Annons:
Etikettthe-sims-4
Läst 614 ggr
[postmortum91]
4/5/15, 4:33 PM

Tankar om the sims 4 från en simsnörd

Tänkte dela med mig lite av mina tankar kring The sims 4.
Först vill jag bara säga att jag är en sann the sims nörd och har spelat the sims sedan början av det då simmarna inte kunde åldras och det var så jädra svårt att gå upp i nivå på sitt jobb och pengakoden man skulle skriva var antingen klapaucius eller rosebud  beroende på om man hade expansioner installerade eller ej, och då fick man bara 1000 simdollar åt gången, sedan fick jag skriva in !;!;!;!;!;!;!;!;!;!; kopiera och klistra in och hålla på så tills man hade rätt mängd pengar.

När jag hörde att sims 4 skulle komma ut och fick höra nyheterna om hur det skulle vara blev jag upprörd. Jag lovade mig själv att aldrig köpa skiten, de hade helt enkelt enligt mig glömt vad sims var om, att få använda sin kreativitet och skapa sig en story. Enligt mitt tycke så gled simsutvecklingen mer och mer åt hållet där bara folk med brist på egen fantasi kunde gilla spelet. Vem bryr sig om att simmarna får mer verklighetstrogna känslor? För mig hade det alltid varit viktigare att de yttre faktorerna i spelet, som världen, prylarna, naturen skulle ge spelaren större valfrihet och möjligheter. Så nu när jag faktiskt köpt spelet ändå och testat på det så tänkte jag berätta vad jag tycker:

Trots att jag har lite problem med den nya grafiken så är ju omgivningen ändå fin. Dock när de delat upp världen i olika sektioner är mindre bra, det känns mer instängt och litet. Det finns inte lika många små smultronställen att upptäcka och jag antar även att man inte kan placera ut tomter var sjutton man vill.  Det här är nog det absolut mest negativa med hela spelet, att de har begränsat så mycket. Samtidigt antar jag att det förhoppningsvis kommer bidra till bättre prestanda på spelet så att det inte hackar och laggar så mycket som i 3an. Men hellre lagg i ett bra spel än inga lagg i ett dåligt spel. 

Byggläget är bättre, trots att jag inte lärt mig det riktigt än så märker jag att det lär bli lättare för nya spelare och fler byggalternativ. Jag älskar att man får välja höjden på fönsterplaceringen. Samma gäller när man skapar simmar, roligt att man får detaljjustera kroppen och ansiktet på ett lätt och lekfullt sätt. 

Att de har tagit bort mönster- och färgjusteringen är ett stort minus, även här begränsar de spelarnas frihet. 

Om jag ska sammanfatta: Förväntningarna är lite som jag räknat med, djupet i spelet försvinner och själva huvudingrediensen till Sims-serien försvinner i 4an. Man har mer fokuserat på simmarnas färdigbestämda egenskaper än på spelkänslan i sig. För mig är det inte simmarnas egenskaper som gör spelet, det är som sagt allt runt omkring och alla möjligheter man kan ta till.

Min önskan av sims 4:
Om jag fick välja själv hur sims 4 skulle ha utvecklats till istället för det faktiska resultatet idag hade det varit: Mer varierade grannskap/städer med rikare växtliv och djurliv och olika levnadsmöjligheter. Exempelvis: Ett område i staden , där de rider med häst och vagn, använder traktorer, har åkermarker de sköter om. De har ett annat sätt att vara på och har sin egna skola. På annat ställe i staden bor slummen, som har sina egna särdrag. Varje område har speciella ställen att undersöka. Varje hideout skulle vara laddningsbart så att man fick spela inne på hideoutet istället för att simmen bara försvinner. Man skulle kunna vara hyresvärd och köpa upp bostadshus och lägenheter. Man skulle kunna leva som lokal jägare. En värld skulle utspela sig på en annan tid där inga bilar finns utan häst och vagn. Simmet skulle ha religioner som påverkade sättet hur de hälsade och umgicks. Simmarna i sig skulle fungera som på sims 3, fast man kunde bli religiös och det skulle bli som en egenskap på 3an, men det skulle ha påverkat. Man skulle kunna jobba som präst, bramin etc. Man skulle kunna välja ett liv som munk eller nunna.
Förstår ni min tanke av hur ett bättre sims 4 hade sett ut? Större möjligheter istället för mindre, mer utvecklade yttre faktorer som påverade simmarna och inte inre, för dem påverkar man ju hela tiden ändå när man väl spelar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: