Annons:
Etikettthe-sims-4
Läst 14252 ggr
Mitchika
2014-09-08 18:03

TS4 Buggar, glitchar och problem

Jag tänkte att det vore bra att starta en gemensam tråd här på sajten där vi alla kan posta problem, buggar och glitchar som vi stöter på i spelet. På så sätt kan vi samla allt på samma ställe och dessutom försöka hjälpa varandra lösa problem som uppstår så mycket som det går. 🙂

Posta problem/buggarna som ni stött på här i tråden samt även eventuella lösningar ni har hittat på det hela, så fyller jag på inlägg #0 allt eftersom. 🙂

Jag har än så länge inte stött på några spelförstörande buggar, även om jag har råkat på några smärre irriterande sådana. Har ni stött på några buggar, glitchar eller problem? Oavsett hur besvärliga eller enkla att lösa, så posta dom här! 

Buggar, glitchar och/eller problem
  • **Simmarna fastnar i "umgängesläge", där spelet visar att dom konstant umgås och har en konversation trots att dom inte umgås eller ens är närvarande tillsammans. (Vilket ger den andra simmen en permanent transparent umgängesikon ovanför dennas huvud) 
    **

_Lösning: En omstart (efter att ha sparat när problemet existerade) fixade problemet

_

  • Med flera simmar i hushållet så "synkar" deras behovsmätare med varandra ibland vid till synes slumpmässiga tillfällen. Den ena simmens behovsmätare kan då till exempel gå från att ha varit full i ena sekunden till extremt låg (om det är vad den andra simmens mätare är) på bara en sekund och alla behovsmätarna är identiska med den andra simmen i hushållets behovsmätare. 

_Lösning: Ingen som jag har hittat. Problemet verkar lösa sig själv strax efteråt när simmarna fortsätter med sin dag och deras behovsmätare fortsätter som vanligt individuellt. 

_

  • Spädbarnen i spelet ser helt bisarra/demoniska ut med utsträcka armar, ben och /eller ögon. Antingen hela tiden eller när dom blir upplyfta av andra simmar. 

Lösning: Ingen, vad jag vet. Spädbarnet växer upp till ett normalt barn efteråt utan några direkta konsekvenser av sin "demoniska" glitchade start på livet. (Någon som har mer erfarenhet av den här glitchen får gärna fylla på med fler detaljer här!) 
Patchen som släpptes den 5/9-2014 ska ha åtgärdat det här problemet! Informera gärna om du har senaste patchen och fortfarande upplever det. 

  • Simmen kommer inte hem från jobbet (enligt användarmenyn), trots att simmen är hemma igen och går runt i huset och gör saker som vanligt. I vissa fall går det inte att trycka upp flera av simmens menyer då "simmen är på jobbet". 

Lösning: Klicka på simmens porträtt på jobbikonen och välj alternativet "Gå hem tidigt", så ska problemet lösa sig. (Tack GemTwist för den lösningen!) Funkar inte detta så testa att starta om spelet. 

  • Tangenterna för att snabba upp spelet och pausa det (1, 2, 3 och 0 på tangentbordet) fungerar inte när man startar spelet och laddar sin sparfil. Inget händer när man trycker in tangenterna. 

_Lösning: Ett problem jag stött på i stort sett varje gång jag laddar min sparfil. Att trycka på Enter-tangenten fixar problemet. 

_

Sparfiler försvinner utan anledning! 

Jag såg det här som så pass allvarligt fram tills dess att en förklaring och/eller en lösning dyker upp att jag gav det en egen stor spalt. 

  • Sparfiler försvinner utan förklaring eller anledning när man startar upp spelet, trots upprepade sparningar när man spelade sist. Familjen/sparfilen finns helt enkelt inte kvar när man startar spelet. 

Orsaken till det här problemet är okänd hittills och det finns inga kända sätt att säkert undvika det här. Säkerhetskopiera era sparfiler efter VARJE GÅNG ni spelat tills det här är löst, om ni är rädd om era sparfiler! 

**Undvik även alternativet "Spara och stäng av", då det misstänks som en möjlig orsak, åtminstone tills det här problemet är löst! 

**

Felkod 0: Spelet kan inte spara/ladda den aktiva/valda sparfilen

Den första felkod jag har hört om i The Sims 4, men en ganska allvarlig sådan. 

  • Spelet går inte att spara, man får upp felmeddelandet "Felkod 0" när man försöker. 
  • Sparfilen går inte att ladda, spelet informerar om att sparfilen sparats med en nyare version av spelet än vad du har installerad trots att du har senaste versionen/uppdateringen av spelet installerad. 

Orsaken till detta är ännu inte helt känd, men det verkar vara en konflikt/korruption med sparfilen ifråga. En lösning på problemet har hittats och finns att läsa om här: 

http://sims4.crinrict.com/en/2014/09/save-game-was-saved-with-an-earlier-version/

Men vad jag vet finns det inga förebyggande åtgärder du kan ta för att undvika problemet och även med ovannämnda lösningen så kan en eller flera sparfiler vara korrupta bortom räddning! Kom ihåg att säkerhetskopiera era sparfiler regelbundet! 

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Gasoline
2014-09-08 18:09
#1

Vilken bra tråd, bra initiativ! 👍 

Har suttit och funderat på om jag ska köpta TS4, men tänkte avvakta till första expansionen kom ut samt för att se hur mycket buggar och andra problem detta spel har. 😕 Denna tråd lär ju ge mig en bra inblick i just "problem" frågan.

Skogsraah
2014-09-08 18:14
#2

Mina två spädbarn såg båda demoniska ut, så att säga. Men helt normala när de vuxit upp till barn. Plötsligt började dock det andra spädbarnet se normalt ut efter ett tag! Men jag vet inte alls vad det berodde på 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mitchika
2014-09-08 18:20
#3

#1 Jo, jag tyckte att det behövdes! 🙂

Små buggar är nästan oundvikliga vid en spelrelease. Jag testar just nu att spela länge på en och samma familj för att se hur det påverkar saker och ting (Devon och Grant). Uppstår det konstiga buggar eller problem värda att nämna så rapporterar jag det här. 🙂

#2 Hmm, skumt, men bra att veta! Glad
Gjorde du/dina simmar något speciellt med det andra spädbarnet som dom inte gjorde med det första?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Skogsraah
2014-09-08 18:25
#4

#3 Nej inte det! Jag tror bara att det var helt slumpmässigt att det såg normalt ut plötsligt. Det var i och med att jag startade spelet nästa dag, tror jag. Men jag har inte gjort något annat som kan ha påverkat…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mitchika
2014-09-08 18:25
#5

#4 Hmm, undrar om en omstart kan fixa problemet med bebisen…? 🤔

Jag får testa om/när Devon och Grant adopterar en unge och det problemet eventuellt uppstår!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Skogsraah
2014-09-08 18:27
#6

#5 Kanske! Har för mig att jag provade starta om spelet några gånger för att se om det åtgärdades. Men det gjorde det inte. Fast sen plötsligt vid en annan omstart så var bebisen förändrad.

Ja men gör det 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
SegerSims
2014-09-08 18:41
SegerSims
2014-09-08 18:51
Mitchika
2014-09-08 21:38
#10

#9 Ah, kanon, tack för infon! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

simsimler
2014-09-09 07:11
#11

En gång fastnade det där "suddiga" (ni vet när den går på toa, duschar) osv även när simmen hade lämnat duschen. Det blev även ett större område än vanligt runt som var "suddigt". Blev så efter båda simmarna varit på toa. Åtgärd: Omstart av spelet. Då var allt normalt igen.

Gasoline
2014-09-09 07:47
#12

#11 fungerade det inte att byta kläder eller liknande, som i ts 3?

Mitchika
2014-09-09 13:10
#13

#11 Den buggen läste jag om på engelska forum. 

Tydligen så ska den vara ett vanligt problem på hackade/piratkopierade versioner av spelet och det spekulerades att det var något som EA programmerat in för att stoppa folk från att hacka och sprida spelet olagligt. Problemet är bara att det uppstår även hos folk som har äkta/lagliga versioner av spelet, så det börjar luta åt att det är en rejäl bugg framför ett antipiratskydd. 

En omstart av The Sims 4 verkar lösa många av dom vanligaste problemen som uppstår i alla fall. Det är bra att veta. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Skogsraah
2014-09-09 13:11
#14

Min ena sparfil till en familj jag kommit långt på har just försvunnit när jag startar upp spelet på nytt 😕 Helt plötsligt. Har sparat flera gånger under "livets" gång men nu finns bara en fil där grundaren som ensam sim finns på en tom tomt.

Gjorde en egen tråd… Hur kan detta komma sig?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mitchika
2014-09-09 14:42
#15

#14 Jag läste om det problemet också! Återgår till där jag läste om det och ser om det finns några teorier till varför det uppstår eller lösningar på hur man återfår sparfilen.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2014-09-09 15:10
#16

Det ser rätt illa ut… det här är en ganska allvarlig bugg som jag verkligen hoppas att EA tar tag i snarast! 😮

Min andra hjälte i Simsvärlden (utöver Twallan), Crinrict, verkar redan ha börjat ta tag i problemen med The Sims 4 och har sammanställt en del problem, inklusive försvunna sparfiler. Länkar till hans sida: 

http://sims4.crinrict.com/en/2014/09/save-games-disappearing/

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Skogsraah
2014-09-09 15:26
#17

#16 Oj, okej! Men skönt att höra att det inte bara är jag som har problemet då. Shit, ja det är ju en allvarlig bugg 😮 Hur ska man våga spela mer tills det är åtgärdat? Ska prova med att "spara som" och spara men avsluta i ett senare skede. Har avslutat och sparat alla gånger nu, kanske har påverkat.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mitchika
2014-09-09 15:30
#18

#17 Har du använt dig av "Auto Save"-funktionen någon gång när du spelat? Alltså laddat din autosave-fil av sparfilen istället för den vanliga filen? 

Jag vet inte om det påverkar alls, men det verkar ha varit en teori om att det är autosave-funktionen som krånglar.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Skogsraah
2014-09-09 15:34
#19

#18 Nu vet jag inte riktigt vad du menar, är det ett alternativ där man väljer i spelet hur man ska spara?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mitchika
2014-09-09 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 The Sims 4 har en autosave-funktion där spelet sparar automatiskt medan man spelar. (Se bilden nedan) Men känner du inte till den har du säkerligen inte använt sig av den. 

Det finns en obekräftad teori om att det bland annat är autosave-funktionen som sabbar sparfilerna, men tills dess att orsaken till att sparfilerna raderas är fastställd så vet man inte säkert. 🤔

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Skogsraah
2014-09-09 15:51
#21

#20 Jaha! Jag har inte gjort någonting för att det ska sparas på det sättet, men jag känner igen autosave-filen. Det verkar autosavea varje gång utan att jag gjort något. För tidpunkten där det har sparats är alltid vid senaste speltillfället… Hur stänger man av det? 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mitchika
2014-09-09 15:54
#22

#21 Jag vet inte om det går, ärligt talat. Man kan undvika att använda den genom att inte ladda autosave-filen. Då borde risken (om det nu skulle visa sig att autosave är boven eller delaktig i problemet) minska.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Skogsraah
2014-09-09 16:00
#23

#22 Ah, jag förstår! Ska prova med det. Tack för att du är så hjälpsam 😃

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mitchika
2014-09-09 16:02
#24

#23 Jag tycker inte jag varit till mycket hjälp alls i det här problemet… det verkar inte finnas några vettiga lösningar och bara olika gissningar och teorier. 

Men jag har en teori nu själv! Det enda sättet att testa det är genom att tvinga Origin att gå i onlineläge och se om jag förlorar mina sparfiler när jag gör det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

GemTwist
2014-09-09 16:11
#25

Jag hade en när min kill sim aldrig kom hem från jobbet enligt spelet även om man såg han hemma. Problemet kom då han åkt till jobbet när jag inte var på samma ställe och spelade med honom. Lösningen var att välja alternativet gå hem tidigt.

Mitchika
2014-09-09 16:12
#26

Min teori i #24 höll inte, vilket är synd men en lättnad på samma gång. Hade det varit problemet så hade det blivit jobbigt. 

#25 Tack för att du rapporterar det, jag lägger till det på bugglistan. Jag har läst om det tidigare, så det är troligtvis inte bara du som upplever det. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2014-09-09 16:35
#27

Angående den allvarliga buggen om att sparfiler försvinner spårlöst utan någon anledning! 

Undvik att välja alternativet "Spara och stäng av" tills det här problemet har löst sig! 

Det finns inget inget som bevisar att detta är orsaken till problemet, men många som har förlorat sina sparfiler har använt sig av det här alternativet (många andra verkar också ha problem med det här relaterat till uppdateringen i spelet också). Jag nämner det bara för att vara på säkra sidan.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Skogsraah
2014-09-09 16:37
#28

#27 Tack återigen för infon! Hade du inte delat med dig av det hade jag antagligen fortsatt "spara och stänga av" som jag alltid brukar göra. Det kanske kan hjälpa problemet lite i alla fall. Hoppas de får bukt med det snart 🤔

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2014-09-14 21:46
#29

Liemannen kommer inte till mig! Har prövat på två familjer och han kommer inte 😕 Blir bara en urna direkt. Inte ens någon liten trudelutt eller någonting. Känd bugg?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

beckan92
2014-09-17 10:56
#30

Mitt spel vill inte starta! :( Jag installerade det i söndags så jag har inte hunnit spela så mycket, men idag när jag ska spela så kommer bara introt upp och sen kommer det "The sims 4 har slutat fungera", jag har testat starta om datorn, har avinstallerat och installerat på nytt.. Jag har läst på internet men det står bara om the sims 3, men har letat efter liknande filer som man ska leta efter på trean vid samma problem. Jag har testat det mesta, raderat filer för om det är minnet m.m.

Skulle vara tacksam för hjälp!

neasfotografier
2014-10-13 15:53
#31

1. Det går inte att klicka på något. Exempelvis: Jag trycker på kylskåpet för att "laga mat…" men det händer ingenting när jag trycker. Slutar med att jag får starta om.

2. Färdighetsbubblan är kvar i en evighet och ibland ökar den även fast simmen sover t.ex.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

GemTwist
2014-10-13 16:49
#32

#31 problem 2 har jag med.

botakt
2014-10-15 15:38
#33

Tycker fyran är mindre buggig än trean. I trean buggade ju allt :( Jag har inte stött på nån bugg vad jag vet. Bara fått lite småbuggar som fixat sig själva via att välja en ny sak simmen ska göra. :)

Surpan
2014-10-15 17:43
#34

Jag försöker skriva en låt med en av mina simmar. Det tar hur lång tid som helst! Säkert närmare ett sim-dygn. Sen om det avbryts så kan jag inte "Fortsätt skriva låt", som man kan med hackning eller skriva bok. Väldigt störigt. Någon som har lyckets skriva en låt? Är detta nått fel eller tar det bara ÅR att skriva en låt, och det måste göras i ett svep?

/Surpan

Annons:
Vermin
2014-10-15 18:02
#35

#34 jag har haft samma problem med att skriva låtar, iallafall på pianot.

Surpan
2014-10-15 18:59
#36

#35 gitarr för mig… löste det sig för dig?

/Surpan

EmmaaaV
2014-10-25 10:56
#37

Jag kan inte spara i TS4, jag spelar i kanske i fem minuter så kommer jag på att det kanske är dags att spara…Då trycker jag på "Spara". Men då kommer det bara upp "Felkod 0".

Jag köpte mitt Sims 4 på release datumet i Sverige och kunde spela det i kanske 5 dagar, och att det gick perfekt att spara, men sen fick jag detta problemet. Jag vill verkligen kunna spela TS4 utan att behöva oroa mig för att det inte går att spara!

Mitchika
2014-10-25 11:28
#38

#37 Underbart, vi har felkoder för sparfel i The Sims 4 också! 😕

Crinrict verkar ha hittat en lösning på problemet med Felkod 0 i alla fall: 

http://sims4.crinrict.com/en/2014/09/save-game-was-saved-with-an-earlier-version/

Tyvärr finns det en chans att en eller flera sparfiler gått förlorade i samband med det här och det har jag inte sett någon lösning på än. 😕

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2014-10-25 11:43
#39

Artikeln är nu uppdaterad med den info jag hittat om Felkod 0 och länk till vad man kan göra om man råkar ut för den! 

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

EmmaaaV
2014-10-25 12:21
#40

#38 Tack så mycket! Det var jätte bra att du länkade den sidan, för nu funkar det igen!

SimsBrooke
2014-10-26 19:48
#41

Mycket bra tråd Mitchika :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Olivia92
2015-02-22 20:33
#42

När jag börjar spela med en gubbe som redan är sparad, dvs att jag har spelat med den förr, så funkar inte 123 alls, försökte testa Enter men det funkade inte, några tips?

GemTwist
2015-02-23 17:36
#43

Jag har senaste uppdateringen och allt. (har även prövat med att ominstallera spelet) Men kan inte använda mina semesterdagar.

Anonym052
2020-01-21 21:42
#44

Hej! Kan någon snälla hjälpa mig!!! Om man laddar ner tex något hår så kan det vara så att det inte funkar och blir då rött och vitt i ansiktet. Nu har det blivit så på hela min sim som inte går att ta bort och så är det på alla mina spelade simmar. Har även blivit andra konstiga färger som tex grön, lila och gul i samma som inte går att ta bort på tex pelare och lampor. Snälla hjälp, det är jätte störigt!!!

Marbi
2020-01-22 09:06
#45

Börja med att plocka ur dina nedladdade saker ur spelet och se om det fungerar då. Sen får du testa dig fram till vad det är som stör spelet.

Anonym052
2020-01-22 20:16
#46

Jag har fixat det nu så tack så mycket för hjälpen! Men för er som undrar hur jag gjorde så tog jag ut alla nedladdade filer sen tryckte jag på reparera spelet och sen la jag tillbaka filerna igen

Upp till toppen
Annons: