Annons:
Etikettts3-allmänt
Läst 1888 ggr
Panthola
3/21/16, 1:31 PM

SIMS 3 KRASCHAR?

Mitt Sims 3 kraschar varje gång jag försöker gå in i, eller ut ur "skapa en sim" i en viss familj (går in i "skapa en sim" via Nraas)

Dessutom, när jag växlar mellan spelet och t ex internet och jag går ut ifrån spelet så är internet i en mycket mindre ruta än innan? Så jag måste förstora upp rutan och sen kolla på internet. Detta händer varje gång!!

Får panik.

EN gång när jag skulle spara spelet, efter att jag gått ut ur "Skapa en sim" så dök det upp en ruta där det stod någonting om felkod 10?

Annons:
[Majbot]
3/21/16, 1:46 PM
#1

Hur gammal är din dator?

Har du testat ominstallera spelet och ladda det sparade spelet igen?

Majaannamiapia97
3/21/16, 1:50 PM
#2

Händer samma sak för mig.. Antigen är det för att datorn är gammal eller spelet. Det ända man kan göra in "skapa sim läge" är att vara snabb, man kan inte ta lång tid på sig där. Spara ofta så att inget försvinner när man har spelat någon timma elr tvåxD

Panthola
3/21/16, 1:52 PM
#3

datorn är inte gammal

Panthola
3/21/16, 1:54 PM
#4

men jag förstår inte hur det kan bli så med internet-rutan?

och tror ni att det kommer hjälpa om jag låter bli att gå n i "Skapa en Sim" på ett tag i denna familj?

Hoseok
3/21/16, 2:09 PM
#5

#4 Det är inget konstigt med att webbläsaren ändrar storlek. Det handlar om upplösning. Du har en viss upplösning i spelet och när du lämnar spelet så blir datorn förvirrad över vilken upplösning som ska visas på skärmen. 

Svårt att tro att problemet skulle gå över för att du undviker det, tyvärr.

Vad är det för modell på datorn?

Panthola
3/21/16, 2:56 PM
#6

HP Envy

och, rutan på webbläsaren har aldrig ändrat sig förut, det är därför jag reagerar nu :(

Annons:
Hoseok
3/21/16, 3:09 PM
#7

#6 Behöver veta hela modellnamnet :)

Panthola
3/21/16, 3:10 PM
#8

oj eh jadu.. 

har inte kvar lådan och kan inte sånhär.. hur kollar jag det? (döm mig inte, okej)

Hoseok
3/21/16, 3:24 PM
#9

#8 Är det en laptop? Då bör det sitta en klisterlapp under.

Panthola
3/21/16, 3:33 PM
#10

nej jag hittar ingenting :(

Hoseok
3/21/16, 4:10 PM
#11

Om det är en relativt ny dator så Ska datorns modell stå på själva datorn, om ni inte suttit och pillat bort klisterlapparna. Så kolla vidare. 

Du vet att det är en HP Envy. Det lär stå t.ex. "HP Envy + siffror".

[Majbot]
3/21/16, 7:33 PM
#12

i windows sökrutan skriver du in dxdiag så får du upp en ruta med mer info om datorn.

[Majbot]
3/21/16, 7:44 PM
#13

Har du testat installera om spelet? Att din explorer ruta blir mindre har högst troligen att handla om att datorn ställer om upplösningen vid start av spel.

Annons:
Panthola
3/22/16, 11:01 AM
#14

HP Envy 17 Notebook PC

Hoseok
3/22/16, 1:01 PM
#15

Ja.. Enligt google så uppnår din dator sims system requirements i alla fall. Men på gränsen med vissa saker.

Testa installera om spelet. Om spelet är illegalt nedladdat (piratkopierat) så kan problemet ligga i det också. Mycket problem kan uppstå när man laddar ner just sims-spelen har jag märkt.

[Majbot]
3/22/16, 2:03 PM
#16

Har du mycket bloatware på datorn(onödiga program som endfast tar upp onödigt utrymme och kraft på processorn) kan även det vara boven. Finns ingen quickfix vid sådana här problem, testa installera om helt enkelt.

Aniara14
3/22/16, 5:54 PM
#17

#14 Vilken HP Envy 17 är det? Av den här sidan att döma så finns det flera olika modeller med olika pris och konfiguration. Både grafikkort och processor varierar ganska mycket i snabbhet och styrka.

Jämförelse mellan grafikkort och processor på dom olika modellerna.

#16 Att avinstallera Sims 3 och installera om det igen ska man inte göra i onödan, utan det bör vara den sista utvägen om inget annat hjälper.

Detta eftersom det tar en hel del tid och arbete, och dessutom måste man göra det på rätt sätt så det inte blir rester kvar i registret som kan störa eller hindra den nya installationen.

Om man inte har särskild orsak att tro att det blev nåt fel vid den första installationen, så har man inget att vinna på att göra om det. Tvärtom kan man få ännu mer problem istället.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hoseok
3/22/16, 6:03 PM
#18

#17 Jag tycker helt tvärt om. Att installera om ett spel brukar/ska vara det första man gör.

[Majbot]
3/22/16, 6:06 PM
#19

#17 Med tanke på de problem TS har är det rätt standard att testa installera om spelet. Som sagt, finns sällan guick-fixes till sådana problem som löses av att ändra inställningar eller liknande. Kan även ha blivit problem i förhållande till annan mjukvara på datorn, så en har absolut allt att vinna på att installera om.

Aniara14
3/22/16, 6:06 PM
#20

#18 Spelar/har du spelat Sims 3?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Aniara14
3/22/16, 6:10 PM
#21

#18 och #19 Jag tycker att man ska försöka ta reda på orsaken till problemen först innan man börjar laga dom.

Om det beror på att datorn är för klen så lär det inte hjälpa hur många gånger man installerar om spelet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hoseok
3/22/16, 6:29 PM
#22

#18 Ja? Jag har spelat sims sen sims 1 kom ut och spelat sims 3 i ganska många år. 
Grejen är att det är lite "har du testat att starta om datorn?"-grej över det hela. Ibland beror felet på att installatonen är korrupt. Men vi har väl helt enkelt olika syn på det.

Hoseok
3/22/16, 6:34 PM
#23

Och angående att man ska kolla om ens datorer klarar av sims: Ja, det var ju det jag var inne på om du läser lite högre upp i tråden. Det är det Första man bör göra. Redan innan man installerat spelet. Nu utgår jag ju ifrån att man faktiskt redan kollat upp de sakerna.

[Majbot]
3/22/16, 6:44 PM
#24

#21 Att spel kraschar är ett typiskt fel på en korrupt fil eller annat problem i själva mjukvaran som blir svår att fixa utan ominstallation.  Speciellt när det verkar som att problemet har fungerat problemfritt tidigare. 

Jag har byggt egna byggen sedan barnsben och är även en rejäl #pcmasterrace nörd så jag vet vad jag snackar om. Skulle problem uppstå av en simpel ominstallation så är nog datorn så långt gången att den behöver en fullständig ominstallation, vilket vilken dator som helst mår bra av en gång om året iallafall om inte oftare. 😃

Aniara14
3/22/16, 7:05 PM
#25

#22 Okej, det var ju bra att du åtminstone har egen erfarenhet av spelet som du ger råd om. Jag har nämligen sett många gånger, både här och på andra forum, att folk som aldrig ens har varit i närheten av något The Sims-spel, 1-4, i hela sitt liv, ändå kommer med en massa tvärsäkra uttalanden och rekommendationer om hur det fungerar, vilken dator som är mest lämplig för det, hur man ska genomföra troubleshooting, installation osv.

#23 Ja, jag såg att du försökte få fram specsen på hennes dator, men utan att lyckas tyvärr. Så därför tycker jag att det är bättre att vänta lite med att rekommendera av- och ominstallation tills du/vi vet mer om vad orsaken kan tänkas vara.

Dom två billigaste och klenaste HP Envy 17 på HP:s hemsida i länken i #17 har båda en rätt mesig Ultra Low Voltage processor och enbart integrerad grafik, Intel HD 520 utan eget minne, så om det är nån av dom som TS använder så kan jag förstå om det blir problem, särskilt då grafikproblem.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Aniara14
3/22/16, 7:16 PM
#26

#24 Jag frågar dig samma sak som jag frågade Kneko nyss, har du spelat Sims 3 själv, och i så fall hur mycket och länge?

Detta citatet tyder på att du faktiskt inte känner till det särskilt väl:

"Att spel kraschar är ett typiskt fel på en korrupt fil eller annat problem i själva mjukvaran som blir svår att fixa utan ominstallation."

För det stämmer nämligen inte alls när det gäller just Sims 3.

Jag tvivlar inte på att du kan bygga datorer, men det gör definitivt inte att man därmed automatiskt känner till allt om alla olika datorspel som existerar, och hur man bäst ska handskas med var och en av dom ifall dom skulle börja krångla.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hoseok
3/22/16, 7:47 PM
#27

#25 Vad menar du? Jag lyckades visst få fram specs på hens dator. Läs #15

Sen antar jag att det kan finnas olika modeller av "HP Envy 17 Notebook PC" (läs #14), förvisso. Men enligt google så är det bara en som faktiskt säljs idag. Tror jag utgick ifrån den.

Annons:
[Majbot]
3/22/16, 7:50 PM
#28

#26 Jag började spela The Sims 1 när det först kom ut när jag var en liten skit och har hängt med serien sedan dess. Kan inte säga hur många timmar jag har suttit med spelet men du kan nog räkna ut att det är ofantligt många 😃

Nja visserligen kan t.ex buggar uppföra sig olika i olika spel och bero på olika saker men filer som blir korrupta beroende installation av annan, ny mjukvara som inte går ihop med den nuvarande är inte ovanlig. Är spelet uppdaterat och dator likaså är ominstallation en rätt standard procedur för sådana problem. Är inte kunnig ska en nog inte in och pilla bland filerna som utgör spelet, exempelvis cache filerna för skapa en sim 🤔

Tror då the studios som gjort spelet har mest kunskap i spelets buggar om 😂 Skämt åsido, en får helt enkelt vända sig till de forum dessa håller till för att få specifika svar isåfall 👍

Du påstår att en ominstallation är onödig, vad menar du är felet som gör att spelet ständigt kraschar, återigen med vetskapen att spelet har fungerat utan problem tidigare och på en PC som har tillräckliga specs för att klara spelet men som också troligen har en del bloatware?

Aniara14
3/22/16, 7:50 PM
#29

#27 Vet du exakt vilken av HP Envy 17 modellerna ts har? Hur fick du i så fall reda på det?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hoseok
3/22/16, 7:50 PM
#30

#26 Redigerade inlägget men du hann svara innan, läs det jag skrev nu.

[Majbot]
3/22/16, 7:56 PM
#31

#29

Checkade igenom tillgängliga HP Envy 17 modeller via HPs sida(förmodar att datorn TS har fortfarande finns där eftersom hen påstår att den inte är gammal), där samtliga uppfyller en bit över kraven för the sims 3. 

Upprepar fråga från tidigare:

"Du påstår att en ominstallation är onödig, vad menar du är felet som gör att spelet ständigt kraschar, återigen med vetskapen att spelet har fungerat utan problem tidigare och på en PC som har tillräckliga specs för att klara spelet men som också troligen har en del bloatware?"

Aniara14
3/22/16, 7:58 PM
#32

#30 "Enligt Google är det bara en av modellerna som säljs idag?" Jaha, men vi vet ju inget närmare om hur gammal ts dator egentligen är? "Inte gammal" kan ju betyda lite vad som helst, allt från några veckor/månader till några år.

Nej, man måste nog veta exakt vilken modell det gäller innan man kan börja uttala sig om ifall den uppfyller systemkraven eller ej. Tycker i alla fall jag.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Majbot]
3/22/16, 8:01 PM
#33

#32 Har du kollat modellerna på HPs sida och jämfört? Jämförde precis och samtliga modeller som finns där uppfyller kraven.

[Majbot]
3/22/16, 8:02 PM
#34

För att förtydliga, av de HP Envy 17 modeller som finns på HPs sida 😛

Annons:
Aniara14
3/22/16, 8:03 PM
#35

#31 Är det dom 5 st datorerna på HP:s sida i länken i #17 som du har checkat igenom?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Majbot]
3/22/16, 8:08 PM
#36

#35 Av dem 5 finns 3 till försäljning i Sverige får jag anta eftersom endast tre stycken fanns på den svenska HP sidan 😃

Upprepar fråga från tidigare:

"Du påstår att en ominstallation är onödig, vad menar du är felet som gör att spelet ständigt kraschar, återigen med vetskapen att spelet har fungerat utan problem tidigare och på en PC som har tillräckliga specs (får vi anta)för att klara spelet men som också troligen har en del bloatware?"

Aniara14
3/22/16, 8:40 PM
#37

#36 Jag sökte på HP Envy 17 på Prisjakt och det kom fram en hel drös med olika modeller och priser, så jag tycker inte det är lönt att fortsätta hålla på och spekulera och försöka gissa sig till vilken modell ts har.

Inte heller är det nån idé att förutsätta att den innehåller bloatware och att det är orsaken till problemen, för det vet vi ju heller inget alls om.

Jag har inte sagt att en ominstallation är onödig, jag har bara sagt att det är nåt som man ska spara till sist om andra enklare åtgärder inte hjälper. Att av- och ominstallera både grundspelet och många, eller alla, expansioner och prylpaket tar massor av tid och arbete, och är väldigt bra om man kan undvika.

Att Sims 3 kraschar är inget ovanligt, och kan ha många olika orsaker, varav en hel del går att fixa utan av- och ominstallation.

En av dom enklaste och mest riskfria sakerna man kan pröva först är att göra en Factory Reset, vilket återställer spelet till som det var när man först installerade det.

Om det löser problemen, vilket det ofta gör, så kan man vara ganska säker på att felet ligger i användarmappen. Och då hjälper det självklart inte att installera om.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Majbot]
3/22/16, 9:15 PM
#38

#37 Vid vanlig användning av en dator där användaren i fråga inte är aktiv med att ta bort bloatware(vilket jag förmodar att inte TS gör) kan absolut sådan ställa till problem i form av att minnet kör ihop sig. Avinstallation av dessa kan snabba upp processerna för datorn avsevärt så jovisst är det relavant och högst troligt att det kan vara en bov i detta sammanhang.

Vill inte påstå att en ominstallation skulle innebära en risk på något vis det heller, och tar ofta väldigt lång tid att utföra. En får ju helt enkelt välja om en vill garanterat rensa installationen och köra färskt. Du anar inte hur mycket skit som ligger kvar på datorn vid en otillräcklig "re-boot" likt återställningar eller via vanliga avinstallationer.

Upp till toppen
Annons: