The Sims iFokus

The Sims

Etikett: legacy-och-historier
Läst 5357 ggr
Bara Anna
5

[Ny utmaning] Vampyr Legacy

Inspirerad av MyCassies post så började mina stackars hjärnceller fundera på en ny slags utmaning/legacy: Med Vampyr-tema! Eftersom jag inte är så insatt i den moderna pop-kulturen som handlar  om vampyrer (sträcker mig till att jag tycker att Damon i VD är ursexig….❤️😈) kommer jag behöva sak-granskare och kreativa inspiratörer!!!!

BAKGRUND

När jag läste om MyCassies manliga vampyr som varit med ett tag och som redan varit gift 5 gånger så fick jag tanken: Hur skulle det vara om jag istället för att följa 10 OLIKA simmar under 10 generationer fick följa EN vampyrsim under 10 generationer? Vad tror vi om det?

Kom gärna med hejja- eller burop så lägger jag ut mina egna tankar och förslag här så småningom….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Mitchika
0

Det skulle kunna bli riktigt intressant. 🙂

Men jag undrar hur du menar med att följa honom under tio generationer? Ska han gifta sig tio gånger? Få barn tio gånger? Ska man ha koll på dagarna så att han lever i tio generationer? Eller ska han leva kvar i familjen medan fru, barn, barnbarn etc. dör av ålder och följa sin egen släkt i tio generationer?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Bara Anna
0

#1 Kul att du gillar id'en! Som jag personligen såg det framför mig så skulle den här personen leva så "under-cover" som möjligt. Ingen skulle egentligen veta att han/hon (avskyr ordet hen^^) var vampyr. Ungefär som bröderna Salvatore i åtminstone de första säsongerna. Så tanken var att det skulle vara 10 OLIKA generationer, med vår arvinge som gemensam nämnare. Och eftersom du bara har 8 platser att spela med så skapar detta onekligen dilemmat: Gå eller förvandla….

Me. Myself & My Sims

Mitchika
0

#2 Jag älskar både vampyrer, varulvar och övernaturliga prylar överlag och jag tycker om karaktärsutveckling. Så att följa en karaktär under en lång tid vore intressant och spännande, speciellt om det finns ett eller flera mål bakom det hela. 🙂

Bröderna Salvatore? Är det från Vampire Diaries? Har inte sett den serien… 🤔

Men… vilka är generationerna man följer då? Får vampyren som grundare barn med en människa och sedan försvinner han/hon och förföljer sin familj inkognito under övriga generationer? Eller ska vampyren flytta runt och skaffa familj på tio olika platser på tio olika ställen och speltiden räcka som en generation per familj? 

Jag tror fortfarande inte riktigt jag förstår. 🤔

Bara Anna
0

#2 Vampire Diaries = Bröderna Salvatore :-)

Det här är bara ett tankefrö än så länge så jag har långt ifrån alla detaljer klara :-)

Jag tror att det skulle fungera båda versionerna egentligen. Men första skulle väl egentligen bli så mycket krångligarer…? Hela poängen bör väl bli att den synnerligen pinsamma frågan: "Oj! Varför ser du ut som 20 när du är en bit över 60?!" aldrig skall behöva dyka upp^^ Hur du som spelare och Sim-Gud löser det får bli upp till din egen kreativa talang!

Tanke-trådar: De enda som får veta att vår arvinge är en vampyr är de som denne förvadlar till vampyr. Men det bör nog finnas vissa restriktioner kring hur många familjemedlemmar som kan förvandlas per legacy så att det inte skapas en enda stor super-vampyrfamilj vid generation 1….

Tanketråd 2: Jag ser det inte som 100% nödvändigt om ens önskvärt att vampyrer skaffar barn på biologisk väg! Kan de för det första egentligen göra detta? "Barn" bör väl i så fall vara de som denne förvandlar till vampyr, adopterar eller som kommer med någon som flyttar in till vår ättling.

TT3: Jag kan tänka mig att plastikoperationer och/eller att flytta en eller två gånger per legacy till en annan stad kan komma att bli nödvändigt…

TT4: Det måste helt klart till en definitionsradie av vad 1 generation innebär eftersom vår arvinge aldrig åldras på samma sätt som vanliga simmar! :-) Första förslag är att nästa generation börjar när 1 av följande uppfylls: 1) Din make/a åldras upp till åldring 2) Dina barn (blodarvinge eller inte) når Young Adult status. Detta innebär att det är dags för vår arvinge att ta farväl och vandra vidare…

Me. Myself & My Sims

Hallonsmurfen
0

Verkar ganska intressant. Men om hen skulle dö av typ solljus, skulle utmaningen vara över då, eller skulle man få fortsätta med arvingen?

Medarbetare på Pokémon iFokus

Mitchika
0

#5 Jag har aldrig lyckats döda en vampyr med solljus. I mina försök att döda dom så har dom fått "solskador" och sidoeffekter av det, men inte dött…   

Alternativt, om man har Övernaturligt, kan man göra vampyren till en glittrande Disney-fé med den livslånga belöningen (som dessutom gör dom odödliga, om jag inte minns fel) om man vill kunna ha den ute i solljuset! På så sätt behöver man inte oroa sig för varken solen eller åldrande. 🙂

Bara Anna
0

Hmmm, hur krångligt kommer det att bli att bo i samma  stad som dina barn, barnbarn, barnbarnsbarn utan att ha kvar några spelbara släktband? Det kanske är en tanke att inkludera en obligatorisk flytt till annan stad varje-generationsbrott? Eller….

Me. Myself & My Sims

Mitchika
5

#4 Jag tror du har något på gång här… 😃

Om man slår samman 10 generationer… genomsnittslängden på en sim med standardåldrande är 90 dagar. Vilket betyder att tio generationer skulle då vara 900 dagar i spelet. Vill man så kan man alltid avrunda uppåt till 1000, då det kanske skulle bli ett bättre namn? 

Till exempel: 
Tusendagarsutmaningen! Håll din odödliga vampyr vid liv genom tio generationers spelande, samtidigt som du kämpar för att uppnå vissa krav som behöver uppnås före si och så lång tid har passerat. 

För en journal för vampyren i dagsboksform, där man kanske inte måste skriva om varenda dag men där man skriver om vad som händer, uppdaterar saker och ting och skriver vilken vecka/dag det är så man har koll på vad som händer. 

Wow… ju mer det pratas om det här, desto mer gillar jag idén! 😍

Det här är verkligen något jag vill göra!

Bara Anna
0

#5 och 6 Måste faktiskt erkänna att jag aldrig SPELAT en vampyr typ ever 🎧Så solljus-död vet jag inte hur lätt det händer. Men spontan tanke är att om det händer så är Legacyn över… Hur mycket kostar disney-fen? Ett alternativ till detta (om man vill köra med mods förståss) är följande :

http://modthesims.info/d/425824

Det gör det övernaturliga lite mer "naturligt" som vampyr 😉

Me. Myself & My Sims

Bara Anna
2

#8 Jag fullkomligt avgudar ditt namnförslag!!!!!!!! 1000-dagars utmaningen ===> Me love! ❤️🍸

Me. Myself & My Sims

Mitchika
4

#10 Vad roligt att du tycker det! 😃

"The 1000 days challenge", funkar även bra på engelska. 🙂

Ännu roligare är det ju att vi verkar hålla på att skapa en helt ny Simsutmaning! Men för att bli en riktigt bra utmaning så behövs det naturligtvis både regler och mål som man ska behöva uppnå… hmm… 

Ett exempel vore ju att innan 100 dagar passerat i spelet så måste vampyren ha hunnit nå toppen av en valfri karriär, haft åtminstone ett längre förhållande, att vara mentor åt minst en annan vampyr som man själv bitit och ha stannat kvar i ursprungskvarteret som man började i. Vid milstolpen 100 dagar så måste man flytta vampyren till ett nytt kvarter som en del av reglerna. 

Bara ett exempel som poppade upp i mitt huvud som går att utveckla. 🙂

Lumina - 留美奈
1

Jag tycker det låter super! Då slipper man se sin skapade sim dö… Det är nog därför jag aldrig klarat legacy, för min egenhändigt tillverkade sim dör… :P

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Bara Anna
1

#11 Tycker nästan bättre om din variant bättre, då det inte blir så mycket strul med generationer etc då.  Men en del av mig är fortfarande fast i tanken på generations-skifte. Kan dock mycket väl tänka mig att vänja mig vid tanken ^^😂

#12 Men visst är det så! Har läst otaliga ångestfyllda inlägg från människor som spelat Legacy's där deras älskade sim blivit åldring….

För att detta verkligen skall få episka proportioner (Storhetsvansinne, vad är det?!?!?!) så tänker jag skapa en hemsida/blog där vi kan lägga in regler etc De av er som vill kommer jag jätte-gärna göra till moderatorer/skribenter där så att vi kan turas om att fylla på eftersom vi fastställer regler. Lite lättare då, så att vikten inte bara ligger hos en person.

Jag skall kika in på http://www.carls-sims-3-guide.com/ och friska upp minnet av deras utmaningar. Jag vet att de har lite olika utmaningar där det gäller att uppnå X,Y och Z innan du får flytta vidare eller byta arvinge!

Me. Myself & My Sims

Mitchika
1

#13 Jag är så inställd på att göra det här nu så att jag knappt kan sitta still i stolen! 😃

Det enda som hindrar mig är att det inte finns några regler, mål eller direkt någonting klart med utmaningen än. Vilket är frustrerande, då jag vill sätta igång, men samtidigt roligt. Det innebär ju att vi måste skapa dom först! 🙂

Åh, vilken rolig idé med en hemsida/blogg till det här! 😃
Storhetsvansinne har väl aldrig skadat någon? Skrattar Eller, åh, vänta lite… 

Alternativt så kan du skapa en hemsida, posta det som vi diskuterar fram där som en del av utmaningen i helhet och så kan vi ha diskussionen i den här tråden? 🙂

Bara Anna
3

#14 Det var så jag tänkte! Blogg/hemsida för helheten. Fragmenten och grälen har vi i denna tråd 🥳

Det enda som hindrar mig just nu är att jag EGENTLIGEN är så trött att jag faller av stolen…. 😴

Någon som är super-anti blogspot/blogger? Annars skapar jag en blog där för de av er som vill haka på imorgon!

Och du kan ju alltid börja leka lite med en icke-generation för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar….

Hur kvantifierar du att vara mentor åt en ny vampyr? Går det i spelet eller är det en ren rollspels sak?

Gillar det där med längre  romans - Inte alltid nödvändigt att faktiskt ha denna romantiska partner inneboende. Men vad är definitionen för "längre romans"?

Ytterligare kriterier för flytt:

*Ha maxat en "skill" (babelfisken sover nu) inklusive alla "challenges" som finns för denna. T. ex atletisk skall du ha sprungit X timmar, styrketränat X timmar etc….

Me. Myself & My Sims

Gasoline
0

Låter som en rolig idé! Jag gillar den! :-D

Namiko
0

Jag älskar det här och är riktigt sugen på att vara med och både utveckla och testa idén :D Men nu är det sovdags så jag får försöka tänka ut något imorgon.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mitchika
2

#15 Perfekt, då är vi inne på samma tankegång! 😃

Jag älskar Blogger, föredrar den av alla bloggportaler jag använt hittills, så inga protester från mig där. 🙂

När det gäller mentor-delen så är det väl mest en rollspelsgrej, men samtidigt något som jag tycker blir mer realistiskt. En vampyr biter väl inte en bara random person, för över vampyrismen och sen flyr ifrån platsen? Eller gör dom? Det låter inte så genomtänkt i mina ögon. 🤔

Hur man kan lägga upp det i spelet… det finns nog en hel del intressanta sätt! Det första som slår mig är att den nyblivna vampyren flyttar in hos ursprungsvampyren. Detta är temporärt och när den nya vampyren är fullärd så kan man flytta ut denna igen. Eller hålla kvar den för historiens syfte, om man skulle vilja. 🙂

Kraven för att utbilda sin elev borde ju absolut falla inom vampyrinterraktioner, men även passande färdigheter. Här är några exempel på vad den nya vampyren kan behöva kunna/göra för att räknas som fullärd: 

• Nå nivå 5 i Karisma (vampyrer måste vara karismatiska, både för att charma sina offer och för att "släta över" och övertala när dom hamnar i hetluften) 
  • Nå nivå 5 i Atletisk (vampyrer måste vara starka för att försvara sig vid behov och snabba för att komma undan vid behov) 
  • Nå nivå 5 i Logik (vampyrer behöver vara snabbtänkta, smarta och klipska) 
  • Dricka blod från fem olika simmar från handleden. 
  • Förföra en sim och dricka blod från dennas hals. 
  • Använda vampyrförmågor för att göra X. (Jag kommer faktiskt inte ihåg så många vampyrinterraktioner för stunden, det behövs kollas upp och anpassas) 

Som sagt, ovan är bara några snabba exempel som jag kom på. Det går säkert att anpassa och fixa till en bra nivå. Glad

Huvudpoängen är att ursprungsvampyren tar ansvar för sin "skapelse" och lär honom/henne vad denna behöver veta för att leva som vampyr. 

Längre romans för vampyrer tycker jag innebär allt som inte är ett engångsligg eller en person som utnyttjas vid ett eller flera tillfällen enbart för föda. 😇
Men om man vill göra det till ett av målen så borde man sätta en tidsperiod åtminstone. Att vara "På G" (minst, man kan gå hela vägen till giftermål om man skulle vilja) med en sim i kanske 3 veckor i spelet kan väl räknas som en längre romans?
Blir man påkommen med otrohet eller relationsmätaren faller under vännivå (det vill säga, lägre än halva) så räknas romansen som avslutad eller att den har runnit ut i sanden. Har det inte gått tillräckligt lång tid så räknas inte den romansen mot målet. 

Det borde nog ge en liten utmaning samt lämna lite kreativ frihet åt spelaren. Glad

Misarn
3

Oh vad spännande, blir super sugen på att testa denna nyskapande legacy själv :-D

Mitchika
1

#19 Jag vill testa den mer än något annat, men den är inte spelredo än… 😃

Jag skulle väl alltid kunna göra en testomgång av dom första 100 dagarna med en vampyr och olika regler, för att se hur lätt/svårt det är… 🤔

Hallonsmurfen
1

#6 Det har jag gjort… första gången jag spelade med en vampyr… 😇

Nu när jag fattar utmaningen verkar den faktiskt riktigt kul. Var ni tvungna!? 😃

Mitchika
4

#21 Snyggt jobbat! 👍

Japp, det var vi tydligen. 😃
Jag är lika upprörd över det som du, ska du veta. Jag blev så hypad av det här att jag har suttit uppe hela natten och planerat, tänkt, funderat, kommit på idéer och annat… 😇

Värt det, dock. Jag har haft en underbar natt! 😃

Bara Anna
1

#21 Då vill vi såklart höra! Jag har mest kommit på en massa skumma paradoxer som i mina ögon gör utmaningen för repetetiv… :-(

Me. Myself & My Sims

nelleeh
1

Den här utmaningen verkar ju helt underbar! Jag brukar inte göra vampyrer så ofta men nu blir jag ju sjukt sugen på att köra en 1000 dagars utmaning. 😃 Men jag får vänta tills reglerna är klara.😕

Mitchika
6

#23 Jag har också haft det problemet… det är jättesvårt att vara unik och kreativ över en så pass lång tid… 

Men jag antar att delmålet bland annat är att skapa en så otrolig, stark och mäktig vampyr som möjligt i slutet av dessa 1000 dagar? Det gör att vi måste erbjuda vampyren en väg till det målet, genom att utsätta honom/henne för så mycket svåra men karaktärs och styrkebyggande prövningar som möjligt. 😃

Det här kom jag funderat på under natten: 

Om var hundrade dag är en del, så gör det att det blir totalt 10 delar av historien (för att nå upp till 1000). Varje del har sina egna mål att uppfylla, sina egna regler att följa (vissa delar tillåter flytt, andra delar förbjuder det, ytterligare delar tillåter det om vissa krav uppfylls t.ex). Sen så har utmaningen sina huvudregler som är mer generella och gäller hela tiden. (Inga fusk, vampyren får endast äta på simmar alternativt endast äta plasmafrukt/juice beroende på vad man föredrar, etc.) 

Det skulle innebära att vi skulle behöva tio olika delar för att forma en utmaning. Då gick min hjärna in i "overdrive" och kom på dussintals potentiella delar, utmaningar och skojigheter som man kan utsätta en odödlig vampyr som vill överleva för. 

Det fick mig att fundera mer… kanske man kan skriva fler än tio delar? Skriva utmaningsdelar för allt vad man kommer på, oavsett hur många det blir. Olika personer hjälps åt att skapa olika delar efter egna tankar, smak och tycker, som anpassas för att kunna användas i en utmaning. 

Sen så får den som vill spela utmaningen själv välja ut tio delar som han/hon tycker passar bäst och därmed pussla ihop sin egen utmaning? Ta delarna i den ordning som man vill och därmed få en rätt unik anpassad utmaning efter det man själv gillar och känner att man klarar/orkar/vill? Låter det som en kul idé? 

Jag har kommit på flera idéer och tankar, men jag har inte hunnit skriva ner mer än tre stycken. Alla dessa idéer är exempel och kan självklart redigeras, fixas eller anpassas om det skulle önskas. 🙂

Första delen var helt enkelt bara ”Livet som vampyr”, ganska standard och funkar rätt bra som en historiestart eller som en vampyr som vill ligga lågt och leva anonymt bland människor ett tag. Nå nivå 10 i en kaninhåls-karriär, ha en långvarig romans (3 veckor utan att relationsmätaren sjunker under hälften), nå 10 i Atletisk och klara färdighetsutmaningarna, bita och vara mentor till en NPCvampyr och uppnå valfri variant av odödlighet. Den enda regel som finns är att man inte får flytta under dessa hundra dagar. Glad

Andra delen var lite slumpmässig och jag kallar den helt enkelt "Barnet". Vampyren börjar genom att flytta till ett nytt kvarter. Sen har han/hon mindre än 10 dagar på sig på att få tag i en mänsklig bebis, utan hjälp av Ändra Stad eller mods. Det måste ske helt i spelläge. Varför 10 dagar? Jo, för målet är för vampyren att ta hand om den här simmen från bebis till åldring och den dör av ålder. (När simmen når 90 dagars ålder, som är inställda medellivslängden, räknas det som vunnet och man får hjälpa simmen att åldras till döds om man vill) Förutom det så finns det mål som både vampyren och bebisen måste uppnå under tiden. 

Tredje delen kallar jag för "På resande fot" och det gäller just resor. Första tanken var att man skulle maxa visumnivån på alla olika resmål (Shang Simla, Al Simhara och Champs Les Sim), men vid blotta tanken på det så hängde jag nästan mig själv. Det ska vara utmanande, naturligtvis, men allt lagg och resekrångel och laddningstider och… Så jag funderade på om man skulle anpassa det lite istället. Maxa visumnivå på ett utvalt ställe, samt "ta till sig kulturen" från det landet. Nå nivå 10 i Kampsport om man väljer Shang Simla, Näktartillverkning i Champs Les Sims och Fotografering i Egypten (kan ändras till någon annan färdighet som kanske är mer passande, om man vill). Dessutom ska man lära sig matlagningsrecepten från det landet, köpa souvenirer därifrån och ja, vad mer man kan göra. (Kom igen, jag har suttit uppe hela natten, jag kan inte förväntas komma ihåg allt från Destination Världen utantill) 

Det är alla delar jag hunnit skriva ner. Glad

Sen har jag haft tonvis med koncept som jag bara har hunnit tänka lite löst på i huvudet. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med att utveckla/förändra dom till något vettigt och intressant. 

"Besten", vampyren förlorar kontrollen över sin egen blodtörst och kan bara överleva genom att äta på simmar och för att återfå kontrollen över sig själv behöver han/hon hitta sätt att tygla och bemästra sig själv. (Genom att uppnå mål och klara utmaningar) 

"Armé av odjur", vampyren stöter på en hotad familj av hundar/katter/hästar/vad man nu designar djuren till att vara och i ett anfall av medlidande/nyfikenhet/uttråkning/vad som passar ens vampyrs karaktär bäst så hjälper han/hon djuren att överleva och dessutom får dom att föröka sig och få arten att växa och bli större. (Skötsel av en större grupp av djur under en längre period med mål att uppnå) 

"Jagad", vampyren har gjort någon mäktig, alternativt en större grupp av några mäktiga personer/varelser, förbannade och måste leva på flykt. Exempelvis flytta till en ny tomt/område/värld var tionde dag, ingen form av karriär, yrke eller arbete på dom 100 dagar som den delen varar i. 

"En stad i kaos", vampyren anländer till ett nytt kvarter och upptäcker att det råder nästan ett fullskaligt krig mellan polismyndigheten och den stora brottsorganisationen i staden. Vampyren kan välja mellan att antingen smälta in i staden som en polis och på lagens sida, eller försvinna in i skuggorna tillsammans med stadens skurkar och ägna sig åt kriminell verksamhet. (Uppnå nivå 10 som Polis eller Brottsling, spöa upp poliser/brottslingar samt annat kul man kan komma på) 

Och där sa min hjärna upp sig för stunden. Men det är lite av sakerna jag har funderat på i alla fall. 😃

Mitchika
1

Åh, jag glömde en sak till som jag tyckte vore skoj. Man skapar sin vampyr precis som man vill ha honom/henne, även personligheten. Men… 

Vem genomlever hundratals år (vilket det nästan är i Simsvärlden, om man ska tänka på hur dagarna räknas till deras livslängd) utan att förändras? 

Så jag funderade på att vid slutet av fem av tio delar under utmaningens gång skriver man in ett egenskapsbyte. (Man väljer alltså själv var och när man vill ha med det) 

När man kommer dit så antecknar man sin vampyrs personlighet, öppnar Skapa en Sim och gå bara direkt till simmens egenskaper. Slumpa en gång med tärningen så att du får fem slumpmässigt utvalda egenskaper. (Du får slumpa en gång till om din vampyr redan har en eller flera av egenskaperna som dyker upp) 

Välj sedan en av dom fem framslumpade egenskaperna (vilken du vill) och ersätt en av din vampyrs egenskaper med den nya egenskapen. Använd vilken metod du vill/föredrar för att åstadkomma det. 

På så vis kan man tillåta att ens vampyr förändras och utvecklas under den långa resan som han/hon gör och påverkas av saker och ting som händer runt honom/henne. 🙂

Plus att det erbjuder lite eventuell variation till spelandet också, om man skulle tycka det var trist att spela med samma slags person hela tiden. Vill man låta sin vampyr förändras mer kan man alltid lägga in ett egenskapsbyte i slutet av varje del. Glad

Onslow
4

Åh Mitchika, vad bra du är 😃

Nu börjar författaren i mig fundera över hur man kan utveckla varje stadie ytterligare… Ge mig en timme så ska vi se vad jag kan komma fram till. 😉

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Lumina - 留美奈
3

*Hänförd* 👍

Vänligen, Lumina

Onslow
3

Såhär långt har jag kommit än så länge. Har inte direkt förändrat något, bara utvecklat lite. 😃 Skriver "henne" för att well, det är enklare och jag slipper skriva han/hon hela tiden.

1000 dagarsutmaningen

Utmaningen spelas under 1000 simdagar. Vi följer en nyfödd vampyr under dennes resa över ett millennium – ett millennium av lust och törst, längtan och kunskap.

Varje sekel förändrar vår vampyr medan denne växer sig starkare och intelligentare.

Första seklet Nyfödd (fledgling)
Vår vampyr är precis nyfödd – hennes kropp är ung och alldeles ny. Hon har ännu inte lärt sig alla förmågor som denna nya, kraftfulla form har att erbjuda henne och den här tiden är hon nyfiken och pigg på allt livet har att erbjuda. Medan hon utforskar sitt nya jag väljer hon att ligga lågt och ta livet som det kommer.
Under den här tiden ska hon fokusera på att lära sig om sin nya kropp och hur hon ska kunna använda den till sin fulla potential. Innan seklet är slut bör hon ha kommit till åtminstone nivå 5 i färdigheterna atletisk, karisma samt logik, samt vara på nivå 10 i valfri karriär. Hon bör ha en förmögenhet på åtminstone 50 000 simoleons att starta nästa del av sitt liv med.

**Andra seklet
Ung vampyr (maiden/youth)
**Seklet invigs med en flytt till ett helt nytt kvarter, då vår vampyr har insett att hon inte kan leva i samma stad hela sitt liv och se identisk ut. Hon kommer alltså till denna nya plats där hon inte varit innan, och med tiden har hon förändrats – hon får helt nya egenskaper i takt med sin hundrade födelsedag.
Vid den här tidpunkten kan hon sig själv och sin kropp bra. Hon känner sig starkare än någonsin, men hon känner en längtan – hon vet inte vart den kommer ifrån. Styrkan i begäret är oemotståndlig och hon inser att hon måste fullfölja det – hon måste få ett människobarn.
Vampyren har nu ca 10 dagar på sig att få tag på ett människobarn att fostra från bebis-stadiet tills denne dör av ålder. Om vampyren känner rent faderliga/moderliga känslor för barnet eller om de rent ut sagt är präglade på det och blir romantiskt involverad med det när det når lämplig ålder är helt upp till spelaren. Hur denne också får tag i barnet är också upp till spelaren – adoption, kidnappning, eller kanske är det så att vampyren kidnappar ett ungt par så de kan skapa ett barn åt henne?
Vampyren bör finslipa sina färdigheter och komma till åtminstone nivå 8 i atletisk, karisma samt logik. Övriga färdigheter bör också arbetas med. Hon får ha ett arbete under den här tiden, dock uppmanas egenföretagande.
När människan dör av ålder är detta sekel avklarat och vampyren kan flytta vidare.

Tredje seklet Mercanary _(visste inte vad jag skulle kalla det här stadiet, haha…)
_Vampyren räknas snart som vuxen, och har nu mycket kunskap om hur livet som denna kraftfulla varelse är. Nu vill hon ut och se resten av världen och önskar sig ut. Först måste hon dock såklart flytta till ett nytt kvarter.
Hon får nu resa utomlands till ett land, där hon bör få visumnivå 3 samt ha bemästrat färdigheten som kommer med platsen. (Egypten – fotografi, Kina – kampsport, Frankrike – nektartillverkning)
Vill hon får hon resa till resten av resmålen när hon har uppnått kraven som nämndes ovan. Kraven om färdigheter samt visumnivå har lyfts vid det här laget och hon behöver alltså inte uppnå dem. Dock måste atletisk, karisma samt logik vara bemästrade vid det här laget!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
3

Jag tänkte starta det här nu bara för att se så att koncepten fungerar… 😃 Jag spelar aldrig med vampyrer, har gjort det en gång tror jag precis när Kvällsnöjen hade kommit ut, så… Måste lära mig lite hur de fungerar igen.

Tror han får heta Balthazar. 😇 Kommer dock bara tänka på Seb Rochés underbara karaktär från Supernatural, men får känslan av att min Balthazar får lite lik personlighet, haha… Den arroganta, något "posh" stilen.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Bara Anna
2

Va bra du har skrivit Onslow! 😍Kan jag sno inledningen och lägga in som en första introduktion på utmaningens hemsida?

Det jag spontant känner är att jag skulle vilja dela upp det rent tekniska (Nå si och så långt i karriär A…) och det mer historieberättande elementen (Kidnappa en bebis, hitta sina tänder/fötter), se världen etc). Det första skulle lätt gå att kvantifieras och kunna vara samma för alla och alla sekel:

*Maxa en karriär (Egenföretagare eller kaninhål)

*Maxa en egenskap (ev relaterad till ovanstående) + alla utmaningar associerade till denna

* Din vampyr måste vara vän med minst 20 OLIKA simmar, varav minst 10 av dem skall vara sk. NPC (Butler, bartenders, brandmän, brevbärare etc) och mionst 5 skall vara bbf med henne.

*Din strävar efter odödlighet även när de som kännt henne är borta och lämnar efter sig minst 10 odödliga kännetecken:

Tex

-10 tavlor/fotografier/skulpturer

-10 blodsarvingar (Bör vara halflings då vamp + vamp inte bör kunna få barn

-ha förfört 10 simmar till 7 himlen

-ha förvandlat (och tagit hand om 10 olika simmar som kan föra arvet vidare

*Den äldste simmen förutom vår vampyr i hushållet har nått livstatus Åldring

osv

De rent historieberättande elementen som beskrivs så himla bra ovan tycker jag skall kunna väljas och vrakas bland efter fri vilja. Alternativt att de slumpas fram om du verkligen vill ha en utmaning!  Detta för att kunna få in möjligheterna till variation och överasskningsmoment i historierna vi skriver. Jag personligen blir frustrerad över att många legacies börjar exakt likadant. Det skulle vara roligt att kunna undvika det här!

Däremot är jag inte så förtjust i tanken att ändra egenskaper efter varje generation. Urtypen av en vampyr för mig är den som aldrig berörs av tiden, och där det är tiden som rör sig runt vår vampyr. Lite som Jack Harkness i Torchwood för ytterligare en TV-referens…. Kanske vi skulle kunna ha detta  som en alternativ regel för dem som är rädda för att tröttna på sina simmar?

Me. Myself & My Sims

Onslow
2

#31 Självklart! 😃

Och det är en väldigt intressant idé - att vi har ett antal olika scenarion som vi skriver, tillexempel med barnet eller "jagad" som Mitchika skrev och så vidare, så får man slumpa fram "sitt" scenario genom varje generation.

Det blir intressant, eftersom man kan spela om utmaningen fler gånger om man blir uttråkad. 

Så säg att man skriver tillexempel såhär. (nu lånar jag av dig Mitchika!)

1. Barnet
2. Jagad
3. På resande fot
4. En stad i kaos
och så vidare. 

För varje scenario har vi ett visst mål och en handling över vad som händer i vår vampyrs liv, samt de rent "tekniska" elementen som du nämnde, Anna. Så vi säger att man till exempel ska ha bemästrat atletisk, karisma och logik vid tredje seklet, vad man än har för scenarion under den tiden?

Alltså, för att förtydliga - "kraven" för varje generation är lika för alla - men man får slumpa fram ett scenario för varje nytt sekel i vampyrens liv och spela efter detta. Varje scenario har unika regler, som till exempel med barnet.

Så tänker jag just nu, haha!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är min snygge Balthazar förresten. 😍

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
1

Och en closeup…

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
1

Usch vad dålig jag var på att spela med en vampyr 😞 Första kvällen och Balthazar håller redan på att törsta ihjäl. 

Jag förstår inte hela "jaga"-grejen - jag gissar att simmen som lyser är mitt byte, men när jag försöker dricka från henne skriker hon åt min sim istället. Måste han förföra henne först eller vad?! Verkar otroligt irriterande isåfall med tanke på att hon är mitt byte och inte min vän… Och varför finns ens jaktfunktionen om jag måste bli vän med bytet för att dricka från dem?! 

Åh, jag är så förvirrad, haha. Nog för att Balthazar är en riktig snygging men han är alldeles för stolt för att förföra människor hit och dit.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Bara Anna
1

I grundutförandet så behöver du vara ganska ordentligt god vän med ditt offer, ja kanske tom på romans-status för att kunna suga blod. Vilket jag tycker är ganska fånigt tbh! :-S

Vilket leder till en annan intressant fråga: Mods - Ja/Nej/Välj själv?

Jag har hittat två vampyr-mods som jag har svårt att se mig vara utan om jag skall spela denna legacy:

http://modthesims.info/d/425824

Bla för att kunna suga blod från mer eller mindre främlingar, vara ute i solen (om jag inte är hungrig), inte glittra som en tok-fe mm. Och viktigast för mig: Odödlighet - min vampyrsim kommer aldrig att åldras utseendemässigt!

http://modthesims.info/download.php?t=441069

Du har två dricka-möjligheter: Charma eller atackera baserade på charisma resp. atletisk kunnighet (Guuud vilken taskig svenska det där blev!). Här kan du också DÖDA en sim genom att suga blod och tonårssimmar har sina egna interaktioner. Ingen av interaktionerna är baserade på  hur väl du känner din sim överhuvudet taget….

OCH:

Plasmafrukt/plasmajuice tillåtet - Ja/Nej/Välj själv

Me. Myself & My Sims

Bara Anna
2

Totalt irrelevant och OT, men tänkte vi behövde lite uppmuntran och motivation, så kolla in alla dessa läckra vampyr-poserna:

HÄR!

Me. Myself & My Sims

Mitchika
3

Wow, så mycket bra idéer och förslag! 😃

Jag ska läsa igenom det lite noggrannare ikväll när jag har tid, men jag såg mycket spännande och intressanta saker! 🙂

#31 Jag kan utveckla lite mer varför jag tycker att personligheten ska förändras till viss del under tiden som går. Glad

Historien börjar med en relativt nybliven vampyr, eller hur? En människa som precis har blivit biten har inte hunnit påverkas mycket av livet som vampyr eller vampyrismen i blodet. Förändringar brukar ske gradvis efter lite tid, inte pang på efter bettet eller förvandlingen. Glad

Om jag själv skulle bli biten och förvandlad till vampyr så skulle jag känna av några omedelbara förändringar, helt klart. Men vissa saker skulle ta längre tid att märka av. Om jag skulle räknas som Vänlig, God och med Bra sinne för humor så känner jag personligen att åtminstone två av dessa drag skulle kunna blekna genom århundraden. Bra sinne för humor och Vänlig skulle garanterat blekna bort. Inte nödvändigtvis utvecklas till motsatser, men det är två drag som känns som svåra att hålla upp århundrade efter århundrade. Jag menar, hur många nya personer orkar man möta år ut och år in och hela tiden vara vänlig och se fram emot att lära känna nya människor när dom gamla dött ifrån dig? Hur många gånger skrattar man åt samma skämt? 

Men precis som du säger så tycker jag att det ska vara valfritt för den som vill. 🙂

I mina ögon ger det bara möjlighet till intressant karaktärsutveckling, så det är något jag absolut skulle gilla i min utmaning. 😃

Bara Anna
2

#38 Aaaaah, hänger med bättre nu hur du tänker! Jag var fast i tankebanan att det var en ganska gammal vampyr vi spelade (även om det skrivit på så många ställen att det var typ en "bebis-vampyr" :-) Så här tänker jag då: Det bör stå var och en fritt att ändra i egenskaper allt eftersom deras vampyr åldras och utvecklas. En väldigt naiv, vänlig, utåtriktad sim kanske ändras mest. Medan en sur, vresig, ensamvarg inte så mycket.Eller….. ? ;-)

Me. Myself & My Sims

Misarn
3

Men nu får ni sluta! Jag exploderar av iver snart, vill sätta igång och spela med en gång :-D

Bara Anna
0

Här är länken till bloggen där de officiella reglerna kommer att postas:

http://1000dagarsims.blogspot.se/

Ganska naket just nu, och för att arbetsbelastningen för mig skall minska så efterlyser jag Medarbetare för regel-sidan per omgående!

Plus någon snygg vampyrbild att ha i början + banner!

#40 Det finns inget som hindrar dig från att prova redan nu! 🍸 Faktiskt så uppmuntrar åtminstone jag så många regel-testare som möjligt för att se vad som är möjligt och vad som INTE är möjligt!

Me. Myself & My Sims

Mitchika
2

En supertrött Mitchika, som sovit en timme inatt och släpats ut vid två-tiden av folk och äntligen kommit innanför dörren, ansluter sig till diskussionen igen…! 🤦‍♂️

#41 Jag kan absolut ställa upp på att bli Medarbetare om du vill! 🙂

Jag håller på att skapa min egen blogg för min vampyr, för just den här utmaningen. Jag tänkte posta mina tankar på ett mer strukturerat sätt där, kopiera över hit och visa hur jag tänker. Så får vi se hur mycket som faktiskt kan användas till utmaningen! 😃

Hur låter det? 🙂

Just nu ska jag landa lite, laga middag och försöka hitta bra sätt att formulera ner mina tankar i skrift. 😃

Onslow
2

#40 Börja du 😃 första seklet är ju att din vampyr ska gå från nyfödd till ung, liksom.

Jag tror jag lär mig lika mycket som Balthazar om hur man lever som vampyr, haha… Var mycket svårare än jag minns det från min kära Cher Blossom, aka min första vampyrsim och en av mina första riktiga simmar som jag spelade med för ett par år sedan. RIP henne dock då jag fått ominstallera spelet åtskilliga gånger sen dess.

Balt är inte helt nöjd med att bo i en liten liten lägenhet i utkanten av Bridgeport, men han får gott nöja sig tills vi skaffat mer pengar.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Bara Anna
0

De som vill ha edit-acess till regelsidan kan skicka ett pm till mig med era google eposter så blir ni tillagda

Me. Myself & My Sims

Mitchika
0

#44 Du har fått PM av mig. 🙂

Lumina - 留美奈
4

Haha… första gången jag lämnar iFokus för en blogg… 😃

*Spänd förväntan*

Vänligen, Lumina

Mitchika
3

Jag har spenderat extremt mycket tid på att göra min vampyr framför att jobba på utmaningen istället… men nu när min vampyr är redo så borde det motivera mig ännu mer till att jobba på idéer och förslag till delar, regler och annat kul till utmaningen. 😃

Det krävdes lite trixande och jobbande, men här är den bild som jag tycker beskriver hans mer "tuffa" sida bäst. 😃

Namiko var så snäll att ge mig ett bra namn till honom också! Både för och efternamn! Så här är min nya favoritleksak… jag menar, favoritsim,… Leslie! 😃

Namiko
2

Även jag har jobbat på min vampyr istället för att fundera på själva utmaningen. Efter att Mitchika snott.. jag menar.. fått ett av dom två namn jag velade mellan så kan jag nu presentera Ashley.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mitchika
2

#48 Jag snodde inte Leslies namn! 😮

Lögn och förtal! 😃

htt
1

Åh, jag har aldrig spelat med en vampyr men nu blev jag så sugen! 

Ska nog vänta tills Midnight Hollow släpps, känns som ett bra ställe att börja där :)

Bara Anna
1

#47 Tuffa sida? Tycker mest han ser nördig ut^^ Men det ser jag som en bra sak eftersom han då har stora potential att förändras/mogna/degenerera….

Jag har en vampyr som är ett tankefrö än så länge. Men först skall jag se om vår dator pallar att spela med en värld med 160 bostäder….

Någon som har ett fungerande bildhanteringsprogram och känner sig kreativ? I så fall skulle vi kunna göra ett montage till banner med våra nya bebisar?!

Me. Myself & My Sims

Hallonsmurfen
1

Kan ni sluta!? XD Nu vill jag ju också testa… Jag är säker på att det kommer nästa vecka. -.-

Onslow
2

Åh vad roligt att Balt inte är ensam som försökskanin längre 😃

Han är nöjd iallafall. Försökskanin i övrigt är väl inte hans favorittitel, han skulle nog föredra "grundare". 😃

Laddade ner moddarna som nämndes ovan och ska se om mitt spel vill acceptera dem. Isåfall tror jag det blir mycket mer intressant och enkelt att få igång utmaningen. 

Håller dock fortfarande på att grubbla lite över Balthazar och hans personlighet. Har inte hunnit spela på honom så mycket, liksom. 
Mest funderar jag nog över om han föredrar kvinnor eller män. 😮
Han verkade gilla vad han såg i en mörkhyad skönhet när han var ute och jagade första kvällen men jag såg nog hur han spanade in den snygge (manlige) bartendern…

Får spela lite med honom idag så får vi se vad som händer. 🙂

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Update: modsen funkar perfekt 😃 Balthazar attackerade bartendern när ingen såg och är nu nöjd för ett par dagar framöver. (tack vare vampire overhaul!)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Bara Anna
0

Appropå moddarna: Tror att vi behöver diskutera karaktärs-drag hos vampyrena i grundutförandet och vad som är OK att modda bort.

Till exempel: Första korta testvända så provade jag att modda bort solkänsligheten på min vampyr. Alltså, så länge hon inte var törstig så kunde hon ut och vandra helt fritt i parken. Det där kändes väldigt icke-vampyr för mig. Vampyr = nattens barn som bara i undantagsfall rör sig ute på dagen. Eller tänker jag fel nu?

Vad tycker ni andra? Vad är fasta gränser för er när det gäller  vampyrer?

Me. Myself & My Sims

Onslow
0

Well, min Balthazar arbetar inom proffsidrott, så hans dygnsrytm blir ju att han måste vara ute på dagen. Han föredrar dock natten.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Och hur gör vi med plasmajuice och -frukt? Är det okej/valfritt/inte okej?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
2

Och här är förresten en bättre, om något lustig bild på Balthazars ansikte. 😃

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Lumina - 留美奈
3

#51 Om det inte är nördigt är jag inte intresserad!! 😉

Vänligen, Lumina

Mitchika
5

#51 Tycker du att Leslie ser nördig ut? Det var precis den looken jag var ute efter när jag skapade honom! 😃

Jag älskar att spela med nördiga/töntiga simmar och jag hade den här planen för min vampyr ända från början. Leslie kanske saknar lite på den sociala biten och har lite problem med att passa in, men han är smart och lättlärd. Och otroligt snygg, tycker jag… 😍

Jag kör med Gimp ibland, men jag är inte den bästa på banners och så, även om tanken är spännande. Jag hade tänkt vara kreativ på andra sätt idag. 😃

#52 ALDRIG! Skrattar

Vampyrer och Leslie och utmaningar 4-ever! 😃

#53 Många av mina simmar har fått den hedervärda titeln "försökskanin", Leslie inkluderat! (Även om Eithan är den vanligaste till det jobbet) Balt borde känna sig stolt. 😃

Det finns gott om tid för vampyrerna att utforska sig själva och vad dom gillar… jag har redan planerat Leslies första 100 år, även när det gäller romantik. Därefter vet jag inte vad som kommer att hända. 🙂

#55 Jag kommer inte köra med en soltålig vampyr, men jag tycker att det är helt upp till var och en. Glad

Vampyrerna kan använda parasoller för att skydda sig temporärt mot sol, vad jag förstår, vilket kan hjälpa dom att ta sig till karriärerna på dagtid om det skulle behövas. Men en av metoderna för att få vampyrerna odödliga innefattar immunitet mot sol (då glittrar dom i solljus istället och får inga negativa sidoeffekter). 

Själv kommer jag nog köra med vampyrerna som dom är i spelet, utan några mods för att förbättra dom. För mig passar det ganska bra, även om det är lite frustrerande att behöva lära känna folk innan man biter dom så är det en del av utmaningen som jag gillar. Glad

Tanken på att man tål sol efter att ha druckit blod gillar jag och får mig att tänka på vampyrerna i Oblivion, men jag vill köra mer på den traditionella varianten. Det vill säga, Leslie håller sig undan sol så mycket han kan. Skrattar

#57 Det tycker jag också blir upp till var och en. Glad

Förbjuda plasmajuice/frukt gör utmaningen mycket svårare, men spelare borde ha rätt att välja om man vill ha en vegetarisk vampyr eller en vampyr som bara lever på andra simmar. Glad

#59 Nördar är sexiga in my opinion, speciellt om dom har glasögon också. Kär

Onslow
3

#60 Jo, jag tycker han borde ta titeln på sig med stolthet, men då sneglar han bara surt på mig… 😃

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
1

Jag är på skrivhumör idag… Ska jag komma på lite scenarion till de olika "delarna" tycker ni? Vi behöver ju åtminstone en 20 stycken eller så om det ska fungera ordentligt, eller ska vi tänka om?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Mitchika
2

#62 Jag är också på rejält skrivhumör och "skapandehumör" överlag. 😃

Det krävs scenarion, men det viktigaste är mål som man ska uppnå i varje scenario. Variation är viktigt, men självklart så kan 3-5 delars mål likna varandras om man kan pussla ihop en utmaning själv. Då väljer man ju så klart det som man själv tycker är roligast. 🙂

Men ja, mål som gör att utmaningen är rolig och varierande och inte en enda lång upprepande syssla tycker jag är viktigt att fokusera på. 🙂

Namiko
0

Jag har redan början, några scener mitt i och eventuellt även slutet planerat och är så peppad på att sätta igång, men ja, det känns som om man kanske borde ha regler/mål för mer än 2-3 delar färdiga innan man börjar..

Squidon
1

Jag, som har följt er under tystnad, tänkte lite på något mer scenario, lite liknande "Barnet" . Vampyren tycker att det är för ensamt och adopterar ett djur, vilket som helst av de spelbara djuren. Målet är väl typ att man ska maxa djuret i minst en färdighet, bli "BFF" eller vad det nu heter med djuret, och…. Jag vet inte, kanske skaffa ungar åt djuret som man bortadopterar. (Det sista var bara min kärlek till simshundvalpar/kattungar/föl) Det var väl det första som dök upp hos mig :3

Mitchika
6

Jag var bara tvungen att smyga in en till bild på Leslie… 😇

Onslow
0

Jo men det jag tänkt är ju att man kan anpassa efter vilja EP och så vidare som man har. 😃
Jag tänkte väl skriva upp ett par idéer och sedan grundidén till dem, aka regler och mål, samt inkludera en liten story till dem som man själv kan välja om man vill följa eller inte.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Squidon
3

#66 Gud, han är ju förtusan perfekt!

Onslow
1

Den här har jag än så länge. Vet inte alls om den är bra nog så kritik är välkommen!

Varmblod
Vampyren ansluter sig till en klan i den nya staden. Hon upptäcker snart dock att klanens traditioner är annorlunda mot vad hon är van vid – de ser människor (”varmblod/warmbloods”) som byten, dumma och svaga. De kidnappar oskulder (då deras blod är renare) för att spärra in dem, och livnära sig på dem tills de tynar bort i de mörka hålorna…
Spelaren får själv bestämma vad som händer sedan - bekämpar hon dem eller lever hon med dem?

Reglerna är relativt simpla. Vampyren får flytta in i ett hem med åtminstone två vampyrer. Dessa får inte styras mer än nödvändigt. Huset får vara hur stort som krävs - dock måste pengarna vara 5000 (?) när vampyren flyttar in. 

Vampyren får endast dricka plasma från levande simmar. Hon måste även samla in nya, unga simmar när de gamla "blodbankerna" antingen dör eller blir för gamla. 

Interaktion med varmblod skall hållas till ett minimum. Ertappas vampyren av en annan vampyr när hon talar till en dödlig kommer hon bli straffad i vilket sätt spelaren än väljer. 

Seklet är slut efter de hundra standarddagarna. Under den här tiden ska simmen ha;
- Förvandlat minst 5 simmar
- Blivit antingen bästa vän eller nemisis med ledaren/ledarna av klanen

Tips behövs! Jag vet inte riktigt hur man ska göra, om det här ens är en fungerande idé. Det jag tänkte för Balt är väl att han nog skulle dras med i detta, födan som är så enkel att få tag på, känslan av styrka när han aldrig behöver svälta, och så vidare…
Men han skulle nog välja att utplåna hela klanen när han insåg vilket monster han höll på att bli. Han är ganska… eh.. "ruthless" om man säger så.

Tankar, någon? 🙂

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
2

Och Mitchika, Leslie är ju helt underbar. 😃 Jag är väldigt förtjust i min Balt men än så länge slår din "försökskanin" min med hästlängder.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Lumina - 留美奈
4

Muahaha… Jag är också redo… 😉

Här har ni Ivan Kasparov. Även om efternamnet är detsamma som världens, genom tiderna, bästa schackspelare, så finns det inget blodsband mellan de två. Det första Ivan gjorde efter att ha blivit biten, var att döda den som förvandlat honom, så han är ensam, så som de flesta ensamvargar…

Jag är redan förälskad i honom. Hjärta😍❤️

Vänligen, Lumina

Misarn
1

Åh va sugen jag blir, är lite sugen på att sätta fart med min legacy Duleri igen :-D

Onslow
1

#71 Åh vilken snygging! Kul att fler testkör. 🤗

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
1

Här är en till kortis… Som sagt, det här är bara koncept. Jag vet inte alls om det bara är författaren i mig som tror att detta är möjligt.

Blodsband (blood kin)
Vampyren förälskar sig i en dödlig och lyckas bringa ett halvblod till livet. Människan antingen dör i barnafödseln, eller så dödar barnet den andra föräldern på egen hand.

Halvblod är nämligen mycket kraftfulla. En vampyr är ju som starkast när hon har människoblod i sig, och ett halvblod har ju en otrolig massa blod – hon kan inte kontrollera sig. Är hennes törst stark kommer hon döda.

Vår vampyr måste nu gömma halvblodet för andra vampyrer samt försöka få kontroll över barnet. Barnet är vackert, men dödligt då det inte kan kontrollera sig självt alls. Vampyren känner en stark kärlek för barnet, men barnet dödar människor hit och dit och är en stor fara för både henne själv (då risken att de blir hittade är överhängande) och för människorna i staden. Vampyrerna kan även komma att bli påkomna – och då skulle både de och deras kin bli dödade.

Under det här seklet ska du uppfostra ett halvblodsbarn. Alltmed barnet växer blir det starkare än vår vampyr kan klara av och vid tiden barnet är fullvuxet kommer det döda människor hit och dit bara för jaktens skull. 

Vampyren måste nu välja vad hon ska göra med barnet. Ska hon strida mot det eller tro på det? Ska hon rent av jaga med henne?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Jag är så otroligt inspirerad av "mörk" musik, haha… Som den här och den här.
Funderar på om jag kan göra något av dem.

Nu håller jag bara på att rabbla haha! Ni får ursäkta, jag tycker det här är så himla spännande. 😃

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Sitter här och funderar på vad mer man kan göra - vampyrer är som sagt inte ett helt utforskat område för mig. Kanske borde starta upp mitt sims och se om Balt vill samarbeta idag. 😃 Han är något av en "grump", nämligen.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Squidon
4

Jag har då suttit ett tag nu och gjort en egen grundare! Elizabeth Darkwater, en av de få kvinnliga i den här tråden.

Onslow
1

Vad har era simmar för personligheter förresten? Tycker det är så intressant, speciellt då vi verkar ha så olika simmar att testa med. 😃

Balts personlighet just nu är framförallt baserad på det faktum att han är så ung. Han är ju helt nyfödd - han kan inte kontrollera sig själv som en äldre vampyr kan. 

Han är därför;
Hetlevrad då han som sagt inte kan kontrollera sina känslor. Han är aggressiv och farlig och full av energi.
Snobb då han föredrar att inte umgås med människor nu mer. Hans nya livsstadie har stigit honom lite åt huvudet och han anser sig betydligt bättre än dem. 😃
Atletisk då han är så otroligt omänskligt stark nu som nyfödd.
Snackare då han är helt oemotståndlig för människor - han är som blomman, de är bin, liksom. Hans charm är svår att stå emot.
Ordentlig då han är på bra humör, iallafall. 😃 Reta inte upp honom (vilket är lättare sagt än gjort) så kommer han vara lugn och artig.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

nelleeh
0

Nu vill jag också göra en liten försökskanin, men jag vet inte om det ska vara en tjej eller kille. Det vore himla kul med en tuff tjej som svepte runt i stan men också med en mystisk kille. Kan inte välja.😭

Lumina - 留美奈
2

#78 Ivan Kasparov är, Karismatisk, Ensamvarg, Atletisk, Hopplös romantiker och Geni (man kan inte heta Kasparov och inte vara ett geni). 😉

Vänligen, Lumina

Ribessa
0

Åh vad sugen jag blev… Aldrig spelat en vampyr haha!

Mitchika
4

#78 & #80 Ja, vi har verkligen olika personligheter på våra vampyrer! 😃

Leslie är: 

Bokmal: Han älskar att läsa, både skönlitteratur och historia, och har gjort det hela livet. Det ledde till att han träffade vampyren som sedan förvandlade honom till vampyr en sen kväll på biblioteket. 

Grubblande: Leslie funderar mycket över livet, meningen med livet och tyngre filosofiska så som syftet med sin och andras existens. Han är lite av en övertänkare när det gäller allt i livet, men jobbar på att bli mer impulsiv. Vampyrismen hjälper honom lite på den punkten. 

Klumpig: Japp, Leslie är ganska klumpig av sig. Mycket för att han försvinner in i sin egen värld och sina egna tankar och glömmer ha koll på var han sätter ner fötterna eller vart han befinner sig. 

Vänlig: Han är inte en oartig eller otrevlig person, utan Leslie hälsar artigt och trevligt på nya personer och hjälper gärna folk han känner. Men den vänliga, trevliga fasaden säger ingenting om hur Leslie verkligen är inuti… 

Kleptoman: Ett ständigt återkommande problem som Leslie har, som började redan tidigt i barndomen. Hans ständiga förmåga att "hitta" saker och komma hem med nya saker hela tiden är förbluffande. Leslie kämpar hårt med att få kontroll över det här mindre önskvärda tvångsbeteendet. Även om han inte har problem med att stjäla saker så kan kleptomanin sätta honom i rejäl knipa om han får impuls att knycka fel saker vid fel tillfälle…

Namiko
2

Vi verkar ha en bra spridning på allas personligheter :)

Ashley är:

Upprorisk: Han har aldrig varit bra på att lyssna på andra och är dålig på att följa regler och order. Det var den sidan av honom som fick honom att hamna i dåligt sällskap som tonåring vilket senare ledde till hans förvandling till vampyr.

Nattuggla: Ashley har alltid föredragit nattens mörker. Dels för att det är mindre risk att bli upptäckt när man är ute och smyger runt, men på senare tid även för att solen bränner mer än vanligt och, ja, han har ingen dödslängtan.

Problem att binda sig: Ashley gör sin egen grej och han gör den väldigt bra ensam. Han har inget emot att hänga runt ytliga bekanta och andra vampyrer i klanen, men han ser ingen vits med någon djupare vänskap eller fjantiga förhållanden.

Opassande: Vampyrer brukar ha lätt för att charma vanliga simmar med sin utstrålning och sina ord. Ashley är inte en av dom. Han har försökt att lära sig den konsten för att få lite mer omväxling i sin jakt men lyckas säga något helt fel varje gång, som får det potentiella bytet att backa undan.

Diva: Ashley är störst, bäst och vackrast. Han behöver inte lyssna på andra för han vet bäst själv. Han har varit vampyr länge nog för att kunna använda sina krafter fullt ut och han kan ta hand om sig själv. Det är iaf vad han anser, men han har nog svårt att hitta någon som håller med..

Onslow
1

#82 Oj, vad "fredlig" Leslies förvandling var, haha! Historien bakom Balts förvandling är allt annat än trevlig. 😇

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Mitchika
4

#84 Leslie tycker om det ockulta och fascineras över mycket kring ämnet. När han fick veta att mannen han träffade gång på gång på biblioteket var en vampyr så bad han om att bli förvandlad till en av dom. 🙂

Det krävdes en del från Leslie innan vampyren gick med på det, men till sist så…

Onslow
3

#85 Min Balthazar förvandlades inte av fri vilja, nämligen. En otroligt gammal vampyr var döende och insåg att han behövde en arvinge - som han fann i den unge Balt som var på "drift" och inte hade något direkt hem. 

Att förvandla någon mot dess vilja är smärtsamt och tar tid. Balthazar hade ju ingen aning av vad som hade hänt när han vaknade i en gammal dammig vinkällare, fastspänd på en bår med alla sinnen tio gånger så starka som innan och en törst som brände i strupen… 

Det låter så simpelt och kliché när jag läser igenom det nu. 😮 Fast den fulla versionen som jag har nedskriven är mycket mer otrevlig än så, haha. Bör nog inte skriva den här iallafall, så här är en censurerad version. 😃

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Gerbilles
4

Har följt tråden sen den startades och måste säga att det är jättekul att bara läsa allt ni kommer på! Det verkar som att det kommer bli en jättespännande utmaning! 😃

Misarn
12

Jag kunde inte hålla mig något längre så nu ska jag få presentera min Vampyr Dorian II Heathersong, känsliga läsare varnas! 😇

Dorians födelse till Vampyr är liksom många andras ingenting han valde själv. Han var en högt troende kristen i det tidiga England då Vampyrer och allt det ockulta fortfarande var sagor och myter.
När dom första Vampyrerna kom till London blev många rädda och trodde att det var djävulen själv som kommit, Kyrkan gjorde allt vad dom kunde för att stoppa denna ondska och rekryterade alla som kunde hantera ett vapen till sin egen armé.

~:::::::::::::::~~:

Dorian levde utanför London med sin fru och barn i det lugna livet och färdades sällan in till storstaden då dom levde på vad naturen hade att erbjuda och odlade grödor själva. Han hade gift sig tidigt och snabbt därefter fått sin första dotter och livet kändes mer än perfekt.

~:::::::::::::::~~:
Sent en kväll vaknade både Dorian och hans fru till att kastruller och porslin slår emot golvet nere i köket.
Dorian som till varje pris försvarar sin familj, tog sitt gevär och gick sakta nerför trappan och möter en best lika vildsint och hungrig som dom monster han bara läst om i böcker. Dess lysande ögon ser in i Dorians och han känner hur hans kropp fryser fast och kan inte röra sig. . .
sekunder senare hör han sin fru skrika och sen en duns mot trägolvet.
När han äntligen kan röra sig, springer han upp för trappan och tar två steg åt gången och kommer snabbt till sovrummet där han ser att det annars så fina trägolvet har färgats blodrött och mitt på golvet ligger hans fru orörlig.

Dorian hör stönande och vrider huvudet mot sin dotters säng där besten står och suger ur det sista liv som finns kvar i henne och vänder sig precis om när Dorian ska slå till den i huvudet. Bestens snabbhet och smidighet är någonting Dorian aldrig har sett förut, han överrumplas och känner hur två sylvassa huggtänder tränger in i hans hals . . . det svartnar för hans ögon . . .

Det har kanske gått dagar, veckor innan Dorian slår upp sina ögon.
Han känner inte igen platsen och inte heller den man som står framför honom. Det bränner i halsen och han är så hungrig, eller är det törst han känner? Huvudet snurrar och han känner sig yr och förvirrad, bilder dyker upp i hans huvud, hans fru som ligger död på golvet, och sin dotter som faller till marken efter att någonting har sugit ur allt liv, ett par ögon lika klara som fullmånen som stirrar in i hans ögon . . .

Plötsligt känner han lukten av någonting ljuvligt, någonting som luktar bättre och starkare än någonting han tidigare känt. Det snörper åt i halsen och han känner sig så torr och törstig. Som om han inte har druckit någonting på flera år. Hans blick dras till den unga mön som står framför honom, hennes eget blod rinner nerför halsen och han kan inte hindra sig. Även fast han kan se hennes fruktan och rädsla så känner han en sådan tillfredställelse att han inte kan hindra sig själv. Han flyger på henne med en sådan kraft och snabbhet att han själv blir chockad men alla tankar och den mänsklighet han någonsin haft, försvinner så fort blodet slår emot hans tänder och rinner ner i hans strupe och släcker den brinnande törsten.

Mitchika
2

#88 Varför kan man bara klicka "Bra inlägg" en gång för…?! 😍

Underbar historia och Dorian är ju bara för läcker…! 😍

Mitchika
1

Själv har jag jobbat på som tusan med det här dom senaste dagarna. Inte bara spela Sims och småprova lite grejer, utan jag har även skapat en blogg där jag tänkte dokumentera testerna jag gör (i historieform, bland annat) samt skriva upp vilka regler jag använder, mål jag testar och hur jag lägger upp det. 🙂

Självklart kommer Leslie vara testoffret… jag menar, deltagaren. 😃

Det är som sagt bara ett test som jag ska genomföra för att se hur jag tycker det är att köra något i den här stilen, samt se hur utmanande alternativt enkla vissa saker är. 🙂

Hallonsmurfen
4

#90 Bloggen blev jättefin! 😃

Mitchika
4

#91 Gah, sluta smyga in och tjuvtitta på mina bloggar innan dom är redo att visas upp, din lilla fuskis! 😃

Hallonsmurfen
1

#92 Nej. 😃😇

Mitchika
1

#93 Kommenterar du nu också!? 😃

På inlägget som kommer tas bort dessutom. 😛

Jag måste se om Blogger inte har någon dölj/blockerings-funktion liggande någonstans…

Hallonsmurfen
1

#94 Hahaha, ja! 😂 Nej nej nej! Någon blockerings-funktion behövs inte! 😮😇

Onslow
1

Åh, jag känner hur ointressant min Balthazar är jämfört med alla andra… 😃 #88, din Dorian är ju för underbar. 😮

Vänta bara! Min snygging kommer visa sig värdig av den här tråden tids nog… 😃

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Bara Anna
2

Tycker också det är roligt med alla varationer på våra försöks…. protegerer :-)

Möt Victoria (Efternamn under utvärdering). Hon bestämde sig tidigt att hon skulle bli något här i världen! Ja i hela universum! Hon skulle bli en sångare, en ny version av Lady Gaga och Madonna kombinerat. ! Därför, när hon hade nyss hade fyllt 18, tog hon sina hårt ihoparbetade sparpengar och köpte en enkelbiljett til Los Angeles och Hollywood. För var det någonstans en stjärna skulle kunna födas så var det där, eller hur?

Flygbiljetten hade kostat mer än hon räknat med, så när hon väl landat så hade hon bara råd att hyra en liten 1a i ett av de bättre slumområdena. Men det bekom henne inte. För hon visste ju att hon snart skulle bli upptäckt och hova in storkovan!

För att fira att hon nått sitt första delmål sökte hon samma kväll som hon landat upp närmaste bar och beställde den sötsliskigaste drinken hon kunde komma på, en Cosmopolitan. Men innan hon hann sätta läpparna till kanten och ta en välförtjänt klunk hörde hon någon viska i hennes vänstra öra:

- A smoking hot lady like you deserves nothing else than Sex On the Beach….

Victoria kände hur hela hon rodnade från topp till tå och vände sig hastigt mot rösten för att tala om för den där påflugna rösten att här var vi minsann anständiga flickor - så kom inte och försök här inte…..

…. och fann sig stirra in i de vackraste blå ögon som hon någonsin sett. Vad som sedan hände var för Victoria bara ett grått töcken. För det nästa hon mindes var att hon vaknade i sin skabbiga säng med skogens värsta baksmälla. Vilket var märkligt tyckte hon, eftersom hon inte mindes att hon hade druckit något. Men hon mindes visserligen inte mycket alls av den tidigare kvällen. Vad hon kände av var dock att hon hade en huvudvärk som inte var av denna värld, en strupe torr som sandpapper och det märkligaste av allt, hennes ögon var ordentligt ljuskänsliga. När hon försökte bege sig ut någon timme senare så sved det så hemskt i ögonen att hon kunde svära på att det kändes i varenda por i hennes hud. Med en suck bestämde hon sig för att vänta inne tills kvällen föll. Fint folk kom ändå sent.

Victoria är:

• Artistbegåvning
  • Lättimponerad
  • Flirtig
  • Hopplös Romantiker
  • Karismatisk

Me. Myself & My Sims

Bara Anna
3

Ha ha - helt fel bild (Fö åldringsbild på Aia från min RLC). Här är Victoria på ständig begäran:

Me. Myself & My Sims

Misarn
3

Dorian hälsar och tackar, dock ha jag setat uppe hela natten och byggt ett mansion vilket inte alls följer Legacy reglerna, hmm . . . Får se hur jag ska göra, har dock en påtänkt handling till Dorian som jag tror han kommer tycka om :-) Glömde också berätta Dorians egenskaper: Familjeinriktad - dock har hans mänskliga känslor i princip försvunnit så vi får se om jag byter till något mer intressant och mer vampyriskt Fordonsentusiast - Någon hobby måste han ha och med tanke på att han ska leva länge så kan han passa på att samla på sig allt möjligt som går på bensin :-) Händig - Om man som Dorian tycker om fordon så passar det väldigt bra att han är händig :-) God - Innerst inne är han god och jag hoppas att han någon gång kan hitta tillbaka till den man han en gång var Dock är egenskaperna lite under konstruktion så vi får se va det slutgiltiga blir, han är trots allt som det så fint heter " försöks kanin" :-)

Onslow
2

Okej, jag vet att i andra challenges får man inte lägga till egengjorda simmar i sina hushåll - dock funderar jag på det, då detta är en väldigt historiedriven utmaning om jag inte har helt fel. 

Jag tänkte nämligen introducera en ny karaktär i min historia - hon heter Franziska von Karma (100 bonuspoäng till de som kan lista ut var hennes namn kommer ifrån. 😃 Hon delar även hårfärg och delvis personlighet med karaktären i fråga… Hint: kommer från en av mina favoritspelserier någonsin) och är också en vampyr. Dock kommer Balthazar fortfarande såklart vara den som för utmaningen vidare, hon är alltså bara en "bit i pusslet". 

Är detta okej? Att jag alltså lägger till en sim i mitt hushåll som en "bikaraktär"? De kommer inte vara romantiskt involverade (tror jag iallafall… Man vet aldrig vad Balt kan hitta på!) utan de kommer endast ha ett bror/syster-förhållande. (utan att vara släkt, alltså)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Hallonsmurfen
0

Jag kommer testa det här så fort jag kan, men det är en grej som måste hända först. Oskyldig

Onslow
3

För att förtydliga, Franziska är bara med för att jag skriver en historia av det hela. Skulle aldrig kunna spela sims utan att skapa en handling, haha…

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Bara Anna
2

Eftersom det inte är sagt något (än) om detta så ser jag inga problem med det. Vad säger ni andra? Så länge tillägget bara är rent historie-mässigt och inte tillför något annat som zillioner med pengar etc….

Me. Myself & My Sims

Namiko
3

Själv kan jag inte låta bli att skapa alla viktiga simmar själv, så jag ser inga problem alls med det. Skulle det bli en regel mot det så skulle det vara första regeln jag bryter :P

Bara Anna
3

Och stackars Victoria. Hon är mer klon än försökskanin…. Har provstartat henne flera gånger i den värld jag laddade ner men historien kändes väldigt meh… Så nu byter jag tema helt och hållet. Och värld, och yrke…. Men hennes yttre får vara kvar stackars pyre :-D Fördelen är i alla fall att jag nu börjar ana essensen jag söker hos henne. Nu skall det bara fyllas med skills/traits och yrke^^

Tillbaka till reglerna dock: De sista dagarna så har jag märkt att det har varit väldigt lite förslag på fler scenarion etc. Vilket indikerar för mig att detta kanske kan vara svårt att fylla ut. En annan indikation att vi kört fast är att alla så villigt har börjat spela på sina förösks… uuhm karaktärer :-) Vad jag funderade på var om vi skulle ta dessa scenarion helt ut ur ekvationen och reglerna. Istället ha kvar dem som "smaksättare" av historien. Krydda om ni så vill och vi kan ägna ett kapitel av reglerna åt att skriva: "Förslag på vad som din vampyr kan råka ut för…:" etc.

När det gäller reglerna så skulle det enklaste kanske vara att välja en redan färdig regel-packe och sedan anpassa denna för vampyr-bruk. Mitt förslag är de vanliga Legacy-reglerna eftersom dessa är de mest använda. Men här finns även Random Legacy mfl. Vad tror ni? Jag skriver detta mycket för att jag tycker synd om de som faktiskt skrev: "Låter roligt - jag vill prova när reglerna är färdiga …. "

Så vad vi behöver bestämma/veta:

1. Start (Mitt förslag: Valfri värld/stad, valfri tomt/hus och fri att flytta var som helst så länge 2 nedan är uppfyllt)
  2. Krav för varje generation (Aka vad måste uppfyllas för nästa generation)
  3. Krav eller frihet kring anhöriga (min tanke var att lämna detta fritt  för spelaren med undantaget att varje familjekonstellation  måste vara annorlunda från föregående generations) och yrkesval.
  4. Slut (När är din 1000-dagars utmaning slut? Efter 1000 dagar antar vi eller?).

Rock and roll Ladies!

Me. Myself & My Sims

Misarn
0

Jag inser at jag brutit den första grundregeln i legacy, pengafusk ops!!! :-O får se hur jag löser detta :-P

Onslow
0

Det jag skulle föreslå att vi diskuterar ytterligare är;

1. Valfri värld -> valfri tomt (som vampyren har råd med) -> fri att flytta hur man vill så länge man har pengarna
2. Jag skulle säga att vi sätter upp fasta krav för varje generation som inte har med scenariot att göra. Generation 1 måste vampyren ha x antal färdighetspoäng totalt, (runt 30 kanske eftersom vampyrer lär sig så fort och vi trots allt har 100 dagar på oss?) samt ha maxat ut ett arbete, och så vidare. Generation 2 måste vampyren göra si och så.
3. Varje scenario har specifika regler - som att i "Jagad" får vampyren inte interagera för mycket med andra simmar, inte arbeta på kaninhål och så vidare.
4. Får vi lägga till familjemedlemmar som vi vill? Endast historiedrivande simmar för att förhindra att folk lägger till "arbetare"/"pengainsamlare" eller får man göra som man vill? Är det olika beroende på generation/scenario?
5. Mål - är målet att lyckas ta sin vampyr genom 1000 dagar utan att dö? Jag är inget stort fan av att samla poäng i en utmaning, så det skulle jag personligen gilla om vi inte gjorde, utan om utmaningen hade ett annat mål.
Själv skulle jag nog fästa mig ännu mer vid Balt om jag klarar av 1000 dagar, så då skulle jag nog starta en vampire coven challenge med honom. 
6. Skapar vi scenarion? Hur många? Är de endast förslag eller "ska" man välja ett att följa? Väljer man själv vilket man vill göra varje generation, så att man kan skräddarsy det efter sina egna EPs, eller slumpar man fram dem så att historien blir mer självdriven?
7. Hur kan man förlora utmaningen? Vad gör man om man förlorar?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

I övrigt tycker jag att vi har gjort ett himla bra jobb, tjejer. 😃 Jag brukar tycka att utmaningar blir långtråkiga men än så länge verkar den här superspännande, tycker jag.

Balthazar har kul, iallafall. 😃 Det finns inte så många kvar i hans lägenhetsbyggnad, men han jobbar på det. Nyfödd och allt det där.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Mitchika
6

Jag tänkte försöka vända på dygnet inatt, men jag låg och tänkte så pass mycket på det här att jag inte kunde sova så jag bestämde mig för att gå upp och skriva lite av mina tankar kring utmaningen hittills. 🙂

Först och främst, det vanligaste problemet med längre utmaningar är att man tröttnar. Varför? Den vanligaste orsaken är att utmaningarna blir upprepande, långtråkiga, sega. Det problemet har jag haft med varje större utmaning i The Sims 3 som jag har testat på. 

Historieskrivande är en underbar motivation som driver en framåt, men det ska fortfarande vara en utmaning. Jag vill inte skapa något som bara finns där som ett verktyg/riktlinjer för att skriva en historia med, jag vill skapa något roligt som utmanar spelaren till en nivå som spelaren själv är bekväm med samtidigt som den inspirerar till en historia! 🙂

Utmaningen behöver inte vara superunik, men den ska väl helst inte vara en kopia av en annan utmaning med ett annat namn och med fokus på vampyrer istället? Vampire Coven finns redan för den som vill köra en mer klassisk legacy med inriktning på vampyrer. Vill man spela så kan man läsa på om reglerna och starta en sån utmaning när man vill. Glad

Den här tråden skapades för fem dagar sen idag. Man skapar inte en helt ny utmaning i The Sims 3 i en handvändning. Så lite tålamod och ge oss alla kreativa människor en chans att fundera fram hur man får utmaningen både rolig, unik och kul att spela hela vägen ut innan pressen kommer att få den redo att spelas? 🙂

Projektet är inte ens en vecka gammalt. Tålamod! Glad

Nedan har ni mina tankar på lite av det som diskuterats hittills! Förslag från Mitchikas hjärna: 

När det gäller att flytta in egenskapade simmar i kvarteret eller rentav hushållet… 

… så är jag helt med på den punkten. Jag ser inget skäl till att man inte ska få göra det. Ens vampyr kan mycket väl få en kompanjon, vän, fru/make, följeslagare, husdjur eller rentutav en slav om man känner för det. Glad

Som jag skrivit så skulle jag vilja att utmaningen är anpassningsbar så att man får välja hur svårt man vill ha det. Har man en vampyr som lever enbart på att äta på simmar, men upptäcker att det är otroligt svårt att ta sig ut och jaga varje kväll så kanske man väljer att vampyren kidnappar in en person (som det inte skulle märkas om den försvann) och väljer att ha inlåst hemma som en matkälla under dom dagar då det krisar med maten. Det vill säga, skapar en sim som mat åt vampyren och flyttar in i hushållet. 

Målet med utmaningen… 

… har för mig alltid varit att spela igenom 1000 dagar i spelet med den odödliga vampyren man börjar med. Det var det som gjorde mig intresserad av utmaningen till att börja med. Glad

Under åren har jag skrivit ett antal noveller om vampyrer (ingen av dom är bra) och det är alltid en lika fascinerande upplevelse att stå öga mot öga med odödligheten genom en annan varelses ögon. Inte bara den glamorösa sidan med vampyrism, utan även allt annat med det som kommer med det. Hela världen utvecklas, förändras och rör sig framåt hela tiden. Människor föds, lever sitt syfte, dör och världen ändras och utvecklas tack vare dom. I mitten av det här, år efter år, står själva vampyren, oföränderlig och evig i sin form och sin existens. Allt i livet har en början och ett slut, men inte vampyren. Likt tiden går den bara vidare, för evigt. Det är en tung insikt att komma till och en tuff känsla att lära sig hantera. Och för mig är det alltid ett lika intressant ämne att både läsa och skriva om. 😃

Lite OT, kanske, men en liten förklaring till vad jag gillar så mycket med vampyrer och vampyrism. Glad

Samla poäng som man gör i standard-Legacyutmaningar…

… är jag fullständigt emot och jag tycker det är otroligt tråkigt. Det finns ingenting som motiverar mig till att samla poäng i dessa utmaningar och jag ignorerar då alltså alla extra möjligheter att tjäna poäng. Det är helt enkelt inte intressant eller drivande för mig. 

Mål att uppnå innan varje dels slut, som man har hundra dagar på sig att utföra samtidigt som man spelar för egen del och sin historia, tycker jag är en mycket bättre idé. Glad

Hur man förlorar utmaningen… 

Jag kan bara se tre sätt som man kan förlora utmaning på och det är följande: 

1. Vampyren dör
  2. Man bryter mot reglerna (som man själv valt)
  3. Ens vampyr lyckas inte uppfylla alla mål för att få gå vidare till nästa del när tiden är ute

Hur man börjar utmaningen… 

Först och främst, välj vilka regler man vill ha och hur stor utmaning man vill att det ska vara. Planera vilka tio delar man vill använda för att kartlägga vampyrens liv (det betyder inte att man måste ha hela dess historia klar, man väljer bara vilka utmaningar man vill ha med och i vilken ordning man vill göra olika former av utmaningar) och lägg dom i ordningen man vill spela dom. 

Tanken är väl att vi ska posta förslag på hur dessa delar kan se ut så folk kan välja från dom och eventuellt skapa egna, anpassade varianter av delar för sina vampyrer? Glad

Skapa en ungdomssim, som givetvis är vampyr, av valfritt kön, utseende, egenskaper, etc. Välj vilket kvarter du vill, placera vampyren var du känner för och kör igång! 

Angående anhöriga till vampyren… 

… så tycker jag att det är helt upp till varje spelare. Vissa vill att vampyrer ska kunna föröka sig, andra tycker att vampyrer ska vara sterila. Det är ett val som jag tycker att spelare kan få göra. 

Man kan till och med skapa en del/scenario där syftet är att vampyren ska bli pappa/mamma eller avla fram ett perfekt barn, en så kallad "chosen one" med ett utseende som man själv bestämt i förväg och så har man 100 dagar på sig att hitta en sim att få barn med och försöka få ett barn som matchar det man har planerat. Glad

Sen om vampyren vill spendera 400 år med att resa med sin son/dotter vid sin sida tycker jag också att det är ett val som är upp till spelaren. Det erbjuder så mycket variation och så mycket roliga möjligheter. 😃

Puh, det var nog allt jag hade att komma med för stunden! Glad

Med hoppet om att vända på dygnet nu krossat så startar jag nog upp Fallout 3 en stund innan jag återgår till att kämpa med sömnproblemen. Skrattar

Namiko
3

#109 Jag tycker att du beskriver det hela jättebra, det är precis det där jag är ute efter med. En utmaning som man själv väljer hur utmanande den ska vara som inspirerar till historieskrivande.

För mig handlar sims numera mer om historieskrivande än spelande och jag vill därför ha specifika mål att jobba mot, men bara som enkla riktlinjer så att man kan variera det mycket i själva historien så att även om många personer spelar samma utmaningsdel, med exakt samma mål och regler, så blir varje historia fortfarande unik.

Det tar tid att komma på ens 10 delar med färdiga regler och mål, inspiration kräver tid och jag tycker att vi inte heller ska låsa oss vid att man behöver välja just dom delar som vi sedan har kommit på. Jag ser det här som ett perfekt tillfälle till att anpassa utmaningen efter sig själv. Som ett smörgåsbord där man väljer ut precis vad man vill ha av dom olika delarna, tar bort mål man tycker låter tråkiga eller alldeles för svåra och lägger till egna för att sedan skriva ner sin egen version innan man börjar spela. Jag vill inte ha saker huggna i sten, jag vill ha inspiration och hjälp till att skapa en utmaning som går att anpassa till alla spelare.

Alla grejer passar inte alla spelare och inte heller om man saknar vissa EP. Genom att varje del är väldigt tydligt avskild från nästa så är det otroligt lätt att verkligen plocka exakt vilka delar man vill och använda sig av regler man själv tycker är roliga. Men att få fram just det tar mer än några ynka dagar. Även om jag har min vampyr klar och Mitchika dessutom fått fram en toksnygg blogg för provspelandet så kan det dröja några veckor till innan det faktiskt är dags att provspela, för mig iaf. Jag har massa planer för Ashley men jag har än så länge bara 4 delar någorlunda planerade och har inte ens målen för dom delarna helt klara då jag vill anpassa dom efter mig själv och planerna för vampyren så att dom hamnar på en nivå som ger mig motivation att kämpa lite för att klara målen samtidigt som det lämnar mycket utrymme för inspiration till historien i sig.

Onslow
0

Grundmålet har alltid varit för mig att ta sin vampyr genom 1000 dagar, som ni nämnde. 🙂

När jag spelar utmaningar gillar jag att ha tydliga riktlinjer, men även öppning för kreativitet. Det är därför Asylum challenge tillexempel är så tråkig för mig - ingenting hände. 

Det jag tycker vore roligt är om vi kan komma på några enkla scenarion som man får pussla ihop hur man vill, som sagt. Detta är för att utmaningen inte ska bli upprepande, vilket inte heller är något jag gillar i utmaningar, och är anledningen att jag aldrig lyckats spela klart en legacy challenge, midnight sun, perfect genetics och så vidare. 

Jag har än så länge bara en sådär 300 år utplanerade för Balthazar, men vi får väl se vad som händer. Just nu testar jag mest hur man spelar som vampyr, vilka moddar som fungerar, och så vidare. 🙂

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Bara Anna
4

Först av allt: JA! Jag håller med - vi har gjort stora framsteg och alla super-krativa själar har varit jätteduktiga och ÄR fortfarande! Mitt inlägg kom sig mer av att jag blir nervös på ett personligt plan när saker flyter ut åt alla håll och kanter. Jag är helt för kreativa momentum, men blir så myckete lugnare när det finns ett bra skelett att hänga upp saker på! 😍Vilket jag tycker det är tydligt att det finns så nu är jag lugnad… 🥵

Ett mansion redan generation 1 är väl lite att ta i kankse om vi inte har ett väldigt bra historie-förklaring till det. MEN ett scenatio kan iofs vara att bygga dig ett mansion värt X antal tusen simdollar?!

Me. Myself & My Sims

Mitchika
1

#112 Kanonbra scenario-förslag där som jag verkligen gillade! 😃

Bygga en tomt som är värd kanske 300 000 simdaler och då räknas tomtens värde och inte familjens totala simdaler? Det måste inte vara just ett mansion, utan man får frihet att skapa vad man vill där, men tomten måste vara värt en rejäl summa när det är färdigbyggt och färdiginrett. Det vore skoj för byggare samt en drivkraft och motivation till att tjäna in pengar på delarna innan! 🙂

Det skulle jag gärna ha som "huvudmålet" eller vad man ska kalla det för en av delarna i utmaningen. Skrattar

Namiko
2

Åh! En byggutmaning :D Underbar idé!

Misarn
0

Ja det kändes lite väl att ta i , men kunde inte rå för det, blev så inspirerad haha :-) men den iden tycker jag om, kanonbra utmaning!! (Y)

Onslow
0

Byggutmaning vore jätteroligt! Speciellt för oss byggare, haha. 

Jag skulle kunna tänka mig att vampyren som antingen gammal bygger ett hus för att "slå sig ner" eller att hon bygger det åt någon annan. (barn och dess familj? En äkta hälft innan hon lämnar dem för att resa vidare?) 

Superkul. 😃

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Mitchika
0

#116 Man behöver inte bestämma en anledning i förväg. Låt målet enbart vara att bygga på en tomt tills dess värde överstiger ca 300 000 simdaler. Sen får spelaren skapa historien kring bygget och varför vampyren bygger vad det nu blir. 🙂

Onslow
0

#117 Jo, det var så jag tänkte också, det var bara jag som var otydlig. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

nelleeh
3

Fick en liten ide.Vampyren känner att den vill utforska någon av dom andra släktena förutom vampyrerna eller människan. Alltså att vampyren ska under dom följande 100 dagarna inleda en romantisk relation med en annan typ av varelse T.e.x Häxa, Ande eller Älva. Vampyren ska också bli bästa vän med 7 personer av samma sort som den man har en relation med. Det är bara en liten ide jag fick som jag gärna skulle testa någon slags variant av.😊

Onslow
1

… Och i och med godkännandet introducerar jag här med vackra Franziska till min historia. 😃

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
1

Men vad kan det vara som händer här, tro?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
2

… 😮

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Misarn
3

Oj det där såg inte bra ut för Balt :-O

Bara Anna
2

Jag är personligen inte särskilt förtjust i del-scenarion som kräver stort inflytande och fixande från oss Gud…. jag menar oss spelare. Mer gillar jag att se vart spelet för min sim och att skriva därefter. Är väl annorlunda mot många andra här att jag ogärna planerar hela kapitel i förväg. Nåja, med det i åtanke och hjärnan på autopilot så kom jag på följande scenarion:

1) Odödlighetens pris - Förälska dig i en dödlig, gift dig och lev ett vanligt svensson-liv fram tills dess att din äkta hälft blir gammal och dör. Allt detta utan att avslöja din sanna natur… Barn är valfritt.

2) Soldyrkare - Leta efter och kanske tom hitta det magiska receptet till äkta sann odädlighet: Hur du gör för att vandra i solen mitt på dagen! OBS! Detta är INTE menat att nås genom LTR Immortality! Utan t. ex genom alkemi!

3)Fårahedern - Skaffa dig ett litet harem av levande blodbanker som kan försörja dig med plasmamässigt för resten av generationen.

4) "And the world turned…" - Förvandla (Turn på engelska) minst en sim till vampyr

5)"Turn, turn, turn….." - Skapa ditt eget coven (= en sammanslutning av minst 3 vampyrer, med en fungerande hieraki med din sim i toppen). Om det är vampyrer du möter ell omvänder är valfritt.

6)Studenten - Lär dig vad det VERKLIGEN innebär att vara en vampyr av en annan vampyr, på gott eller ont.

7) Läraren - Förvandla en annan vampyr och bli hans/hennes mentor när denne lär sig blodets väg.

Me. Myself & My Sims

Bara Anna
2

Nu börjar historien om Victorious aka Victoria Glimmerstedt! Jag vet att reglerna knappt är halvfärdiga. Men jag kände att skulle hon ändå få vara krash-test-dummie så kunde jag lika gärna dokumentera det….

http://1000dagaravsims3.blogspot.se/

(Första posten är under produktion och kommer snart!)

Me. Myself & My Sims

Hallonsmurfen
0

Jag har också börjat nu! 😃 Någon som orkar samla alla färdiga regler som är påkomna? 😇

Mitchika
0

#126 Titta på min blogg, tjuvtittare som du är, så ser du vad jag har samlat ihop för min utmaning i alla fall. 😛

Hallonsmurfen
0

#127 Ah, just det. Tack. 😇

Hallonsmurfen
2

Åh, jag är så taggad! Imorgon kommer det bli spelande i princip hela dagen. 😃

Hallonsmurfen
3

Nu har jag gjort prologen för min nya 1000 dagars-utmaning. 😮 😇

http://raspberrysims.blogspot.se/

Bara Anna
0

#130 Tog mig friheten att lägga till din blogg i blogg-listan på regelsidan. Hoppas det var OK! :-)

http://1000dagarsims.blogspot.se/

Me. Myself & My Sims

Hallonsmurfen
0

#131 Absolut! Vad kul! 🙂

Bara Anna
0

Tänkte att alla 1000-dagars bloggare skulle listas där. Men vissa är hemligar än andra…. 😎

Me. Myself & My Sims

Mitchika
3

#133 Min blogg är inte hemlig, den är bara inte klar än. 🙂

Jag skulle väl kunna posta länken, då den är typ 80 % klar, men… jag hade tänkt få klart åtminstone prologen först… 

Sen råkar en viss Hallonsmurf veta hur man snokar reda på mina bloggar innan jag lagt ut länken någonstans… det är inte första gången det händer, så man får passa sig noga för såna där hallonsmurfar… 😡😃

Hallonsmurfen
1

#133 Nej, Mitchikas blogg är inte hemlig! Den är så offentlig som den bara kan vara. 😇

#134 Schhh! Varna dem inte! Jag måste se deras bloggar! 🤐😂

Mitchika
1

#135 *Hytter ilsket med näven* 😡

Hallonsmurfen
2

#136 *Flyr för livet* 😮

Namiko
1

Min blogg är på gång med, men precis som Mitchika så väntar jag tills prologen är klar innan jag lägger upp någon länk.

Hallonsmurfen
1

#138 Men wuäh! Jag kan ju inte tjuvtitta på din blogg! 😭

Namiko
2

#139 Yay, min blogg är hemligare än Mitchikas :D

Lumina - 留美奈
2

Jag har bestämt mig för att spela den här typen av utmaning i klassisk legacy stil.

Efter att ha blivit biten drar min nya vampyr "till skogs". På en öde tomt och med endast sig själv kommer han att försöka lära känna sitt nya jag. Han har lämnat bakom sig det han kände till och försöker att skapa en ny, dräglig tillvaro, på en plats där ingen vet vem han var innan han blev biten, och där ingen känner honom än.

Han kommer heller aldrig att lämna staden vid något tillfälle. Hans nya tomt kommer att bli hans fort.

Varje generation (100 år) kommer han att göra en kvinna i staden gravid. Han kommer inte ha sitt barn i sitt eget hushåll. Detta lite för att se hur staden utvecklas kring dessa barn. Det kommer heller inte att finnas andra vampyrer i staden, annat än ev. barn och de han ev. biter.

Ska påbörja de första 100 dagarna nu och se vad han kan prestera. :P

Vänligen, Lumina

Hallonsmurfen
1

#140 Ja, tyvärr… 😕

Mitchika
6

And so, it begins… 

http://thesims3mittmidnattsmillennium.blogspot.se/

Det krävdes en hel del arbete för att få klart en någorlunda spelbar utmaning att testa, men här är den! Leslie/Mitchika-versionen av den åtminstone! 🙂

Jag kommer skapa en egen tråd för hans historia/blogg/utmaning, men jag tänkte länka här först. Glad

Hallonsmurfen
1

#143 Åh, vilken fin blogg, den har jag inte sett förut! 😇

Hallonsmurfen
3

Wow Mitchika! Det där var överdrivet bra skrivet! 😮 Och jag känner verkligen igen mig i det här "hans intresse till litteratur blev hans död." Man skär sig superlätt på de där dumma sidorna! 😂

Cherryfall
2

# 143 Jättebra skrivet! Så spännande!! Längtar tills nästa del läggs ut 😮😍

Simsblogg: http://chesims.blogspot.se/

Tumblr:  http://simaricia.tumblr.com/

nelleeh
2

Herregud Mitchika, jag blev sjukt imponerad av din blogg! du är jättebra på att skriva. Jag vill läsa mer om Leslie NUUUUUU!😡

Mitchika
1

#144 Tjuvtittande lilla hallonsmurf…! 😡

#145 Tack så mycket! 🤗😃

Tja, det var nog inte böckerna som blev hans död så mycket som den bokälskande vampyren som satte tänderna i honom… 😇

Men du har rätt, böcker är en fara! Alla sidor i böcker måste vara inplastade om man vill vara riktigt säker på att inte göra sig illa. Det borde vara lag på det, åtminstone på bibliotek. Läs försiktigt! 😮

#146 Tack så mycket! 🙂🤗

Jag ska eventuellt börja på nästa kapitel redan ikväll, bara jag kan avsluta lite förberedelser i The Sims 3 så att jag kan få igång Leslies sparfil. 🙂

#147, Åh, tack så mycket! 😊🤗

Haha, jag ska göra mitt bästa och försöka få ut första kapitlet. 🙂

För den som vill få en liten aning om vad som kommer att hända i Leslies liv kan man läsa under "Mål och delar" på bloggen. Där har jag skrivit olika mål som Leslie måste uppnå under sitt 1000 dagar långa liv och i vilka delar, så man får en liten aning om vad som kommer att hända honom. Glad

Namiko
0

Jag försökte bli färdig med mina mål ikväll, men jag blev distraherad med att skapa simmar till utmaningen istället :P Men jag har några spännande personligheter som dyker upp under dessa 1000 dagar iaf.

Onslow
1

Åh Mitchika vad du är bra. 😃

Jag var tvungen att ominstallera alla mina Sims då det höll på att krascha min dator så jag förlorade ju mina kära simmar. 😭

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Mitchika
0

#150 Tack så mycket…! 😊🤗

Vad säger du!? 😮
Ånej… hade du inte möjlighet att spara någon av dom? 😢

Mitchika
0

Misarn
3

Men herregud Mitchika :-O det borde vara olagligt att få skriva så bra!

Mitchika
0

#153 Oj, tack så mycket…! 😮😊🤗

Cimsan
0

Följer utvecklingen :D

LinaLj
0

Det här lät ju vansinnigt kul. Eftersom jag bytt dator måste jag ju starta om så jag passar nog på att prova en variant av det här. Har spenderat kvällen att skapa min vampyr, Eileen Achara. Ska bli spännande, har aldrig provat att spela vampyr förut.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.