Annons:
Etikettspelhjälp
Läst 1414 ggr
BlackandBlue
1/21/19, 2:10 PM

The sims 3 eller 4?

Efter några veckors sims abstinens av att inte spelat på några år är det dags o börja ta tag i det igen! Men den stora frågan är om man ska köpa 3an eller 4an. Det måste vara digitalt då jag ej har CD läsare i min dator.

Då hit me med lite för o nackdelar med de olika :D

~ Det första jag egentligen tänkt göra i spelet sedan är 100 baby challenge :D

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
sp0ngeb0b
1/23/19, 5:35 PM
#1

Jag tycker egentligen bättre om Sims 3, har dock inte spelat det på väldigt länge. När jag som du blev sugen på att återuppta spelandet köpte jag 4an, den är också bra men lite mer begränsad. En sak jag gillade väldigt mycket med 3an var att man kunde ändra till vilken färg man ville på allt, och det finns inte med i 4an. Jag ser inga speciella fördelar med 4an jämfört med 3an, men jag är heller inte speciellt insatt så kanske bättre att se om någon annan har ett bättre svar. Du kan ju också kolla på vilka expansioner det finns till respektive spel och se vilka som verkar roligast 🙂

Mitchika
1/23/19, 6:39 PM
#2

Jag skulle nog rekommendera fyran, men båda spelen har samma grundproblem. Inget av dom är speciellt kul i längden utan expansioner (och i fyrans fall Gamepacks), vilket blir ganska dyrt. 

Ur en rent teknisk och praktisk synvinkel tycker jag att fyran är bättre i och med att det är stabilare. Det klarar sig ganska bra utan hjälp från mods för att hålla det stabilt, fritt från lagg och fritt från problem. Plus att The Sims-teamet uppdaterar spelet med jämna mellanrum med buggfixar och nytt gratis innehåll. 🙂

Fyran har dock sina problem också. Sparfiler som bara äts upp och försvinner från en dag till en annan, eget innehåll som inte vill fungera ordentligt i vissa fall och krångel med spelfilerna (ofta efter uppdateringar) som gör att spelet inte går att starta. Plus irriterande buggar i spelet också, som när simmarna efter en uppdatering vägrade använda toaletten ordentligt. En annan orsakade så att simmarna vägrade sova. 😃

Den mest irriterande buggen jag råkat ut för är tidsbuggen. När tiden spolar i ultrarapid så kan den gå fram fyra-fem timmar för att direkt när man saktar ner tiden igen så ställs klockan bakåt flera timmar igen! Det driver mig till absolut vansinne och är ett av skälen till att jag inte spelar The Sims 4 så mycket.  🤦‍♂️

En till sak som gör fyran lite besvärligare är att i och med att spelet uppdateras kontinuerligt vilket gör att CC (eget innehåll och mods) ofta slutar fungera. Ett känt exempel var när Hundar och Katter-expansionen släpptes och i stort sett ALLA custom content-möbler slutade fungera. Så det är viktigt att ha lite koll över sitt egna innehåll. Kör man utan eget innehåll är detta inte ett problem. 🙂

Jag har själv haft minimalt med krångel med The Sims 4. Några enstaka krascher, men dom är sällsynta. Många av problemen går att undvika genom att säkerhetskopiera sina sparfiler och även aldrig använda sparalternativet "Spara och avsluta" och det gäller även i The Sims 3. "Spara och avsluta" är som att spela rysk roulette med sina sparfiler. Det kan gå bra 20 gånger i rad, det kan gå bra 100 gånger i rad, men till sist kommer den där enda gången och det är allt som krävs så är sparfilerna körda. 

Fyran känns väldigt annorlunda jämfört med The Sims 2 och The Sims 3, på både gott och ont. Jag tycker det känns för lite som det klassiska The Sims-stilen som jag är van vid och att det tar ett för stort steg i en ny, egen riktning som ändrar lite för mycket. Vilket har gjort att jag har haft lite svårt för fyran. Nu har dock mycket lagts till och ändrats i spelet via gratis uppdateringar från när det släpptes, så jag tycker att det har blivit bra mycket bättre. Glad

Ur en rent kreativ synvinkel tycker jag att trean är bättre i och med att du får mer kontroll och fler verktyg för att skapa världen, husen och simmarna precis som du vill ha dom. Världsskaparen är ett viktigt verktyg för mig och så är Skapa en Stil och förmågan att ändra och modifiera kvarteret/världen som simmarna lever i. 

För mig känns det mer som att jag kan ta kontroll över simmarna och världarna och göra dom till mina egna. Sånt är ganska viktigt för mig, så där vinner både The Sims 3 och The Sims 2 över mig. Glad

En till fördel är att spelet är "klart" och inte uppdateras mycket längre. Ett par enstaka fixar har släppts dom senaste åren, men det har inte förändrat mycket. Det innebär att det mesta i CC-väg är stabilt och inte kommer sluta fungera. 

Det är i stort sett dom enda fördelarna trean har i mitt tycke, övrigt känns mer som en smaksak. 

Utöver detta så är The Sims 3 ett ruskigt ostabilt spel. För att spelet ska kunna köra någorlunda snabbt, optimalt och med så lite krångel och lagg som möjligt rekommenderas ett flertal mods designade för att försöka optimera spelet, förhindra buggar och åtgärda flera problem i den öppna världen som inte åtgärdats. 

Beroende på din dator, antalet expansioner och prylpaket, dina inställningar och nedladdat innehåll kan det ta oerhört lång tid att ladda och du kan uppleva en hel del lagg ute i världen. Utöver det finns det en hel värld som följer med en expansion (Semesterparadis) som är i stort sett ospelbar på grund av det extrema lagget i den. 

Det finns massvis med kända buggar och allvarliga sparfilsproblem och spelproblem i The Sims 3, inklusive den ökända Felkod 12 som jag kämpade med att förstå och fixa för många år sedan och lyckades i ett par fall. Felkod 12 innebar i stort sett att spelet inte gick att spara längre och det fanns extremt lite att göra åt det. Det är en alldeles för lång historia för att jag ska dra den här, men alla The Sims-spelen har sina egna "berömda" buggar och problem. 

Det finns givetvis fler för och nackdelar med båda spelen än det jag skrivit ovan, men jag hoppas det här gav något i alla fall. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

BlackandBlue
1/24/19, 2:53 PM
#3

tack så mycket för era svar :D ddet lutade mer åt th4  men nu kanske 3an ahde varit bra endå :o jag vet inte… O.O just att det inte finns lika  mycket färgval på grejer stör mig faktiskt inte jättemycket.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Mitchika
1/24/19, 3:19 PM
#4

#3 Har du kikat på lite Let's play-videos av The Sims 4 på YouTube? Det kan ge en riktigt bra bild av spelet och vad du har att förvänta dig. Det är ett av dom bästa sätten att se vad man får i ett spel. 🙂

Vems eller vilken video spelar nästan ingen roll, utan det är att få en glimt av spelet och hur det ser ut och fungerar som är det intressanta. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

BlackandBlue
1/24/19, 5:25 PM
#5

jo lite grann har jag gjort :) och tycker att det såg bra ut :) så det lutar nog åt ts4 :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Upp till toppen
Annons: