The Sims iFokus

The Sims

Etikettlegacy-och-historier
Läst 1085 ggr
Calcifer
2013-12-30 13:40
1

Random Legacy

Tänkte dela med mig om en legacy jag kör. Har inte tagit någon officiell utan kör med egna "regler" bara för skojs skull.

Okej. Så här ser det ut.

Generation 1.
Skapade en YA tjej. Döpte henne till Avelina Decour - ett namn genererat på random genom en app. Slog random på allt, inklusive utseende, kläder, traits osv. Slog en tärning och fick 3, valde den livstidsönskningen. Flyttade in henne på en tom tomt och byggde ett litet hus.

Dags för utmaningen:

Naturligtvis var hon rejält ful, hade fula kläder, och jag gillade absolut inte hennes traits. Och håret såg ut som hej kom och hjälp mig. Så jag ville ändra om henne, byta kläder, osv. Grejen är att jag måste tjäna poäng för att få ändra saker, och det gör jag så här:

En poäng för:
- Varje skill poäng
- Varje ny vän
- Skaffa ett jobb (som måste vara i enlighet med hennes livstidsönskning eller hennes traits)
- Varje 10 000 hon tjänar
- Varje befodran
- För varje stjärnnivå

Dessa poäng får jag använda för att ändra på hennes utseende. Och ja, detta inkluderar hennes ansikte etc, så jag måste naturligtvis använda testingcheatsenabled true. Varje grej jag ändrar är en poäng. Hårfärgen är en poäng, frisyren en poäng. Skor är en poäng, tröja är en poäng, osv. Jag får även ändra hennes traits, men inte de som hör ihop med livstidsönskningen, för den får jag INTE ändra.

Sen finns även dessa regler:

- När hon blir adult måste hon skaffa ett biologiskt barn som kan föra spelet vidare
- Innan hennes barn blir YA måste hon gifta sig

Kickern är att jag har kort livstid.

2 dagar bebis.
2 dagar toddler.
4 dagar barn.
6 dagar tonåring.
12 dagar YA.
12 dagar adult.
6 dagar elder.

Det kanske låter lätt, men det är det fasiken inte, haha. Sen gäller samma regler för barnet naturligtvis, den får se random ut och jag får bara välja traits om de förtjänar det inom spelet. 

Så fort arvingen blir YA så måste denne flytta ut inom två dagar och under de två dagarna måste mamman gifta sig. Sen flyttar YA ut och måste fortsätta i samma spår som ovan.

Poängen är…

Så fort jag har en sim som lyckas få sin livstidsönskning slå in så "vinner" jag den generationen. Då får jag spela som jag vill, hur jag vill, byta kläder osv hur mycket jag vill. På den generationen, naturligtvis. Det kanske låter lätt, men det är det faktiskt inte. Min tjej fick perfect garden som livstidsönskning och jag kommer inte hinna få hennes önskning att slå in. 

Däremot är poängen fortgående, dvs, när hennes son (som precis blivit barn) tar över så får jag använda poängen som är kvar på honom också. Jag får även använda poängen för att använda vissa fusk. Det kostar t:ex tio poäng för att dra upp energin till fullt om det behövs någon gång. Andra fusk är inte tillåtna, t:ex att fuska med pengar eller relationer. Sen är också tanken att när jag är helt klar ska jag ha så många poäng som möjligt.

Okej, generation 2:

- Måste gå på universitet

Generation 3:

- Måste förändra framtiden till dystopian eller utopian

Generation 4:

- Måste skaffa fyra barn

Generation 5:

- Måste bli övernaturlig ras

Sen har jag inte bestämt något mer. De regler som gäller för första generationen, angående poäng och att uppfylla livsönskningen gäller naturligtvis för alla andra generationer också. 

Sen dessa regler också:

- Inga fusk (förutom att t:ex dra upp energin eller hungern i utbyte mot tio poäng

- Inga mods som gör spelet enklare

- Ingenting som gör att simmen lever längre

- Får använda livsönskningspoängen, men inte för att köpa t:ex inheritance

- Får aldrig byta livsönskning

- Får BARA styra den aktuella simmen, oavsett om den har barn eller så som bor i huset tillsammans med dem

- Får inte byta hushåll, utom då när jag följer med den nya fackelbäraren till dennes liv

Sen lägger jag kanske till mer regler eller tar bort några om jag kommer på nåt eftersom.

Jag gillar det för att det är rejält svårt (eftersom de lever så kort tid) och för att jag inte behöver sitta och fundera över hur fasiken jag vill att de ska se ut eller vad de ska ha för egenskaper osv. Sen är det roligt när man sitter och stör sig som fasiken på att den man spelar är fruktansvärt ful eller typ tjock och har sjukt fula kläder osv.

Naturligtvis är det dock ok att "fuska" om det handlar om buggar!
Jag var t:ex tvungen att byta kjol på min tjej när det gällde finkläder eftersom kjolen och tröjan inte var kompatibla med varandra och "flöt igenom" varandra. 

Om någon är förvirrad över något så fråga gärna. Sen hade jag inte tänkt skriva någon historia kring det, men om ni är intresserade av t:ex bilder och sånt så är det bara att säga till så kan jag visa mina simmar. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2013-12-30 13:44
1

Just ja, sen är tanken att den som för livet vidare, dvs den nya fackelbäraren, ska variera i kön. Varannan generation liksom. Så först hade jag en tjej, som måste föra det vidare till en son, som måste föra det vidare till en dotter, osv.

Alvsas
2013-12-30 17:19
0

Svårt! Det där skulle jag aldrig klara :D

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Calcifer
2013-12-30 17:20
0

Det är jättesvårt, haha. Min tjej dog i samma veva som hennes son blev vuxen. Jag la till några dagar på varje nivå från tonåring och upp, för annars hinner de verkligen ingenting.

Sims3linnea
2013-12-30 19:38
0

Bilder skulle vara jätteroligt med kanske en bildtext :)

// Linnea :)

Legacy Challenge: Legacy Stare.