Annons:
Etiketteget-innehåll
Läst 1972 ggr
SilverSims
2018-04-27 13:22

Last Exception MCCC

Förlåt för ganska långt inlägg. Hoppas någon orkar läsa allt.

Med MC Command Center får man ju ett meddelande i spelet varje gång  Last Exception poppar upp och jag vet att det inte finns någon inställning som stänger av dessa. Men i vissa sparfiler dyker meddelandet upp så ofta och mycket att jag tappar lusten att spela. Jag har vid tre olika tillfällen försökt hitta de trasiga moddarna genom att lägga in lite CC åt gången, starta spelet, prova spela, stänga av, lägga in lite till om och om igen. Senaste försöket tog mig över 8 timmar då jag gjorde det riktigt grundligt (jag har ca 2500 moddar). Trodde jag hittade vilket CC som var problemet, tog bort det, men ett stund in i spelandet och Last Exception fortsatte terrorisera mig. 😕

Med tanke på hur extremt mycket CC jag har inser jag ju att det är troligt att mer än en fil är trasig. Dock funkar spelet precis som det ska så det är inget som stör mig - bara det där ihärdiga Last-Exception-meddelandena som jag inte kan förstå måste vara ett måste så länge man har MCCC installerat. Utan MC är spelet inte ens värt att spela, och inte heller utan allt mitt CC. Men med meddelandena orkar jag inte heller spela och vad jag förstår har skaparen inga avsikter att stänga av dem.

Så vad jag undrar är om det:

1) Finns något annat sätt att hitta vilket CC det är som är trasigt mer än det jag använt mig av?

2) Finns någon här som vet om det går att redigera MCCC själv och ta bort meddelandefunktionen?

3) Någon som har något annat tips jag inte tänkt på?

Tack på förhand!

(Visste inte vilken grupp jag skulle lägga inlägget. Om det blev fel får någon gärna flytta det.)

Annons:
Bara Anna
2018-05-01 11:12
#1

1. Att köra 50/50 metoden är nog det mest effektiva du kan göra om du har mycket mods och cc. Ta ut hälften av dina filer åt gången och jämför resultaten. Du kan googla för att se exakt hur du ska göra. Vet inte om det hjälper särskilt mycket för att hitta trasiga filer, men jag och många med mig är noga med att organisera nedladdade filer. Har även hört om spelare som  har speciell karantän-mapp för nya filer. Där lägger de allt de laddat ner samtidigt  innan de är säkra på att dessa filer fungerar i spelet. Förutsätter dock såklart att dina tidigare filer är ok.

2.  Nej, du kan inte stänga av denna funktion om du spelar med mccc. Det är ett aktivt val av skaparen att alltid ha det på.

3. Sedan några patcher tillbaka så har det funnits ett script-fel som skapat LE pga EA själv. Det är alltså inte cc-beroende. Det har att göra med att simmar som gallrades bort helt plötsligt inte längre också raderades. Det blir liksom halva simmar kvar i spelet som självklart får spelet att gå bonkers. Lättast hittar du dem i hushållshanteraren genom att se om du har simmar som saknar namn och färdigheter. Tar du bort dessa så ska inte script-felet uppkomma. Sedan lär du, med tanke på mängden nedladdat material garanterat ha problem med trasiga filer också,  Det kom en ny uppdatering i dagarna 4.3.0 som jag TROR ska göra det lättare att hålla reda på dessa. Men har inte kollat själv ännu.
För att tolka LE-meddelandena så kan du kontakta gänget på MCCCs Discord-forum. De är experter på att bena ut exakt vad som är tok! Men som sagt, med 2500 filer så kan det vara ganska mycket….
Hade det varit jag, så hade jag faktiskt bitit i det sura äpplet och börjat om med mina filer. Organiserat väl och sett till att hålla dem uppdaterade. För vad är det som säger att dina favorit- cc/mods faktiskt är uppdaterade? Vad gör du om du upptäcker att de inte uppdaterats på ett år och alltså indirekt förstör spelet (Genom att sabbar spelprocessen bakom allt)?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

SilverSims
2018-05-02 12:02
#2

Wow vilket svar! Det hade jag inte väntat mig. Tack så jättemycket BaraAnna!

Det är 50/50 metoden jag har kört och nu senast hittade jag en TV som jag tror var vad som orsakade LE direkt när jag startade spelet. Men efter att ha tagit bort den och spelat vidare ett tag dök det upp igen. Så det kanske är EA som du säger? Vad typiskt att det ska vara så! Jag har absolut sett simmar utan namn i hushållshanteraren… Får prova ta bort dem men det kommer väl bara dyka upp nya igen förmodar jag. Jobbigt om det inte finns något att göra åt det.

Jag är supernoga med att uppdatera mitt CC och organisera filerna gör jag redan. Jag har bokmärkt varenda CC-skapares hemsida jag någonsin laddat ner ifrån och går in på alla för att kolla efter uppdateringar efter varje ny spelpatch typ. Ibland finns det ingen och då tar jag bort de ouppdaterade moddarna. Jag lägger också in allt nytt i en egen mapp tills jag har provat att det funkar. Det är ett himla jobb men ändå så värt det för att ha ett väl fungerande spel. Men givetvis kan jag ha missat något ändå som orsakar LE.

Jag önskar fortfarande man kunde stänga av meddelandena men finns det inget mer att göra får jag väl helt enkelt vänta med att spela tills det hela löser sig på ena eller andra sättet. Eller till en början prova ta bort de ”halva” simmarna och se om det duger som lösning.

Jättetack igen för din hjälp🌺

Bara Anna
2018-05-03 14:43
#3

Tack! :-)
Jag kan förstå att de där oranga pop-upsen kan driva en till vansinne! :-) Det som är viktigt att förstå är att dessa inte är "felmeddelande" som talar om att något är i konflikt med MCCC. Utan det är ett felmeddelande som säger att något (eller mycket beroende på då) är fel i ditt spel! Det kanske inte syns på utsidan, kanske du inte tänker på det, men något som inte fungerar. För mig som spelare så är det viktigt att fixa detta så att jag får en så optimal spelupplevelse som möjligt.  Ja, det blir extra knöligt när EA hittar på saker som inte sen fungerar och ja det riskerar att bli skitjobbigt om du introducerar MCCC efter alla dina cc och inte tvärtom, pga risken för att du ska uppmärksammas på ev (alla) LastExceptions som skapas.

Jag har inte ännu 100 koll på exakt vilka inställningar som behöver göras. Men i senaste utgåvan av MCCC (Kom för två dagar sedan) 4.3.1 så finns det en möjlighet att automatisera dessa simmar som "lever" mellan världarna. Kolla ändringsloggen så får du hjälp.  De namnlösa simmarna orsakar GARANTERAT problem. Sedan får vi ju hoppas att du inte har trasigt cc också! :-D

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Granja Del Toro
2018-05-18 11:24
#4

Gör nerladdningarna till collectioner…som ex har du mycket kläder, objekt osv. Ladda ner programmet sim3pe och gör kläd kollektioner. Som ex, har du massa jeans, gör en kollektion med named jeanscollection. package….samma sak om du har mycket kläder åt kvinliga könet, gör en kollektion där det står. Samma sak gör du med övriga nerladdningar till spelet som du har mycket av. Dock int världar och mönster. Om du fixar filerna till kollektioner i form av package fil, så minskar dina filer rejält, och du har dem fortfarande i spelet. Men kolla igenom dem också så att de inte är corrupterade och inte konflkterar med andra spel och så att de inte är tomma innan du gör kollektionerna. Ladda ner programmet dashboard om du har sims 3. Samt sim3pe samt multi extractor om du har sims3packs.

Har du sims 4 så finns Mod Conflic Detector, vilket jag använder. Vill du gskapa package kollectioner så att dina mods i mod mappen blir mindre, då skall du använda sim4PE. Hur du gör detta så kan du hitta som tutorials på youtube eller på netet…

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Upp till toppen
Annons: