1500 och fram i Sims4
I min nuvarande sparfil spelar jag från 1500-talets Sverige och framåt. Där husen byggs särskilt primitiva, kläderna likaså. Har ganska mycket moddar och cc (men man kan nog spela samma tidslinje utan nerladdat material också). Började med kort livslängd men det blev så stressigt att få familjerna att gifta sig och föröka sig att jag ändrade till normal livslängd (och det känns också stressigt ibland).
Varje vecka räknar jag som 5år, så på måndagar slumpas det fram vem som ska dö. Jag har generösare överlevnadssiffror än hur det såg ut i verkligheten, använder sidan WheelOfNames och kör på 1/10 som inte överlever om det inte är krig för då slumpar jag 1/10 vem som är med i kriget och därefter 1/2 vem som inte kommer hem från kriget. Har typ 20 olika familjer som jag hoppar mellan, inklusive en kungafamilj (kungafamiljen och övriga i hovet är med i dödsdragningen var 10onde år). Ska man göra en mer autentisk dödsdragning så är det typ 1/3 av alla gravida/nyförlösta som dör (det är ett under att folk ens överlevde länge nog att producera våra släktingar!).
Använde sidan Historiesajten för en ungefärlig tidslinje (nedan), har avrundat uppåt eller neråt till närmaste 0 eller 5 så att det passar med 5års progressionen. Har heller inte gjort mer än till 1790 ännu så länge. (Pest rensning lär ska vara ungefär 1/4 som dör). Har dock planer på att lägga till årtal för de Svenska kolonierna vi har haft och bygga de i Sulani och typ Brindletown Bay).
1510 Pestepedemi
1520 Krig (2 dagar)
1535 Fejd (alla pengar ryker som straff)
1545 Ärftligt kungarike
1545 Fejd (alla pengar ryker som straff)
1555 Krig
1565-1570 Krig
1570-1595 Krig
1600-1630 Krig
1610-1615 Krig
1620-1645 Krig
1645-1680 Krig
1655-1660 Krig
1665-1675 Häxprocessen
1675-1680 Krig
1685 Kaffe kommer (hovet)
1690 Choklad kommer (hovet)
1695-1700 Svår missväxt
1700-1720 Krig
1710-1705 Pest
1740 Krig
1760-1765 Krig
1790 Krig
Jag försöker bygga husen så verklighetstroget som möjligt men det är så tråkigt med mörka trånga hus. Att det har blivit lite större hus som inte bara är byggt i timmer, men det är fortfarande inga jättesnygga, bekvämliga hus. Egentligen ska alla möbler vara väggfasta på 1500-talet men det är inte så simsvänligt. Jag har någon tanke att kanske göra hus efter kringliggande miljö, så timmerhus för skogiga områden, korsvirkeshus där det är färre skog och mer öppna fält (är rätt säker på att man gör/gjorde övriga väggar av lera/djurbajs och halm som sen kalkades över), stenhus där det är stenigt, hus i vass invid sjöar/hav osv.
För bekvämlighetens skull har jag börjat strunta i att sätta tidsenliga kläder på barn under tonåring. Sen undviks kläder i lila eftersom det var ett väldigt svår och dyr färg att tillverka fram till 1856, så det är bara för kungafamiljen (och andra rika). Blått är däremot inte lika svårt, (eftersom den inhemska växten Vejde ger blå färg till växtfärgning om man vet hur man använder det). Eftersom jag började sparfilen med två unga vuxna så var dessa födda 1480. Jag har varit dålig med att göra målade kungaporträtt vilket annars känns ganska givet. Ännu har det inte gått en enda vecka/5års period utan att någon har dött men när/om så sker blir det fest!
Några bra packs för detta är bland annat Life & Death (bra cc), For Rent (bra om man bygger byar på stora tomter där man kan få in många familjer på liten yta), Seasons (realism), Horse ranch (hästar och cc), Cottage Living, Cats & Dogs, Star Wars: Journey to Batuu (cc), Castle Estate Kit (har inte det själv dock, borde förstås ha det). Realm of Magic (för häxprocessen).
Någon som har nån idé om progression som man kan lägga till? Om nån annan vill köra samma "challenge" så är det fritt fram att köra. Kan tipsa om bra mods och cc om så är fallet.