Annons:
Etikettts1-och-ts2-allmänt
Läst 4298 ggr
SegerSims
1/27/16, 8:30 PM

The Sims 1 på Windows 7? Hjälp!

Har nu tänkt att spela sims 1 för en liten nostalgitrip. Men det funkar inte vilket är konstigt då jag testade att installera det för några år sedan  på samma dator med windows 7 som nu och då fungerade det.

Själva installeringen var inga problem men den vägrar startar när det är klart. 😭

Ni som spelar sims 1 nu hur gör ni?

Annons:
Mitchika
1/27/16, 10:22 PM
#1

Jag ska försöka förklara det så gott jag kan, då jag läst det på engelska och min översättare är lite trasig när jag är sjuk. 🙂

Microsoft har släppt en uppdatering (i september förra året, om jag inte har fel) som inaktiverar secdrv.sys. Det är en drivrutin som behövs bland annat för att köra ett flertal äldre spel, inklusive The Sims 1. Så när denna uppdatering släpptes och drivrutinen inaktiverades slutade The Sims 1, med många andra spel, att fungera. 

Jag spelar The Sims 1 på Windows 7, men för att göra det behövde jag aktivera secdrv.sys-drivrutinen manuellt. Information om uppdateringen samt hur man aktiverar drivrutinen själv går att läsa här: 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3086255

Det är inte så avancerat som det låter, jag kan bistå med hjälp om det skulle behövas. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

SegerSims
1/27/16, 11:22 PM
#2

Tack! 🙂 Jag hittade detta på ett annat forum, men jag fattar inte. Vilket blir så när jag inte kan fokusera på texten jag läser, vilket dessvärre sker ofta. 😢

Men jag vet att du inte mår så bra just nu så vi får ta det en annan dag. Jag kanske kan fokusera bättre en annan gång. Spelet har ju legat i skåpet i 10 år nu så det gör inget om det ligger några dagar till. 🙂

SegerSims
1/27/16, 11:29 PM
#3

Något fattar jag ser jag nu och det är att man kan utsätta sin dator för risker vilket jag nog inte vill göra. Tack ändå Mitchika! Men jag har en dator med Windows XP som inte ens har internet som jag kan spela på … hoppas jag,

Vet du hur det är med Sims 2 och Windows 7 om det fungerar bra?

Mitchika
1/28/16, 12:05 AM
#4

#3 Inte värre risker än vad det var innan det avaktiverades och den var aktiverad till september under förra året (vad jag vet). Men ja, du har rätt i att det finns vissa risker. 🙂

Dock kan man slå på och av drivrutinen manuellt vid behov och det är det jag kör med. Ska jag spela Sims 1 startar jag drivrutinen och så fort jag är klar stänger jag av den igen. Funkar utmärkt. 🙂

The Sims 2 är det inga som helst problem med för min del, men jag spelar via Origin och Ultimate Collection. Förhoppningsvis är det ingen fara där, då det är ett nyare spel än The Sims 1, men jag kan inte garantera något. Du kan alltid testa att bara installera grundspelet och sen prova att starta det för att se om det fungerar. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

SegerSims
1/28/16, 12:47 AM
#5

#4 Ja jag får testa, dock går det inte nu då dom alla är insläpande hos ena dottern som sover just nu. Hon spelar sims 2 för fullt på vår XP dator. Så jag får sno den datorn med …. 😉 Så jag kan installera sims 1… 😂

I flera år har den datorn inte använts och plötsligt blev den väldigt eftertraktad. 😂

Upp till toppen
Annons: