Annons:
Etikettövrigt
Läst 3349 ggr
SegerSims
4/7/16, 7:14 PM

Fördel/Nackdel Sims på Extern Hårddisk!

Skulle vilja veta om det finns någon som helst nackdel med att lägga sina simsspel på extern hårddisk. finns det någon fördel?

Min dator bråkar just nu så jag funderar på att städa ut datorn och starta från början.

Annons:
Lizelda
4/7/16, 8:13 PM
#1

Följer! Vill gärna veta då datorn går snabbare ju mindre saker man har på den primära hårddisken :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Tamani]
4/7/16, 9:08 PM
#2

Saken är det att majoriteten av spelet sparas under dokument som alltid ligger på den primära hårddisken. Jag har mitt installerat på en utav mina externa men alla mods/sparade filer/bilder osvosvosv hamnar på den primära så jag upplever att det tyvärr inte gör någon skillnad  bortsett från att själva drivrutinerna som är på 31gb för mig ligger på en extern. :/

SegerSims
4/7/16, 9:11 PM
Lizelda
4/7/16, 9:16 PM
#4

#2 Men det borde väl gå att ändra? Man kan ju välja var allt ska sparas?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Tamani]
4/7/16, 9:39 PM
#5

Även om man väljer vart spelet ska sparas hamnat profiler och så på den primära hårddisken, finns tyvärr många spel som gör så och försöker man flytta de filerna till den externa så skapas dom bara igen på den primära

[Tamani]
4/7/16, 9:41 PM
#6

Exempel på spel som jag har installerade på en extern men har filer på den primära: Skyrim, Archeage, Blade & Soul, GTA 5och Sims 3 :/

Annons:
Aniara14
4/9/16, 7:47 PM
#7

#2 "Jag har mitt installerat på en utav mina externa men alla mods/sparade filer/bilder osvosvosv hamnar på den primära så jag upplever att det tyvärr inte gör någon skillnad  bortsett från att själva drivrutinerna som är på 31gb för mig ligger på en extern. :/"

Vad är det för drivrutiner som är på 31GB?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Tamani]
4/10/16, 11:49 AM
#8

Ja drivrutiner? :)
Alla expansionspaket tex

OTR Sims
4/10/16, 5:21 PM
#9

Jag vet inte om spelet fungerar om du lägger spelet utanför "grund" hårddisken. Jag la ett annat spel på min "B" hårddisk, och då funkade inte spelet. Bara en reflektion.

Aniara14
4/10/16, 8:45 PM
#10

#8 Du menar att drivrutin och expansionspaket till ett datorspel är samma sak? I så fall får du nog läsa på lite mer om saken.

Vad är en drivrutin?

Drivrutin - Wikipedia

Gnome Help

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Tamani]
4/10/16, 8:52 PM
#11

#10 Kika själv vilka filer jag menar i origin mappen där du har spelet installerat.

Jag är ingen datortekniker utan försökte förklara lite enkelt.

Aniara14
4/10/16, 9:49 PM
#12

#11 Jag har inte mina Sims 3 spel installerade i Origin mappen utan i Electronic Arts mappen eftersom allihop kommer från DVD skivor. Alltså inte nedladdade från Origin.

Och i EA mappen finns installationsfilerna till grundspelet, alla expansioner och prylpaket, men inga drivrutiner vad jag vet.

Jag är inte heller datatekniker, men det behöver man absolut inte vara för att lära sig skillnaden mellan drivrutiner och ett dataspels installationsfiler.

Om man ska förklara nåt för nån så tycker jag att man ska göra det med rätt fakta, eftersom en felaktig förklaring eller beskrivning är mycket sämre än ingen alls.

Har du läst vad det står om drivrutiner i länkarna jag bifogade i #10? Om inte så tycker jag att du ska göra det. Det är skrivet på svenska alltihop, och på ett normalt språk som inte är svårt att förstå för vanliga människor, som inte är datatekniker.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Mitchika
4/10/16, 10:03 PM
#13

#11 Då kopierar jag lite från en av länkarna #10 länkade till för att hjälpa till att förklara tydligt. 🙂

"En drivrutin är ett program som gör att datorn kan kommunicera med maskinvara och enheter. Utan drivrutiner fungerar inte maskinvaran som du ansluter till din dator, t.ex. ett grafikkort eller en skrivare på rätt sätt." 

Från Microsofts hemsida länkat ovan. 

Det är alltså inte drivrutiner, utan filerna du syftar på är en del av programfilerna/installationsfilerna som The Sims 3 behöver för att köras. 

Filerna som hamnar i Dokument-mappen (The Sims 3-mappen under Electronic Arts där) är mer som din användardata. Där sparas sparfiler, screenshots, bilder, filmer, sparade simmar, världar, nedladdat innehåll, custom content, informationsloggar från spelet från senaste omgångar du har spelat etc. Givetvis påverkar dessa filer spelet också och korrupt data där kan förstöra lika mycket som korrupt data i dom andra programfilerna. 

Raderar du din The Sims 3-mapp i Mina Dokument och startar upp The Sims 3 kommer The Sims 3-programmet automatiskt att skapa en helt ny The Sims 3-mapp där med alla filer du behöver. Dock blir du av med dina sparfiler, screenshots och allt annat som inte följer med spelet från grunden. 

Raderar du däremot några av mapparna/filerna under Origin (om man har spelet installerat via Origin, annars finns det oftast under Program eller Program (x86) under Electronic Arts där också) så är det rätt kört. Spelet kommer inte starta alls. Dessa filer kan du installera på en extern hårddisk, men installerar du det via Origin kan du behöva ominstallera Origin på en separat hårddisk. (Jag gjorde det med Steam, har Steam och alla spelen i mitt Steam-bibliotek på min extrahårddisk) 

Däremot kommer programmet alltid att skapa en ny The Sims 3-mapp under Dokument-Electronic Arts, oavsett var dom övriga programfilerna är installerade. Spelet är designat att göra det och jag känner inte till någon bra metod för att kunna ändra det. 

Jag hoppas jag var någorlunda tydlig och kunde förklara det. Någon får gärna rätta mig om jag har fel någonstans eller förtydliga något jag kan ha missat eller varit otydlig med. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
SegerSims
4/11/16, 12:11 AM
#14

Oj vilka diskussioner jag har satt igång 😊

#9 Jag har redan släppt idén, men tack ändå! 😃

Upp till toppen
Annons: