En berÀttlese
Hej!đ
Nu har jag tÀnkt lÀnge pÄ vad jag ska göra för nÄgonting och igÄr kvÀll fick jag en lyssande idé! Jag vet inte om vi tycker det vÀrkar vara sÄ spÀnnande men jag ska göra en slags berÀttelse kan man sÀga. Jag har en familj och en mysig gÄrd dÀr jag kommer ta kort och sÄ fÄr ni se hur deras liv Àr och sÄ kommer det lite problem och lite bÀttre saker. Jag kommer börja att skriva nu och jag har bilder som jag tog igÄr men jag hann inte skriva dÄ sÄ jag börjar idag.
Det Ă€r en liten familj, det Ă€r tvĂ„ bĂ€stisar och tvĂ„ fina hĂ€star. Snart tre, de kommer ett föl nĂ€r som helst nu!đ De tvĂ„ hĂ€starna heter Holly och Diamanten. De tvĂ„ bĂ€stisarna heter Alexandra och Fanny.
De var hemma och det var en helt vanlig riktigt varm dag. Fanny och Alexandra var hemma och hÀstarna gick i hagen och solade.
- Har du lust för en ridtur till stranden? FrÄgade Fanny.
- Ja! Sa Alexandra glatt. Det vore riktigt roligt! SÄ dÄ var det bestÀmt, de gick ut till hÀstarna och stÀlde upp de i stallet och borstade och gjorde de fina tills de blÀnkte. En stund senare sÄ var de fÀrdiga, de hade borstat fÀrdigt och de gick till stranden. Alexandra och Fanny smÄ pratade med varandra och hÀstarna tyckte allt var jÀtte mysigt. NÀr de var pÄ stranden sÄ blev hÀstarna pigga och glada för stranden Àr nÀmnligen deras favorit stÀlle.
De gick ut i vattnet och ibörjan sĂ„ tyckte hĂ€starna det var lite lĂ€skigt men en minut efter sĂ„ stod de och plaskade i vattnet och var jĂ€tte glada. Alexandra och Fanny tyckte de var lite roliga för nĂ€r de var lösa i vattnet sĂ„ hoppade och bockade Holly jĂ€tte mycket i vattnetđ Alexandra och Fanny hade jĂ€tte roligt men det var nog dags att gĂ„ hem för nĂ€r de kollade pĂ„ mobilen vad klockan var sĂ„ hade de varit dĂ€r i 2 timmar! De hade haft sĂ„ roligt sĂ„ klockan bara runnit ivĂ€g jĂ€tte snabbt!
De satte upp igen och började skritta hemÄt. klockan var 12 sÄ det var perfekt att rida hem nu sÄ kunde de Àta lite lunch och kanske trÀna i paddocken dÀr hemma senare!
Missa inte nÀsta inlÀgg dÀr det Àr fortsÀttningen pÄ dagen! DÄ Àr det dags för lite ridning i paddocken!
Kl. Ă€r 1 pĂ„ dagen och det Ă€r nog dags för att ta en ridlektion i paddocken!đ
De borstade, sadlade och trÀnsade sen gick de till paddocken, de spÀnnde sadelgjordarna och satt upp. De skrittade fram och satte igÄng. HÀstarna var fortfarande pigga och glada. Diamanten var sÄ pigg att han bockade en hel lÄng sida sÄ glad och pigg var han! Holly var bara busig och sparkade bak ut nÄgra gÄnger men sen var det bra, dÄ skulle man arbeta, inte leka.
Alexandra och Fanny trÀnade bara ett helt vanligt pass som de brukade. Diamanten var inte lika busig i slutet, dÄ jobbade han med naken och ryggen bÀttre och desamma med Holly. De var mjuka och fina nÀr de red.
- Ăr du fĂ€rdig, Fanny? FrĂ„gade Alexandra.
- Ja, svarade hon. HursÄ?
- Jag undrade om du ville rida runt berget med mig som en avskrittnings runda, sa Alexandra. Om du vill bara! (isla paradiso)
Ja, svarde Fanny. JÀttegÀrna!
Okej, sa Alexandra. DÄ gÄr vi! De gick och allt gick som tÀnkt. HÀstarna tyckte det var skönt att fÄ gÄ med lÄnga tyglar och bara skritta lite.
Ibland brukade Fanny och Alexandra och Alexandras föreldrar rida pÄ lÄnga skritt rundor innan de dog pÄ grund av en bil olycka med en stor lastbil. Fannys föreldrar var ocksÄ döda, de hade dött nÀr hon var jÀtte liten och fick dÀrför bo pÄ ett barn hem tills hon flyttade. Alexandra gick i samma skola som Fanny gjorde nÀr de gick i 9:an och de blev bÀsta vÀnner och det lede till att skaffa en liten mysig gÄrd tillsammans! HÀr lever de bra och de kommer ocksÄ bo hÀr lÀnge!
NÀr de kommit runt sÄ var hÀstarna nöjda och det hade precis börjat regna nÀr de hade stÀllt upp hÀstarna i stallgÄngen.
- Vi kom verkligen precis i tid, sa Fanny och de skrattade. De hade alltid roligt tillsammans och det hade hÀstarna ocksÄ!
Detta var du ett till inlÀgg! Hoppas att det inte Àr alldeles för jobbit att lÀsa för dÄ Àr det bra du sÀger till sÄ det kan bli perfekt! Ja missa inte nÀsta inlÀgg, det kommer vara lite mindre text och mer bilder!
Nacken*
Följerđ JĂ€ttespĂ€nnande och lĂ€ngtar till nĂ€sta inlĂ€gg đ
Hehe det blir nog imorgon om jag inte gör det lite senare!đ Kulâ€ïž
#5 Yayđ
#5 Hahahađ
Hejsna! Nu har jag tÀnkt att fortsÀtta med att skriva en om dag 2, Tisdag! HÀr kommer fakta om djuren/mÀnniskorna och bilder. Jag kommer mest ha bilder och fakta text till bilderna för jag kÀnner att jag har mÄnga bilder men efter som man lÀgger ut en Ät gÄngen sÄ blir det jÀtte mÄnga och dÄ orkar ingen lÀsa allt.
Det Àr en varm tisdag och solen skiner skönt, hÀstarna gÄr i hagen och smaskar i sig lite grÀs och rötter. Det kvittrar fÄglar och fÄgel sÄngarna Àr mycket fina. HÀstarna har sina uteboxar de har varit i inatt och det var precis mitt i mellan men de hade ÀndÄ ett vÀldigt tunt tÀke. Det var en mysig dag i gÄr och hÀstarna lÀngtar tills att komma till sranden sÄ snart som möjligt!
Detta Àr dÄ Holly! Hon Àr en söt liten flicka och har mycket kunskap, hon giller hoppning men dressyr gÄr bra. Hon Àr riktigt duktig i bÄde dressyr och i hoppnig och har mycket kunskap av bÄda sortrna. De har haft henne till aven 2 gÄnger och det har gÄtt jÀtte bar för hon har varit försiktig om fölen men ÀndÄ visat vem det Àr som bestÀmmer och att de visar respekt.
à lder: 7 Är
Kön: Sto
Inriktning: Hoppning
Ras: Andalusier, stor hÀst
JĂ€ttebra:D
Detta Àr Diamanden! Han Àr en kraftig, snÀll och duktig hingst. Han Àr duktig i hoppningen men han har ett riktigt fint och hÀftigt steg sÄ han bliv mest trÀnad i dressyren och han tycker det Àr helt okej. Han tycker nog att hoppning Àr mer spÀnnande och dÄ behöver det inte vara överdrivet höga hinder utan det kan ocksÄ var en liten bana för det Àr precis lika roligt bara han inte det blir för svÄrt. Han gillar att leka pÄ stranden, göra frihets dressyr och leka i hagen med Fanny.
à lder: 5 Är
Kön: Hingst
Inriktning: Dressyr
Ras: Halvblod, stor hÀst.
haha tack â€ïž
Ja det var det för idag! Jag har inte hunnit spela för jag fick panik idag för jag kom pĂ„ vid 10 tiden att jag skulle lĂ€gga ut sĂ„ jag har inte spelat men bilder har jag sen igĂ„r! Tack för att du lĂ€stâ€ïž Missa inte dag 3, Onsdag och det Ă€r dags att trĂ€na i ridhuset och hoppa! Men Ă€ven lite dressyr steg han komma. Hoppas detta gjorde dig lite nufiken! â€ïžâ€ïžđ
Fina hĂ€star đ följer!â€ïž
à Ä jÀtte jÀtte kul! FörlÄt för igÄr men jag var pÄ slÀckt kalas till 1 pÄ natten sÄ dÀrför hann jag inte:( men idag kommer jag:D