kan inte starta spelet
hej. eftter den senaste uppdateringen kan jag inte starta sims. jag kommer till att man ska välja värld och när man valt så laddar det som vanligt tills det är ungifär en halv cm kvar tills mätaren är helt grön. då stannar den och den kommer inte längre. vad ska jag göra? hade spelet på i 4 timmar idag och det hände aldrig något mer.
Okej, första frågan: Har du mods i ditt spel?
Om svaret var ja, så andra frågan: Tog du ut dessa mods innan du uppdaterade spelet?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#2 första frågan: Ja
Andra frågan: Tog ut?
#3 Du måste ta ut modsmappen ur The sims 3 mappen för att det blir inte samma version på spelet och modsen.
edit: Jag förtydligar mig lite här. Det jag menar är att man ska ta ut modsmappen innan man uppdaterar då spelet och modsen får olika versioner. Medan ditt spel har 1.55 så har dina mods fortfarande versionen 1.50.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Edit: Då missförstånd uppstod mellan mig och inlägg #4. 🙂
Som #4 skriver så måste man ta ut gamla mods som blir inaktuella vid varje uppdatering. Du ska inte spela med några mods från NRaas just nu, då dessa inte är aktuella längre efter uppdateringen. Dessa mods kommer att uppdateras och anpassar efter uppdateringen så småningom, men skaparen av dessa mods måste få chans att göra det först. 🙂
När modsen uppdaterats till 1.55 så kommer det gå att ladda ner från skaparens hemsida igen. 
Så plocka bort dina mods ur spelet så kommer det förhoppningsvis gå bättre. Om det inte gör det så är det på grund av att uppdateringen och spelet fick komplikationer på grund av att det fanns mods när du uppdaterade. 😕
Men jag tror att det kan räcka med att ta ut Modsmappen nu och prova.
#5 Hon borde väl kunna göra det jag gjorde? Om det är blir samma problem menar jag.(?)
#6 Det kan funka med en ny The Sims 3-mapp, men jag är inte helt säker på det. Jag har inte riktigt koll på om speluppdateringarna bara uppdaterar innehåll och filer i The Sims 3-mappen eller om det uppdaterar innehåll/filer till The Sims 3 på andra ställen i datorn också… 🤔
Oavsett så citerar jag min artikel om just Mods och Core Mods:
_"SUPERVIKTIGT! När du har en Mod/Core Mod installerad, uppdatera ALDRIG ditt spel medan dina Mods ligger i spelmappen. Det kan förstöra spelet och dina filer, vilket ofta betyder att du måste avinstallera och installera om rubbet.
Det är jätteenkelt att flytta ut mappen med Mods från din The Sims 3mapp temporärt, så det måste göras varje gång spelet ska uppdateras."_
http://thesims.ifokus.se/articles/4ff7199ad3b4fd538100023b-angaende-mods-och-core-mods
Jag rekommenderar att man läser artikeln innan man börjar använda mods, så man vet vad man ger sig in på. 🙂
Men innan du börjar avinstallera saker och ting, prova att flytta ut din Modsmapp och se om spelet går att starta. 🙂
Har du tur så räcker det och du behöver inte ominstallera spelet. 
okej tack så jätte mycket båda två! Jag har aldrig hört det förut att man ska flytta ut den mappen innan. ska stänga av spelet och prova ta ut mappen. jag återkommer med resultat ;)
hoppas värkligen inte jag behöver ta bort allt
#10 Dina sparade filer och egenskapade innehåll behöver du nog inte ta bort. Om det inte skulle funka finns det ett alternativ att prova innan man ominstallerar spelet. 🙂
Det fungerade! :D Tack så jätte mycket!
en fråga bara. Nu när jag lagt ut mods mappen så har ju modsen försvunnit ur spelet. kan man lägga in den igen eller vad ska jag göra?
Nu måste jag komma in lite här, inte heller jag har hört om det här att man ska flytta ut mappen så det är inget jag gjort, ändå funkar mitt spel perfekt bortsett från de buggar som uppkom efter uppdateringen.
#13 Nej du ska absolut INTE lägga in den igen. Du måste vänta tills personen har uppdaterat sina mods för att kunna lägga in dem i spelet igen. Som jag skrev ovan och som Mitchika har sagt så är inte modsen och spelet samma version längre.
Du måste alltså vänta tills han uppdaterar sina mods till 1.55 då spelet har den uppdateringen/versionen.
#14 Mitchika har skrivit en artikel om detta den finns som länkning i #8. I artikeln är hon väldigt klar med att man ska lägga ur modsmappen innan man uppdaterar. Men buggarna KAN ha att göra med att du inte har tagit ur modsmappen.
Man ska inte spela med modsen nu när man har uppdaterat spelet då spelet är 1.55 i version och modsen har 1.50 alltså den förgående versionen som vi alla hade förut.
Har man kvar modsmappen fortfarande i the sims 3 mappen så kan spelet krascha.
#14 Anledningen till att det rekommenderas att man tar ut Modsmappen är att det KAN bli problem. Bland annat med att installera själva uppdateringen (vilket kan ge krångel i spelet efteråt), speciellt om man har core mods installerade.
Samt att många mods blir inaktuella vid en uppdatering och det är då riskfyllt att starta spelet med dessa inaktuella mods fortfarande kvar i spelet. (Det kan uppstå allvarliga problem, buggar och krascher om man spelar med inaktuella mods, speciellt core mods)
Finns ingen regel utan undantag, men det är en risk som absolut inte är värd att ta i min mening. 🙂
hur vet man när modsen är uppdaterade då? förlåt att jag är trög men suger på datorer och teknik ;)
#17 Du får kolla på skaparens hemsida och se om han/hon lagt ut en version av moden som är kompatibel med nuvarande patchen. NRaas gör så, åtminstone. 🙂
Jag vet inte hur det är med andra, men det gäller mest avancerade mods och inte eget innehåll. (Även om sistnämnda kan sluta fungera vid uppdateringar också)
alltså förlåt men hur kommer jag till skaparens hemsida då? jag har ju laddat ner massor… la in mods mappen igen för ett tag sen men då kommer jag till samma ruta som innan.. Vill ju kunna spela med modsen igen snart. :(
Vad är det för mods du har ? heter någon av dom nraas (bla bla bla) ?
#20 nej några såna har jag inte. Jag har mest Poser och sen massa saker, har nån slider oxå
Skulle tippa på att det är liknande saker som jag har och i mitt fall var det bara nraas som behövde uppdateras till senaster versionen.
Det du kan prova är att ta bort mods mappen och lägga den på ex. skrivbordet, skapa en ny i The Sims 3 mappen med resource.cfg filen och Packages mappen och sedan lägga över 10 filer åt gången från gamla modsmappen till den nya och prova att starta sims och på det sättet försöka klura ut om det är någon av dom som är fel eller om du blir illa tvungen att avinstallera hela sims och sedan installera om det.
Alltså spelet fungerar när jag tog ut mappen och min bror har försökt hjälpt mig då han kan mycket om datorer. Men så fort man lägger in mods mappen så slutar det fungera. Får väll spela utan mods
Har ni lagt in hela mappen på en gång då eller lite i taget ? För många är just problemet att de har lagt tillbaka hela mappen på en gång.
Har du testat det jag skrev ? det kanske bara är en eller två som inte fungerar på nya uppdateringen, känns ju onödigt att skippa alla andra bara för att man inte orkar ta lite i taget och testa sig fram vilken som felar men det är upp till dig.
#24 jag la in hela, får prova på ditt sätt men hur ska jag veta vilken det är som inte fungerar om jag lägger in typ 10 åt gången ? Jag förstår inte det sär du skrev med resouce.cfg filen? Kan värkligen ingenting om datorer