Annons:
Etikettthe-sims-4
Läst 6689 ggr
lillaliinnea
10/29/14, 12:47 PM

datorn stänger av sig när jag spelar!

Jag köpte ett sims 4 som jag fick hem för ca 2 veckor sedan. Men från första gången stänger sig min dator av sig efter högst 5 minuter spelande helt utan förvarning, allt jag gjort försvinner, jag har en relativt ny dator med windows 8.1 som jag tycker borde klara spelet. vad kan vara felet?

Annons:
mimåne
10/29/14, 12:49 PM
#1

Stäng av datorn.
Öppna upp den och dammsug den.
Starta upp och spela.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

felle-j
10/29/14, 1:03 PM
#2

Damsug den ej. Det kan bildas statisk elektricitet som förstör dina komponenter. Ska du damma ur datorn så använd tryckluft. En kompressor brukar funka bra. Du säger att din dator är relativt ny, då borde det inte vara så mycket damm i den.

Är det bara med SIms 4 som datorn stänger av? Inga andra spel alltså?

lillaliinnea
10/29/14, 1:18 PM
#3

ja det är bara med sims 4, klarar både andra sims och andra spel. Har inte märkt av något problem att den har stängt av sig förut.

felle-j
10/29/14, 1:29 PM
#4

Det var konstigt. Inget felmeddelande eller något sådant som kommer upp?

Googla på om någon annan har samma problem. Kanske det hjälper att ominstallera spelet.

lillaliinnea
10/29/14, 1:38 PM
#5

Nepp bara slocknar och avslutas. Hittar ingen som har märkt samma problem och går inte att ominstallera för går bara att installera en gång. Har försökt installera på en annan dator för att kunna spela där istället men står att det redan har installerats en gång och inte går igen. 

försöker just nu ställa in lite inställningar så ex. grafikinställningar fungerar till laptopen och verkar gå lite bättre, men måste testa lite till för att veta om det funkat helt.

felle-j
10/29/14, 1:43 PM
#6

Kanske det är så att Sims 4 blir för krävande för datorn och därav stänger den av sig?

Annons:
lillaliinnea
10/29/14, 1:56 PM
#7

jo jag skulle gissa på det, fungerar nu så hoppas verkligen att det fortsätter göra det!  tack för hjälpen. :)

mimåne
10/29/14, 4:37 PM
#8

Min dator stängde också av sig vid vissa spel när jag spelade i mina tonår. Vid annat nyttjande fungerade det bra. Jag gjorde rent från damm och efter det fungerade det kanon. Har även fungerat på min sambos dator.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

felle-j
10/29/14, 5:28 PM
#9

Under alla mina år av spelande så har datorn aldrig stängt av sig helt tvärt. Ibland har den fått blue screen men då skapas en felrapport också som man kan läsa och se vad kraschen beror på.

Men det är väldigt bra att då och då blåsa ur datorn på damm.

lillaliinnea
11/1/14, 11:02 PM
#10

Nu har det ännu en gång slutat fungera, börjar fundera på om det kan ha med damm att göra. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska komma åt att rengöra den. Är en asus, någon som vet?

Aniara14
11/1/14, 11:37 PM
#11

#10 Det låter ju helskumt alltså. Har jag aldrig varit med om, att själva datorn har stängts av, varken med laptops eller desktop datorer.

Om det berodde på damm, så borde det ju isåfall drabba fler program och spel, kan man ju tycka.

Och Sims 4 ska ju inte vara mer krävande än Sims 3, efter vad jag har hört. Ett riktigt mysterium verkar det som…🤔

Ifall du kommer på vad orsaken är, så vore det bra ifall du kommer tillbaka hit och berättar om det sen, så det kan vara till hjälp om det är nån mer som drabbas av nåt liknande.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Simssis
11/1/14, 11:48 PM
#12

Du kanske kan prova ändra inställningarna på spelet? Min syster hade också problem med att sims 4 stängdes ner då hon spelade men efter att vi ändrade inställningar i spelet så har det funkat utan problem.  :)

Om du klickar på de tre prickarna uppe i höger hörn då du har startat spelet och går in på spelalternativ/ grafik  så finns det ett alternativ som heter grafikkvallitet prova med att ändra den till medel och om du spelar på en laptop kan du bocka i laptopläge också, och eventuellt ändra skärmtyp till typ helskärmsfönster. :) Hoppas det hjälper! :)

“Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim.”  - Vicki Harrison

"At the touch of love everyone becomes a poet" - Platon

felle-j
11/2/14, 12:14 AM
#13

Du kan prova att ladda ner WhoCrashed och köra det för att se om det finns någon rapport om vad som gick fel.

Annons:
mimåne
11/2/14, 12:17 PM
#14

Jag har också en asus. Sväng på den och skruva loss skruvarna så att du får bort själva "locket". Inuti sitter en fläkt, det är den som är viktig att rengöra.

Beror detta på damm så behöver det inte drabba andra program eller spel. Det kan vara ett specifikt krävande program/spel som stängs av gång på gång. Datorn blir då helt svart och slår av direkt utan förvarningar.

Gratis, enkel och smidig lösning på problemet. Skadar inte att pröva.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Antonia02j
11/15/15, 10:47 AM
#15

När jag spelar både Sims 3 och Sims 4 (jag spelar dom inte samtidigt men ni fattar) så stänger min dator av sig helt, den blir bara svart och så måste man starta om allt. Jag kan högst spela Sims i 30 min innan den stängs av. Är det någon som kan ha ett förslag till varför min dator stängs av?

Aniara14
11/15/15, 10:53 AM
#16

#15 Är det en laptop eller desktop, och vilket fabrikat och modell, samt ålder? Vet du vad temperaturen ligger på när den stänger av sig?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

felle-j
11/15/15, 11:10 PM
#17

#15 Som Aniara sa så underlättar det om vi får lite mer information. Det kan vara för att datorn blir för varm, du har ett för klent nätaggregat eller så behöver dina drivrutiner uppdateras.

Upp till toppen
Annons: