Annons:
Etikettteknisk-hjälp
Läst 11221 ggr
Snurpan83
8/11/14, 11:36 PM

Dator till The Sims 4

Hej på er SimsVänner!

Jag  ska köpa mig en ny dator, en laptop, och den måste gå och spela The Sims 4 på.

Är det någon som har tips på en bra, inte alltför dyr (helst under 4000kr) dator som kan funka?

Jag behöver ingen "värsting" dator då jag använder den mest för att surfa, kolla film, lyssna på musik, förvara foton på och spela Sims 🙂

/L

 

Annons:
My2000
8/12/14, 8:13 AM
#1

Jag skulle starkt rekommendera en HP dator min kompis har en sån och han spelar både trean och tvåan sedan är ju inte the sims 4 så laggigt heller för den delen 😃

Aniara14
8/12/14, 2:56 PM
#2

#0 Det kan nog bli svårt att hitta en bra laptop som passar att spela på för under 4000:- Dom flesta som är så billiga är bara avsedda för lättare uppgifter, dvs allt det du räknar upp i ditt inlägg, utom spela Sims. Kanske Sims 1 skulle gå bra, men det är väl inte det du menar, antar jag?

Jag tycker också att det är alldeles för tidigt att försöka avgöra vilken dator som är den rätta/bästa för Sims 4, eftersom det spelet inte ens har kommit ut än, och det är ingen annan än EA själva som har spelat det ännu.

#1 Exakt vilken HP dator är det du talar om? Det räcker inte alls att bara skriva namnet på en av dom olika datortillverkarna. Alla fabrikaten har massor av olika varianter, både jättesvaga, jättestarka och alla andra nivåer däremellan.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Snurpan83
8/12/14, 7:26 PM
#3

#1  Tack My! Skulle vara bra och veta vilken slags HP dator du menar…?

2# Som du ser har jag skrivit Sims 4  och inte Sims 1 😉Vi vet ju redan vilka systemkrav som 4:an kräver och det är en dator jag letar efter som uppfyller dom kraven.

 

Aniara14
8/12/14, 7:47 PM
#4

#3 Ja, okej, men jag tänkte på sista raden där det bara står "spela Sims". Det finns faktiskt en del som fortfarande spelar både Sims 1 och 2, och det är ju inget fel med det. Har man en gång köpt spelen, så är det ju lika bra att få ut mesta möjliga för sina pengar.

Ja, dom officiella systemkraven är ju kända sen en tid, men tyvärr är det inte alltid så väl att dom överensstämmer helt och hållet med dom "verkliga" systemkraven.

Du kan ju testa att gå in på Prisjakt och kolla vad som finns på marknaden just nu när det gäller laptops. Jag har redan ställt in filtret på max pris 4000:- så kan du fortsätta och ställa in ytterligare urvalskriterier, t ex vilken skärmstorlek du vill ha, mängden minne, även kallat RAM, om det ska vara Intel eller AMD processor osv.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Snurpan83
8/17/14, 2:08 AM
#5

Det inget fel med det alls, men rubriken lyder Dator till The Sims 4 och sen skriver jag en gång till " spela The Sims 4" 🙂 Men nog om det!

Tack, jag har kollat där! Grejen är att jag vill ha tips från folk som redan har en laptop som dom kommer spela Sims4 på och vet att det fungerar. Jag tycker det är svårt och vet inte riktigt hur man kollar om datorn ha det som krävs för Sims 4. .

 

SimsBrooke
8/17/14, 10:33 AM
#6

#5 Egentligen vet man inte om det fungerar förrän man har installerat spelet. Det är så man vet bäst om ett spel funkar på en dator.  :) Du kanske får vänta tills the sims 4 har släppts och någon som har en laptop och spelar på den kan säga hur det fungerar :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
catcult
8/17/14, 12:10 PM
#7

Enligt de preliminära systemkraven från EA kan du i stort sett köpa vilken brödrost som helst och det kommer funka! 😉

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Aniara14
8/17/14, 2:11 PM
#8

#6 Precis så är det. Man kan aldrig veta helt säkert ifall ett visst spel kommer att funka bra på just den eller den datorn förrän man har installerat och spelat det. Det är det som är det knepiga.

Jag tror det bästa och säkraste du kan göra, Snurpan, är att vänta tills TS 4 kommit ut, sen köpa det, och därefter köpa den bästa laptopen du kan hitta för max 4000:- i en affär som tillåter dig att installera och provköra spelet utan att förlora returrätten. Går det inte bra, så lämnar du bara tillbaka den och tackar för lånet.

#7 "… vilken brödrost som helst… " Ha ha, den var rolig!😃

Jag har också sett en del inlägg om detta på den amerikanska delen av det officiella The Sims 3 forumet. Där finns det folk som lagt ut bilder på urgamla datorer och fåniga små rosa leksaksdatorer och liknande, och skriver att "det här blir nog lagom att spela TS 4 på", just med tanke på hur löjligt låga systemkraven är. Riktigt underhållande, faktiskt! 😃

Ja, stackars EA ifall TS 4 blir en total flopp, då kommer dom nog få det rätt hett om öronen skulle jag tro…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Snurpan83
8/18/14, 12:05 AM
#9

Då har jag is i magen och väntar :)

Jag antar att ni  ovan här som har skrivit, ska köpa och spela Sims 4…?

#6 #7 #8       Vad har ni för datorer nu ni har tänkt använda?

 

SimsBrooke
8/18/14, 12:13 AM
#10

#9 Japp jag ska köpa the sims 4. Jag spelar på en stationär. Spelade the sims 3 på min laptop jag hade men efter husdjur lagga det en hel del så slutade spela på laptop och övergick till stationär istället.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

catcult
8/18/14, 1:01 AM
#11

#9 Jag har en gaminglaptop som är totalt over-kill för Sims 4. The Sims 4 kommer bara kunna köras i 32-bit, vilket innebär att man max kan utnyttja 4 gb ram minne! Min nuvarande lappis har 16 gb ram, vilket inte kommer ge mig några som helst prestandamässiga fördelar gentemot någon som sitter på sin gamla Acer från 2011.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

SimsBrooke
8/18/14, 2:54 PM
#12

#11 Jag hade ingen gaminglaptop då jag köpte min laptop som jag hade för lite lättare surfing och skriva på. Jag hade inga som helst planer på att spela the sims 3 på en laptop.

Jag gillar inte heller att spela på laptop utan jag sitter hellre vid en stationär!
Men hur mkt betalade du för din gaminglaptop? Detta är ju en tråd där TS vill ha hjälp att hitta just en laptop.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

catcult
8/18/14, 10:12 PM
#13

#12 Jag tycker laptops är smidigare då jag lätt kan plugga in min laptop i vilken monitor/TV jag vill och på så sätt helt plötsligt njuta av en 42" skärm ellerstörre. Detta går visserligen med en vanlig stationär också, men som sagt uppskattar jag portabiliteten.

Jag betalade ca 11000 kr för min gaminglappis om jag inte minns helt fel. Det är en av ASUS RoG-modeller. TS behöver dock inte ens ge hälften av den summan för att hitta en laptop som kommer kunna köra The Sims 4.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Aniara14
8/19/14, 6:46 PM
#14

#11 Nog har du väl en stor fördel ändå av att du har 16GB RAM, eftersom då kan ju Sims 3 och 4 få ha sina 4GB ifred, och så får Windows och alla andra tjänster och processer som körs i bakgrunden använda dom övriga 12GB som dom vill. Om du bara hade haft 4GB totalt, så hade det ju blivit fullt slagsmål om dom, och det kan ju aldrig vara bra för prestandan, varken spelets eller allt det övriga.

#13 Så då har du sett simmarna på en sån stor skärm?!? Hur är det? Då blir dom väl nästan lika stora som riktiga människor, he he ?😃

Exakt vilken av ASUS RoG gaminglaptops är det du har? Eftersom det är 16GB RAM i den, så antar jag att det är en av dom mer avancerade modellerna, men jag trodde dom kostade betydligt mer än 11000:- ? Eller har du satt i mer minne själv efter köpet?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ninnilie
8/19/14, 10:57 PM
#15

Jag köpte nyligen en laptop för att kunna spela The Sims 3 på och eventuellt om jag köper TS4 också. Jag har ännu bara fyra spel av TS3 installerade, men den fungerar mycket bra. Det är en gaminglaptop, men den var relativt billig, ungefär 7000 tror jag det blev. Ska se om jag kan hitta länk till den, så kan du ju undersöka vidare om du tror att den kommer att fungera till TS4.

Det tråkiga är dock att i och med att det är Windows 8 så kan jag inte längre spela TS2, vilket jag tyckte så mycket om. Men antar att det är W8 på de flesta nya datorerna nu?

Lycka till! :)

Aniara14
8/20/14, 2:27 PM
#16

#15 Är det den nya nedladdningsversionen, The Sims 2 Ultimate Collection, som inte fungerar? Eller har du TS 2 på CD/DVD skivor sen förut?

Ja, det stämmer att det är Win 8 eller 8.1 på dom flesta nya datorer, men om man absolut vill ha Win 7 så finns det nog en del kvar att köpa lite här och där. Det finns även datorer som säljs helt utan operativsystem, så då får man själv välja vad man vill installera. Men då tillkommer ju den kostnaden utöver priset på själva datorn.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ninnilie
8/21/14, 12:29 PM
#17

#16 Jag har TS 2 på skivor sen förut. 

Vad är det där TS 2 Ultimate Collection för något? Fungerar det på Win 8? :)

SimsBrooke
8/21/14, 2:36 PM
#18

Var snäll och håll er till ämnet. Denna tråd handlar om en dator till The sims 4. Vill ni prata om The sims 2 ber jag er att göra en ny tråd och prata om det där =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Snurpan83
8/24/14, 12:59 AM
#19

Aniara14 - Om du nu ska spela sims 4, vilken slags dator har du?

Ninnilie  Vad är det för dator?

catcult  Heter den nåt mer än ASUS RoG? Länk?

 

Aniara14
8/24/14, 5:59 PM
#20

#19 Jag har några stycken olika, en stationär HP Pavilion, en Samsung laptop, en ASUS ROG G750 gaming laptop… dock så har alla dom kostat betydligt mer än ditt maxpris 4000:-, så jag vet inte om det är till nån hjälp för dig att veta det.

Jag har också en liten billig "skrutt", som bara kostade 2990:-, som jag mest tänkte ha till att experimentera med, och testa olika grejor på, som jag inte vill/vågar göra på nån av mina "riktiga" datorer. Jag har inte installerat några spel eller program på den än, och vet inte när eller om jag kommer att göra det heller.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Svado
8/24/14, 6:14 PM
#21

Det jag rekommenderar mest av allt är att du köper en SSD disk och installerar sims på den. Där kommer du slippa mycket lagg bara av det :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Aniara14
8/24/14, 6:25 PM
#22

#21 Jaaa, vad bra att det äntligen är nån här på iFokus som tycker likadant som jag!😃

Tyvärr har jag ingen dator med SSD isatt ännu, men det blir nog snart förhoppningsvis. Men jag har sett folk på andra sajter som spelar Sims 3 från en SSD, och dom säger att det blir jättestor skillnad till det bättre!

Fast det gäller ju det mesta man gör på datorn, inte bara spel. Har man en gång börjat använda en dator med SSD, så kan man aldrig gå tillbaka till dom vanliga långsamma mekaniska hårddiskarna igen. Säger många av dom som haft turen att få pröva det… är väldigt avundsjuk på dom, kan jag säga!

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ninnilie
8/24/14, 7:12 PM
#23

#19  Datorn verkar ha utgått ur systemet, men det finns säkert liknande datorer av samma tillverkare. Det är en MSI :)

Här är länken iaf:  http://www.inet.se/produkt/1970942/msi-ge60-2oc-224ne-i5-6gb-gt750m-gaming

Svado
8/25/14, 12:48 PM
#24

#22 Jepp, jag köpte en SSD disk bara för o ha windows o sims på :) Överlägset allt annat alltså.

Så jag håller med de du pratat med, once you go SSD you never go back!

Ta o skaffa en snarast möjligast, de är inte jäääääättedyra o du kan ju köpa en bara för o ha sims på, det skulle säkerligen underlätta mycket för din spelprestanda bara det.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

SimsBrooke
8/25/14, 1:33 PM
#25

Hur stor SSD disk behöver man för att installera The sims ? Jag har en på 120 men den är ju inte direkt tillräckligt stor. Sen har jag en hårddisk på 2 TB, men det är ingen SSD disk.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Svado
8/25/14, 4:34 PM
#26

#25 Jag har en 120GB ssd disk, den har jag både sims och windows på.

Och jag har masssooooooor med CC.  Och har just i denna stund 12.6 GB över.

Så det borde ju räcka? Om inte du har miljoners med ccfiler förstås :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

SimsBrooke
8/25/14, 5:48 PM
#27

#26 Hmm Jag har rätt mkt andra saker som jag installerar där.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Svado
8/25/14, 6:19 PM
#28

Ja alltså… problemet med SSD är ju att de är så satikens dyra, du får ju pröjsa 1100spänn för 120 GB ungefär.

Så mitt råd är att du köper en ssd disk o bara har sims på den, alla andra spel kan ligga på en gammal vanlig hårddisk, sims är ju så extremt dumt krävande på alla sätt som jag inte upplevt i andra spel på samma sätt.

Nu vet jag ju inte vad för andra spel/saker du har, men du kan ju alltså köpa en ssd o koppla in i datorn utan att ta ut dina andra hårddiskar :)
O helt enkelt flytta sims3 spelet till den nya.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

catcult
8/25/14, 6:54 PM
#29

Jag kör operativsystem samt program och krävande spel på min SSD, medan jag använder den vanliga hårddisken som förvaring (bilder, dokument, annan media) och till enklare spel.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Snurpan83
8/25/14, 7:19 PM
#30

Då måste jag fråga vad en SSD disk är..?

Är det en extern hårddisk?

 

Svado
8/25/14, 7:49 PM
#31

#30 Hej!

En SSD är en digital disk. På en vanlig hårddisk har du en rent mekanisk skiva som snurrar samt ett litet stift som läser av. Vilket medför att den är långsam då i jämförelse med en SSD disk.

SSD är enkelt sagt en elektronisk disk. Det finns inget stift som ska fara fram o åter utan det går rent elektroniskt. Därför är en SSD galet mycket snabbare och effektivare än en vanlig hårddisk.

Och nej, den är inte extern :) Du kan ha den i datorburken precis som dina andra hårddiskar.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Snurpan83
8/25/14, 11:42 PM
#32

Tack för svaret:)

Så man köper en och byter ut sin gamla hårddisk…?  Eller får den plats ändå?  Passar den i alla datorer?

 

Svado
8/26/14, 12:55 PM
#33

#32 Njae… du måste ha en relativt ny dator för att den ska passa. Kolla vad för slags moderkort du har o kolla sen om det är kompatibelt med SSD. Den använder ju en annan typ av kontakt.

Du kan stoppa in SSD o vanliga hårddiskar precis som du vill, den är precis som en vanlig hårddisk fast lite mindre bara :) Stor som en iPhone kanske :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Aniara14
8/26/14, 10:09 PM
#34

#28 Men kolla här då, en 250GB Samsung SSD för bara 1099:- !!!!🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Upp till toppen
Annons: