The Sims iFokus

The Sims

Etikettts3-allmänt
Läst 2300 ggr
Bara Anna
5

Hudfärg & Fetma

Jag vill börja med att skriva att inlägget är menat som en mer filosofisk tanke-nöt än en pekpinne till någon (även om jag personligen tänker skärpa till mig).

*Tar ett djupt andetag*

Jag ser en hel uppsjö av olika simmar bland oss som skriver historier här på ifokus: Röda, oranga, långörad, trynnäsa, varulvar…. You name it och vi hittar det nog (För att inte snacka om alla hybrid-experiment!). Men två slags simmar hittar jag inte här: Det är simmar med annan hudfärg och feta simmar. Varför är det så?

Gällande att vi inte gärna spelar med feta och överviktiga simmar, det kan jag förstå - hur frigjorda vi ändå är så är smal och snygg fortfarande det ultimata framgångs-idealet. Det märker jag ju på mig själv hur det drar ihop sig i magen på mig när en arvinge visar upp lite mulliga drag. Överviktsrädslan är något som  vi har fått i arv i många fall i bröstmjöken och vi reagerar vare sig vi vill eller inte automatiskt.

Men att jag i de legacies och historier jag läst inte har snubblat över en enda mörkhyad person i en relevant huvudroll gör mig lite mörkrädd (pun intended) och då snackar jag inte bara svenska legacies utan även alla de jag läst som skrivs av engelskspråkiga människor i Europa och USA.  Varför är det så? Jag hoppas, hoppas att det är för att vi omedvetet spelar och skapar simmar som vi kan på ett eller annat sätt känner igen oss i och därför skapar vita karaktärer. Men då borde vi ju inte vilja skapa varulvar eller vampyrer heller, eller hur? Nej, jag står som ett frågetecken och är nyfiken på vad andra tänker gällande det här ämnet!

Varför väljer (?) ni bort feta och mörkhyade simmar? Personligen så vet jag inte varför jag själv gör det alltid och det gör mig lite ledsen….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Bara Anna
1

Och bara för det så såg jag att KastKatt's Grundare faktiskt var mörkhyad. Duh! Men jag hävdar envist att hon är undantaget som bekräftar regeln!

Me. Myself & My Sims

KastKatt
2

#1 Yey! Tänkte precis säga det samma! Jag har medvetet valt att ha en mörkhyad grundare för jag tycker det var på tiden! 

Eftersom de olika typer av mörk hy som fanns i spelet var så fula var jag tvungen att leta upp skins som såg verkliga ut! Jag tycker det är trist att det inte är vanligt med mer variation. Nu ska jag sjutton se till att mina nästa generation blir större!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Kagamine
1

Ja du, det är en fråga jag inte har tänkt så mycket på om jag ska vara ärlig..

Men som du sa så är det väl lättare att identifera sig med en sim som ser t som en själv, till en början var till exempel alla mina simmar blonda!

Men jag gör en del mörkhyade simmar också :3 Jag känner helt inte så många mörkhyade personer, och jag drar ju mycket inspiration från mina omgivningar 😊

PotatoEcho
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag spelar faktiskt ofta med mörkhyade simmar, tycker de är finare.. Men ändå blir det mest att jag gör ljushyade simmar. 

Hade faktiskt en mörkhyad sim som en av huvudpersonerna i min historia! =)

Bara Anna
1

#4 Jag som inte har koll - vad heter din historia?

Me. Myself & My Sims

SegerSims
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar ha någorlunda mörkhyade i mina, i min finns en Peter Gyllenstjärna. Att dom inte är feta, ja det är en bra fråga om jag ska vara ärlig. Jag själv är överviktig och borde ha haft det så jag ska nog ta och ändra på det. Så en dag så kommer en rundare sim in i min Legacy på något sätt 😃

Tack Bara Anna som lyfter fram detta 😃

SegerSims
1

Just det Peters son Marcus är även han lite mörk och han har fått en passande frisyr som ännu inte har visats för läsare än…

[Nelley]
2

#7 🤔😍🤤 ????????

SegerSims
1
[Nelley]
2

#9 😕😕😴

SegerSims
1

Ha ha vad dum jag är Marcus hud är ljus det är Anita som har mörk .. Men Marcus har den passande frisyren ändå …🤪😂😂

[Nelley]
0

🤔😟😴😕🤦‍♂️😴…

PotatoEcho
1

#5 Jag skriver historian på min blogg, tyvärr får den ligga på hyllan ett tag. 

Men du hittar den här: http://canavan.blogg.se under kategorin: Charlie & Kayin ! =)

Mitchika
5

Det enda jag personligen kan säga om det hela är att jag tänker helt enkelt inte på det. Jag tänker inte riktigt på vilken hudfärg jag väljer till mina simmar eller vilken hudfärg jag ska välja på min sims framtida partner i Legacys, till exempel. Eller om jag borde tänka på att använda en viss hudfärg eller inte. 

Jag väljer inte bort något, jag ser bara inte på simmens hudfärg på det sättet. Såvida jag inte ska göra monster/varelser som ska ha just specifikt grön, gul eller röd hudfärg, givetvis! 

Jag vet inte riktigt vad du menar med en "relevant huvudroll"? Jake Barlow i Legacy Barlow (före detta låtsasvän och bonusson i familjen) är mörkhyad och han har en roll och en egen handling i den historien tillsammans med sin "skapare" Luke och en av sina vänner utanför familjen. 

Sen finns ju Patriarch-familjen Wolf i min och Namikos Sims 2 Legacy-utmaning. Grunden Randy är den enda arvtagare med ljus hy på fem generationer, därefter har det varit mörkhyade i olika nyanser fram till generation 5 och Balthazar, där vi är nu. Grey, Zachorian, Greve Tim, Balthazar (alla arvingar) och många av deras syskon är mörkhyade. 

När det gäller fetma… Jag har suttit i över en timme och försökt formulera mina tankar kring det här, men misslyckats katastrofalt så jag får återkomma på den punkten. Det är sent, jag har inte sovit på tre dagar och jag är glad att jag fortfarande minns hur majoriteten av orden jag skriver stavas. 🤦‍♂️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Lia
1

Min hjärna säger lite att eftersom jag själv är överviktig, och mår dåligt över det, så ska jag väl inte plåga mina simmar med samma problem 😂Det är ju inget fel utseendemässigt (eller ja, på mig är det ju det, men alla har ju sina komplex) att vara överviktig, men det är ju inte nyttigt för kroppen. Och då vill inte jag uppmuntra mig själv mer om att det skulle vara bra.

Angående mörkhyade så skapar jag båda ungefär 50/50. Jag slumpar simmar innan jag startar, och då kan det ju bli både ljusa och mörka. Sen låter jag dem gifta sig/skaffa barn med en slumpvis utvald sim, och då är det ju samma där.

MsSofieG
1

Jag brukar nästan alltid skapa simmar med mörk hud, men det kan ju kanske ha något att göra med att jag själv saknar förmågan att producera någon annan hudfärg än röd och är djupt imponerad och avundsjuk på alla med minsta gnutta färg 😇

Namiko
2

Jag har tänkt på det här, ganska mycket, sen nånstans runt generation 5 i min legacy. Ändå har jag inte gjort så mycket åt det. Men grundaren i min legacy, Trillian, hade två män i sitt liv, båda mörkhyade. Det syntes dock inte alls på generation 2. Generation 4 hade två mörkhyade pojkvänner så generation 5 var någorlunda mörk själv och fick barn som gick från kritvita till mörkhyade. Jag har även planer på att få med simmar som ser ut mer som asiater mm. Så just den delen tänker jag på numera, även om jag skapar mest någorlunda ljusa simmar.

Gällande vikten så började jag med pinnsmala simmar. Inte för att det är dagens ideal utan för att jag själv ser ut så och jag tycker att det är snyggt. Även om jag inte skapar överviktiga simmar så har dock vikt-slidern rört sig mer och mer mot mitten ju längre tiden går. För jag tycker att simmarna ofta blir snyggare så. Vissa blir fortfarande pinnsmala för det existerar såna människor, alla har inte samma vikt, men övervikten uteblir fortfarande. Jag har dock en lätt överviktig sim skapad som ska dyka upp i legacyn senare och jag tycker att hon är en av dom sötaste simmar jag har, så det hänger inte riktigt på det heller.

Jag tänker helt enkelt på det här, men gör alldeles för lite åt det än så länge..

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Hallonsmurfen
1

Jag gör mörkhyade simmar lika lite som jag gör ljushyade simmar. Jag föredrar onaturliga färger på mina simmar.

Men jag har en mörkhyad sim i min simtråd som jag tycker väldigt mycket om. 

Dessutom så var en av arvtagarna i min första legacy överviktig. 

Jag tror inte det är medvetet det blir så. Det finns andra saker som folk sällan spelar med. T.e.x har jag aldrig sett en legacy med simmar som har enorma huvuden och pyttesmå fötter.

Det är små detaljer som man inte tänker på, man gör simmen utifrån tanken man har i sitt huvud.

Medarbetare på Pokémon iFokus

Bara Anna
3

Tack för alla bra och tankvärda svar! Helt klart att jag måste putsa mina glasögon om jag har lyckats missa så många mörkhyade människor! :-D

#18 Vad hette den legacyn? Jag skulle gärna läsa den!

Sedan är det ju, som någon skrev (eller?) skillnad på ohälsosam fetma och att inte-vara-smal. Och kanske får vi nog av allt vikthets i vardagen och eventuell ångest över det, så att vi undviker att skriva om det i våra historier. De är ju ändå en slags flykt från verkligheten.

Me. Myself & My Sims

Clariiz
1

Jag kommer få in flera mörkhyade simmar i min legacy (ligger typ 1 generation framåt i spelade mot vad jag har publicerat :P). Så jag håller på att spela med dem just nu och ni som läser kommer också få se dem snart!

Hade dessutom en extremt överviktig sim i min A-Z Baby challenge :) Nog för att han var var grön.. Men han var överviktig 😂

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Hallonsmurfen
2

#19 Jag har min lila sim (den första i min bildtråd) som är någonstans i mitten av slidern. Arvtagaren i den legacyn var överviktig, och det var något som hennes mamma påpekade på något ställe osv. 

Kommer inte länka till legacyn, då den är uselt skriven och jag hatar handlingen och karaktärerna och allt med den. De enda karaktärerna jag gillar i den är grundaren och hunden. 😂

Sims3linnea
0

Jag brukade göra mörkhyade i sims 2 förut men i 3:an har jag inte gjort så mycket. Ska nog börja igen för att mörkhyat är snyggt.

Har ett projekt igång och gör massa simmar, bygga hus, en värld med mera och då kan jag få dit några mörkhyade som en huvudroll.

// Linnea :)

Legacy Challenge: Legacy Stare.

Misarn
1

Spelar med en mörkhyad i min Wingnut familj : http://thesims.ifokus.se/discussions/50ce6493d4ebea5b3300a069-emma-wingnut Där dom även har en mörkhyad dotter :-)

thea_thea
1

Min favoritfamilj just nu är mörkhyade och det kommer dom fortsätta vara, kanske att jag smyger in en grön sim men men ;) Fetma är annorlunda. Jag brukar låta alla mina simmar som jag spelar med lära sig atletisk eftersom det kommer upp så många erbjudanden som man tjänar pengar på… Mwahaha pengar!!! De simmar som jag skapar med inte spelar med brukar oftast vara i mitten eftersom det skinet jag använder mest ser superkonstigt ut på överviktiga simmar… Muskler och massa utstickande ben överallt :/ Men det gör jättebra exotiska simmar!

KastKatt
1

När jag spelar på fritiden (vilket är sällan) så är mina simmar ganska ofta mulliga. Jag är ganska mullig själv så mina simmar är ofta i ungefär samma form själv.

Greetings.

Legacy Mwari.

SegerSims
1

#22 Tycker oxå att det är snyggt med lite mörkare simmar.

Lucinda Vader är inte heller helvit

Mitchika
1

Jag är nyfiken på en sak i den här tråden. 

Ni som reagerar på det här och tänker på det, både TS och medlemmar som kommenterat, varför gör ni det? Ni skriver att ni reagerar, ni skriver att ni tänker på det och även att ni planerar att ändra på det, men ni förklarar inte varför ni gör det eller vad som får er att reagera och tänka på det som ni gör?

Bara Anna
1

#27 För egen del så är det nog en del tanklöshet och som andra skrivit personliga referenser. När det gäller hudfärg så har jag faktiskt ingen aning (och det stör mig). Jag vet bara att om min autopilot får välja så blir det 9 fall av 10 en ljushyad sim.

När det gäller feta/överviktiga simmar så är det lite känsligare. Jag är själv överviktig och min hjärna säger väl till mig att egentligen så är det inget fel med det (förutom ev. häslokonsekvenser) och att alla former och storlekar är vackra. Lik förbannat så vet jag att jag reagerar undermedvetet negativt när jag ser en överviktig person. Något som jag blir väldigt ledsen över när jag väl  kommer på mig själv kring detta. Det sjuka i historien är att de ofta är MINDRE överviktiga än vad jag själv är…. Detta sprider sig ju självklart över till mitt simmande. När jag analyserar saker och ting så märker jag att samma negativa reaktioner poppara upp även när jag rpkar rulla en sim på andra sidan mitten av vikt-sliden……

Jag vill ändra på det dels för att få lite mer variation i mitt sim, men framför allt för att utmana mig själv av ovanstående anledningar!

Me. Myself & My Sims

Hallonsmurfen
6

Jag tycker det ser lite tråkigt ut när man ser "Jag har många mörkhyade simmar, jag tycker det är finare" (bara ett exempel). Jag tycker inte att hudfärg spelar någon roll, ljus eller mörk, alla är fina på sitt sätt. 🙂

SegerSims
1

#29 Klart att hudfärgen inte spelar någon roll, men sedan kan man faktiskt tycka att en sim med lite mörkare hud är finare. Lika mycket som att du mer än gärna skapar simmar i regnbågens alla färger.

#27 Jag var underviktig i 30 år själv och nu dom sista 10 åren så är jag väldigt överviktig. 

Och inte för att jag tycker illa om tjocka människor då jag blev tillsammans med en kille som var överviktig medans jag var pinnsmal och vi fick barn tillsammans. 

Det är mig själv som överviktig som jag avskyr och till och med undviker att träffa folk som har sett mig smal innan. Jag skäms så in i norden … Och på så sätt så har inte mina simmar varit överviktiga i mina Legacys. Men när jag insåg att man kunde skapa tjocka simmar så blev jag glad för alla ser vi olika ut men ändå så har jag inte använt det. Och att jag vill försöka ändra på det borde ju vara en positiv sak, eller?

Jag är glad att Bara Anna har lyft fram detta vilket jag har sagt innan för ofta så går man i sina gamla spår med sitt simskapande och att få ett uppvaknande är väl bara bra?

Svado
1

Jag har stundtals försökt göra mina simmar jättetjocka, men dom går ju alltid ner i vikt så jäkla fort!

Ska man försöka behålla simmen tjock måste den ju äta hela tiden o jag har ingen lust att ha en sim ska sitta o äta konstant. Vill ju göra andra saker med den…

Så även om jag många gånger börjar med en tjock sim slutar den alltid som smal bara pga att jag helt enkelt inte låter den sitta o äta jämt.

Om man kunde få behålla sin fetma på simmen även om man inte äter jämt eller om man väljer att ha statiska värden så att man aldrig behöver äta, skulle jag spela med dom jämt! Jag gillar tjocka simmar. Dom är charmiga.

Men ja, som sagt, de får ju inte behålla övervikten…..

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Niiinah92
1

Jag kör rätt ofta med mörk och medelhyade simmar, minst lika ofta som ljushyade, mest för att jag tycker de blir så snygga. När jag skapar simmar så skapar jag simmar efter mina ideal, övervikt är inte ett av mina ideal eller preferenser.

Gasoline
1

Intressant tråd, något jag aldrig tänkt på även om det är en "viktig" tanke. Hudfärg har aldrig spelat någon roll för mig, däremot skapar jag sällan feta simmar även om det har hänt. Kanske är det för att jag själv skulle vilja vara smalare och kämpar för att gå ner i vikt. Men som sagt, det är en bra sak att ta upp och ska ha detta i åtanke vid framtida simskapande :-)

Mitchika
4

#29 Tummen upp från mig, Hallonsmurfen! 👍

Vi har ett fruktansvärt utseendefixerat samhälle där det är så mycket fokus på normer, hur man ska vara och att man ska "passa in". Räcker det inte med att vi har så i riktiga livet? Ska vi dra in fokus på utseende i The Sims 3 också? Ska man behöva sitta och analysera sitt simskapande baserat på simmarnas utseende och hur man "borde" skapa dom? 

Varför är det viktigt att ta upp det här? Om det var så att majoriteten av simsspelare avsiktligt satt och undvek att skapa en viss sorts simmar för att dom öppet ratade/avskydde/hade fördomar mot dessa simmar baserat på utseende eller något annat så skulle jag hålla med. Då vore det ett problem att ta upp. Men så är inte fallet. 

Om man själv tycker att man har för få mörkhyade eller överviktiga simmar och vill skapa fler som matchar dessa kriterier, så är det bara att göra det! Jag förstår inte varför man ska göra en sån grej av det eller varför man känner att man måste göra något åt det. Ju mer man fokuserar på dessa olikheter, desto mer kommer det förbli olikheter. 

Så, mina två cent har sagts om saken. Glad

Slutligen så vill jag påpeka att ni gärna får tänka på hur ni skriver och formulerar er kring dessa ämnen. I det här fallet syftar jag huvudsakligen på övervikt/fetma. Jag beundrar er uppriktighet, men tänk också på hur det kan kännas att som överviktig komma in i tråden och läsa den. 

Jag vet att ingen här menar något illa, men försök att i alla fall ha det i åtanke när ni skriver. Glad

SegerSims
1

Ja vi har ett utseende fixerat samhälle vad är felet då att man blir påmind av att vi gör just bara bleka smala simmar, då går man ju med i utseendefixeringen. Där alla tror att man ska vara smal, men många är faktiskt långt ifrån smala i dagens samhälle.

Att bli påmind om att man kanske skulle sluta följa utseende fixeringen och skapa mörka och överviktiga simmar. Och inte bara ägna sig åt smala simmar.

Sedan att göra en grej av det?. Bara Anna var nyfiken och ställde sin fråga som vi svarade och sedan vill du veta varför vi svarade som vi gjorde … Men så gör vi en grej av det?

Jag förstår ärligt inte …

Mitchika
7

#35 Det jag försöker säga är att utseendefixering går åt flera håll och att det är lika fel överlag. Majoriteten av utseendefixeringen i samhället just nu är på smala människor och ljushyade är väl mer representerade än mörkhyade (jag har inte riktigt koll på den punkten), men är att vända utseendefixeringen åt motsatta hållet istället verkligen rätt väg att gå? 

Är det inte bättre att släppa utseende-delen överlag och helt enkelt göra simmar som man själv tycker om och gillar? Oavsett hur dom ser ut? Gå med strömmen, gå mot strömmen… vad sägs om att vika av från strömmen och gå sin egen väg istället? 🙂

Hallonsmurfen
5

#35 Det är just det som är problemet. Om man reagerar så kraftigt och säger att vi måste sluta följa fixeringen och skapa mörka, överviktiga simmar skapas ju en tydlig gräns mellan olika utseenden. 

Genom att säga att vi måste göra fler/det görs för få mörka och överviktiga simmar dras det automatiskt en linje mellan ljusa, smala och mörka, tjocka.

Jag tror faktiskt inte heller att mörk hy och fetma är det enda problemet. Om man tittar på t.e.x mobbing så spelar det inte någon roll hur man ser ut, egentligen.

Jag har sett folk bli retade för att de är mörka, ljusa eller för perfekta. Jag har sett folk bli retade för att de är smala, tjocka eller för perfekta. Jag har sett folk bli retade för att de är kristna, muslimer, judar eller vilken annan religion som helst. 

I dagens samhälle blir man inte retad för att man ser ut på ett visst sätt, det är den som retar som har ett behov av att retas oavsett vad.

Jag tror att det är det vi behöver jobba med att få bort.

Detta är bara mina erfarenheter och min åsikt, ni andra får tycka hur ni vill! 🙂

SegerSims
1

#36 Så jag som har blivit påmind om överviktiga simmar så går jag inte min egna väg? 

Jag skulle aldrig vilja skapa en sim jag inte gillar, eller ens spela med den. Men om jag nu tänker att "just det, en överviktig sim vill jag ha med" efter att ha läst denna tråden. Går jag inte min egna väg då?

Skulle jag hålla på med tex med en massa varulvar eller gula simmar så går jag väl fortfarande min egna väg även om jag blivit påmind om att dom finns ju med.

Så är det fel att man vill göra en överviktig sim bara för att man har blivit påmind om det?

Jag går min egna väg och när en överviktig sim kommer med i min story så är det för att vissa att överviktiga finns och inte bara smala.

Men jag har sagt nu vad jag tycker och ärligt talat så känns det lite som att det är inte vi medlemmar som har gjort en stor grej av det utan ni (Mitchika och Hallonsmurfen) som förstora upp det på tok för mycket. 

Så nu lämnar jag denna tråd för jag har sagt vad jag tycker och tänker .

Hallonsmurfen
4

#38 Vi har inte sagt något om att du inte går din egen väg. Vi har sagt att man ska gå sin egen väg, vi har inte pekat ut någon som inte gör det.

Det är jättebra att folk blir påminda så att de kan göra simmar som de känner sig bekväma med.

Jag tycker inte alls du ska lämna tråden, det är viktigt att alla får höras och att allas åsikter kommer fram. Om alla tyckte lika skulle det inte bli någon diskussion över huvud taget, och själva idén med ett forum skulle vara sprucken. 🙂

SegerSims
1

Jo men jag har liksom inget mer att säga om det. Jag har sagt allt jag tycker … så jag väljer att hoppa av tråden

SegerSims
1

Just en sak till har jag …

Jag har inte påstått att ni har pekat ut mig … jag använde mig som ett exempel

Mitchika
4

#37 Tack för ett superbra inlägg, Hallonsmurfen! Du uttryckte precis hur jag känner. 🙂

#38 Det… kan jag inte svara på. Bara du själv vet och väljer vilken väg du går. Mitt inlägg där var mest riktad till folk i allmänhet, som en liten tankeställare. 🙂

Jag har inte sagt att någons åsikt, tankar eller synpunkter i den här tråden är fel, men jag har däremot sagt att jag inte förstår dom och det är för att min egen åsikt och mina egna tankar kring samma ämne kan skilja sig så rejält från andras. Det gör inte mina åsikter mer rätt än andras och det betyder inte att andra med annorlunda åsikter har fel medan jag har rätt. 

Precis som att Bara Anna ville komma med en tankenöt kring ämnet så ville jag det också genom att skriva mina tankar, min åsikt och ställa mina frågor. Glad

KastKatt
3

Tycker det är riktigt bra att Bara Anna tagit upp detta då detta är något jag själv också har reflekterat över (därför jag har valt en mörkhyad grundare).

Ibland är folk svarta, vita, smala, tjocka, och ibland är simmar också det. ibland är simmar också gula, transsexuella eller älvor.

Vitnormen är något man ser överrallt i världen och är något som man ska tänka på så att man inte faller in i samma mönster.

Det finns just nu en grupp med unga "aktivster" bland svarta ungdomar i USA som vägrar att permanenta håret. För det är också något som kommer med normen, att man ska ha platt fint hår.

Mitt inlägg var kanske rörigt men är lite trött och ville väl mest säga att jag håller med vad ni sagt… typ. Eh.😓

Greetings.

Legacy Mwari.

[Lupse]
4

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden (en trött latmask här) men jag personligen skapar fler ljusa simmar än mörkhyade. Det beror främst på att skinnfärgerna är så himla fula på de mörkare färgerna och jag vill inte ladda ner CC. Men såklart brukar jag ha lite mörkare simmar då och då, tycker det är riktigt läckert med lite mörkare simmar. 

När det kommer till fetare simmar händer det sällan att jag skapar sådana. Det beror nog främst på att jag själv är överviktig och jag vill att många av mina simmar ska spegla mig själv som jag skulle vilja se ut och som jag skulle vilja känna mig. Jag tycker inte att feta människor är fula, men på grund av ganska platta sliders så kan man inte placera fettet där man vill att det ska sitta och det gör att simmarna i många fall ser lite orealistiska ut. 

Sedan så tycker jag inte att man ska hänga upp sig på varför det är färre mörkhyade eller feta simmar. Jag menar, alla tycker att olika simmar är snygga och man ska väl inte behöva bli tvungen att spela med simmar man inte tycker om. Bara för att jag irl inte har många mörkhyade vänner betyder det väl inte att jag inte tycker om dem eller att jag ska bli tvungen att hitta fler bara för att vara mer "korrekt"?

[Lupse]
5

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden (en trött latmask här) men jag personligen skapar fler ljusa simmar än mörkhyade. Det beror främst på att skinnfärgerna är så himla fula på de mörkare färgerna och jag vill inte ladda ner CC. Men såklart brukar jag ha lite mörkare simmar då och då, tycker det är riktigt läckert med lite mörkare simmar. 

När det kommer till fetare simmar händer det sällan att jag skapar sådana. Det beror nog främst på att jag själv är överviktig och jag vill att många av mina simmar ska spegla mig själv som jag skulle vilja se ut och som jag skulle vilja känna mig. Jag tycker inte att feta människor är fula, men på grund av ganska platta sliders så kan man inte placera fettet där man vill att det ska sitta och det gör att simmarna i många fall ser lite orealistiska ut. 

Sedan så tycker jag inte att man ska hänga upp sig på varför det är färre mörkhyade eller feta simmar. Jag menar, alla tycker att olika simmar är snygga och man ska väl inte behöva bli tvungen att spela med simmar man inte tycker om. Bara för att jag irl inte har många mörkhyade vänner betyder det väl inte att jag inte tycker om dem eller att jag ska bli tvungen att hitta fler bara för att vara mer "korrekt"?

[Smultronet Ella]
1

Jag själv älskar att ha mörkare hy på mina simmar, det är såååå snyggt!

stinabest
1

Skapar mest bara ljusa simmar, för jag har laddat ner en massa fräknar som är såå grymt fina och dom syns inte särskilt bra på simmarna med mörk hy :/

Mitchika
4

#45 Jag är inne på samma tankegångar som dig. 

Mina tankar kring det hela är att det blir utseendefixering det här också. Samhället idag är för utseendefixerat och normen är på smala och även ljushyade om jag ska döma efter det jag läser från personerna som skriver i tråden. 

Men genom att lägga fokus på den så kallade "anti-normen", överviktiga eller mörkhyade i det här fallet, då blir det ju i alla fall fullt fokus på utseende, eller hur? Det blir en annan form av utseendefixering riktad åt motsatta hållet. Att fokusera på att inte se ut eller vara som normen är väl också en form av utseendefixering? 

Är utseendefixering/fokus på utseende okej och acceptabelt när det handlar om minoriteten eller att gå emot strömmen/normen? 

Eller ska man släppa taget om allt vad normer, anti-normer, utseendefixering, politisk korrekt och allt dylikt heter och helt enkelt bara vara den man är, göra det man gillar och tycka om det man tycker om utan att oroa sig eller fokusera på vad omgivningen tycker och hur omgivningen uppfattar en?

Bara Anna
5

#48 Att släppa allt vad normer heter kring utseendefixering och bara se till insidan är en fin tanke. Men tyvärr en utopi. Överallt, från både människor och samhälle blir vi som är överviktiga påminda om att vi är "fel" genom reklam, välmenande kommentarer från kollegor etc. Samma är det om jag förstått det rätt i mångt och mycket för de med utländsk härkomst. De blir oprovocerat nedlslagna och många har vittnat om att de har svårt att få jobb pga utseende eller utländskt klingande namn. Eller min personliga favorit: "Men, vart kommer du ifrån? EGENTLIGEN?"……. Vilket inte bör stoppa oss från att jobba varje dag mot ett samhälle där sådant här förekommer!

Min grundläggande undran och nyfikenhet kring min fråga var inte att folk skulle tvingas ta ställning för eller emot något, eller känna sig skyldiga för att de väljer det ena eller det andra. Jag var rätt och slätt nyfiken på om folk fungerade som jag (smalt och ljust på autopilot) eller inte och varför i så fall. Och jag tycker fatkiskt att jag har fått det svar jag letade efter. Det verkar vara allt från att inte vilja eller kunna använda sig av mörkare hudfärg (Fräknar ,eller hur var det nu?) till att spelet faktiskt i sig själv motsätter sig en viss kroppsvikt. Andra gör det för att de tycker det är finare. Och åter andra tänker inte alls på det, tills jag kommer och petar med en pinne i myrstacken….! Och smaken är ju som baken - delad.

Jag hoppas inte folk har kännt det som om någon vill tvinga dem att spela på ett speciellt sätt. The Sims skogan är ju: "Play with Life" och det hoppas jag att vårt spelande kommer att fortsätta att tillåta oss att göra länge till!

Me. Myself & My Sims