Annons:
Etikettts3-allmänt
Läst 672 ggr
Skitgalen
7/5/15, 12:12 PM

TS3: Förebygga lagg/frysning?

Jag är nog inte den enda som upplever detta när man spelar Sims 3, att spelet ibland fryser fast träd och skuggor fortfarande rör sig? 
Hur gör ni för att försöka minska detta? Jag har en bra speldator med bra processor och grafikkort osv men det hjälper inte.

Annons:
Calcifer
7/5/15, 12:25 PM
#1

Blir den varm, datorn?

Hur ser resten av datorn ut, mycket installerat innehåll, osv? På min gamla laptop hände det ibland men det var helt enkelt för att spelet krävde mer än datorn kunde erbjuda. Det har aldrig hänt sedan jag skaffade en ny dator som uppfyller alla krav och mer därtill för att kunna spela både sims 3 och 4.

Rent spontant skulle jag säga att det enda man kan göra om man inte vill uppdatera datorn är att ta bort mods och eget innehåll för att hindra lagg. Annars är det nog bara att acceptera. Det händer ju av en anledning och den anledningen är med största säkerhet att det fattas nåt i din dator som gör att det kan spelas helt flytande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Skitgalen
7/5/15, 1:25 PM
#2

Har inte spelat det på ett tag nu så jag vet inte hur det ser ut, men jag går på tidigare erfarenheter. Hade ganska mycket installerat innehåll då. Datorn blir inte varm nej. 

Vilken datorkomponent är det som orsakar/styr lagget då? Så jag vet vad jag ska byta ut om jag ska göra det…

Calcifer
7/5/15, 2:27 PM
#3

Det kan ju vara allt möjligt, jag har ingen aning eftersom jag inte vet din dators specifikationer och jag kommer inte ihåg vilka specifikationer sims 3 kräver då jag har sims 4 nu. Däremot finns det en chans att du kan få reda på det om du googlar "can you run it" och kollar med den sidan vad den säger. Den testar specifikationerna på din dator och jämför dem med vad ett specifikt spel behöver. Man brukar kunna få rätt bra detaljer där.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Skitgalen
7/5/15, 2:39 PM
#4

Så ser det ut när jag testade, jag antar att ju mer grön den cirkeln är desto bättre? Jag testade för dom Sims spel som kräver lite mer så som Seasons o den cirkeln förändrades för varje spel jag testade, men så länge den är grön så är det okej?

Calcifer
7/5/15, 2:46 PM
#5

Fast du får ju tänka på att den kollar ju för varje individuellt spel för sig själv. Lägger man ihop dem är det klart att det kräver mer som datorn kanske tycker blir jobbigt. Alltså, så länge det inte hindrar dig totalt så tycker jag att du kan köra på. Jag hade så i evigheter och hade inte en tanke på att byta dator pga det. Jag köpte ny dator för att min gick sönder, annars hade jag glatt fortsatt spela trots det du beskriver. Men ja, ju fler spel och paket och CC gör ju att det drar mer kraft. Jag kunde t:ex på min gamla dator inte spela sims 4 samtidigt som jag hade mina sims 3 spel (hade alla) installerade eller alla de mängder modd jag hade till sims 3 fast datorn tekniskt sett klarade av det. Det var kombinationen den inte klarade av.

Men om det bara är lite lagg då och då skulle jag inte fundera mer på det faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Elina
7/6/15, 2:35 PM
#6

Händer det i alla världar eller är det bara Isla Paradiso? Många har problem med att den världen fryser så som du beskriver men tyvärr tror jag inte att det finns någon lösning på det. Annars, om det händer då och då i andra världar kan det vara en sim eller så som laggar och då brukar det alltid lösa sig för mig om jag skriver in resetSim * i fuskrutan. Det återställer alla simmar i staden.

Annons:
Bara Anna
7/7/15, 5:36 AM
#7

Här finns en fix till IP: http://modthesims.info/d/514909 Frågan är dock om det är värt allt jobb…..

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Skitgalen
7/7/15, 9:22 AM
#8

#6 Nej det är alla spel sammanlagt, valde att testa Island Paradise bara för jag vet att det kräver rätt mycket. 

#7 Kommer nog inte krabba med sånt nej, är inte så bra på det och då tar jag hellre att det laggar :/

Aniara14
7/8/15, 12:10 AM
#9

#8 Du kan ju testa IBT- metoden (IBT=Inga Besökare Tillåtna), som jag beskriver i den här tråden. För mig fungerar den i alla fall väldigt bra, minskar lagg- och frysningsproblem i olika världar med runt 95 %.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Skitgalen
7/8/15, 1:56 PM
#10

#9 Vilka tomter har du satt IBT på då? Alla allmänna tomter eller bara några stycken?

Aniara14
7/8/15, 11:08 PM
#11

#10 IBT på alla allmänna tomter, annars hjälper det inte, och därefter resetsim * 3-4 ggr. Sen provspelar man ett tag och ser om allt verkar normalt. Om det är det så kan man sen, om man vill och orkar, börja sätta tillbaka en tomt i taget till den ursprungliga tomttypen och kolla vad som händer efter varje, ifall den är OK, eller om man måste felsöka och rätta till olika routingproblem. Se inlägg 5 i tråden i länken ovan för utförligare beskrivning av metoden.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: