Annons:
Etiketternyheterifokus
Läst 598 ggr
Mitchika
9/7/20, 4:49 PM

Nya iFokus efter uppgraderingen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har varit planerat länge att iFokus skulle uppgraderas och byggas om från grunden och i helgen blev det äntligen klart! Jag vet att förändringar är svårt för många av oss, men kom ihåg:

Ta det lugnt, få inte panik, vi tar oss igenom det här!

Det är inte som om Liemannen sprängt ditt hus med en meteor han kallade ner från rymden medan dina husdjur fortfarande var kvar i huset. Det kanske känns lika fruktansvärt och kaotiskt nu i början innan alla problem och buggar har åtgärdats och funktioner har fixats, men det är bara tillfälligt. Allt kommer gå bra här.

I den här tråden tänkte jag gå igenom lite av dom nya funktionerna och förändringarna med det uppgraderade iFokus och för att samla alla frågor och undringar om dom nya funktionerna i samma tråd.

Mer kommer att läggas till allteftersom och vi försöker svara på medlemmarnas frågor så gott vi kan. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

  • Redigerat 10/10/22, 7:51 PM av Mitchika
Annons:
Mitchika
9/7/20, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kategorier har tagits bort och ersatts med etiketter

Kategorierna är väldigt lika etiketterna, men dom skiljer sig ändå åt på en del punkter. Etiketter liknar hashtags och används för att hitta inlägg om samma ämnen. Under den stora orangea knappen "Starta ny diskussion" till vänster på sajterna hittar du en lista där du kan välja en etikett och få upp alla inlägg som har den etiketten.

Till skillnad från kategorier kan du sätta flera etiketter på samma inlägg om dom passar ihop ditt inlägg. Exempel:

  • Ett inlägg om hjälp med The Sims 4 kan ha etiketter som: the-sims-4, hjälp, bugg, mods-krångel, cc-problem, teknisk-hjälp

  • Ett inlägg om en legacy i The Sims 4 kan ha etiketter som: the-sims-4, legacy, utmaning, bilder, skärmbilder, historia

Ovan är bara exempel för att visa hur etiketterna fungerar, ingen mall som ni måste följa till punkt och pricka. :)

Ni som medlemmar kan välja etiketter som redan finns på sajten eller skapa egna etiketter på sajten genom att skriva in nya i rutan för etiketter. Etiketterna får inte innehålla stor bokstav, mellanslag eller specialtecken. Se etiketterna ovan i exemplet för att se hur dom ska se ut.

För närvarande kan sajtvärdar och Medarbetare inte redigera eller ta bort etiketter på sajterna, så var snälla och visa hänsyn och missbruka inte den här funktionen. Inga fula namn, svordomar, personhopp eller något som bryter mot sajtens och iFokus regler får skrivas som etiketter.

I skrivande stund fungerar inte etiketterna riktigt som dom skulle. Etiketter från gamla iFokus överfördes fel och det jobbas på en lösning.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
9/7/20, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mitt Flöde är nytt på sajten och flera äldre funktioner finns där

Nya inlägg på sajter du har som favoriter, nya kommentarer på trådar som du skrivit i eller bevakar samt hjärtan/bra inlägg på något du skrivit dyker upp till höger på sajten under "Senaste inläggen" och kallas för kort.

Det kan låta lite rörigt nu i början, men det går ganska snabbt att vänja sig. Olästa kort dyker upp som på rad och du kan klicka på dom och hamna direkt i tråden det gäller. Det är lätt att gå igenom dom ett efter ett och det finns ett alternativ för att lästa kort döljs/tas bort automatiskt.

Råkar du klicka på ett kort och sen klicka bort dig själv eller det blir något annat krångel kan du bocka ur "Dölj lästa kort automatiskt* så kommer kortet tillbaka och du kan hitta och klicka på det igen.

I Mitt Flöde hittar du även din Avatar, dina Meddelanden (där du läser privata meddelanden som andra medlemmar skickat till dig samt kan skicka privata meddelanden till andra medlemmar), dina egna inställningar på iFokus samt utloggningsknappen.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
9/7/20, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dina favoritsajter samt sökfunktionen för alla sajter på iFokus och Starta en egen sajt-alternativet finns nu under en flik bredvid Mitt Flöde som heter "Mina sajter"

Det är ingen jättestor förändring, men likväl bra att känna till. Du hittar alla dina favoritsajter listade där samt en sökruta där du kan söka på alla sajterna på iFokus. Det räcker med att skriva en bokstav eller en del av ordet så lägger iFokus fram en förslag på sajter som innehåller det.

Här kan du även ta bort sajter från dina favoriter. För att göra det går du in på sajten ifråga som du vill ta bort, klickar på "Mina sajter" och sen på den blåa knappen "Ta bort favorit." Du kan även ta bort en sajt genom att klicka på alternativet i slutet av menyraden under en sajts sidhuvud. Är sajten inte en favoritsajt kan du lägga till den som det på samma ställen.

Är du osäker på vad sajten du letar efter heter kan du klicka på iFokussymbolen i början på menyraden (bredvid Hem-alternativet) och välja "iFokus startsida."

Där kan du klicka på den stora vita menyn där det står "iFokus-nätverket" och en lista med alla sajterna på iFokus kommer att dyka upp.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
9/7/20, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Formateringen av inlägg och kommentarer har förändrats

Vi har inte kvar den smidiga menyn i toppen av inlägg och kommentarer när vi skriver dom, utan nu använder sig iFokus av Markdown för att formatera inläggen med saker som fet stil, kursiv, rubriker, punktlistor och så vidare.

Vad är då Markdown? Markdown är något som kallas för ett märkspråk eller sidbeskrivningsspråk som används för att formatera text med textkoder vi skriver in själva istället för att använda knapparna vi hade förr i toppen av inläggen och kommentarerna.

Det innebär att vi numera använder oss av simpla och ganska lättlärda textkoder för att få våra inlägg att se ut som vi vill. Även om det ser konstigt och rörigt ut när vi skriver själva inlägget eller kommentaren så kommer det att se jättebra ut efter att det publicerats. Förutsatt att du skrivit in textkoderna rätt.

Niklas, en av killarna bakom iFokus, skrev ihop den här väldigt praktiska listan som sammanfattar textkoderna för formateringarna vi brukade använda på iFokus. (denna lista kommer även gå att hitta i en separat nålad tråd för enkel åtkomst)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Marbi
9/7/20, 6:15 PM
#5

Jag har ett par, antagligen dumma, frågor. På min lilla Avatar uppe till vänster syns det en röd prick med en siffra i, olika siffror varje gång jag kollar. Vad betyder det? Där finns också en stjärna - vad betyder den?

Mitchika
9/7/20, 6:23 PM
#6

#5: Siffrorna i den röda pricken är antalet olästa kommentarer eller inlägg som du har på olika sajter. Oftast finns dom att se som kort i ditt flöde då också. :)

Jag vet inte om PM räknas in där, det har jag inte tänkt på faktiskt. Kanske, om det dyker upp som kort? Vilket det gör ibland och ibland inte.

Stjärnan vid avataren betyder att du har iFokus Insider. Det är enda sättet att se om man har Insider för stunden. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

  • Redigerat 9/7/20, 6:24 PM av Mitchika
Annons:
Marbi
9/8/20, 8:49 AM
#7

Jag har fortfarande siffran 2 kvar. Har kollat igenom massor med trådar men den försvinner inte. Har inget meddelande som är oläst heller. Den översta tråden om legacyregler fortsätter att vara kraftigare markerad även fast jag läst den.

Mitchika
9/8/20, 12:09 PM
#8

#7: Jag har problemet med kraftig markerade/olästa trådar som inte är olästa också. Det som har hjälpt mig där är att klicka en extra gång på tråden i inläggslistan. Det har tagit bort markeringen och tråden har räknats som läst.

Det låter konstigt att siffran finns kvar när du inte har något nytt att läsa någonstans eller i flödet. I mitt fall har jag ofta en siffra uppe vid avataren för det poppar upp nya saker i mitt flöde hela tiden, men jag har fått det att försvinna ibland.

Har du något kort i flödet där det står att du fått Gilla-markeringeringar på ett inlägg någonstans? Dessa räknar också.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Marbi
9/8/20, 1:30 PM
#9

Det kan vara nån Gilla-markering jag missat kanske. Nu har jag lyckats tömma i alla fall. :)

Mitchika
9/8/20, 1:32 PM
#10

#9 Kanon! :D

Det kan ha varit en mindre bugg också. Det finns massa buggar på nya iFokus just nu, men dom arbetas bort en efter en. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
9/8/20, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kommentarer du redan har läst i en tråd döljs i något som kallas ett dragspel för att göra trådarna kortare och mer lättlästa

I och med att länkalternativen för att hoppa längst ner till första olästa kommentaren samt att ta sig upp till toppen av inlägget igen har tagits bort så har en ny funktion lagts till. "Dragspelet" för kommentarerna.

iFokus döljer automatiskt alla kommentarer du läst tidigare i en tråd i ett dragspel som du själv kan klicka på och öppna om du vill läsa om gamla kommentarer. På så sätt är gamla kommentarer dolda och du hamnar direkt vid dom nya kommentarerna när du scrollar ner från inlägget.

Om du öppnar dragspelet visas alla gamla kommentarer och det går inte att stänga det igen. Då måste du scrolla ner genom alla kommentarer för att komma till slutet och dom senaste kommentarerna samt rutan för att skriva en kommentar själv.

På Windows-datorer kan du använda dig av tangenten Home för att ta dig till toppen av sidan igen.

End-tangenten tar dig längst ner på sidan, men i och med att iFokus numera har löpande inlägg efter varandra så kommer du hamna så långt nere som sidan har hunnit laddas (vilket oftast är längre ner än nuvarande inlägget samt dess kommentarer som du läser) och därefter laddar sidan ännu fler inlägg nedanför.

Det är med andra ord inte lika effektivt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Grodan
9/8/20, 6:15 PM
#12

Ah! Duktiga Mitchika!

Tack för detta! 💚


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mitchika
9/8/20, 6:34 PM
#13

#12: Tack själv och Ingen orsak. :D

Jag fyller på med mer allteftersom jag lär mig och jag kommer på saker som är nytt, har förändrats eller har försvunnit. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Draken
9/8/20, 7:06 PM
#14

Otroligt bra genom gång. "snor" länken till mina sidor ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mitchika
9/8/20, 7:09 PM
#15

#14: Tack så mycket! Sno på bara. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Draken
9/8/20, 7:15 PM
#16

Så himla bra skrivet. Har snott länken, och jag snodde även bilden 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mitchika
9/8/20, 7:17 PM
#17

#16: Bilden av Liemannen och Keith? För all del, sprid bilden av deras destruktiva relation över hela iFokus. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Draken
9/8/20, 7:19 PM
#18

#17: Bilden du har i inlägget. tropr det kan vara KLeith och Liemannen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mitchika
9/8/20, 7:20 PM
#19

#18: Jajamän, det är dom. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Eda
9/9/20, 1:59 PM
#20

#6:
Fråga 1. Jag har också en siffra i det röda fältet i avataren, siffran växlar för närvarande med 8 och 14 hela tiden. (Några olästa trådar har jag inte såvitt jag vet).
När jag för muspekaren över avataren kommer det upp en ”hand” en sån som brukar visa att det finns länkar, men det händer inget när jag klickar på avataren.

Fråga 2. Kan man se någonstans hur många inlägg som fattas för nästa insiderperiod?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Mitchika
9/9/20, 2:30 PM
#21

#20: Svar 1: Sifferfunktionen verkar fortfarande vara lite buggig för vissa användare. Siffrorna betyder dock inte bara olästa inlägg, utan dom kan betyda att någon klickat Gilla på dina kommentarer och jag tror även att olästa PM/meddelanden räknas in där också. Gilla-klick på inlägg får sina egna kort i flödet och dom behöver tas bort också för att försvinna från siffran i den röda cirkeln.

Har du några kort i ditt flöde? Varje kort som inte tagits bort eller inte räknas som läst (man klickar på det om man har alternativet "Dölj lästa kort automatiskt" ibockat) räknas som ett nummer i den röda cirkeln. Har du fem olästa kort ökar siffran där med fem, till exempel.

Du kan även kolla bland dina meddelanden och se om det ligger ett PM där och gömmer sig. Aviseringarna för PM har varit lite krångliga för mig sen uppgraderingen av iFokus, så något kan ha smugit sig in där.

Idag har jag haft lite problem med just korten. iFokus var tydligen väldigt uppspelt över alla Gilla-klick jag fått i mina inlägg, för det fortsatte visa och ta bort Gilla-korten ur mitt flöde med jämna mellanrum under förmiddagen. Där hjälpte det inte att klicka på dom.

Svar 2: Nej, i skrivande stund finns det inget sätt som jag känner till att se sånt om Insider. Det enda som finns just nu är stjärnan vid ens Avatar. Jag skulle tro att det kommer dyker upp inom en förhoppningsvis snar framtid. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Eda
9/9/20, 3:34 PM
#22

Tack för svar.
Vad innebär kort i mitt flöde?
Jag har inga olästa meddelanden och siffran växlar hela tiden fram och tillbaka. Nyss stod den på 13 och när jag klickade på Rörelsehinder iFokus ändrades siffran till 7, när jag därefter klickade på Mode & skönhet ändrades siffran till 13 igen, när jag sen gick in på antikviteter iFokus ändrades siffran tillbaka till 7.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Mitchika
9/9/20, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22: Jag har fixat en bild som jag hoppas kan förklara vad jag menar med kort i flödet och som går in på lite mer detaljer om flödet om någon annan skulle undra.

I ärlighetens namn låter det som att det kan vara en bugg eller ett problem hos iFokus. Det finns fortfarande en del buggar som behöver ordnas och saker och ting lär vara lite ostabilt ett tag nu efter uppgraderingen.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: