Annons:
Etikettteknisk-hjälp
Läst 786 ggr
juliino
11/26/16, 12:15 PM

Uffyller min dator systemkraven?

Är totalt oteknisk och behöber lite hjälp.

För ett tag sedan var jag på media market och bad om en speldator. Killen gav mig då en bärbar Acer aspire E5-551G. När jag kom hem upptäckte jag att den inte har en cd läsare något den ser ut att ha och sett att väldigt många har tagit fel och trott att den har det.

Jag har flera the sims 3 spel (saknar vissa skivor) men funderar på vilket av The sims 3 och 4 som passar min dator? Någon som kan hjälpa mig kolla?

Annons:
Calcifer
11/26/16, 12:19 PM
#1

Googla på "can you run it" så finns det en jättebra sida där man själv kan kolla. Hur lätt som helst att använda. Man ger den tillåtelse att kolla ens specs, sen väljer man ett spel i listan, så sker det automatiskt. Då ser man även exakt vad som saknas ifall man inte kan göra det. Eller om man kan köra det men inte med så hög grafik etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

juliino
11/26/16, 12:26 PM
#2

#1 Tack! Står att min dator uppfyller minimum kraven för the sims 4. Hur blir det att spela? Tänkte om tex bild kvaliten blir dålig?

juliino
11/26/16, 12:30 PM
#3

Ökar kraven men varje expansionspaket?

Calcifer
11/26/16, 12:39 PM
#4

Ju mer du installerar desto mer kräver det av datorn. Om du installerar det och drar ner på grafiken i inställningarna och stänger av "onödiga" saker som t:ex spegelbilder och sådär så brukar det fungera bra. Sen är det ju klart att det skiljer lite i spelkvalitén (rent tekniskt alltså) när man måste dra ner på grafiken. Men det behöver ju inte alls vara så att det förstörs eller blir mindre kul.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

juliino
11/26/16, 12:47 PM
#5

#4 känns lite trist att behöva dra ner på kvalitén. Börjar ge upp på att kunna spela the Sims igen. 😬 Hade velat haft en stationär dator att spela på. Fått uppfattningen att dom klarar mer? Men blir ju dyrt att köpa ännu en dator.

Calcifer
11/26/16, 12:51 PM
#6

Generellt sett brukar det vara billigare med en stationär dator som klarar spel. Sen är väl fördelen också att man kan köpa komponenter mycket enklare och uppgradera det som kanske behöver det. Utan att behöva köpa en ny dator, menar jag.

Du kan ju alltid prova att installera spelet. Spelupplevelsen behöver ju inte påverkas för att man inte kan ha bästa kvalitén. Jag kan inte ha det på en del av mina favoritspel men det är roligt ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
juliino
11/26/16, 1:21 PM
#7

Har inte Sims 4 spelet och inte någon cd läsare. Vet inte om det finns att ladda ner. Brukar dock föredra att ha spelen i cd format och då måste jag köp en separat cd läsare så oavsett hur jag gör blir det dyrt tyvärr. Sen känns det lite sådär att köpa Sims 4 till min nuvarande dator när jag kommer behöva sänka kvalitén. Vad för stationär dator skulle du rekommendera?

Calcifer
11/26/16, 1:48 PM
#8

Det går att köpa och ladda ner via origin, och då behövs ingen skiva. Jag har själv ingen skiva till något av mina simsspel.

Det där med stationär dator är rätt svårt, tycker jag. Eller med datorer överlag. Jag brukar börja med att sätta en prisgräns, sen göra en lista över saker den MÅSTE klara, och därefter påbörjar jag en sökning via diverse olika sidor på internet. Det brukar ta mig några veckor innan jag valt för att vara säker på att det verkligen blir rätt. Just nu har jag en HP, den kostade väl en 4000:- har jag för mig (köpte paket, så fick en skärm också, samt mus och tangentbord så kommer inte ihåg exakt vad själva datorn gick på själv) och den fungerar hur bra som helst för mina behov. Klarar sims 3 och 4 samt expansioner, går att använda och en del andra spel. Kan använda photoshop, kolla film,  och lite sånt. 

Så det viktigaste är att du hittar en dator som uppfyller DINA krav. Sen är det alltid bra att kolla upp vad som gäller kring t:ex försäkringar och sådär. Och en del märken är väl mer "gillade" än andra, går finfint att kika in på ett datorforum och be om hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

juliino
11/27/16, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Upptäckte nu att det bara är en sak som saknas för att kah ska kunna installera the Sims 4 som dom rekommenderar. Men fattar inte vad jag måste göra? Vet du vad jag behöver göra?

Calcifer
11/27/16, 4:19 PM
#10

Kan inte se bilden, tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

juliino
11/27/16, 4:55 PM
#11

Står något om Video card. "Your graphics driver is over 18 months out-of date" Vet inte hur man uppdaterat vad det nu är 😂

Calcifer
11/27/16, 4:57 PM
#12

Låter som om dina drivrutiner behöver uppdateras. Hur du gör beror lite på dator och operativsystem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: