HJÄÄLP! TS3
Jag har ett problem med mitt The Sims 3.
Jag har en familj, som jag nu spelar i och jag placerade ut en halvvägg i deras sovrum, för att sedan sätta en säng på ena sidan och två fåtöljer på den andra.
När jag placerat ut väggen, sängen samt fåtöljerna så märkte jag att jag varken kunde måla eller radera väggen. Jag kunde inte heller flytta, radera med slägga eller ändra färg på fåtöljerna. Sängen däremot kunde jag flytta och ändra färg på utan problem.
Jag tänkte att detta kanske bara var en kort, tillfällig bugg och gick därför tillbaka till boendeläget, för att sedan, strax efter, gå tillbaka till köpläget. Problemet kvarstod dock.
Så jag tänkte att det var en mer långvarig och envis bugg och sparade och avslutade spelet. (sparandet tog ovanligt lång tid)
När jag sedan skulle starta spelet igen så gick det felfritt tills jag laddar min familj (samma familj som innan, "halvväggs-familjen") När jag väntar på att det ska laddas klart så blir skärmen plötsligt svart, innan jag kastas tillbaka till skrivbordet och den så innerligt hatade "The Sims 3 har slutat fungera"-rutan dyker upp.
Detta händer två gånger.
Nu har jag lite smått panik, eftersom jag bara för några dagar sedan tvingades ge upp en annan familj då rutan "Ett allvarligt fel inträffade vid laddningen av blablabla.sims3. Vi rekommenderar att du startar om programmet" kom upp varje gång jag försökte ladda denna familj och nu är jag jätteorolig över mitt spel.
Lite allmän info om mitt spelande till den/de eventuella änglar som kanske vill försöka hjälpa mig:
*Jag har alla expansionspaket samt alla prylpaket, förutom tre stycken, installerade
*Jag spelar med ganska mycket mods och nedladdat innehåll, så som kläder, skor, accessoarer, hår, smink och möbler.
*Jag spelar ibland/ofta med fusk, då oftast testingcheatsenabled
*Jag spelar på en laptop som jag fick nu i våras.
*När jag ska starta Sims 3 och själva startprogrammet öppnats så dyker även rutan: "Ett skript på denna sidan är fel, vill du fortsätta köra skriptet" (eller något liknande, kan försöka ta en skärmdump senare idag om det behövs) och svarsalternativen "Ja" eller "Nej". Jag väljer oftast "Ja" och då försvinner rutan i mindre än en tiondels sekund för att sedan komma tillbaka igen. Trycker jag "Ja" igen så händer det inte mer och jag kan starta mitt Sims 3. Nu när jag haft problemet med "halvväggsfamiljen" så har jag testat att trycka på "Ja" och "Nej" men samma sak händer ändå.
Om någon skulle misstänka/känna igen detta som ett typiskt mod-fel (alltså att det beror på någon/några moddar) så vore det bra om vi kanske kunde fortsätta, eller påbörja, en konversation via meddelanden eftersom det ju inte är tillåtet att länka mods här!
Hoppas att någon kan hjälpa mig, för jag har som sagt lite panik :/
Jag har en fråga. Väljer du alternativet "Spara och avsluta" alternativt sparar du när du avslutar och spelet frågar om du vill spara innan du avslutar när du spelar på dessa sparfiler?
Annars är mitt första tips att plocka ut Mods-mappen från din The Sims 3-mapp och försöka ladda sparfilen igen. Fungerar det då så innebär det att problemet med största sannolikhet är mod-relaterat.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag väljer "Spara och avsluta" :)
#2 Det behöver inte påverka, men tack för att du svarade! Jag förlorade ett par familjer till "Ett allvarligt fel har inträffat"-problemet och det var i mitt fall relaterat till att jag använde "Spara och avsluta"-alternativet. Sen jag slutade använda det och sparade först (antingen via "Spara" eller "Spara som" i menyn) och därefter avslutade har jag aldrig fått det här problemet igen.
Det behöver som sagt inte vara orsaken, det finns en hel del möjliga orsaker till problemet och det finns flera saker man kan testa när det väl dyker upp. 🙂
När det gäller din nya familj som du nämner i trådstarten däremot, där spelet kraschar helt när du försöker ladda, skulle jag verkligen prova att göra som jag skrev i inlägg #1. Plocka ut Mods-mappen (och eventuellt Downloads-mappen om du har mycket CC där) och prova att starta spelet och ladda sparfilen. Fungerar det då?
har stängt av samt satt igång datorn igen, ska först testa spelet igen och kraschar det så ska jag testa att ta ut mods mappen. Något förslag på vart jag kan lägga den då?
förresten, tack själv för att du svarar! jag vet hur duktig du är på sims så bara att du skrev här fick mina hopp att bli betydligt mer befintliga haha
#4 Jag brukar bara placera den på datorns skrivbord så länge. Det är en bra tillfällig förvaringsplats medan man kör en testrunda. 🙂
okej, tack!
men den där rutan om skriptfel, är det ett tecken på något allvarligt?
#5 Oj, tack så mycket! 😊
Jag vet inte hur mycket hjälp jag faktiskt kan vara till, men jag ska försöka dela med mig av dom lösningar jag kan och lyckas leta rätt på. 🙂
#7 Nej, det tror jag inte alls. Jag får den rutan också när jag startar upp startprogrammet till The Sims 3, men den ignorerar jag helt enkelt. Skriptfelet har inget med själva spelet att göra, vad jag förstår, utan är kopplat till startprogrammet och prylarna som visas i startprogrammet från bland annat The Sims 3s hemsida. 
Jag startar oftast Sims 3 utan att använda startprogrammet, tycker det går bra mycket snabbare. 🙂
oh, hur gör jag för att starta utan startprogrammet då? :O
#9 Har du dina The Sims 3-spel installerade via CD-skiva eller Origin?
förresten så hjälpte det inte att ta ut mapparna :(
men det kanske beror på att Downloads-mappen dyker upp i The Sims 3 mappen ändå, fast jag tagit ut den så dyker den upp igen?
jag har de installerade med skiva
#11 Okej, det var första provet. Låt mapparna ligga på skrivbordet en stund till medan du provar nästa grej och det är att radera cache-filerna! Här finns en jättebra guide till hur man hittar cache-filerna och vilka man ska ta bort:
http://simswiki.info/wiki.php?title=Game_Help:Sims_3_Delete_Cache_Files
#12 En kort och enkel beskrivning på hur du startar spelet utan startprogrammet finns här:
http://www.carls-sims-4-guide.com/forum/index.php?topic=1186.0
Jag kan eventuellt översätta och hjälpa mer i detalj semare eller under morgondagen om det skulle behövas. 🙂
okej
men måste jag avinstallera mitt egna innehåll eller så för att verkligen testa just Downloads-mappen?
#14 Jag skulle vänta med att göra det tills det är det sista kvar att utesluta.
det funkade nu, efter att jag använt backup-filen!
#16 Kanon! 👍
är det klokt att försöka avinstallera det jag tror/vet är nedladdat ifrån exchange, för att dels slippa eventuella krascher och dels för att försöka bli av med de där kosnstiga kläderna som bebisarna får?
#18 Det tycker jag absolut! Det skulle jag ha gjort om jag var i din sits, dom kläderna är inte kul och skapar sin beskärda del med problem.
vet dock nte hur jag ska hitta dem, då jag inte kan hitta dem i Launchern :(