv…) fungerar helt utan problem.

Tack!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
Aniara14
2014-07-12 14:14
#1

Om alla andra spel fungerar felfritt så kan det ju knappast vara nåt fel på själva datorn, alltså hårdvara, operativsystem och liknande, och det är ju väldigt bra för sånt kan vara riktigt besvärligt att felsöka.

När man bygger en dator helt själv från grunden, så brukar man ju inte få nån garanti på hela bygget, utan bara på varje del för sig. Så blir det då fel på en av komponenterna så gäller det alltså att lista ut vilken av dom, och det är verkligen inte det lättaste.

Detta problemet du har med Sims 3 låter ju som ett grundläggande fel, eftersom du inte kommer längre än till Huvudmenyn, och att det inte går att göra nåt alls efter det. Annat än att bara stänga av det med Aktivitetshanteraren.

Jag har hittills installerat Sims 3 på 3 datorer, en stationär och 2 laptops, och det har fungerat utan problem. Så det är inte säkert att jag kan hjälpa dig med detta, men vi kan ju göra ett litet försök i alla fall.

Några frågor kommer här:

1. Är det bara grundspelet du har installerat?
2. Är grundspelet DVD versionen, eller nedladdat från Origin?
3. Har du laddat ner nåt tredjepartstillverkat CC och installerat det?

Det är likadant på alla mina datorer, att spelet inte hittar grafikkorten i sin databas. Men jag har inte brytt mig om att försöka göra nåt åt det, eftersom jag inte tror att det skulle göra nån som helst skillnad. Jag gissar att det bara påverkar spelets grafikinställningar, och dom kan man ju lika gärna ställa in själv. Med ditt nya grafikkort är det ju bara att dra upp allting på högsta direkt. Ett GTX 770 klarar säkerligen både Sims 3 och mycket mer utan större ansträngning.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Onslow
2014-07-12 15:08
#2

#1 
1. Det är grundspelet plus alla expansioner, minus semesterparadis.
2. CD
3. Inte än, nej. 

Jo, jag kände det - det kör alla spel utan minsta problem på högsta grafikinställningarna utan något som helst problem.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Upp till toppen
Annons: