The Sims iFokus

The Sims

Etiketterfel-och-buggar-med-speletthe-sims-4
Läst 121 ggr
Mitchika
2025-12-08 11:27
2

Krånglar The Sims 4 för dig? Enligt EA är det ditt fel

Inte för att vi moddar våra spel, inte för att vi spelar för länge på sparfiler i många generationer utan för att vi använder för mycket av innehållet som EA sålt oss i olika packs. Men snälla som EA är har dom kommit ut på en lösning för att förklara för OSS hur VI löser problemen som VI orsakat. Vi spelar spelet fel!

The Sims 4 är en katastrof på många nivåer och är så dåligt optimerat och programmerat att EA Maxis kommit ut med ett uttalande där dom säger åt oss att använda färre saker på våra tomter för att förbättra prestanda och undvika krångel eller krascher när man spelar:

https://forums.ea.com/blog/the-sims-game-info-hub-en/dag-dag-to-lag-improving-the-sims-4-performance/12913577

Jag hittade tyvärr ingen svensk version av artikeln utan enbart en engelsk.

Vid första glans så låter det vettigt. Man kanske inte ska ha 50 får och getter på en tomt och förvänta sig att spelet flyter på bra och utan krångel. Men det handlar inte bara om det uppenbara! Här är en lista på saker som du ska undvika för att spelet ska flyta på bra och få så lite problem som möjligt:

• Olika former av tapeter och färger på väggarna, speciellt tapeter med kanter
  • Dörrar som har glas eller fönster i sig
  • Många dörrar överlag då dörrar klassas som "portalföremål" och för många av dom drar ner prestandan
  • Inte bara dörrar, utan alla portalföremål räknas in som till exempel valv, grindar, plattformar, stegar och trappor
  • Glöm inte poolerna, dom räknas också in under portalföremål och drar ner prestandan så inga eller väldigt små pooler är att föredra
  • Dammar drar också ner prestandan rejält ju större och mer komplexa dom är
  • Kylskåp och datorer har båda en hög simuleringskostnad för att man kan göra så mycket olika saker med dom så begränsa antalet i ett hem
  • Spisar och handfat har också en hög simuleringskostnad av samma anledning, så jag kanske var något på spåren när jag utplånade handfat i mina simmars hem
  • Köksbänkar, akta er för att placera för många köksbänkar i ett hem då dessa drar ner prestandan rejält för att simmar kan göra så mycket olika saker med dom
  • Antalet simmar synliga på din skärm påverkar prestandan, vilket säger sig själv och vilket är ett stort problem då vi inte kan påverka alla NPC-simmar som vandrar in överallt och ingenstans i tid och otid
  • Glasväggar, glastak och stora glasfönster drar ner prestandan genom att visa alla föremål som finns bakom dom oavsett om du är inne på din egen tomt med dessa eller en granntomt bredvid, så ha det i åtanke när du använder dom

Det finns ännu fler saker i posten jag länkade. Några som är genuint hjälpsamma eller uppenbara (placera ut för mycket föremål på en tomt så kan det orsaka problem) medan andra bara demonstrerar vilket dåligt skick The Sims 4 är i enligt mig.

Alla föremål som dina simmar kan använda och interagera med använder processorkraft även när simmarna INTE interagerar med dom. Så det spelar ingen roll om du bara har en ensam sim som du har koll på och vaktar i ett hus fullt med prylar. Prylarna kommer ändå att dra ner prestandan trots att ingen använder dom.

Portalföremål är föremål som simmar använder för att ta sig från en "nivå" till en annan. Till exempel gå från ett rum till ett annat genom en dörr, kliva ner i en pool och kliva upp till rummet där poolen befinner sig, gå igenom en grind från ett område till ett annat, etc.

The Sims 4 är nu så trasigt att EA måste skicka ut detaljerade instruktioner om hur vi ska bygga och spela för att spelet inte ska riskera att krångla, krascha, fastna i laddskärmar eller få sparfiler korrupta. Istället för att fixa spelets grundläggande problem (vilket kanske inte går, det kanske är så kört) eller införa begränsningar i det så att folk i alla fall kan spela utan att spelet äter upp sig själv eller deras sparfiler.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Alongside our ongoing efforts to bring you closer to what we’re working on with our save file investigations and Quality of Life roadmap, we wanted to take a... - 12913577
Herveaux
2025-12-08 12:03
1

Även fast jag själv inte spelar the Sims så tycker jag det är intressant att följa hur spelet utvecklas (eller avvecklas beroende på hur man ser på det hela) och jag höll på att sätta lunchen i vrångstrupen när en video om detta ploppade upp i mitt YouTube-flöde. 😐

Får väl hoppas att "Project X" (ej att förväxla med "Project Rene") inte behöver en tillhörande handbok för hur man spelar utan att spelet packar ihop. 🫤

// Harley

[Undertaker]
2025-12-08 12:27
3

Så för att sammanfatta:
Mina simmar - nej förlåt, min sim, annars har jag för många simmar synliga på skärmen - ska bo i ett grannskap utan medmänniskor. Så dystopiskt. Men för en introvert som föredrar… ja, husdjur blir ju inte heller bra… För en individ som avskyr alla former av levande väsen låter det helt perfekt.

Väggarna får väl vara helvita, så undviker vi tapeter med mönster och kan dessutom skippa ljuskällor, för de orsaker säkerligen lagg. Oh, och inga fönster. Ingången bör vara en avsaknad vägg, för jag antar att valv också räknas som protal?

Pool ska vi inte ha, inte heller en damm, för där bor grodor och fiskar. Det är ju läskigt med andra arter.

Sedan så får jag inte ha kyl… hm… men det är lugnt, det finns annat min sim kan äta som inte kräver en kyl! Även utan dator klarar vi oss fint fint. Det är ändå bättre med låg skärmtid.
Spis… och handfat…? Man behöver ingen varm mat. En riskokare räcker! Beställa innebär fler simmar så det är inget alternativ. Och odlingar har säkert hög simuleringskostnad. Handfatet… vem behöver det? Vem behöver en dusch? Har man inga medmänniskor behöver man inte heller ha hygien.
Då min sim ändå bara ska använda en riskokare räcker nog ett matbord, därmed ryker köksbänkarna.
Sova och äta kan man sittandes i en soffa. Kanske borde riskokaren stå på golvet.
Glasväggar har vi inget behov av när ingången är ett hål i väggen som dessutom innebär utsikt! Fast det kanske skapar lagg… Tänkt att ett spel med en värld behöver ladda… världen!?

Låter som om jag lyckats planera ett mysigt liv åt en framtida sim.

Jag har nog knappt rört spelet ända sedan nyheten om spelets nya ägare publicerades men nu är jag lite nyfiken att se om jag noterar någon förändring. Lagg brukar inte vara ett problem för mitt normala spelande av the Sims, i alla fall inte sist jag spelade aktivt.

• Redigerat 2025-12-08 12:35 av [Undertaker]
Mitchika
2025-12-08 13:27
3

#2: Helvita väggar? Generöst, mina kommer inte få något alls på eventuella väggar. 😅
Jajamän, valv står listade under mina exempel på vad som räknas som portal. Finns bekräftat i länken också.

Japp, vad jag förstått så orsakar många eller många olika ljuskällor prestandaproblem också. Så det optimala är nog att låta simmen bo utomhus och navigera efter sol och månljus. 😂

Ironiskt nog så har det här fått mig att vilja spela The Sims 4 igen, på det sätt som EA vill att vi ska spela det. 🤣

Mitchika
2025-12-08 13:27
2

#1: Du, samma här när jag fick video länkad till mig! 😱

Jag undrar om vi inte rentutav ramlade över samma video. 😂

[Undertaker]
2025-12-08 14:18
2

#3: Vi kanske ska skapa en utmaning: Spela EA vänligt och försök ha en glad Sims.

Herveaux
2025-12-08 14:19
2

#3: #5: Ja! En sån "bare-bones, no-bones, who-needs-bones" legacy / challenge / playthrough vore jätteroligt att följa! 😄

// Harley

Mitchika
2025-12-08 14:42
1

#5 & #6: Haha, ja! Jag satt och funderade på det! 😅😂

"The Sims 4: "Som EA vill att du ska spela"-challenge! Hur länge överlever man? Hur bra mår simmen? Hur ROLIGT har man som spelare, vilket är viktigast av allt enligt mig. 😂

[Undertaker]
2025-12-08 14:45
2

#7: Vem orkar spela flest generationer!

Mitchika
2025-12-08 14:48
1

#8: Exakt! För roligt lär det inte vara! 😂😂😂

[Undertaker]
2025-12-08 14:49
2

#9: Nej, halva grejen är att skapa en värld och karaktärer (med klädstil och annat). Så… en kal gräsmatta med en sovsäck lär kräva en del vilja.

Mitchika
2025-12-08 14:50
3

#10: Jag rekommenderar även att man river alla grannhusen i området man väljer att spela i. Dessa följer inte EAs regler om hur man bör spela säkrast och med bäst prestanda och dom drar ner det bara genom att existera. 🤣

[Undertaker]
2025-12-08 14:53
2

#11: Glöm inte lekplatser och annat som ska ryka. Gym är säkert också hemska.

Mitchika
2025-12-08 14:56
1

#12: Ja, bor du nära dom så är det bara att ta bort dom.

Man kan ju alltid ge sin sim Kleptoman-egenskapen och ha som bonusutmaning att stjäla alla föremål som drar ner prestandan på andra tomter? 😂

[Undertaker]
2025-12-08 14:56
2

#13: Bonusutmaning: Sno föremål och köp marker för att riva hus och därmed förbättra spelet.

[Undertaker]
2025-12-08 15:01
2

Jag kan redan tänka mig att detta skulle kunna bli populärt bland många spelare. Som en form av "protest".
EA har inte direkt många vänner bland sina spelare.

Mitchika
2025-12-08 15:15
1

#15: Jag håller definitivt med dig. 😅😂

Jag ska se om jag har orken att hitta på något i den stilen. Det jobbiga är inte att spela utan att skriva ner alla regler och riktlinjer.