Annons:
Etikettthe-sims-4
Läst 1151 ggr
[AmandaBorg]
2015-06-10 19:12

Vad tycker ni om prylpaketens namn?

"Utomordentlig uteplats Stuff"och"Lyxigt & Festligt stuff", vad tycker ni om prylpaketens namn egentligen?

Annons:
[AmandaBorg]
2015-06-10 19:15
#1

Jag tycker ju då att namnen är fruktansvärda. De andra tilläggspaketen som Vildmarken och Dags att jobba tycker jag ändå är helt okej namn, även fast jag tycker att Drömjobb (TS3) och Arbetsliv (TS2) låter bra mycket bättre.

Whippet
2015-06-10 19:24
#2

Tog också fruktansvärda, låter inte professionellt för att vara ett av världens bästa spel! 😐

I'm out Vilar huvudet i handen

Mitchika
2015-06-10 19:41
#3

Jag tycker inte dom är värre än tidigare generationer. Vildmarken är ju en helt ny grej (Gamepack), varken expansion eller prylpaket, och Dags att jobba är en expansion. Expansionstitlarna och prylpaketstitlarna är inte riktigt jämförbara i någon av serierna, om du frågar mig. 

Prylpaketen i The Sims 2 hade titlar som: 
Glitter & Glamour Fest & Bröllop Tonårsprylar Herrgård & Trädgård

Prylpaketen i The Sims 3 hade titlar som: 
Lyx & Design Utomhuslyx Stadsliv Sovrum & Badrum Diesel

I The Sims 4 har vi nu "Lyxigt & Festligt" samt "Utomordentlig Uteplats". Jag tycker att prylpaketens namn håller samma form av tema som det alltid har gjort. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[AmandaBorg]
2015-06-10 19:42
#4

#2 Nej, jag undrar vad kommande spel kommer heta. "Ut i det fina vädret" när det kommer årstider, "Skaffa dig ett husdjur" när djuren kommer tillbaka? 🤮

Whippet
2015-06-10 21:53
#5

#4 Exakt! 😉😮

I'm out Vilar huvudet i handen

FemFem
2015-06-12 08:36
#6

#4 Haha, "Ut i det fina vädret" låter awesome på något vis! Sådär härligt töntigt 😂

Annons:
Bara Anna
2015-06-12 11:31
#7

Tycker "svengelskan" är vidrig…. 🙀

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Bara Anna
2015-06-12 11:31
#8
[AmandaBorg]
2015-06-12 14:48
#9

#7 Jag håller med! Skrev ett ganska långt svar om bland annat det till Mitchikas kommentar, men det kom inte med och jag orkade inte skriva om.. 🤓

Mitchika
2015-06-12 16:04
#10

#9 Åh, vad synd att det inte kom med! Jag blir nyfiken på vad du skrev. 😕

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[AmandaBorg]
2015-06-12 21:27
#11

#10 Som svar till #3 skrev jag något sånt här: 

Just Glitter & Glamour och Lyx & Design låter ju väldigt likt Lyxigt & Festligt, så där håller jag med dig. Men jag tycker inte att det rullar lika lätt på tungan som föregångarna. Värst är ju Utomordentlig Uteplats. Det tycker jag är både "jobbigt" att säga och att läsa. Exakt varför vet jag inte, det känns bara fel. Kan vara för att jag inte tycker att det rullar lika lätt på tungan, som sagt. 

Att de sen har lagt till Stuff istället för Prylpaket gör det hela ännu värre, jag tycker att det ser så otroligt oproffsigt ut med den där svengelskan. 

Jag håller också med om att man inte riktigt kan jämföra prylpaketens namn och expansionspaketens namn med varandra. Men om man jämför namnen med tidigare generationer tycker jag det är skillnad. Som Arbetsliv, Drömjobb och sen Dags att jobba t.ex. Eller Utomhuslyx och Utomordentlig Uteplats. Jag tycker i och för sig inte att Herrgård & trädgård låter mycket bättre heller. 

Originaltitlarna Get to work, Outdoor Retreat, Luxury Party och Perfect Patio låter BRA mycket bättre än de svenska översättningarna.

[AmandaBorg]
2015-06-12 21:33
#12

Kan tillägga att jag tycker att Utmärkt Uteplats hade låtit bättre än Utomordentlig Uteplats. 😃

Mitchika
2015-06-12 22:28
#13

#11 Jag köper ditt argument! Jag håller med, det rullar inte lika lätt på tungan som vissa andra namn. Det tyckte jag visserligen inte att The Sims 2 Kök & Badrum Heminredning eller The Sims 3 70-tal, 80-tal, 90-tal gjorde heller, så det verkar nog variera med hur dom svenska namnen är på olika prylpaket. Men det är väl mycket en smaksak också. 🙂

Där håller jag med till 100 %. Översätt allt eller strunta i att översätta titlarna alls. Jag gissar att det hör ihop med att GamePack kom till och att det är svårt att hitta ett bra svenskt ord för det så dom återgick till engelska ord för allt (utom själva titeln), men jag bara spekulerar. Oavsett, jag gillar det inte heller. 

Diskussionen och frågan gällde just prylpaketens titlar och inte expansionernas, plus att vi bara har fått en expansion till The Sims 4 hittills. Därför lämnar jag expansionerna huvudsakligen utanför. 🙂

I många fall låter originaltitlarna mycket  bättre än dom översatta, inte bara i The Sims-världen. Men i vissa fall blir det tvärtom. Som exempel tycker jag att titeln "Leva livet" är mycket roligare än "Generations" på The Sims 3-expansionen, även om Generations kanske beskrev innehållet av expansionen bättre. 😃 (Det kan bero på en viss Gyllene Tider-låt som konstant spelas i mitt huvud när jag läser titeln, men… 😇) 

Jag föredrar också dom engelska titlarna, men jag tycker inte att dom svenska översättningarna är dåliga. Kanske inte superbra eller jämförbara med dom engelska, men… jag tycker dom är okej. Dom håller samma stil som tidigare prylpaket i alla fall, så vitt jag kan se. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Icewolf88
2015-06-12 23:29
#14

Tycker egentligt att alla expansionspaket/prylpaket låter riktigt pinsamma på svenska. Föredrar själv att spela på engelska.

densomundrar
2015-06-15 13:42
#15

Om vi vänder på det, vad hade du önskat att dom hade hetat istället? :-)

densomundrar
2015-06-15 13:44
#16

Men ogillar skarpt utomordentligt uteplats, det rimmar illa tycket jag

Upp till toppen
Annons: