Annons:
Etikettthe-sims-4
Läst 5397 ggr
Ikajo
2014-09-04 11:23

Mina intryck av TS4

Hallå allihopa, tack vare att jag har en surfplatta kan jag spela The Sims 4 samtidigt som jag är på nätet. Därför kommer jag under dagen kunna göra löpande inlägg om mina intryck. Passa också på att ställa frågor 😃

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Mitchika
2014-09-04 11:26
#1

Åh, toppen! Jag har väntat på en sån här tråd! 😃

Min första fråga är hur ofta laddningsskärmar dyker upp i spelet och hur lång tid det tar (på ett ungefär) innan dom har laddat klart? 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2014-09-04 12:02
#2

Jag kom på ett par frågor till! 🙂

Finns det något sätt att se skillnad på tonåringar och vuxna i spelet? Dom är ju lika långa, men visar eller talar spelet om vad som är en tonåring och vad som är en vuxen sim när man möter nya simmar? 

Kan vuxna och tonåringar ha romantiska interaktioner/förhållanden med varandra?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

lisinda
2014-09-04 12:21
#3

jag har ett TS4 som game har lagt undan till mig. Men jag tveka nu när den väl har kommit ut. Är de värt att köpa den? På vilket sätt är den bättre än TS3?

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Ikajo
2014-09-04 12:41
#4

#1 Jag har precis börjat spela, men laddningsskärmarna tar bara några sekunder och du behöver inte vänta på att din sim ska lämna tomten, det går automatiskt. Än så länge har inte min sim träffat andra simmar. Det som är krångligast just nu är kameran. Man måste ha lite tid att vänja sig. Utvecklarna har sagt att vuxna simmar och tonåringar inte kan ha en romantisk relation.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Mitchika
2014-09-04 12:47
#5

#4 Åh, skönt! 😃
Jag hoppas det håller i sig när expansioner har släppts också… 

Jasså? Är det stor skillnad mot kameran i Sims 3? 

Ah, det måste jag ha missat!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

SegerSims
2014-09-04 12:47
#6

#4 Det går att ändra kameran så att du kan ha den som på sims 3 :-)

Annons:
Ikajo
2014-09-04 13:10
#7

#5 Det var mest frågan om en inlärningskurva. Nu när jag vant mig så är det väldigt smidigt. Det är massor med simmar runt omkring så det är lätt att få kontakt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ikajo
2014-09-04 13:53
#8

Passar på att ge lite fler intryck medan jag tar en paus (lunch). Hittills har jag faktiskt ingenting att klaga på. Det finns uppenbara inlärningskurvor vilket är normalt men det tog mig inte särskilt lång tid att sätta ihop ett hus. Visserligen bara två rum och kök men ändå.

Deras förmåga att göra flera saker samtidigt är helt klart både användbar och känns naturligt. Min sim har som mål att bli författare. I både tvåan och trean har skrivande alltid fått kul-behovet att sjunka som en sten. Nu kan min sim lyssna på musik samtidigt. Vilket för mig känns fullt normalt. Jag kan inte skriva utan musik…

Att man bara har tre valfria egenskaper gör inte så mycket, de tre man har påverkar spelet en hel del. Hur simmarna reagerar på saker och vad de har för önskningar.

Jobbet tar inte upp all tid som tidigare utan man jobbar bara några gånger i veckan. De lämnar inte tomten en timme innan de börjar som förut utan när de går först när de börjar. Vilket ger mer tid att göra saker!

Jag har faktiskt skrattat flera gånger redan åt mina simmar. De har för sig så mycket konstigheter. Animationerna är fantastiska. Min sim var obekväm efter att ha ätit mat som hon inte tyckte var tillräckligt bra (vilket hänger ihop med en av hennes egenskaper), när jag sa åt henne att dansa var hon märkbart missnöjd. Dansen var långt ifrån energisk.

Precis innan jag tog en paus skickade jag min sim till baren (Willow Creak). Ju längre kvällen fortskred desto fler simmar tittade in. De kanske var 10st när jag lämnade baren. Ett stort gäng satt vid baren och alla pratade med varandra. Min sim hittade en snygging som hon flörtade lite med, vilket mottogs mycket väl. Han var ju trots allt singel.

Behoven faller rätt stadigt beroende på vad man gör. Det finns definitivt ingen orsak att ha behovspanel öppen hela tiden. Du ser om det finns behov din sim behöver ta hand om.

Tycker jag att The Sims 4 är bättre än The Sims 3? Svår fråga. Jag har precis börjat spela trots allt. Framför allt är det ett annorlunda spel jämfört med TS3 samtidigt som det är som vilket Sims som helst. Det är inga konstigheter, har du spelat de andra generationerna så behöver du aldrig fundera på vad du ska göra och hur. Det mesta fungerar på liknande sätt. Skillnaden är att du har många, många fler interaktioner nu.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Aprilbarn]
2014-09-04 14:38
#9

Jag har en fråga! :) Håller på att ladda ner the sims 4 nu och hoppas min dator klarar av det. Många här inne verkar vara såna som spelar jättemycket, provat på alla yrken osv osv. Jag är sån att jag tröttnat efter 6-7 timmar och spelar inte på flera månader så det verkar inte ligga mig lika varmt om hjärtat som för många andra, vilket jag tycker är synd för det är ju ett fantastiskt spel! Tror jag har för dålig fantasi, kör alltid samma sak och blir uttråkad :P Hur som helst.. Många verkar ha läst mycket om 4an, pratat om det med andra mm och jag har ärligt ingen aning om vad som skiljer sig alls mellan 4an och 3an. Vet bara att det kommit ut liksom :P kommer det vara svårt att förstå något för mig då? Eller är de som du sa, kan man 2an och 3an så vet man? Har för mig 3an var lite konstigt ibland för man var van vid 2an men när man lärde sig allt var det ju bara förbättringar egentligen :)

Ikajo
2014-09-04 14:58
#10

#9 Det finns givetvis en hel del nytt men det är mer kopplat till innehåll än till hur du orienterar i spelet. Jag har inte behövt stanna och fundera på hur jag ska göra något. Men jag känner igen mig i att spela i omgångar, i mitt fall är det kopplat till min personlighet. Jag gör allt i perioder.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Flöffo
2014-09-04 15:43
#11

Vad finns det för egenskaper att välja på i Sims 4? Kan man ha några djur?

//Flöffo

Ikajo
2014-09-04 15:54
#12

#11 Alla egenskaper som finns i demon finns också i spelet. Husdjur har alltid kommit som expansion men det finns fiskar och grodor.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Flöffo
2014-09-04 16:02
#13

#12 Okej. Vet inte vilka det finns även i demon men får väl kolla upp det själv. :)

//Flöffo

Annons:
Mitchika
2014-09-04 16:09
#14

#12 Vänta… kan man ha grodorna som husdjur? 😮

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Gerbilles
2014-09-04 17:04
#15

Såg ganska nyligen pewdiepie's video där han spelade Sims 4, han lyckades då förstora t.ex ett soffbord så att det blev lika stort som sitt hus. Är bara tvungen att fråga om du också kan göra föremål jättestora (vet att man kan förstora/förminska, men inte att man kunde göra möbler, etc, gigantiska) eller om det möjligtvis bara var något han råkade ut för, typ en bugg? 🤪

Ikajo
2014-09-04 17:10
#16

#14 Jag tror inte att det är som i husdjur men jag vet inte exakt. Såg något om det på twitter för ett bra tag sedan. #15 Det är ett "fusk" sök på Simsupply så får du veta mer (Youtube). Kan nämna att min sim är gift och blev med barn på första försöket. Precis gjort ett grav-test.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

SegerSims
2014-09-04 17:15
#17

Jag har en gravid med som gör inget annat än kissar och badar. Samt går till jobbet 😂 Men ser ut som hon har sålt smöret och tappat pengarna då hon är hur trött som helst 😃

Ikajo
2014-09-04 18:03
#18

#17 Min sim är rätt pigg, jag fick henne att sluta på jobbet. Hon ska i alla fall bli författare.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Sodaduck
2014-09-04 18:21
#20

Jag är himla sugen på att köpa the Sims 4, så den är tråden ska jag helt klart följa. :)

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Annons:
Ikajo
2014-09-04 19:04
#21

Att åldra upp en bebis till barn var väldigt enkelt och smidigt. Sedan skickade jag tösen till parken på egen hand. Mycket enkelt. Det går snabbare att gå från kartan än att gå från telefonen men båda fungerar. Simmarna som är kvar sköter sina åtaganden på egen hand.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ikajo
2014-09-04 20:56
#22

Nu har jag spelat klart för dagen. Jag har definitivt haft roligt, att leka med de olika känslorna är onekligen intressant. När jag tog med hela familjen till parken i Oasis Spring råkade de på både äldre simmar, barn och tonåringar. Nu har jag ofta lite av ett fågelperspektiv, särskilt när de är fler. Men jag tyckte ändå inte att det var svårt att räkna ut att de var tonåringar. Jag behövde inte kolla på antalet egenskaper och jag behövde inte kolla om det gick att ha romantiska interaktioner (det gick inte btw om någon undrar). Det var inga "kända" tonåringar (Typ Spökh) ändå gick det utan problem. Tonåringarna må vara lika långa men de känns inte lika stora. De är tunnare, tanigare. Bara intrycket av dem är mindre än de vuxna simmarna.

För den som vill veta en massa saker kring familjer måste jag erkänna att jag inte riktigt är den typen. Att jag valde göra en familj den här gången var för att jag var nyfiken helt enkelt. Nästa gång väljer jag förmodligen annorlunda. Men jag har bara spelat en dag, massor kvar att upptäcka.

Jag kan inte säga om jag tycker ni ska köpa spelet eller inte. Mitt starkaste intryck var hur tydligt fyran fortfarande är The Sims. Trots de saker som inte kom med så känns det som det har tagit det bästa från tvåan och det bästa från trean. Beroende på hur man spelar så klart. Simmarna har samma skojigheter för sig som i tvåan men är mer flerdimensionerade som i trean. Möjligheten att ändra ambition när som helst är inte heller helt fel. Barnen har egna ambitioner och färdigheter. De vuxna simmarna har många olika saker för sig. Jag föredrar rätt så stadigt spelande så jag har inte knuffat ner mina simmar i olika känslor än. Tycker jag att The Sims 4 är roligt? Ja, det gör jag. Var det värt mina pengar? Ja, det var värt mina pengar. Jag ångrar inte att jag köpte spelet. Betyder det att andra skulle tycka likadant. Förmodligen inte.

Att det finns vissa saker som fortfarande behöver rätas ut är inget konstigt. När The Sims 3 först kom ut fungerade inte snabbspolningen ordentligt. Nu är det automatisk supersnabbspolning när alla simmar sover eller är på jobbet/skolan. Timmarna rusar förbi. Ingen mer väntan på att alla ska sova klart!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ikajo
2014-09-05 20:28
#23

Då har jag spenderat ytterligare en dag framför The Sims 4. Minst sagt. Jag åt frukost medan jag spelade och fick tvinga mig själv att avbryta så att jag kunde äta lunch. Efter någon timme började spela igen och blev kvar tills nu… (iofs blev lunchen sen). Jag har inte haft några större problem med spelet trots att jag spelar på ultra (vilken nog inte är helt optimalt för min dator men det skiter jag i).

Nu har min simfamilj två barn, fast äldsta blir snart tonåring. Jag tror det enda som frustrerar mig är det faktum att min författar sim inte har kommit framåt i sin ambition bara för att hon inte fått skrivkramp. Det är lite löjligt…

Jag älskar verkligen barnsimmarnas egna ambitioner och möjligheter. Alltid när jag spelar familj slutar det med att medlemmarna att bara måttligt bekanta. Ibland på en löjligt låg nivå. Nu när mina simmar kan göra saker och prata samtidigt så byggs relationerna upp lättare. Ganska skojigt att se föräldrarna bli självsäkra av att hjälpa sina barn med läxorna. Som inte tar en massa tid längre. Barnen blir klara med läxorna relativt fort och har tid över till annat.

Jag gillar verkligen känslosystemet, det ger verkligen mer djup och modlettsen är inte lika skräpiga. Att ha bra nivå på behoven gör dem glada och det pushar andra känslor. Mycket praktiskt. De studsar lite väl mellan två känslor men inte till en allt för hög grad.

Måste erkänna att jag inte stör mig så mycket på att det är laddningsskärmar och mindre världar. Det är faktiskt en massa simmar överallt och att de kvarvarande simmarna tar hand om sig själva är inte heller helt fel. Plus att de inte längre blir bindgalna…

Mina simmar har många vänner och dessa vänner kommer ofta och knackar på. Åtminstone en per dag, ofta fler. Jag saknar ett mer trevligt "Be att gå" men genom att man kan prata i grupp och göra flera saker samtidigt så brukar det gå bra ändå.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: