The Sims iFokus

The Sims

Etikettot-off-topic
Läst 1219 ggr
Bara Anna
1

OT: Anmälningsfunktionen

Som en respons på Mitchikas kommentar vid ett annat inlägg. Tack för påminnelsen Mitchika. Är en av dem som tryckte på anmälnings-knappen och du har förståss rätt i det du skriver nu när jag läst lite närmare Skäms

Vilket inte hindrar mig från att personligen tycka att det borde finnas en regel/knapp för att anmäla regelrätta internet-troll som det faktiskt är frågan om i det här fallet. Kanske en tumme upp och tumme ner, whatever. Eller åtminstone som tycker det är kul att driva med de mer oskyldiga. Om inte på lokal nivå så på en global sådan.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

SimsBrooke
0

Jag tycker du ska ta upp detta på iFokus ifokus och skriva en tråd där för att påpeka detta =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Mitchika
0

Bra skrivet, Bara Anna, tack för att du tog upp det. 🙂

I det här fallet handlade det inte om ett direkt troll, om man ska vara jättenoga. Medlemmen du eventuellt syftar på har varit medlem på iFokus i några månader och aktiv på andra ställen innan. Det var troligen en slump att personen såg inlägget och ville dra en liten "pun", ett skämt, då användarnamnet var samma sak som trådens ämne. 🙂

Jag tyckte det var lite småroligt… 😇

Man ska se upp med Internettroll och man ska anmäla troll när man upptäcker dom, men det är lika farligt för ett forum att börja skrika "troll" vid minsta lilla tecken på trollande också. 🙂

Innan man börjar anmäla inlägg och skriva "troll" ska man vara 100 % säker på att det faktiskt är ett troll och inte bara en medlem som skojar eller driver. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Bara Anna
0

He he  - touché Mitchika! Skall väl erkänna att just troll är en av mina egna käpphästar…. Så jag fällde hellre än att fria i detta fall :-S Såg samma som du när jag ändå granskade närmare. Skall hålla i Anmälnings-fingret i framtiden!

Jag har varit medlem på forum som totalt trasats sönder av troll vilket är så tråkigt. Och dessutom, SiF är ett forum där medelåldern är ganska låg och det skulle vara skönt att slippa ifrån de sk. lustigkurrarna här som kan misstolkas av de yngre (och tja, även de äldre 😞) även om det är skrivet i ett försök att vara rolig. Men jag antar att det är önsketänkande….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Mitchika
0

#3 Jag friare hellre än fäller. Riktiga troll är bra på att avslöja sig själva förr eller senare. Det är viktigt att kolla upp saker och ting innan, men ingen skada skedd i det här fallet, förhoppningsvis. 🙂

Jo, det har jag också och jag har sett mycket. Jag är också en före detta MMORPG-spelare och där får man lära sig hantera troll, oavsett om man vill det heller inte. Dom finns där, kommer alltid finnas där och det bästa vi kan göra är att ignorera dom och rapportera till ansvariga på sajten. I det här fallet, på The Sims iFokus, så är det jag, övriga Medarbetare och sajtvärden som gäller. Vi har lite metoder för att hantera troll som kan sättas i verket om vi får inrapporterat att ett troll härjar runt. 🙂

Nja, jag är lite tvärtom. Jag tycker om dom flesta former av humor, även såna lustkurrar när en sån slump dyker upp. Jag skulle inte kunna låta bli att göra detsamma om det dök upp en tråd relaterat till mitt användarnamn, även om det nog inte lär göra det i första taget. 😃

Allt kan misstolkas, oavsett om det är en lustigkurre som drar ett "dåligt" skämt eller om det är en person som försöker hjälpa till med lösningar på datorproblem. 🙂

Orsaken till bråk och osämja brukar oftast ligga hos båda parter, den som skriver och den som läser. Den som skriver behöver tänka på hur han/hon formulerar och uttrycker sig, medan den som läser behöver tänka på att läsa texten som att den är skriven med gott uppsåt och välmenande. Det tror jag är nyckeln till att lösa många bråk och konflikter på nätet. Glad

Samt givetvis respekt för varandras åsikter och olika sätt att vara, tänka och tycka. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot