Annons:
Etikettthe-sims-medeltiden
Läst 2118 ggr
Lia
2016-04-29 00:29

Lady Lia af Ljusstråle!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk att det skulle ta 5 år för mig att upptäcka detta fantastiska spel! Jag hade helt enkelt bara hört dåliga saker om spelet, så jag brydde mig inte så mycket om det. Men herre Väktaren vilket underbart spel Medeltiden är! Nedan är en bild på mig, Lady Lia af Ljusstråle, drottning i Thunderstorm. Det är faktiskt förvånansvärt likt! Samma sminkning, hårfärg, frisyr och klädstil. Och samma namn också för den delen, lite förmedeltidat bara!

Jag har dock lite svårt att förstå hur det kan vara 12-årsgräns på detta spel. Hittills har jag dödat 6 simmar, och då har jag varit snäll. Jag har också varit full flertalet gånger eftersom min sim är lite av en alkoholist, och jag har även haft oskyddat sex. Jag vet, det fanns ju inga direkta preventivmedel på den tiden och alkohol var ju inte precis ovanligt, men det finns ju faktiskt barn som spelar spelet.

Å andra sidan är detta nog också varför jag gillar spelet så mycket, det är liksom mer av ett vuxenspel som inte är lika oskyldigt som den vanliga spelserien. Det är också skönt att slippa spela som barnen och partnern i spelet, man får fokusera på uppdragen liksom. Det är en otrolig handling där man får göra massor av saker, det känns lite som en spelbar film, där spelaren får bestämma vilka vägar hjältarna ska gå.

Annons:
Lia
2016-04-29 00:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Nedan följer en liten berättelse om vad som hittills hänt i mitt kungarike. Men bara det mest intressanta, för jag kommer inte ihåg allt, haha. 

Det verkar som att mötet med denna tjuv var både spännande och skrämmande på samma gång, för det första som poppar upp i drottningens huvud när den maskerade mannen håller det skinande svärdet mot hennes halspulsåder är hur mycket hon saknar någon att hålla om…

Lia
2016-04-29 01:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Tjuven fick smaka på sin egen medicin, nämligen drottningens svärd, och därefter möta den fruktade Liemannen!

Thunderstorms läkare (vars namn jag får återkomma med) bestämde sig för att knyta band med en örtsamlare hon länge sett upp till. Han skördar ju alltid byns färskaste örter och kryddor, så det skulle bli en bra förening och ett fint tillägg till hennes klinik. Han skulle säkerligen bli en god make. Det dröjde inte länge innan brudparet stod inför varandra och Väktaren (som de ännu inte visste fanns), och lovade varandra evig trohet. Direkt efter giftermålet återgick de till sina plikter och språkade inte mer med varandra den dagen. Barn fanns inte på kartan än, och hon ville inte riskera något genom att spendera natten med sin nya make.

Efter en tids enformigt och händelselöst äktenskap hände det oväntade och förfärliga. Hon hade fallit för och blivit djupt förälskad i en av sina patienter! Och han kände likadant för henne. Nej, hon var gift, det här kan inte fortgå! Läkaren och hennes nyfunna förälskelse sågs en sista gång vid byns hamn, på samma ställe de en gång förklarat sin kärlek för varandra. Sorgset men bestämt tog de farväl av varandra, men på återseende med förhoppning om att någon dag ha tillåtelse att älska varandra och visa världen deras kärlek.

Hon tog sig tillbaka till kliniken där en ledsam gestalt väntade henne. Han berättade att alla kvinnor han någonsin kysst flytt från honom och aldrig återvänt. Han ville ju bara bli älskad. Läkaren förstod att hon var tvungen att hjälpa honom - hon skulle lära honom hur man kysser! Några timmar senare lämnade mannen kliniken belåten, nu kunde han äntligen hitta en brud.

Några veckor senare återkom mannen med ett nytt problem. Han hade funnit sin drömmars kvinna och gift sig med henne. Problemet var att hur mycket han än kysste henne kunde hon inte förmå att bli havande. Läkaren insåg att mannen inte hade en aning om hur barn blev till. Så hon tänkte att eftersom hon lärt honom kyssas med så goda resultat, kunde hon lika gärna lära honom att myspysa. Det var ju professionellt, en del i patientens behandling så att säga. Hon visade honom in i sängkammaren och låste dörren…

Veckorna gick och hon började känna sig sjuk, men inga av hennes vanliga läkemedel mot magsjuka hjälpte. Hon kunde inte behålla någon näring alls hur mycket hon försökte, så hon bestämde sig att börja studera sina symtom. Chocken vällde över läkaren i samma sekund som hon insåg vad som var fel. Hon var gravid! Vad skulle hon ta sig till? Vad skulle hennes make säga?

Läkaren samlade mod till sig och besökte sin make på hans arbetsplats. På vägen dit mindes hon plötsligt att fadern till barnet inte hade en susning om hur barn blev till. Kanske visste örtsamlaren inget han heller? Hon tog ett djupt andetag och tillkännagav graviditeten i utandningen. Örtsamlaren spärrade upp ögonen och öppnade munnen. Sen gav han ifrån sig ett tjut och log brett med hela munnen. Äntligen! utropade han. Han lyfte upp sin fru och dansade i extas, medan hon tittade skamset bort. Detta skulle bli några tuffa månader…

Tiden gick och magen växte. Och så kom dagen de väntat på. Erna var född! Det var en så underbart vacker flicka med solsken i blicken. Plötsligt var allt annat oviktigt.

Drottning Lady Lia tittade förbi då hon hört rykten om läkarens minst sagt röriga privatliv. Hon tog sig en titt på det nyfödda lilla knytet och log inombords. Vilken vacker skapelse! De satte sig ner om diskuterade ryktena. Läkaren ville inte ljuga för Thunderstorms drottning och berättade sanningen på en gång. Äktenskapsförbrytare? I mitt kungadöme? Bland min personal? Nej, så kan vi inte ha det! Vad ska de tro om mig!? utbrast drottningen och bestämde sig snabbt för vad som skulle göras. Läkaren skulle minsann hamna i stocken för det här! Hon arresterades och kvar lämnades en förvirrad örtsamlare med en nyfödd liten flicka, i väntan på att han hustru skulle få återvända.

Lia
2016-04-29 02:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Drottning Lady Lia blev uppvaktad av en vacker och tonsäker trubadur på slottet. Han kunde minsann få hennes mörka moln att klarna. Och han spelade för henne så fort hon önskade. Men det var trots allt en oskyldig flirt, och hon hade inga som helst planer på att äkta honom. Men han var tillräckligt för henne här och nu.

Plötsligt en dag blev hon kallad till Domedagszonen av sina tjänare. Det var inte likt dem, hon som brukade komma och gå dit som hon ville. Drottningen promenerade ner dit för att se en stilig trollkarl fast i stocken. Han kanske inte gjort något fel egentligen, tänkte hon och befriade fången. Trollkarlen tackade Lady Lia innerligt och förklarade vad som hade hänt. Tydligen hade han blivit ditsatt av en avundsjuk och slug trollkarl som förföljde honom att endast ville honom ont. Drottningen blev rasande och bestämde att detta inte kunde få fortgå i hennes kungarike! Den elaka trollkarlen skulle bli dömd till döden, kastad till monstret! Men han hade alldeles för stark magi, hur skulle hon lyckas med det? Den stilige trollkarlen visste precis vad som behövdes, en magisk ring som skulle förhindra trollkarlen att använda sin magi så att drottningen kunde få en chans att besegra honom. Dock fanns det ett problem. Ringen kunde endast bli aktiverad med hjälp av mödosamt arbete i sängkammaren…

Sagt och gjort, nu kunde hon äntligen besegra uslingen! En enkel match senare och han var kastad i hålet till monstret. Vilken hjälte hon var! Han var bara tvungen att få hennes hand! Och det fanns inga tvivel om saken, självklart skulle hon bli hans. Nästa dag möttes de i kyrkan och växlade ringar inför prästen och Väktaren. Eller ja, hon fick ju behålla sin magiska ring. Ceremonin var vacker och gästerna var glada! Nu var det dags att gå tillbaka till slottet.

Efter några månader märkte drottningen att all den goda slottsmaten verkligen satt sig på magen. Det var dags att uppsöka läkare och få hjälp med det där! Hon behövde verkligen på bukt på sin diet. Väl där slängde läkaren bara en titt på drottningen. Det där kände hon igen! Lady Lia visste inte vad hon skulle säga när hon fick höra nyheten. Hon fullständigt tappade hakan. Hon var havande, och långt gången dessutom! Drottningen rusade hem till sin make och berättade nyheten för honom, och han var minst lika chockad. Skyddade inte den magiska ringen? Nähä, okej… Ja, det var ju minst sagt märkligt!

Nu blev det bråttom att få allt i på plats. Den kungliga barnkammaren ställdes i ordning och modern förberedde sig inför ankomsten av kungadömets första prinsessa. Och hon behövde inte vänta länge! Nu var den lilla prinsessan Bella af Ljusstråle född, och hon var den vackraste flickan i hela landet!

Åren gick och prinsessan växte. En dag skulle hon äntligen få följa med sin mor på björnjakt! Men tiden var inte inne ännu.

Lia
2016-04-29 02:10
#4

Vill ni läsa mer? För i så fall fortsätter jag mer än gärna berättelsen. Jag styr inte simmarna så mycket, utan det är främst uppdragen som bestämmer huruvida de ska bli tillsammans, gifta sig och skaffa barn. Så jag följer verkligen deras historia 😃

Aniara14
2016-04-30 11:05
#5

Det finns en expansion till "The Sims Medeltiden" som heter "Pirater och Adel", fast det kanske du redan vet om?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Lia
2016-04-30 11:30
#6

#5 Japp, den följde med via Origin :-) Men tack ändå!

Annons:
Aniara14
2016-04-30 11:36
#7

#6 Jaha, du kanske köpte "Deluxe Pack" från Origin, där båda spelen ingår?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Lia
2016-04-30 14:48
#8

#7 Japp.

Upp till toppen
Annons: