The Sims iFokus

The Sims

Etiketterthe-sims-4legacy-och-historier
Läst 38 ggr
Squidon
2026-03-03 20:56
1

Squidons Förkylningsfil

Sex år har gått sedan mitt senaste inlägg på sidan. Nu, mars 2026, har jag blivit förkyld, och vänder mig åter till min gamla fiende: Sims 4. Fylld av en blandning av nostalgi för legacy-trådarna i forumet och nyfikenhet över vad som har hänt i spelet har jag nu gett mig själv… Ett projekt?

03-03-26_6-17-43 PM.png

Isaac Faris klivet ut från tågstationen meden känsla av någonting han inte har känt på länge. En känsla av hopp. En ny plats, en ny identitet. Ett liv där han inte behöver släpa runt på det som hände i… Ja, det spelar ingen roll längre. Det är ju lite det som är hela vitsen.

03-03-26_6-19-23 PM.png

Hans entusiasm börjar dock falna under tiden han följer vägvisaren i sin mobil genom regnet. Den här lilla byn, med dess kullerstensbelagda gator och fryntliga små butiker, var inte riktigt vad han hade föreställt sig när hans arbetsgivare erbjöd sig att omlokalisera honom.

03-03-26_7-32-07 PM.png

Vägen blir mindre och mindre, blir till en stig, samtidigt som regnet försöker omvandla hela kommunen till en sjö. Snart tänker Isaac att det inte spelar någon roll vilken sorts liten stuga som väntar vid vägens ände, så länge han kommer in i värmen innan han blir tvungen att börja simma.

03-03-26_7-45-07 PM.png

…Vart är hans hus?

Squidon
2026-03-04 18:24
1

03-03-26_7-47-34 PM.png

Det är när han står där i ösregnet, febrilt petandes på sin droppande mobil, som han inser att han inte har något enkelt sätt att kontakta sina välgörare. Visst har den här "Vi ringer dig, du ringer inte oss"- situationen känts irriterande förut, men det han känner nu är inte irritation. Det är en stigande panik. Han tittar igenom sina mejl, han zoomar in på skannade ägarbevis och försöker hålla skärmen någorlunda torr. Kisar mot adressen som står prydligt präntad på tomtens lilla brevlåda. Allt verkar stämma. Förutom det faktum att tomten är alldeles tom.

03-03-26_8-15-25 PM.png

I slutändan finner han ingen annan bot än att släpa med sig sina väskor till byns bibliotek. Nog för att hela byn verkar fast besluten att leva i någon slags nationalromantisk idyll, men biblioteket måste väl ändå ha en dator.

03-03-26_8-16-04 PM.png

Nog står där en uråldrig, flåsande maskin, men den är inte till mycket hjälp. Det är allmänt känt att hans tidigare identitet omkom i… Incidenten… Så några tidigare bekanta kan han inte söka hjälp från. Människorna han haft kontakt med sedan dess, mystiska kvinnor och män med anonyma kostymer och mörka solglasögon, fanns det inga kontaktuppgifter för på nätet. Namnen de hade uppgett hade stämt överens med deras id-brickor… Påhittat, alltihop?

03-03-26_8-25-18 PM.png

När han sitter på den lilla puben, byns enda, och äter en rustik auberginelasagne, kan han inte känna annat än att hans liv har vänts upp och ned. Trots allt som har hänt så har han hittills lyckats behålla en känsla av trygghet. Han har varit viktig för sina arbetsgivare. Han har varit en talang, ett sällsynt geni värd att spara och skydda. Men så plötsligt sitter han här, mitt i ingenstans, utan så mycket som ett mejl i sin nya inkorg eller pengar nog att köpa en tågbiljett härifrån.

Imorgon, tänker han. Imorgon ska han gå till sitt nya jobb, och han ska leta reda på någon som kan ge honom svar.