Annons:
Etikettfel-och-buggar-med-spelet
Läst 2937 ggr
RoboticLife
2/10/16, 10:44 PM

Sims 3 lagg

hej!

på senaste tiden har jag upplevt väldigt mycket laggspikar på sims 3, det kan frysas helt och om jag flyttar kameran så laggar det. 

Det brukade inte vara såhär och min dator ska klara av sims (den klarar av GTA 5 etc)

Hjälp någon?

Annons:
Aniara14
2/10/16, 11:28 PM
#1

Lagg- och frysningsproblem på Sims 3 kan bero på att man har en alltför svag dator, men kan också orsakas av diverse buggar och dålig routing.

Det finns mängder med tips på nätet med olika åtgärder som man kan testa för att försöka få det bättre. Bara att googla på "The Sims 3 lag freeze problems."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

RoboticLife
2/11/16, 2:49 PM
#2

mina specs:

intel core i7-4790 CPU 3,60 GHz   3,60 GHz 8 GB 64bitars, NVIDIA  GeForce GTX 750 Ti

så min dator ska klara av sims..jag har redan googlat och hittade inte något hjälpfult, därför skrev jag ett inlägg här

RoboticLife
2/11/16, 9:46 PM
#3

någon som vet? har provat allt

Aniara14
2/11/16, 11:03 PM
#4

#2 Låter som en jättebra dator du har, väldigt lik min egen faktiskt när det gäller specsen.🙂

Enda skillnaden mot min är att jag har GTX 760 istället, men då OEM versionen med 3GB VRAM och 192 bitars minnesbuss, jämfört med standard versionen  som har 2GB VRAM och 256 bitars. 

Här är dom tekniska specsen för ditt grafikkort GTX 750 Ti.

Och här en jämförelse på Game Debate benchmarksajt mellan ditt och mitt grafikkort.

Och här på 3DMark sajten, där får mitt kort 6680 poäng, och ditt får 5650. Båda dom poängen är mer än väl tillräckligt för att spela Sims 3 från 2009, så orsaken till dina lagg- och frysningsproblem bör alltså vara nåt helt annat än att din dator inte klarar av det.

Har du provat allt, även IBT-metoden, (=att ändra alla allmänna tomter till Inga Besökare Tillåtna och använda resetsim * ofta), som jag beskriver mera utförligt i den här tråden?

Jag använder alltid IBT-metoden, och det funkar jättebra, tar bort minst 95 % av alla lagg- och frysningsproblem. Om det funkar lika bra för dig också vet jag inte, men det är ju inte farligt att pröva i alla fall.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

RoboticLife
2/14/16, 3:45 PM
#5

Jag prövade det, gjorde exakt som du beskrev, men det hjälpte ingenting :( 

Vet inte vad jag ska göra

RoboticLife
2/14/16, 3:46 PM
#6

Har även provat att installera Overwatch av Nraas men det fungerade inte heller

Annons:
Aniara14
2/14/16, 10:54 PM
#7

#5 Är du helt säker på att du verkligen ändrade alla allmänna tomter till Inga Besökare Tillåtna? Det är ju väldigt lätt att råka missa en eller några stycken, och då hjälper det inte, i varje fall inte alls lika bra.

Och så måste man använda fusket "resetsim *" ofta, minst en gång per simdag, så att alla simmar kommer loss om dom har fastnat nånstans där ute i världen.

Jag använder inga mods eller 3:e parts tillverkat CC alls, så jag har aldrig prövat Overwatch eller nån annan av Nraas mods som sägs göra så mycket nytta för att hålla spelet i ordning. Hittills har det gått bra att fixa det mesta ändå.

Nej, om du tycker att du har provat alla förslag på förbättringsåtgärder som finns på nätet, inklusive mods, och ändå inget hjälper ett dugg, då vet jag faktiskt inte vad du mer kan göra liksom. 😕

Jättetråkigt om du inte kan få spelet att funka, åtminstone så pass hyfsat att det går att använda. Helt perfekt för alla, utan minsta lagg, frysningar eller buggar lär det ju aldrig bli såklart.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Mitchika
2/15/16, 2:27 PM
#8

Du har fått kanonbra tips från Aniara14, jag vet inte om jag kommer på något mer att testa utöver det. 

Ett annat tips som kan hjälpa är att använda "resetsim *", utan "-tecken. Det använder resetsim på varenda sim i spelvärlden, så det kan leda till en kort period av lagg/laddning medan det händer men när det är klart återgår spelet till det normala. Har simmar fastnat på olika ställen i världen kan det leda till problem och lagg, så det kan hjälpa. 

Jag använder Overwatch, samt även Mastercontroller för att kontrollera populationen och rensa ut bland simmarna i min spelfil när jag tycker att det blivit för många. 

Annars kommer jag undan mycket av lagget genom att skapa mina egna världar, eller be vänner skapa världar åt mig. Små världar som inte har mycket i sig och vars sparfiler sedan hålls efter med NRaas-mods brukar funka super. 🙂

Har du expansionen Leva Livet installerat, förresten?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

RoboticLife
2/15/16, 10:55 PM
#9

Tack för hjälpen..har inte fått det att funka än så har spelat sims 4 på sistonde. Funderar på att ominstallera alla mina sims 3 spel.

Ja jag har Leva livet installerat

Mitchika
2/15/16, 11:29 PM
#10

#9 Har du införskaffat en mod för att blockera skapandet av minnen? 

Att välja alternativet för att stänga av minnen i spelets meny funkar tyvärr inte särskilt  bra. Minnen skapas och poppar upp ändå.. 😕

Varenda sim i spelet får ett minne vid ibland viktiga moment och ibland totalt obetydliga saker (som att besöka parken t.ex). Vid varje tillfälle som ett minne skapas så skapas även en bild till detta minne och sparas i deras album. Maxgränsen ligger vid 200 eller 300 minnen, jag minns inte riktigt exakt men tror det var det senare. Det är 300 bilder per sim och dessa ligger kvar i spelet så länge som den existerande simmen är där. Även när simmen dör och blir ett spöke har den kvar minnena och dom tar upp plats i sparfilen. 

Upp till 300 bilder per sim och nästan varje minne förevigas med ett foto/en bild, det tar upp en jädra massa utrymme och sparfilerna blir stora och tunga att ladda. Det kan också leda till lagg samt en massa annat krångel. 

Jag tror att en av NRaas' mods, troligtvis Master Controller, har en funktion för att radera alla minnen hos simmarna i spelet, men jag kommer inte ihåg. Det var länge sen jag skaffade en mod för att blockera ut simmars minnen så jag har inte det problemet längre. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

nypisnina
2/16/16, 3:05 PM
#11

Prova att rensa alla cache filer, det hjälpte alltid mig.
Även att spela genom gamebooster, det är kanon och även att spela utan internet på gjorde att spelet flöt på bättre.

RoboticLife
2/20/16, 5:21 PM
#12

tack :) jag ska prova era tips när jag börjar spela sims 3 igen

Aniara14
2/22/16, 1:33 AM
#13

#9 Testa att göra en Factory Reset istället för att avinstallera och installera om. Det går mycket snabbare och lättare, men har liknande effekt.

Det är bara om det blev nåt fel vid installationen som det kan löna sig med det tidskrävande arbetet att göra om allt från början igen.

Man måste också se till så det inte blir rester kvar i registret när man avinstallerar, eftersom det kan störa och/eller förhindra ominstallation av spelen. Så därför är det bäst att undvika av+ominstallation helt om man inte är absolut tvungen.

#10 Vad konstigt att det inte funkar för dig att stänga av minnena i spelets meny. Vad kan det bero på? För mig har det alltid funkat som det ska.

Jag har inte sett till några nyskapade minnen på åratal, alltså inte sen Årstider (och dess patch) kom ut i okt-nov 2012, och därmed också den mycket efterlängtade möjligheten att stänga av den överdrivna och irriterande massproduktionen av värdelösa och intetsägande minnen.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Mitchika
2/22/16, 11:37 AM
#14

#13 Jag är inte den enda som haft det problemet med att stänga av minnen. Därav att modden för att blockera ut dom skapades. 🙂

Det är inte första gången EA har skapat en funktion för något av The Sims-spelen som Mod-communityn har behövt korrigera, förbättra eller modifiera för att det ens ska fungera för alla, tyvärr.. 

Jag stängde av funktionen, rensade ut alla minnen, startade om spelet, dubbelkollade att funktionen fortfarande var inaktiverad och fortsatte sen spela. Tror du inte till förbannelse att det dök upp minnen på simmar utanför min familj när min familj åkte till parken? Minnessymbolen poppade upp och när jag lade till dom simmarna i min familj för att kolla hade flera minnen dök upp under tiden jag spelat efter att ha stängt av minnesfunktionen. 😕

Då sökte jag upp en mod för att hjälpa till att blockera ut dom. Det fungerade och därefter har jag inte haft några minnen i spelet alls. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Aniara14
2/23/16, 12:53 AM
#15

#14 Jag googlade lite på detta problemet, och hittade en tråd på officiella Sims 3 hemsidan där det står så här:

"Sometimes you need to enable then disable memories in the options menu to get it to work properly."

Nu när jag tänker efter närmare för att minnas tillbaka till 2012, så är jag nästan helt säker på att det var så för mig, att det inte alls funkade först när jag stängde av det, och jag blev jättebesviken. Men sen läste jag om detta nånstans på nätet och gjorde som det stod, och därefter har det alltid fungerat, även när jag har installerat spelet på nya datorer.

Kanske det med att behöva slå på och av för att det ska funka bara var en bugg som rättades till i nån av dom nya patcherna som kommit ut sen dess? 🤔Det kanske också kan ha haft nåt att göra med om man spelade på en äldre savefil som skapades innan stänga av minnena blev möjligt?🤔Ja, det får vi väl aldrig veta, antar jag.

I vilket fall som helst är det ju bra att det finns moddar som kan användas av dom spelare som inte får den inbyggda avstängningen att funka.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: