Annons:
Etikettnybörjarfrågor
Läst 1413 ggr
mangemani4
2016-10-04 18:07

börja spela

man skulle kunna säga att jag halkade in på den här delen utav iFokus på ett bananskal(missförstod en tråd som skapades:P), men sidan gav faktiskt lite mersmak och jag tänkte, "tja, varför inte".

nu är det så att jag bara har spelat 1:an för en herrans massa år sedan nu och undrar så här lite smått, om jag nu ska börja lira, vart börjar jag? ska jag börja med the sims2 och arbeta mig upp eller ska jag ge mig på det nyaste med allt som finns att ladda ned?

jämfört med det första the sims, vilka är de bästa faktorerna i spelet som har förbättrats? tex går det lika segt att röra sig nu som då? kan man spela online? ja sådana saker. antar att en hel del har hänt och jag frågar inte efter varje liten sak som har hänt, men de mest avgörande och största sakerna.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Mitchika
2016-10-05 14:08
#1

Här gav du mig en idé, vi borde faktiskt ha en artikel om ämnet som jämför spelen och berättar lite utförligt om seriens evolution. Det får bli ett projekt för senare. 🙂

Vart du bör börja lär vara ganska individuellt, men där frågar jag dig istället om din dator. Har du ett kraftfullt monster till dator eller en mer "vanlig" variant av dator? 

En kraftig dator klarar The Sims 3 med flera (men troligtvis inte alla) expansioner utan för mycket krångel och lagg. The Sims 3 är "open world" där du inte är låst till en tomt utan kan vandra runt i hela kvarteret som din sim bor i utan att vara begränsad till specifika tomters yta. Beroende på vilka expansioner du har kan din sim hitta vilda djur i naturen, bada i haven, stöta på zombies ute i natten under fullmånen, jobba som Spökjägare och antingen våldsamt fånga in spöken och andar eller fredligt lugna dom och prata dom till ro så att dom vandrar vidare till efterlivet självmant, tämja vildhästar och träna dom till hoppstjärnor eller galoppstjärnor.. Du kan bli en galen uppfinnare och skapa grävmaskiner, tidsmaskiner och robotar. Du kan åka på semester till Kina, Egypten och Frankrike samt även besöka framtiden och alla under och teknologi som finns där. Bygg en egen husbåt och lev på den ute i havet, bli en varulv, vampyr, älva, sjöjungfru eller något annat roligt väsen.. 

Med andra ord, The Sims 3 är stort men precis som alla andra spelen i serien så är det väldigt buggigt och har sina problem. Vill du ha mycket innehåll till The Sims 3 och spela laggfritt och problemfritt så är det en kraftig dator dom gäller. 

The Sims 3 är även unikt i och med att det är det enda spelet som har verktyget "Skapa en stil", vilket innebär att du kan ändra färg, mönster och utseende på i stort sett ALLT i spelet. Vill du ge en sim neongrönt hår med gula intensiva ögon? Inga problem, du kan ändra vilken hårfärg du vill i spelet till den färgen och likaså ögonfärgen. Har den perfekt matchande stolen till ditt skrivbord fel färgnyans? Lätt att ordna, med Skapa en Stil kan du ändra färgen och även mönstret precis hur du vill. I dom andra spelen i The Sims-serien är du begränsad till dom alternativ som spelet ger dig. 

The Sims 2 och The Sims 4 är mycket mer rekommenderat om du tror att din dator inte klarar av The Sims 3. Dessa spel kommer också med sin beskärda del av trubbel, likt alla spel i serien, men går oftast att spela relativt fritt från lagg och andra problem. 

I The Sims 2 är du låst till tomter, precis som du var i ettan, medan du i The Sims 4 kan röra dig lite mer i kvarteret och utforska, umgås med simmar och hitta lite saker. Försöker du besöka en annan tomt eller så blir det dock en laddningsskärm (dessa går relativt fort i början av en sparfil, men tiden har en tendens att öka ju längre du spelar på samma sparfil). 

The Sims 4 har ett unikt "Skapa en sim"-läge där du kan dra i simmen och forma den som du vill, medan The Sims 2 och 3 har så kallade "sliders" som du drar i för att ändra formen på simmarna. I The Sims 4 har dom dessutom tagit bort mycket av könsbegränsningarna som funnits i tidigare spel. Manliga simmar kan ha kvinnliga kläder och frisyrer och vise versa, du kan skapa transsexuella simmar, bestämma huruvida din sim kan bli med barn eller göra andra simmar med barn, kissar stående eller sittande och även deras gångstil. Massa saker som inte tidigare gått att göra i The Sims-serien utan hjälp av mods! 

För stunden har The Sims 4 minst innehåll i sig av alla spelen, men det uppdateras hela tiden och nytt innehåll släpps med jämna mellanrum. The Sims 2 och The Sims 4 är väldigt lika varandra, vissa beskriver fyran som "The Sims 2 med bättre grafik och mindre innehåll" vilket jag delvis kan hålla med om. Skillnaden är att det finns potential för The Sims 4 att bli bättre. Jag tycker dessutom att The Sims 2 är mer likt The Sims 3, utan den öppna världen. 

Men för att sammanfatta lite saker innan jag förvirrat babblar iväg i en oändlighet, här har du några saker som har förbättrats med The Sims-serien sen första spelet: 

  • Dina simmar åldras nu och lever ett helt liv innan dom dör av ålder. Ålderskategorierna är: bebis, småbarn, barn, tonåring, ungdom, vuxen, åldrig 
    (Bortsett från i The Sims 4 där dom tog bort småbarn och tonåringarna ser exakt ut som ungdom/vuxna simmar och ingen skillnad finns där utseendemässigt eller längdmässigt) 

  • Dina simmar kan skaffa barn ihop som växer upp och lever sina egna liv och kan därmed föra sina gener vidare, barnet tar efter utseenden från sina föräldrar
    (Bortsett från när slumpmässiga mutationer uppstår, vilket jag sett hända i alla spelen från tvåan till trean och fyran) 

  • **Numera finns det även veckodagar och din sim har en eller flera dagar som den är ledig från sitt jobb på beroende på karriär

    **

  • **Det finns flera olika kvarter att låta dina simmar bo i för variation istället för kopior av exakt samma kvarter som det var i ettan, i The Sims 2 och The Sims 3 kan du dessutom ändra, dekorera och påverka utseendet på ditt kvarter på andra sätt än att bara redigera tomterna som i The Sims 4

    **

  • Du kan inte spela online, men i The Sims 4 kan du dela med dig av dina skapelser (från hus och byggen till simmar) och ta del av det som andra skapat och byggt och ladda hem det till ditt spel

Det är nog allt jag har ork och energi nog att skriva för stunden. Det finns förhoppningsvis fler som kan hjälpa till och fylla ut om det är mer du undrar över. Annars är det bara att fråga. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

mangemani4
2016-10-05 15:49
#2

du, det var faktiskt ingen dålig ide du kom med, vore ju kanon bra med en del gjorda utav mer insatta och seriösa spelare där de jämför och recenserar, det tycker jag absolut att ni ska satsa på i framtiden, det behövs för sådana som just mig:P.

angående datorn min, jodå, jag har en som tål en hel del stryk så att säga, den klarar det mesta utav allt det tungdrivna på marknaden, så det ska inte vara något problem:)

utav det jag fick ut utav din jämförelse här var att det kanske är en god ide att iaf börja med the sims 3, iaf testa lite och sedan ge mig på 4:an. 4:an lät lovande faktiskt, lät stort och det där med "open world" lät fint i mina öron:).

en fråga bara, hur har simens egenskaper ändrats? alltså det här med hunger, toa behovet, sömn osv? jag tänkte på om man nu vandrar iväg med sin sims och den måste uppsöka en toa stup i ett(vilket var ett utav problemen i the sims 1, man hann knappt lämna toa innan det var dags igen), måste man åka hem igen eller knackar man på hos någon granne eller har de utökat tiden till hur lång tid det dröjer innan man måste sova, käka osv?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Aniara14
2016-10-05 19:52
#3

#2 Sims 1 och 3 är dom som jag har mest erfarenhet av, och jag kan ju säga att jag tycker att 3:an är så ENORMT mycket bättre på alla sätt än 1:an, så det går nästan inte att föreställa sig i tanken, utan det enda är att pröva själv. Alla dom förbättringar som jag önskade mig hela tiden när jag spelade 1:an har jag fått uppfyllda med råge i 3:an.🙂🙂🙂

I Sims 3 kan man enkelt dämpa eller helt stänga av behovsmätarna, så det behöver du inte oroa dig för alls. Jag håller verkligen med om att det var både tröttsamt och tjatigt i Sims 1 med alla dessa behov som hela tiden skulle åtgärdas. Det var ju knappt att man hann med nåt annat och mer omväxlande och roligt på deras vakna tid. Och så dessa förbannade flugsvärmar som surrade högljutt runt precis allting hela tiden, verkligen skitirriterande.😡🤮Det märks knappt alls i Sims 3 dessbättre.

Jag har Sims 3 med alla expansioner, alla prylpaket och allt Store innehåll installerat på några olika datorer, både stationära och laptops, och det går fint för det mesta. Allihop är s.k. gamingdatorer, alltså med snabba Intel core  i7-processorer och dedikerade Nvidia Geforce GTX-grafikkort med 2-3GB eget minne, och det tror jag absolut behövs om det ska fungera bra, och vara kul att spela detta spel.

Av alla The Sims-spelen så är det bara 3:an som har "Öppen värld" och "Skapa en stil"-verktyget, och det gör att det är helt unikt, och oändligt mycket bättre och mer givande att spela än dom andra, enligt min åsikt. Jag har hållit på med det i snart 5 år nu, men ändå har jag inte på långa vägar hunnit pröva och uppleva allt som finns i det, utan upptäcker nya saker, funktioner och interaktioner nästan hela tiden.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Mitchika
2016-10-05 21:45
#4

Jag går i god för vad #3 skriver och håller med på varenda punkt. 🙂

TS, om inte annat kan du alltid skaffa dig grundspelet av The Sims 3 (lite lättare än att skaffa sig tvåan) och prova på. Enbart grundspelet ger en väldigt tydlig och klar känsla av vad du har att förvänta dig i trean. 

Förhoppningsvis kan våra inbitna The Sims 4-fans på forumet komma in i tråden och prata mer positivt om det spelet än vad jag kan göra. Glad

Sorgen är extra tung och jobbig just nu, men när jag orkar kan jag försöka skriva lite mer.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

mangemani4
2016-10-05 23:25
#5

då är det bestämt, börjar med 3:an:). går det att få tag på på steam eller nått så man kanske kan testa redan ikväll?

oj, "sorgen"? ja nu vet jag inte vad som har hänt, men hoppas det ordnar sig=/

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Mitchika
2016-10-05 23:37
#6

#5 Origin vet jag säljer spelet, Steam ska ha det också. 🙂

Jag är så trött och förvirrad att jag inte alltid har koll på vilka trådar jag skriver i.. Med tiden kommer det bli bättre. Jag förlorade min själsfrände och livskamrat, hunden Stray, i förrgår kväll efter nästan 11 underbara år ihop där vi varit i stort sett oskiljaktiga. OT i den här tråden, men det var jag som drog upp det i min trötta förvirring. Jag har knappt sovit sen han blev dålig för en vecka sedan och jag skyller på det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
mangemani4
2016-10-06 00:03
#7

steam hade och det laddas nu hem:)

oj, sånt gör ont och tar sin tid att komma över. mina fina hundar som blev 13 år gick också bort för inte allt för länge sedan, trodde jag skulle sjunka genom marken typ, visste inte vart jag skulle ta vägen pga sorgen. trotts att det är mycket bättre nu så känns fortfarande tomrummet och sorgen i mig, frågan är om man verkligen kommer över något sådant helt, för det är ju trotts allt familje medlemmar. chin up, ta den tid det tar, gråt ut och sörj, kommer iaf kännas lite bättre sen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: