Annons:
Etikettthe-sims-4
Läst 3471 ggr
Jesperlinden97
1/2/16, 10:20 PM

Värt att köpa The Sims 4?

Hej alla! Long time no see! 

Jo jag gick in på Origins hemsida för att köpa TS3, men man kunde inte köpa grundspelet enskilt, så då återstod TS4, som är på rea. 

Men jag är skeptisk,  TS3+två andra expansionspaket kostar 379:-, och TS4 kostar bara 299:-. Så då undrar jag, är det värt det? Jag vet att spelet inte har några toddlers, vilket är synd, men något jag skulle klara mig utan. 

När man spelar med ett speciellt hushåll, ändras då resten av världen som i TS3, eller är det precis som i TS2 att bara ens hushåll åldras? 

Det är det jag är mest orolig för, tacksam för svar!

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
Kevsterrr
1/2/16, 10:26 PM
#1

Hela världen ändras nästan exakt som i 3, men det finns inställningar så detta kan ändras ofc. Personligen tycker jag om The Sims 4 otroligt mycket bättre än The Sims 3, men alla har sina preferenser. xP👍

//KevinBlomma [Medarbetare för Nintendo iFokus.]

"When you love something, never lose it. Understand, little one? 
You must keep it safe, close to your heart."Måne

Jesperlinden97
1/2/16, 10:29 PM
#2

#1 Vad tycker du är bra med TS4? Berätta, är väldigt nära på att köpa det, men är inte helt övertygad än! 😃

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Kevsterrr
1/2/16, 10:37 PM
#3

Tja, jag är ett större fan av fyrans grafik än trean. Folk ville liksom ha ett ännu mer realistiskt spel än vad trean redan var, like what. Jag gillar att spelet är lite mer cartoonish. Känslorna är som du kanske vet den otroligt stora ändringen i The Sims 4! Till skillnad från 3s stela robotar så har vi simmar som gråter i duschen, leker i badet, skrattar i sömnen och mycket mer. Deras animeringar och handlingar är helt baserade på vilket humör de är på! Byggläget och Skapa en Sim har fått otroliga changes men tyvärr förlorat de öppna världarna (vilket inte jag bryr mig om för de fick 3 att lagga sönder). Spelet är mycket bättre med dess otroliga förbättringar som allt nämnt ovan samt multitasking osv. Men ja, otroligt med mixade åsikter finns om detta spelet så om du fortfarande känner dig osäker, vänta på vad andra har att säga.🙂

//KevinBlomma [Medarbetare för Nintendo iFokus.]

"When you love something, never lose it. Understand, little one? 
You must keep it safe, close to your heart."Måne

[klarabastin]
1/3/16, 12:30 AM
#4

Bara faktan att du kan skapa nästan vilken sim som helst var övertygande för mig!😍

Gambino19
1/3/16, 6:34 AM
#5

Jag tycker att Sims 4 när det kom ut var ett ganska bra spel,men som sagt så mycket bättre grafik!och jag älskar att du kan sitta på toa och läsa bok och prata med någon annan samtidigt!. I ts3 så finns det ju bilar osv,men i get together har det börjat komma fram bilar men inga man kan köra själv. Jag tycker att du ska köpa ts4! Du kommer inte ångra dig! Sedan är kläderna i Sims 4 mycket bättre och finare.

Jesperlinden97
1/3/16, 6:33 PM
#6

Okej, tack för allas svar! Jag har en fråga! 
Om man köper via Origin, sparas då spelet på ens origin-konto eller kommer det hemskickat i brevlådan? Och hur får man tag på koden när man ska installera spelet om det sparas på kontot?

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
LyQa
1/3/16, 7:12 PM
#7

#6 Det sparas under 'Mina spel' på origin. Är inte helt hundra vad gäller koden, men antingen behövs ingen kod eller så kommer den till dig via mejl om jag minns rätt. :)

Tanjis
1/3/16, 11:35 PM
#8

Jag blev rätt besviken på ts4 faktiskt eftersom att man måste ladda precis allt! The sims tre var en hel isammanhållande värld medan fyran har klivit tillbaka ett steg till the sims två vad gäller det. Dock har det blivit bättre med expensions! "Dags att jobba" är roligt och även "trevligt tillsammans".  Sen som någon tidigare sa kan man göra flera saker samtidigt som är jätte bra.

cookies1994
1/4/16, 2:14 AM
#9

Jag  blev först besviken på the sims 4 speciellt eftersom att man måste ladda allt men sen har jag hört att dem ändrade på det eftersom det blev mer buggigt i the sims 3, vet inte om det stämmer men har hört det jag är inte längre besviken iallafall. Jag tycker spelupplevelsen i the sims 4 allt som allt är bättre speciellt hur fina man kan göra sina sims grafiken och världen känns finare och bättre dem expansions som redan kommit ut känns enligt mig väldigt upplevelserika, jag tycker verkligen the sims 4 är värt att köpa jag har ingen större lust att gå tillbaks till the sims 3 även om jag saknar vissa funktioner ifrån 3an 🙂

cookies1994
1/4/16, 2:17 AM
#10

#6 Jag har flera spel på origin som jag förstått det så är hela grejen med det att man ska kunna spela spelen direkt från nätet så dem sparas på ens origin konto tror inte man behöver koden när man gör på detta sättet utan man behöver bara trycka på installera minns inte till 100 % dock.

Kevsterrr
1/4/16, 4:00 AM
#11

#9 Vad som skrevs stämmer. Den öppna världen var vad som orsakade treans buggande.🙂The Sims 4 skall liksom vara ett spel som alla datorer skall kunna klara av varav många inte förstår, vilket trean långt ifrån var - och samma människor ville ha ett ännu mer realistiskt spel än den… Det skulle fått bli en svindyr ny dator på samma inköpslista då. Är det värt det?😉

//KevinBlomma [Medarbetare för Nintendo iFokus.]

"When you love something, never lose it. Understand, little one? 
You must keep it safe, close to your heart."Måne

cookies1994
1/4/16, 4:58 AM
#12

#11 Jag vet att dem flesta datorer brukar klara the sims 4 men jag har hört att vissa datorer inte klarar the sims 4. Men ja då stämmer det då alltså att the sims 3 var mer buggigt, ville inte säga något utan att vara 100 % säker.

Mitchika
1/4/16, 2:45 PM
#13

Min åsikt om The Sims 4 har sagts förut och har inte förändrats mycket mer än att jag inte tycker lika illa om spelet som jag en gång gjorde. Det är ett okej spel, det finns roliga saker man kan göra i det, men det finns några saker som helt och hållet sänker spelet för mig. 

Alla The Sims-spelen är hemsökta av buggar, hur mycket det påverkar spelupplevelsen varierar från person till person och dator till dator. Det finns många saker man får (och måste) göra för att få alla spelen att funka korrekt. Det gäller även The Sims 4, tyvärr. 

Den värsta buggen med The Sims 4 är nog försvinnandet av sparfiler, något som ännu inte verkar helt fixat då jag läser gång på gång om folk som fortfarande råkar ut för detta.. 😕

http://sims4.crinrict.com/en/2014/09/save-games-disappearing/

Jag har dock aldrig råkat ut för det och det finns metoder för att undvika det. Crinrict har en helt fantastisk hemsida med alla buggar och krångel som finns i The Sims 4 och hur man ska göra för att undvika dom samt vilka lösningar som finns tillgängliga för dom. Precis som Crinrict gjorde med The Sims 3! 🙂

Mest svårt har jag för The Sims 4s "culling"-effekt. Spelet raderar simmar och spöken vid vissa intervaller när man spelar (från det jag läst börjar spelet radera simmar från sparfilen när det finns över 180 simmar i dess värld). Deras data i sparfilen raderas fullständigt och försvinner helt från spelet, familjeträd, sina gravar/urnor etc. 

Det raderar inte ens aktiva hushåll, men det raderar data från andra hushåll samt spöken och deras gravar (gravarna blir blanka och namnlösa). Tyvärr förstör det ganska mycket för mig, Legacyspelare som jag är, och det sög spellusten helt ur mig när jag började läsa på om det. 

En liknande grej finns även i The Sims 2, en begränsning för hur många simmar det kan finnas i ett kvarter. Ett tag låg gränsen på 1000 simmar/simsfiler, efter ett par expansioner släpptes höjdes gränsen till 32767 simmar/simsfiler. Når du den gränsen kommer inga nya simmar skapas och försöker man skapa nya kommer deras data omedelbart förloras och leda till korruption och kvarteret är i stort sett kört. 

Men det är över 32 000 simmar. I The Sims 4 är det 180, sen börjar spelet radera simmar. Har man tur kommer gränsen höjas i framtiden så att det blir bra mycket mer än 180 och då kan jag tänka mig att spela mer och få en mer positiv åsikt om fyran. 

Tycker man att det är värt det  trots problemen och att det låter lovande, så kör på! Det finns underhållande saker att göra i The Sims 4 och det har flera timmars underhållning och spelvärde, speciellt med expansionerna. Jag har själv haft jättekul med flera projekt jag startat i fyran, speciellt projekt "Gifta sig med Liemannen", så även om man inte är överförtjust i spelet (som jag) kan man ändå ha riktigt kul med det. Glad

Så är det värt att köpa i slutändan, trots buggar och culling? 
Jag skulle säga ja, min åsikt är att det är det. Om inte annat så för communityn och allt roliga man kan ha tillsammans med fyran. Galleriet, ladda ner andras simmar och hus, utmaningarna som hittas på, historierna som skapas och skrivs, allt custom content som börjar bli till.. The Sims 4 är ett levande, växande spel och Maxis jobbar oavbrutet på det för att utveckla det och det märks. Även om dom får mycket skit från spelare (mig inkluderat) för alla buggar och problem dom ställer till med på köpet i fyran (och att det i flera fall blir sämre/värre problem än bättre/lösningar av deras patchar) så försöker dom och det syns. 

Dom försöker, gör sitt bästa och dom älskar det dom gör. Bara läs patchinformationen till patchen/speluppdateringen som släpptes 4:e december och se hur dom skrev om uppdateringar, förbättringar, förändringar och buggfixar i spelet. Underhållande som sjutton. 😃

Mycket spelvärde och spelupplevelse försvinner för mig personligen då jag inte kan köra Legacys och andra längre utmaningar utan att spelet ska  börja radera mina gamla simmar och släktingar som flyttat ut från hushållet. Det drar ner betyget väsentligt för mig när det gäller fyran. Bryr man sig inte om det eller om man inte spelar på samma sätt som jag gör lär inte culling spela någon större roll och lär inte sabba upplevelsen av spelet. Glad

Sen kan jag skriva universums längsta rant om vad jag personligen ogillar med The Sims 4, men det vet jag inte om jag orkar.. 🤦‍♂️Min åsikt ovan förblir densamma oavsett det. Spelet är värt att köpa om man är ett fan av Sims-serien, eller som introduktion och det positiva överväger det negativa med det. 

Men jag tycker fortfarande inte speciellt mycket om det. 😛

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
SegerSims
1/4/16, 3:18 PM
#14

Jag har inte heller varit så himla förtjust i The Sims 4 tills jag fick Trevligt Tillsammans! Windenburg är den snyggaste och läckraste staden EA har skapat. Och dessa olika klubbar simmarna kan gå med i. 

Så bara grundspelet är trist och stor besvikelse men när Dags att jobba kom så fick jag lite mer hopp om det och nu när trevligt tillsammans så kan jag bara gilla spelet.

Trots vissa nackdelar så tror jag att sims 4 är på rätt väg. 🙂

Djungelvrål.
1/4/16, 3:56 PM
#15

Jag spelade tidigare sims 3, och vägrade att köpa sims 4, för att jag ansåg att det var roligare att kunna gå i hela världen och liknande.

Men så köpte min pojkvän sims4 och jag lånade då hans origin och spelade. Nu har jag eget sims 4 och när jag laddade ner sims 3 igen så var min första tanke "shit sims 4 ser så mycket bättre ut".

Jag anser nu att sims 4 är bättre. Är lite som sims 2, men också som sims3, fast bättre än båda, så enligt mig är det absolut värt det.

Har nu bara grundspelet och spadag och vildmarken. :)

cookies1994
1/4/16, 4:24 PM
#16

#3 Jag har som tur är aldrig vart med om en sån bugg :O

Bara Anna
1/5/16, 9:15 AM
#17

Många är besvikna över att vi inte fick ha kvar Create-a-Style i Sims 4. MEN det som vi har fått istället är att de i princip släppte koden för stora delar av spelet fritt. Så möjligheterna när det gäller att skapa moddar och på så sätt justera efter egna önskemål är oändliga! Och vi som inte kan Modda, kan ladda ner istället!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Quirinia
1/5/16, 10:48 AM
#18

Vägrade köpa The Sims 4, sedan fick jag det i julklapp 2014. Har spelat The Sims 3 typ tre gånger sedan dess. TS4 är SÅÅÅÅ mycket bättre på alla fronter, treots exempelvis laddningskärmarna - men nu slipper du att det är helt öde på biblioteket, exempelvis. :-D

Upp till toppen
Annons: