The Sims iFokus

The Sims

Etikettallmänt
Läst 200 ggr
Lia
3

Hur spelar du?

Det finns ju oändligt med sätt att spela The Sims på. Och kanske spelar man på olika sätt med olika simmar och familjer. Hur spelar ni?

Själv föredrag jag en version av legacy antar jag. The Sims 4. Jag börjar med en kvinna som får slumpade egenskaper, ambition och arbete. Sen ska hon flytta ihop och till slut gifta sig med första bästa pizzabud. På så vis blir det så slumpartat som möjligt. Bättre var det i 3:an när jag alltid lät de gifta sig med sin chef och senare använde onlinedejting när det kom. Hur som helst, när kvinnan når vuxenåldern (inte ungdom) så skaffar hon och hennes man/fru barn tills de får en flicka och så börjar det om. Eventuella pojkar får flytta ut när de blir ungdomar. Föräldrarna dör sen oftast innan flickan blivit ungdom, så det brukar inte bli så fullt i hushållet. Djur finns endast i hushållet om någon av dem gillar något djur eller har den ambitionen, mest för att det blir lite mycket annars tycker jag. Det blev lite problematiskt i generation 9 här när det föddes tvillingflickor, men det löste jag genom att de sen fick skaffa barn med samma kvinna (ja, pizzabudet) tills en av dem fick en dotter. I grannskapet är det någon "free love" eller något som råder, så ingen är svartsjuk eller bryr sig ett dugg om vad deras partner gör. Rätt praktiskt. I just den här versionen är jag alltså i skrivande stund på generation 10, och hon har just funnit sitt livs pizzabud.

Maleficum
1

Spelar inte så mycket (för är inte så förtjust i själva gameplay delen) men när jag gör det bygger jag mest hus för jag älskar att bygga! Håller på att bygga upp helt nya kvarter (tog bort alla redan befintliga hus för att själv bygga upp allt). Har precis fyllt upp hela Newcrest och har börjat bygga hus i Oasis Springs (har bara grundspelet installerat just nu).

Önskar man hade kunnat köpt alla bygg grejer och delar utan att få med alla gameplay grejer (eller kläder och sånt för det är inte heller så intressant).

Om jag väl spelar med gubbarna blir jag lätt för fixerad på att de ska bli perfekta i alla färdigheter och klara alla ambitioner och sånt och det känns mest stressat och tråkigt i slutänden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mitchika
1

Jag är också lite legacytokig och älskar att köra olika utmaningar och dylikt när jag spelar! Provar gärna nya saker, testar på allt som verkar roligt och får jag en knasig idé i huvudet med ett eller flera experiment och dylikt så testar jag gärna. Helst omedelbart! 😁

Jag har väldigt svårt för att bygga, även om det har blivit lite lättare för mig numera. Förr så var det min absoluta mardröm och jag hade såna problem med att bygga, inreda och ha roligt medan jag gjorde det. Nu kan jag faktiskt ha lite roligt när jag gör det och ibland kan jag starta spelet bara för att bygga på ett projekt jag har i huvudet eller håller på med och inte för att spela med simmarna. Sånt hände i stort sett aldrig förr i tiden!

Huvudsakligen spelar jag dock för historierna. Simmarnas, familjernas, kvarterets, allt som kan hända och allt det roliga man kan hitta och ställa till med där. Det är till exempel jättekul att gå runt och döda andra simmar med sin vampyrsim i The Sims 4. Vampyrernas förmågor gör det förvånansvärt enkelt. 😀

Älskar för övrigt din lilla tvist på legacyn med att gifta sig med pizzabuden. "Sitt livs pizzabud," helt bedårande. 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Amephyst
1

Jag spelar med olika historier. Antingen har jag bestämt vad det blir för berättelse, eller så blir det någon form av legacy.

#2 Hur gör du för att mörda simmar? 😇

Mitchika
3

#3: Med vampyrer? 😀

Jag kommer inte ihåg på rak arm vilken nivå vampyren måste vara i, men när en av nivåerna låses upp så kan vampyrerna välja förmågan att utstråla en slags känsloaura och påverka andra simmars humör runtomkring dom.

Det är väldigt enkelt att göra andra simmar arga, så min vampyr slår på känsloauran som gör simmarna i närheten av henne just det. Arga! Därefter sätter hon igång och förolämpar simmen och bråkar med dom, vilket gör dom ÄNNU argare och hux flux faller dom ner döda av ilska. Ibland tar det ett litet tag, ibland händer det nästan omedelbart.

Vill du bara döda en sim så var försiktig så att ni inte är i en lokal eller på en annan plats som är fint dekorerade eller har andra känsloförstärkande egenskaper. Alla simmar inom en viss radie kan påverkas av auran och det kan snabbt gå utför. 😁

Det funkar med generad också, men det är svårare att göra simmarna generade framför att peta på dom tills dom blir rasande. 😀

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

s8x2n6
2

Jag gillar lite olika saker. Tycker det är kul att sitta inne i CAS å skapa gubbar och familjer. Inte alltid jag spelar med de sen, men kul att göra.

Sen är jag väldigt förtjust i att bygga! Ett tag kollade jag mycket på speedbuilds på youtube och plötsligt blev mina hus mycket snyggare, fick så många bra idéer och tips 😄 Kan sitta i timmar å bygga när jag väl får inspirationen för det.

Tillslut gillar jag också helt vanligt gameplay emellanåt. Jag har svårt att sätta mig in i en ny sim/familj och verkligen bli intresserad av det, men när jag väl fastnar så tycker jag det är superkul.

Mina två main-hushåll är: en "supersim", aka någon som jag tänker ska uppfylla alla ambitioner och maxa alla färdigheter. Jag har kommit en bit, men har ingen bråttom med det där så hon har faktiskt varit orörd i massa månader nu. Dock älskar jag henne, hon är helt badass.
Sen den andra main-familjen började med en ensam singelsnubbe och just nu är vi 1 fru, 8 barn (varav alla är vuxna och utflygna), 10 barnbarn och 2 barnbarns barn senare, med fler barnbarn och barnbarns barn planerade 😉 spelar alltid med åldrande av (kontrollfreak, woho!) så har massa tid för allt detta.
Sen har jag lite andra simmar och hushåll utöver dessa. En annan favorit är ett hushåll med endast ockult simmar. 🤩

Har aldrig gjort en legacy eller en utmaning, och även fast vissa verkat lite intressanta så tror jag inte att det är min typ av spel. Älskar att skapa rollfigurer och historier och att vara fri att "skriva" min story hur jag vill, utan regler att följa. Sims är på alla sätt, i CAS, bygge och i gameplay, ett ställe jag får utlopp för min kreativitet, och det har kommit att vara väldigt viktigt för mig. 😊