Annons:
Etikettlegacy-och-historier
Läst 36911 ggr
[AmandaBorg]
2014-09-23 12:35

The Sims 4 Legacy Challenge - Svenska

Här är reglerna för The Sims 4's Legacy-utmaning på svenska. 

KOM IGÅNG
Först och främst måste du såklart starta The Sims 4, och därefter starta ett nytt spel genom att klicka på plus-tecknet uppe i det högra hörnet. Då kommer du direkt in i CAS och kan börja skapa din grundare, som kommer att vara den enda simmen i hushållet. Han eller hon måste vara en ungdom, men förutom det får du välja allt själv - kön, utseende, personlighet, ambition och namn. Ge din sim ett efternamn du känner dig nöjd med, alla kommande generationer kommer att ärva namnet. 
När du är klar ska du flytta in din sim på en tom tomt, vilken tomt du vill. Därefter ska du gå in på Meny och välja Hantera världar. Klicka sedan på tomten där din grundare bor, klicka på de tre prickarna och välj Flytta ut hushåll. Du ska då välja att flytta din sim till en tomt med storleken 50x50. Denna tomt ska du bo på genom alla 10 generationer. Vräk familjen som redan bor där och riv deras hus. Flytta in och köp en Rustning från riddare av det oktagonala bordet. Placera föremålet i Hushållskatalogen, den ska inte flyttas ut eller säljas under hela utmaningen. Då har du kvar de pengarna du får leva av, det vill säga $1800. 

KÖNETS LAG

Välj en/ett av följande:

  • Matriarkat: Grundaren måste vara en kvinna. Bara kvinnor är berättigade att vara arvingar förutom om det inte finns några barn av det kvinnliga könet, i sådana fall får en man vara arvinge för just den generationen.
  • Strikt matriarkat: Grundaren måste vara en kvinna. Bara kvinnor är berättigade att vara arvingar. En man får aldrig, under några som helst omständigheter, vara arvinge.  
  • Patriarkat: Grundaren måste vara en man. Bara män är berättigade att vara arvingar förutom om det inte finns några barn av det manliga könet, i sådana fall får en kvinna vara arvinge för just den generationen. 
  •  Strikt patriarkat: Grundaren måste vara en man. Bara män är berättigade att vara arvingar. En kvinna får aldrig, under några som helst omständigheter, vara arvinge.  
  • Jämställdhet: Grundaren får vara av vilket kön som helst. Barn av både det kvinnliga och det manliga könet är berättigade att vara arvingar. 
  • Strikt jämställdhet: Grundaren får vara av vilket kön som helst. Men, bara barn av det motsatta könet är berättigat att vara arvinge. Det upprepar sig för varje generation, nästa arvinge måste alltid vara av motsatt kön till den förra, så varje generation har olika kön på sin arvinge. 

BLODSLINJENS LAG

Välj en/ett av följande:

  • Strikt traditionell: För att vara berättigad att vara arvinge måste ett barn vara ett biologiskt barn till grundaren eller arvingen. Blodslinjen måste gå att spåra tillbaka till grundaren. Ett barn får aldrig, under några som helst omständigheter, vara adopterat. 
  • Traditionell: För att vara berättigad att vara arvinge måste ett barn vara ett biologiskt barn till grundaren eller arvingen. Ett adopterat barn är oberättigad att vara arvinge, förutom om det inte finns några biologiska barn, då blir det adopterade barnet berättigat att vara arvinge. 
  • Modern: Både biologiska och adopterade barn får vara arvingar. 
  • Fosterhem: För att vara berättigad att vara arvinge måste ett barn vara adopterat. Ett biologiskt barn är oberättigad att vara arvinge, förutom om det inte finns några adopterade barn, då blir det biologiska barnet berättigat att vara arvinge.
  • Strikt fosterhem: För att vara berättigad att vara arvinge måste ett barn vara adopterat. Ett barn får aldrig, under några som helst omständigheter, vara ett biologiskt barn till grundaren eller arvingen.  

ARVINGENS LAG

Välj en/ett av följande:

  • Förstfödd: Det äldsta barnet som är berättigat är arvinge. 
  • Sistfödd: Det yngsta barnet som är berättigat är arvinge. 
  • Livstestamente: Det barn som är bäst vän med den förra generationens föräldrar och är berättigat är arvinge.  
  • Merit: Det barn med flest uppfyllda ambitioner är arvinge. Om det är oavgjort blir det barn som har högst nivå i en enskild färdighet arvinge.
  • Styrka: Det förstfödda barnet som är berättigat är arvinge, men titeln som arvinge kan tas ifrån det barnet av ett annat barn om han eller hon vinner över den förstfödda i ett slagsmål. Den nya arvingen kan tas ifrån titeln genom att förlora ett slagsmål, den förstfödda kan alltså ta tillbaka titeln om han eller hon vinner.  
  • Slumpad: Titeln som arvinge slumpas av alla berättigade barn. Varje gång ett nytt berättigat barn föds slumpas titeln om.
  • Ideal: I början av utmaningen ska du välja en egenskap som måste följa alla arvingar genom alla generationer. Denna egenskap måste vara en av din grundares tre egenskaper. Vilket berättigade barn som helst som har denna egenskap är arvinge. Om inget barn får denna egenskap är det den förstfödda som är arvinge. 

Titeln som arvinge kan fortsätta att skifta tills något av följande sker: 1. Den förra generationens arvinge dör, eller 2. Den nuvarande arvingen får ett berättigat barn. När någon av dessa omständigheter sker är arvingen "låst" och ingen annan kan ta titeln som arvinge i just den generationen. 

REGLER

  • Inga fusk eller mods som ger spelaren en fördel får användas. Pengafusk t.ex. är inte okej då det ger en fördel över de som inte använder sig av dessa fusk. ResetSim och liknande är okej om simmen fastnar eller på något sätt hakar upp sig, inte annars. 
  • Även om något du ogillar händer i spelet så får du inte starta om utan att spara. Blev din sim sparkad från sitt jobb? Brände din sim ner sitt kök för att du glömde att köpa ett brandlarm? Föddes bebisen som kille när du hellre ville ha en tjej? Fortsätt spela ändå. Allt blir inte alltid som man vill. Dessutom blir spelandet mer intressant när man får kämpa lite. 
  • Du får inte flytta in eller slå ihop något hushåll med din legacyfamilj. Undantaget är din arvinges partner som får flytta in. Arvingen får inte flytta ut, men andra simmar får flytta ut om du inte vill ha dem kvar. Men tänk på att när de väl har flyttat får de inte flytta tillbaka in. 
  • Din legacyfamilj måste bo kvar på samma tomt under hela utmaningen. Du får bygga om deras hus och tomt hur mycket du vill och har råd med, men du får aldrig flytta därifrån. 
  • Din sim får utnyttja ålderstoppande EN gång i sitt liv, detta inkluderar att dricka ett ungdomselexir eller att mjölka koplantan. Livslängden måste vara inställd på Normal
  • Du får inte ändra en sims ambition, undantaget är när simmen är färdig med sin ambition. När det händer får du välja en ny ambition, så länge det inte är någon han eller hon har klarat ut förut. 
  • Du får inte ta tillbaka en sim från de döda när liemannen har tagit honom eller henne. Du får be liemannen att låta din sim fortsätta leva för att rädda simmen. 
  • Din legacyfamilj är den enda familjen du får spela med i den sparade filen. Du får flytta in andra familjer i staden, men du får inte spela med dem.

PARTNERS
När din sims partner flyttar in får han eller hon inte ta med sig några pengar. För att förhindra detta får du slå ihop din partner med din legacyfamilj när du är i Ändra stad. En sim som inte är den sista i sitt hushåll kommer inte att ta med sig några pengar när du ber honom eller henne att flytta in. Alternativt, om en sim faktiskt tar med sig pengar får du använda dig av ett fusk som gör att du har så mycket pengar som du hade innan den simmen flyttade in. 
Dina reserver (arvingens berättigade syskon) får gifta sig och skaffa barn i legacyhuset om du vill. 
Efter ett tag börjar simmarna i staden att ta slut, då kan det vara svårt att hitta en partner till din arvinge. Du får då kolla i galleriet efter en partner att använda dig av. Kolla efter #LegacyLoves. Använd dig av denna hashtag om du vill ladda upp egna simmar där. 

BARN
Oavsett vad du har valt att följa för "lagar" får du skaffa barn både genom adoption och graviditet, men det är Blodslinjens lag som bestämmer om barnen är berättigade att vara arvingar eller inte. 
För att få adoptera måste din sim och hans eller hennes partner vara vid liv och bo tillsammans i legacyhuset. Du får bara adoptera spädbarn, och endast när det inte finns några andra spädbarn som bor i huset. Finns det redan ett (eller fler) spädbarn där måste du vänta tills han eller hon har vuxit upp till ett barn.
När ett spädbarn blir ett barn ska du använda dig av slumpgeneratorn för att slumpa fram en ambition och barnets första egenskap. Fyll i föräldrarnas egenskaper (även för adopterade barn). När barnet blir tonåring slumpar du fram en ny ambitionen och den andra egenskapen. När tonåringen blir vuxen slumpar du fram den sista egenskapen. Var noga med att varje gång fylla i föräldrarnas egenskaper. Du får endast slumpa fram en gång, så även om du inte blir nöjd med ambitioner och egenskaper måste du behålla dessa. 

POÄNG
Poängen kan någon annan väldigt gärna få skriva då jag fattar noll om hur poängsystemet funkar. Här finns det hur som helst på engelska.

Annons:
Potatisen
2014-09-24 12:18
#1

Bra gjort! Det enda jag känner är att reglerna om vem som ska bli arvinge är lite konstiga. Valfritt borde vara ett av alternativen. Jag väljer alltid ut det barn jag tycker var roligast att spela med. Jag kommer att göra så i fyran också.

[AmandaBorg]
2014-09-24 21:45
#2

#1 Det är ju självklart upp till var och en om man vill spela med dessa regler eller inte. Jag brukar också välja ut det barn jag gillar mest, ska dock testa att spela med dessa regler. I vanliga fall (när jag väljer det barn jag vill) så tröttnar jag ganska fort, kan tänka mig att det blir roligare i längden att inte få välja då det blir lite mer utav en utmaning på det sättet. 🙂

Men som sagt, det är såklart upp till var och en hur man vill spela. Vill man köra med dessa regler gör man det, vill man köra med egna gör man det och vill man mixa lite gör man det. 😛

Bara Anna
2014-09-25 06:37
#3

Bör väl tilläggas att Legacy-reglerna är skapade av en person vid namn PinStar inte Amanda :-) Reglerna kan ju i princip ses som ett ramverk om du vill räkna poäng och för att få lite styr på det hela.  Och som A skriver - för att utmana sig själv och kanske spela en Sim som aldrig spelats annars…

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[AmandaBorg]
2014-09-25 11:19
#4

#3 Trodde jag hade skrivit att jag bara har översatt, men det missade jag visst. 😃
Men nej, precis, jag har inte kommit på dessa regler utan har helt enkelt lite mer kortfattat översatt de engelska reglerna. 🙂

Skogsraah
2014-11-13 23:04
#5

Jag har två frågor! Jag tycker inte jag sett det tydligt någonstans.

1. Får en inflyttad partner ha ett jobb? Eller ska denne inte bidra med några pengar alls?

2. Måste arvingen i varje generation dö på tomten? Alltså att jag till exempel inte kan flytta ut en gamling (som var arvinge) när den nya arvingen är ungdom?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Bara Anna
2014-11-14 06:15
#6

1) Ja, partners får ha jobb. De får bara inte ta med sig några pengar när de flyttar in 2) Icke arvingar kan flyttas ut. MEN får aldrig flyttas tillbaka igen! En arvinge får ALDRIG flytta, även om nästa generation har tagit över.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
lilltroll_
2015-12-21 21:47
#7

När börjar det?

[AmandaBorg]
2015-12-22 00:18
#8

#7 När börjar vad?

lilltroll_
2015-12-22 14:03
#9

#8 Det här. Är inte det som en tävling? Det har jag uppfattat det som

zimm
2015-12-22 14:24
#10

#9 Detta är bara reglerna till sims 4 legacy utmaning på svenska. Alltså till för dom som tycker det är enklare att läsa på svenska än på engelska ska kunna läsa reglerna lätt.

Medarbetare på

Star Wars

lilltroll_
2015-12-22 21:35
#11

#10 Jaha Då har jag missupfatat. Tach för svaret.

Sofipropp91
2015-12-25 16:30
#12

Puttar upp den här, tråkigt den ligger långt ned

Djungelvrål.
2015-12-26 13:29
#13

Har sett en drös med legacyvideos på yt, funderar på om jag ska påbörja en själv, för det är gaanska intressant :p

Annons:
[AmandaBorg]
2015-12-26 20:20
#14

#13 Kör på! Det är riktigt kul med legacies!

Sofipropp91
2015-12-26 21:53
#15

Ska göra mitt första spel i sims 4 o de får bli en legacy

Sofipropp91
2015-12-26 23:25
#16

Exakt var hittar man rustning från riddare av okrangla bordet?

Bara Anna
2015-12-27 09:20
#17

Vet inte, men det finns en sökfunktion i köpläget som hjälpt mig jätte-mycket!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Sofipropp91
2016-01-15 11:02
#18

Okej, tack

SötnosenSantos
2016-01-19 22:30
#19

Förstår inte om arvingen får ha ett jobb

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

[AmandaBorg]
2016-01-20 13:00
#20

#19 Arvingen får ha jobb.

Annons:
SimsBrooke
2016-01-21 13:32
#21

Om ni vill kan vi i ledningen göra till en artikel. Om det är okej med AmandaBorg vill säga.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[AmandaBorg]
2016-01-21 17:58
#22

#21 Det går jättebra! Skriv gärna att det är jag som har översatt. 🙂

SimsBrooke
2016-01-21 19:29
#23

#22 Absolut, det hade jag faktiskt tänkt att man skulle göra =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
2016-01-21 19:35
#24

Här kommer artikeln =)
Säg till om ni tycker något annat passar i Ingressen(det med fet stil)
http://thesims.ifokus.se/articles/56a124e1ce12c43c230064ee-legacy-regler-the-sims-4

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Upp till toppen
Annons: