Annons:
Etikettts3-expansioner-med-mera
Läst 1940 ggr
Ninnilie
4/7/15, 11:33 AM

TS3 Semesterparadis lagg

Har precis installerat och börjat spela TS3 Semesterparadis. Vet att det ska vara ganska mycket problem med lagg på just denna expansionen, vilket också är fallet för mig. 

Men visst finns det också en del man kan göra för att motverka detta? Vad kan jag göra liksom? :)

Kan tillägga att jag har en dator som jag köpt för att spela TS3 på, så tror (hoppas) inte att problemet ska ligga där.

Annons:
Raspberrie
4/8/15, 9:14 AM
#1

Jag vet ingen lösning på det hela, men det är ganska känt att Semesterparadis expansionen laggar, tyvärr. Så problemet borde inte ligga i din dator, så vitt jag vet. Jag försökte själv att hitta lösningen på problemet ett tag, men gav sedan upp.

Aniara14
4/8/15, 10:56 PM
#2

#0 Är du en "modsperson", alltså en som vill använda mods för att försöka fixa problem och/eller få extra funktioner i Sims 3? I så fall kan jag tyvärr inte hjälpa dig alls, eftersom jag inte använder mods själv och inte kan nåt om det. Men om du vill få tips på hur man kan fixa lagg och frysningar utan mods så vet jag en del grejor du kan pröva.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

zimm
4/9/15, 8:09 AM
#3

Jag tror att jag har läst i någon annan tråd att det är dom hemliga öarna som laggar.

ps: har inte spelat ts3 så kan inte säga säkert.

Medarbetare på

Star Wars

Ninnilie
4/9/15, 8:42 AM
#4

Har aldrig använt mig av mods, så vet inte hur de fungerar. Har de någon negativ effekt? Skulle nog i alla fall vilja testa lite annat först, så du får gärna dela med dig :)

Aniara14
4/11/15, 12:57 AM
#5

#4 Jag har aldrig använt varken mods eller tredjepartstillverkat CC, men av det jag hört och sett av andra så verkar det som om en del har positiva erfarenheter och en del mest dåliga. För min del så har jag hittills hållit mig uteslutande till EA:s egna grejor. Det känns liksom säkrast på nåt sätt.

Just Isla Paradiso är nog den världen som det är mest lagg och frysningsproblem i, men det kan ju hända även i andra världar ibland. Som tur är så finns det en del åtgärder som man kan pröva för att få det bättre. Det kanske inte går att få det helt perfekt, men i alla fall så pass bra att det går att spela.

Det finns ju massor av olika råd på nätet om vad man kan göra, men jag tycker det mest effektiva är att gå till Ändra stad läget, och sen ändra alla allmänna tomter till "Inga besökare tillåtna". (Ca ett tiotal allmänna tomter med röd ikon, "rabbitholes", brukar oftast redan vara inställda så från början i dom flesta världar).

Sen går man tillbaka till sin familj, tar fram fuskraden och skriver resetsim * och trycker Enter. Och sen gör man om samma sak några gånger till för säkerhets skull, så att alla djur- eller människosimmar som kanske har fastnat nånstans ute i världen kommer loss och återvänder snabbt till sina hem.

Sen provkör man spelet ett tag och ser hur det funkar. Eftersom alla dom allmänna tomterna nu är förbjudet område för alla simmar utom det aktiva hushållet och NPC:s, så blir det såklart ganska folktomt och kanske lite tråkigt där. Men jag tycker ju att det är i alla fall bättre att det är lite tomt och tråkigt på allmänna tomter än att det inte går att spela alls.

Men om man absolut inte kan stå ut med det, så får man gå till Ändra stad igen och sätta tillbaka en allmän tomt i taget till samma slags tomt som den var innan ändringen, t ex pool eller kyrkogård osv. Om det då börjar krångla och frysa och lagga, direkt eller efter en stund, så är det troligen just den tomten som det är problem med. Då får man gå dit och försöka hitta felet/felen och rätta till det, och sen testa att spela igen och se om det hjälpte.

Jag tycker personligen inte att det är värt allt det extra arbetet som det innebär att gå till varenda allmän tomt och felsöka och sen rätta till den. Istället så brukar jag ändra alla allmänna tomter till "Inga besökare tillåtna" varje gång jag startar ett nytt spel, och sen låta det vara så i fortsättningen.

Ifall man ändå vill ha en massa simmar på en viss allmän tomt, t ex för att ordna fest där, så kan man bara gå till Ändra stad och tillfälligt sätta tillbaka den tomten till den ursprungliga tomttypen. Då brukar det komma massor av simmar dit, både NPC:s, turister och stadsbor, och man kan ha världens fest, och mycket folk för ens egen sim att träffa och umgås med.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ninnilie
4/12/15, 7:44 PM
#6

Åh tusen tack för tipset! 

Har också läst om något med att ta bort familjen Scott osv, kanske var det i samband med en användning av mods också, kommer inte riktigt ihåg. Vet du något om det?

Annons:
Aniara14
4/12/15, 10:24 PM
#7

#6 Ja, det där med att radera familjen Scott för att få spelet att flyta på bättre har jag också sett på flera ställen. Men jag har inte märkt att det är några speciella problem med just dom när man startar ett nytt spel i Isla Paradiso, så det kanske har blivit fixat i nån av patcherna som EA gett ut sen Semesterparadis släpptes för snart 2 år sen?

Även ett annat tips om att det hjälper mycket att ta bort dimman runt alla gömda öarna med ett fusk, har jag inte märkt nån nytta av heller. Det enda som verkligen gör stor skillnad till det bättre i mitt spel är det som jag beskrev i #5.

Crinrict skriver en del om lagg och frysproblem i Isla Paradiso här och här. Om du inte vill testa det i #5, eller om du gör det men det inte hjälper tillräckligt, så kan du ju alltid fortsätta att experimentera och pröva andra saker tills du hittar något som ger önskad effekt så du kan spela i alla fall hyfsat bra och flytande.

Vad är det för nån dator du har som du köpte särskilt för Sims 3? En länk till den, eller fabrikat och fullständigt modellnummer vore intressant att få se. 🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ninnilie
4/13/15, 2:24 PM
#8

Jag började med att använda lösningen i #5 igår men stötte på lite problem. Först, kan jag göra alla allmänna tomter till "ej besökare tillåtna" på en gång, eller måste jag göra det en och en? I sådana fall, hur gör jag det? Och det andra, när jag skulle sätta en tomt på "ej besökare tillåtna" så kommer det upp en ruta där det står något om att vissa saker på tomten kommer att försvinna. Vet du vad jag menar? (Kan kolla närmare sen när jag kommer hem) Den datorn jag har är den msi, gaminglaptop och jag har fått besked om att den ska fungera bra till sims 3. Vet dock inte exakt vilken jag har, men kan kolla det också när jag kommer hem :)

mmillann
4/13/15, 9:41 PM
#9

Dehär svarade på mitt senaste inlägg! Kom på att jag spelade den expansionen när mitt spel laggar som mest :/ så tråkigt att de ska vara så

Aniara14
4/13/15, 10:06 PM
#10

#8 Nej, såvitt jag vet så går det tyvärr inte att göra alla allmänna tomter till "Inga besökare tillåtna" (IBT) på en gång, utan man får ta en i taget. Det tar en stund, men eftersom det gör att man överhuvudtaget kan spela den laggiga och frysande världen så tycker jag att det är värt det gott och väl.

Och det där med att vissa saker kommer att försvinna är inget att vara orolig för. I dom flesta fall är det bara bilar som står parkerade och bortglömda, och det är bara bra att dom försvinner ur spelet. Dom flesta vuxna simmar som inte tillhör den aktiva familjen får automatiskt en egen billig bil (Slafskärran eller Stora Suris) som läggs i deras katalog, och den använder dom sen när dom åker runt i världen. När dom är klara så ska den tillbaka i katalogen, men ibland så verkar inte detta funka perfekt utan bilen blir stående nånstans istället, antingen på en parkeringsplats eller på nån gata. Då genereras en ny bil till den simmen, så den övergivna bilen kan lika gärna tas bort.

När man gör om vissa allmänna tomter, t ex kyrkogård till IBT, så kommer det upp ett fönster om att en "specialbyggnad" kommer att raderas om man ändrar tomttyp, men det märks ingen skillnad efteråt, allting ser likadant ut, så jag vet faktiskt inte vad det är för nån byggnad dom menar.

På en del (alla?) brandstationer så har EA:s byggare ställt dit en vanlig spis, men dom är inte tillåtna på allmänna tomter och går inte att använda heller, så den försvinner när man ändrar till IBT. Fast det kvittar ju eftersom den ändå bara är för syns skull.

En del allmänna tomter måste man använda ett fusk först för att kunna ändra tomttyp på. Det är dom som har ett hänglås längst till höger. Ta fram fuskraden och aktivera Testingcheatsenabled on, tryck Enter, ta fram fuskraden igen, skriv Help och Enter så får du fram vad det fusket heter, EnableLotLocking tror jag det heter ungefär. Här finns en Simswiki sida med många olika bra fusk och beskrivningar av dom. (Jag kan dock inte garantera att allt som står på den sidan är helt uppdaterat och stämmer till 100 %, men det märker du i så fall när du försöker använda dom.)

Dykområdena blir lite konstiga och går inte så bra att använda när man gjort om dom till IBT, men det är lätt att ändra tillbaka om man skulle vilja, alltså ifall det visar sig att världen funkar hyfsat och inte fryser och/eller laggar med dom i ursprungligt läge.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Aniara14
4/13/15, 10:30 PM
#11

#9 Ja, visst är det tråkigt att spelet laggar och fryser fast så det inte går att spela alls, men som tur är så kan man pröva en hel del olika åtgärder för att få det bättre. Kanske blir det inte helt perfekt, men i alla fall så pass bra att det går att spela det.

Det som jag tycker funkar bäst och mest effektivt är att ändra alla allmänna tomter till "Inga besökare tillåtna", och att använda fusket resetsim * med jämna mellanrum, ca 1-2 gånger per simdag brukar vara ganska lagom, och då vid en tidpunkt när alla simmar i ens aktiva familj redan är hemma, annars kommer dom direkt hem från jobb och skola m m, och det är kanske inte så lämpligt, ha ha! 🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

mmillann
4/13/15, 11:45 PM
#12

Testade att göra tomterna till inga besökare tillåtna, hjälpte typ en kvart, nu e problemen tillbaka hela tin :/ att göra reset sim funkar inte för mig…

Aniara14
4/13/15, 11:57 PM
#13

#12 Är du säker på att du inte har missat att ändra någon/några allmänna tomter? Det är lätt hänt, och då hjälper inte det här knepet.

Och hur menar du att resetsim * inte funkar för dig, kan du förklara lite närmare?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
mmillann
4/14/15, 12:22 AM
#14

Japp, helt säker :) simmen ploppar inte iväg nånstans, det verkar inte fungera.

Aniara14
4/15/15, 12:15 AM
#15

#14 Testa vad som händer ifall du klickar på simmens mobiltelefon.  Kan du då välja "Ordna fest vid… " eller är det alternativet blekt och nertonat och går inte att klicka på?

Nej, simmen ska inte "ploppa iväg" nånstans utan den ska hem istället, precis som alla andra levande varelser i simvärlden. Om du gör helt rätt när du skriver in resetsim * och det ändå inte funkar alls, så har jag tyvärr ingen aning om vad det kan bero på, för det har aldrig hänt mig vad jag kan minnas.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: