Annons:
Etikettfel-och-buggar-med-spelet
Läst 2029 ggr
ettizzz
2014-08-10 13:26

FÅR PANIK!!!

Jag har inte spelat sims 3 på typ ett halvår, nu har jag blivit jättesugen på att spela igen! Jag laddade ner sims 2 kollektionen och spelade på den jättemycket, nu har jag börjat tröttna och vill tillbaka till sims 3. Det ända jobbiga är att varje gång jag spelar sims 3 så hinner jag knappt välja en familj innan min dator plötsligt bara klickar till och blir HELT svart, sen måste jag starta om den. Jag har läst lite och tror att det är överhettning, min dator blir väldigt varm när jag spelar sims 3. Det har inte hänt förr så jag undrar: kan det vara simset (jag har ju mods installerade, vissa är inte uppdaterade så dom kanske försämrar datorn) eller är det helt enkelt överhettning? Hur fixar man det?

Annons:
AkaiTsuki
2014-08-10 13:30
#1

Well så hände mig när jag överhettade mitt grafikkort, till slut slutade grafikkortet fungera= Inget på datorn fungerade så fick köpa nytt grafikkort 

Sen så skulle jag rensa hela simsgrejerna och börja om från början med originalsims 3 och se om det fungerar

//Joanna

Gurky
2014-08-10 13:32
#2

Koll upp tempen på CPU och GPU :)

Aniara14
2014-08-10 13:49
#3

#0 Mitt råd till dig blir detsamma som till alla andra som har problem med sitt Sims 3 spelande: Testa att göra en Factory Reset först. Det är jätteenkelt och snabbt, helt riskfritt och ger nästan samma resultat som att göra en fullständig av- och ominstallation.

Om en Factory Reset löser problemen, så vet man nästan säkert att dom beror på att du har nåt dåligt i din The Sims 3 användarmapp.

Om en FR inte hjälper så kan man misstänka att det rör sig om mer allvarliga problem, och då kan man till slut bli tvungen att göra en fullständig av- och ominstallation. Men då är det väldigt viktigt att man gör det på rätt sätt.

#1 Var det ett Nvidia eller AMD grafikkort som överhettades och slutade fungera? Vad hade du för framerate/fps-tal när du spelade Sims 3?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

ettizzz
2014-08-10 14:35
#4

#1 jaha, får väl se, om det inte funkar får jag väl helt enkelt byta kort, får testa olika metoder först. Jag har ett nivida grafik kort, eller vilket hade du?

#2 är det ett program? :D jag är inte så bra på sånt här med datorer

#3 tack för hjälpen jag får testa, men räcker det att göra en ominstallation? Jag orkar inte och har inte så mycket tid till att sitta får mycket och trixa med sims, så det räcker väl att ominstallera? Men samtidigt sa du ju att det var enkelt, vad innebär det? Ta bort cc och mods eller?

AkaiTsuki
2014-08-10 18:44
#5

#3 Åh det här var inte sims 3 spel, det var innan sims 3 kommit ut! Det här var rätt längesedan faktiskt och jag hade massvis med spel på som krävde väldigt mycket av datorn ^^' (Många krävande hästspel, alla sims 2 expansions, gta osv) 
Fast ifall det är fortfarande är intressant så var det ett Nvidia grafikkort och använder nu ett AMD grafikkort🙂

//Joanna

Aniara14
2014-08-10 20:37
#6

#4 En Factory Reset gör man alltså istället för en av- och ominstallation. Både och behövs inte.

En FR gör man så här:

1. Gå till din The Sims 3 användarmapp i Dokument/Electronic Arts.

2. Byt namn på den till The Sims 3 old, eller flytta den till skrivbordet.

3. Starta spelet på nytt som vanligt, så skapas en helt ny fräsch användarmapp utan ev. problematiska mappar eller filer. Dessa finns alla kvar i din gamla mapp, som nu alltså heter The Sims 3 old, eller ligger på skrivbordet.

4. Obs viktigt! Du ska bara byta namn på eller flytta din användarmapp, inte radera den, eftersom den innehåller alla dina downloads, sparfiler, mönster och föremål som du har ändrat och sparat i CaSt osv. Dessa kanske du behöver ha igen, och då är det ju dumt om dom är raderade.

5. Om du vill återgå till att spela med din gamla användarmapp, så antingen raderar du den nya, flyttar den till skrivbordet eller byter namn på den till The Sims 3 new. Sen flyttar du tillbaka den gamla, eller tar bara bort "old". Sen så är allt som tidigare igen.

6. Det ska alltså inte finnas två stycken användarmappar som båda heter The Sims 3 i Dokument/Electronic Arts mappen samtidigt. Exakt vad som händer då vet jag faktiskt inte eftersom jag aldrig har testat, men jag skulle inte tro att det är nåt bra.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Aniara14
2014-08-10 21:12
#7

#5 Nehej, okej, så det var alltså inte Sims 3 som tog livet av ditt grafikkort. Skönt att höra! 🙂Det är ju annars nåt som verkar kunna hända när man inte håller koll så att inte fps talet går för högt.

Om du googlar på The Sims 3 fps limiter, så kommer det ju upp en del mindre trevliga historier om folk som fått sina grafikkort "stekta" genom att låta spelet köra för fort, alltså ge för höga fps. Sånt vill man ju väldigt gärna undvika.

Jag fick mellan 600-700 fps på min nyaste dator, och det är ju alldeles för högt och sliter bara ut grafikkortet i förtid. Så jag slog på v-sync och trippel buffer i Nvidias kontrollpanel, vilket låser fps till samma som skärmens uppdateringsfrekvens, alltså 60 fps.

Eftersom jag har två grafikkort, både ett separat och ett inbyggt grafikchip, så blev jag tvungen att ställa in v-sync på båda för att det skulle funka.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

ettizzz
2014-08-10 21:50
#8

#6 tack så mycket, ska testa någon dag den här veckan så får vi se vad som händer :)

AkaiTsuki
2014-08-10 21:59
#9

#7 Jo såg det några månader efter jag skaffade sims 3 när jag skulle ladda ner typ nya looks osv. så har aktat mig för fps sedan dess och min dator mår finfint 🙂

//Joanna

Upp till toppen
Annons: