HJÄLP! Sims 3 stänger av sig
Har nyligen installerat sims 3, 5 expansionspaket och 3 prylpaket. (fick låna alla av min polare) För ca 3 månader sedan installerade jag ett nytt operativsystem, windows 8.1. Datorn funkar klockrent ut över det, det är en speldator som har minne på 1000 GB. Datorn heter Greattech Infinity Frost GTX 670. Har för ca 5 minuter sedan plockat isär den så jag kunde dammsuga den eftersom det stod att de kunde funka. När jag startar sim så är de okej, datorn låter knappt, men när jag går in på skapa en sim så kommer jag inte längre än att skriva några bokstäver på simens namn. Då börjar datorn låta så högt så jag va rädd att den skulle explodera, samtidigt blir skärmen svart och den startar om sig. Känns förjävligt med tanke på att datorn har ett stort minne (har inga andra spel på den) och jag har damsugat den. varför funkar det inte? :(
Greattech Infinity Frost GTX670
Du ska aldrig dammsuga en dator, det förstör hårdvaran. Bara en fyi.
Det är en dammsugare som är speciellt för datorer :) Skulle aldrig använda en vanlig då sug kraften är en aning för hög. Så det har jag icke gjort! Undrar bara vart felet kan vara när jag inte kan spela :P
Först och främst så tror jag inte att din dator har 1000 GB minne. Det låter troligare att den har 1000 GB hårddiskutrymme. Datorns minne (RAM) och datorns hårddiskutrymme är två olika saker. 🙂
Datorns minne kan du oftast kolla genom att gå in på Kontrollpanelen och därefter System. Så här ser det ut för en Windows 7-dator med 16 GB RAM:

Datorns hårddisk/hårddiskar brukar i regel ha höga siffror när det kommer till utrymme nu för tiden, men det är inte samma sak som datorns minne. En Windows 7-dator med två hårddiskar på ca 447 GB och ca 1,81 TB (ca 1810 GB):

Det är svårt att säga vad det kan bero på, då jag inte tror att det är relaterat till själva programmet. Min första tanke är överhettning, men det låter mindre sannolikt då du skriver att du dammat ur datorn. 🤔
Gjorde datorn likadant när du startade spelet innan du dammsög datorn?
Vad för slags dammsugare använde du? (Mest personlig nyfikenhet också, då jag vill veta mer om såna dammsugare för att se om det är värt investeringen)
Tillägger också mest i allmänhet att det farligaste med att dammsuga en dator inte är kraften i suget utan den statiska laddningen som bildas i dammsugarslangen och munstycket när luften sugs in. Den statiska laddningen kan orsaka rejäla skador på olika delar inuti datorn, i vissa fall så illa att du inte kan starta upp datorn igen efteråt.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows