Hur bygger man källare/vindsvåning i spelet?
Har hållit på med Sims 4 ett tag nu, och testat olika designer, men förstår inte hur det är man får till källare eller flera våningar på husen.
Använder visserligen bara startpack/grundspelet, men inte borde man väl behöva expansioner för detta?
En annan fråga, såg nu att det är en "random simfamilj" (alltså inte en riktig spelare) som har flyttat in i det första huset jag blev klar med.
Brukar de göra så om det är obebott ett tag?
Ursäkta dumma frågor, men har inte spelat sims på många år så känner mig lite vilsen fortfarande. 😛
Källare ska ingå i grundspelet, ja! Det ska finnas ett källarverktyg, men det kan vara riktigt svårt att hitta. Jag vet att jag kämpat med att lokalisera det efter att ha varit borta från spelet ett tag..
Ett alternativ är att gå ner ett snäpp under bottenvåningen på huset (jag använder PgDn-tangenten, PageDown) för då hamnar man i den svarta källarnivån och kan bygga med dom normala väggverktygen därnere. Annars hittar du källarverktyget här på bilden där övriga väggarna finns!
Det finns en inställning i spelets spelalternativ (under Spelfunktioner) som heter "Fyll tomma hus." Om den är ibockad så kommer spelet fylla tomma hus med simmar och familjer när det upptäcker dom. Vill du undvika att det händer så bocka ur det alternativet. :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
För att få till en övervåning brukar jag placera ut en trappa, då dyker den upp automatiskt. Annars är det PgUp (Page Up) knappen man använder 😀 Det är också lättaste sättet att byta våningar medan man spelar, PgUp för en våning upp och PgDn för att hoppa ner en våning.
#1 & #2: Tack för era svar. 😁
Skönt då att jag inte misstog mig helt.
Ja, precis, hittade den vid ett tillfälle, men glömde bort hur man bar sig åt. 🤭
Okej, får testa att placera ut en trappa.
Tänkte att jag uppdaterar tråden med hur det har gått. 😃
Det fungerade med att placera ut trappor.
Så till det senaste huset som för närvarande är en mindre "villa" på två plan har jag också skapat en källare som fungerar som arbetsrum, och intill ett vilorum där man kan se på film eller bara mysa med vänner eller kärleken.
Bifogar några bilder också.
Som ni ser är det mycket som är kvar att göra på huset, men det är iallafall en början.
Kök och badrum/toalett finns på första plan, men är knappt möblerat/inrett så därför finns inga bilder.
Hittade f.ö inställningen för att avmarkera "ranson simmar", så nu kommer ingen kunna flytta in utan min vetskap iallafall. 😆
#4: Jag tror det där kommer bli jättesnyggt när det är klart. :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#5: Tack! 😊