Annons:
Etikettteknisk-hjälp
Läst 1527 ggr
NetflixFia
2015-05-17 16:06

Köpa ny dator

Jag kan inte spela Sims 3 på min gamla dator så jag har bestämt mej för att köpa en ny.

Men… vad ska jag välja?… 

När är bästa tiden att köpa dator?…  Nu eller till höstterminen?

Jag vill kunna spela Sims 3 med alla expansionerna och Sim 4 med alla expansionerna. 

Jag behöver mycket hjälp med länkar till billiga och bra datorer.

Annons:
SimsBrooke
2015-05-17 16:27
#1

Hur mycket är du villig att ge en dator?

Och är du ute efter en laptop eller stationär?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

NetflixFia
2015-05-17 17:32
#2

Det spelar ingen roll om det blir en laptop eller stationär bara den är billig och bra. Prisvärd och bra.

SimsBrooke
2015-05-17 19:47
#3

Tyvärr så får du ingen jättebra dator om du vill betala så lite som möjligt. Jag betalade runt 13 tusen för min stationära. och jag tycker du ska satsa på en stationär om du vill ha alla The sims 3 plus the sims 4. Dock kommer du få gå upp ganska mycket i prisklass och troligtvis gå över 10.000 om du vill ha en bra dator.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

NetflixFia
2015-05-17 20:04
#4

Ja det får kanske bli det. 

Några bra förslag?  Jag är dålig på det här med datorer.

BettaSplendens
2015-05-17 20:45
#5

Du känner ingen duktig i din närhet som kan hjälpa dig att bygga ihop en dator? Du kan få en grym dator för kanske 5-8 tusen, som du kanske skulle behövt betala 12 tusen kronor för en klar.

NetflixFia
2015-05-17 21:13
#6

Ingen som jag kan komma på.

Annons:
NetflixFia
2015-05-18 11:34
#7

Någon som kan hjälpa mej? 

Jag tänkte att det var bäst att fråga här inne först eftersom ni spelar Sims och vet lite vad som behövs till de spelen.

Jag har läst runt här på forumet men inte hittat något.

Aniara14
2015-05-18 23:53
#8

#0

1. Vad har du för budget, alltså maxbelopp för vad det hela får kosta?

2. När är det aktuellt att köpa, nu genast eller dröjer det ett tag, och i så fall ungefär hur länge?

Rent allmänt så är en stationär dator mycket bättre för datorspel. Dels får du mycket bättre prestanda för samma pris, och dels blir den inte överhettad alls lika lätt och snabbt som en laptop. Men du måste förstås köpa till en bildskärm också, ifall du inte redan har det. Och ett par högtalare dessutom. Tangentbord och mus brukar medfölja utan extra kostnad.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

NetflixFia
2015-05-19 14:07
#9

Budgeten beror på när jag ska köpa. Desto längre jag väntar desto mer hinner jag spara. Jag vill göra ett så bra köp som möjlgt. Köpa den tid på året då jag får mest prestanda för pengarna. Jag behöver skärm också men högtalare behövs inte eftersom jag har hörlurar. Någon gång under 2015 vill jag köpa. Helst nu men jag kan vänta. 

Datorn ska klara Sims 3 med alla expansionerna och Sim 4 med alla expansionerna.  Med hög grafik.

Alltså prestanda/krona.

Aniara14
2015-05-19 23:23
#10

#9 Om du vill ha bästa möjliga prestanda för pengarna så är det bara stationär dator som gäller. Men jag vet inte om det finns nån speciell årstid eller säsong då priserna generellt sett är lägre överallt på alla inköpsställen. Det skulle i så fall vara under mellandags rean, men det är inget som jag vet säkert. Dessutom är det ju rätt långt att vänta tills dess.

Annars så skiftar priserna ganska mycket upp och ner, både över tid och mellan olika butiker. Tidigare modeller säljer slut och nya kommer istället. Ibland har dom helgkampanjer då en viss dator plötsligt är nedsatt med 1000-2000:- jämfört med ordinarie pris, och då gäller det ju att passa på och köpa/beställa den direkt om det är en som man vill ha, och som man har bestämt sig för redan innan.

När jag själv köper dator så funderar jag igenom vad jag ska använda den till och vad dom spelen eller programmen har för krav. Och sen köper jag nåt som är lite bättre för säkerhets skull. Det är alltid bättre med en viss överprestanda hellre än att datorn inte riktigt räcker till.

Här är ett förslag på en dator som jag tror ska funka för att spela Sims 3 med alla expansioner, och om den klarar det så klarar den nog Sims 4 också, men helt säkert kan man aldrig veta förrän man testar i praktiken.

Om du kan tänka dig att köpa en s.k. Fyndvara, så finns exakt samma dator som ovan för 1100:- billigare här. Det står beskrivet ganska utförligt till höger på sidan vad Fyndvara innebär, och hur det skiljer sig från en helt ny produkt.      

An ounce of prevention is worth a pound of cure

NetflixFia
2015-05-20 10:24
#11

Tack så mycket. 🌺

Den datorn kommer jag nog att ha råd med att köpa nästa månad eller nästa igen. Då får det bli den om det inte kommer fler förslag.

NetflixFia
2015-06-25 13:38
#12

Det har inte blivit någon dator ännu.

Kan denna motsvara mitt behov?

Datorn ska klara Sims 3 med alla expansionerna och Sim 4 med alla expansionerna.  Med hög grafik.

Alltså prestanda/krona. Jag är lite fattig just nu.

https://www.komplett.se/komplett-entry-gamer-intel/10876#!tab:info

Aniara14
2015-06-25 19:53
#13

#12 Jag skulle inte rekommendera någon att köpa Kompletts egenbyggda datorer. För det första så tycker jag inte att dom är prisvärda alls, och dessutom så har du inget normalt öppet köp/ångerrätt som man annars alltid brukar ha när man köper på distans. Om du tar hem en sån men upptäcker att du inte är nöjd och vill skicka tillbaka den, så får du betala en straffavgift på 1500-2500 kronor bara för att dom räknas som beställningsvara, och då gäller tydligen inte den vanliga ångerrätten.

Datorn i din länk, Komplett Entry Gamer, är verkligen Entry, dvs lägsta nivån, på flera saker. Ingen optisk enhet alls, har bara ynka 4GB arbetsminne (=RAM), och en klen processor som bara är snäppet bättre än den som sitter i min lilla budgetlaptop som kostade 2990:-. Grafikkortet är okej, men har bara 1GB eget minne (=VRAM). Nej, jag tycker inte alls att den är värd nästan 6000:-

Jag har hittat en annan dator som både har optisk enhet, dubbelt så bra processor, 8GB RAM, bättre grafikkortsmodell med 2GB VRAM, och dessutom något snabbare hybridhårddisk med 8GB flash, där de mest använda filerna lagras. Trots det så kostar den betydligt mindre än datorn i din länk. Jag kan skicka dig ett PM med länk till den om du är intresserad.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
NetflixFia
2015-06-25 21:17
#14

#13 Ja tack gärna 🙂

Upp till toppen
Annons: